14-03-07

Bus- en tramtour

Gisteren eens goedendag gezegd aan Vanhoolke (Nederlandstalige buschauffeur van Haren, zie ook zijn blog). Eerst de 59 tot aan het depot van Haren, daar even rondgekeken, verder op lijn 54 en met de tram terug. Een paar impressies.



Een van de bushangars van depot Haren. Het valt op dat er meer en meer bussen herschilderd zijn; die in het rijtje links hebben bijvoorbeeld allemaal al een nieuwe jas.



In een andere hangar staan de Citaro's te slapen. En dat werkwoord is wel op z'n plaats, want deze jongens zijn allemaal niet in staat om de weg op te gaan (meestal door elektronicaproblemen).



De verschillende museumbusjes in Haren. Ongetwijfeld tot groot jolijt van Vanhoolke mogen deze busjes binnen slapen en zijn de Cito's onverbiddelijk naar buiten 'gebonjourd'.



De standplaatsen van de aardgasbussen (rijden vooral op de lijnen 59 en 65/66 rond), inclusief tankvoorzieningen.



En hier komt al het gas uit.



Een zielig gezicht: A500's die ontmanteld worden, omdat ze te versleten zijn. De exemplaren die nog goed zijn, zijn allemaal verkocht aan een Nederlandse firma.



Ik had het er juist met Vanhoolke over dat er zo weinig controle was... springt er toch wel geen ploeg in de bus voor ons, op lijn 54. De foto is niet zo duidelijk, maar het moet voor de reizigers een beetje overdonderend geweest zijn, er waren waarschijnlijk evenveel controleurs als passagiers!



Een nieuwe Vanhool A330 op lijn 50 (Zuidstation-Lot), aan de halte 'Schaats/Patinage', het tijdelijke eindpunt van lijn 54 in Vorst (maar hoe tijdelijk is tijdelijk bij de MIVB...). Let ook op de relatie tussen de auto op de voorgrond en het bord rechts ervan...



Opmerkelijk: een T3000 op lijn 91 (Louisa/Louise - P Stalle, film niet goed leesbaar wegens te korte sluitertijd). In de begindagen van die trams was dat geen uitzondering; toen mochten ze nog niet op lijn 23/24 rijden omdat ze nog niet aangepast waren aan het stukje premetro (of omgekeerd). Nu is het echter nogal uitzonderlijk om ze op de 91 te zien.

Misschien dat er intussen een overschot is, nu ook de T4000's in actieve dienst rondrijden en er meer en meer trams geleverd worden? Het komt de MIVB waarschijnlijk ook niet slecht uit om bij wijze van test af en toe eens een T3000 in te zetten op de 91, want op het stuk Stalle-Vanderkindere zullen er volgend jaar een hoop van rijden op de nieuwe lijn 4.

Rare: un T3000 sur la ligne 91 (Louise/Louiza - P Stalle). Au début, ils roulaient souvent sur cette ligne (car ils ne pouvaient pas encore rouler sur le 23/24, le tronçon prémétro n'était pas encore prêt), mais maintenant, c'est plutôt rare.



Lijn 24 wordt nu ook weer consequent met T3000 gereden, nu er voldoende daarvan over zijn. Lijn 24 (rijdt alleen tijdens de spits) was de eerste lijn waar deze trams ingezet zijn, maar toen ze ook op lijn 23 gingen rijden, waren er weer vooral oudere PCC's te zien op lijn 24. Intussen zijn er dus weer genoeg. Dit exemplaar (de 3006) heeft trouwens een hele tijd in Stockholm doorgebracht, kennelijk zijn ze daar ook geïnteresseerd om een bestelling te plaatsen bij Bombardier.

Rest er mij alleen nog om Vanhoolke te bedanken, voor de kleine rondleiding in Haren en de interessante babbel!

18:40 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Als je zin hebt op zondag 25-03-2007 gaan we op stap met de museumbus 8660 vertrek 09.00 stipt aan het museum in woluwe . 7€ deelnameprijs terug rond 17.00 aan de het museum .
lees forum tram 2000

Gepost door: Thalys | 14-03-07

tijdelijk eindpunt L54... Hallo, héél intrerssant blog, Steve!!!
Het tijdelijke eindpunt aan Vorst voor lijn 54 is voorzien tot... 31/12/2007, volgens de DO (Dienstorder)!!!!

Gepost door: Gaston Lagaffe | 20-03-07

Merci, Gaston! Dat geldt natuurlijk ook voor de jouwe.

Ik twijfel trouwens sterk of er nog veel bussen 54 het volledige, originele traject Machelen - Vorst zullen afleggen... met de verplaatste eindhalte in Vorst, de navette in Haren/Machelen en de splitsing in zicht!

Gepost door: MIVB-reiziger | 21-03-07

De commentaren zijn gesloten.