23-03-07

Adieu tram 90, welkom tram 25!

Onlangs is weer de nieuwste fase van de herschikking van het netwerk voorgesteld. Deze fase gaat in op 16 april, de eerste dag na de paasvakantie. Enkel sommige tramlijnen zullen veranderingen ondergaan, aan het busnetwerk wordt voorlopig niet geraakt (behalve dat sommige buslijnen bijvoorbeeld gelede bussen zullen krijgen, maar dat is allemaal nog niet definitief). De belangrijkste verandering is de afschaffing van lijn 90 en (grotendeels ter compensatie daarvan) de creatie van lijn 25. Een overzicht per lijn, met de nodige kritische noten.

Tramlijn 23 wordt in het zuiden verlengd van Churchill/Vanderkindere naar het Zuidstation, om het verdwijnen van tramlijn 90 te compenseren. De MIVB lijkt er geen aandacht aan te besteden, dus doe ik het maar: deze verlenging is TIJDELIJK! Volgend jaar wordt de nieuwe tramlijnen 4 in dienst gesteld en de bestaande 3 versterkt, en dan zal tramlijn 23 weer beperkt worden tot Vanderkindere. Ik denk dat de MIVB hier een grote vergissing begaat; er is gigantisch veel gemopper geweest over de effectieve splitsing van de lijnen 3 en 23 destijds. En net nu de mensen het ongeveer gewend zijn (dat gaat meestal nogal traag), creëren ze opnieuw een doorgaande verbinding!

Ik denk dat dat nog vuurwerk zal geven als deze maatregel weer ongedaan wordt gemaakt. Mensen kunnen het over het algemeen maar moeilijk verkroppen (en terecht) als ze iets moois krijgen (een doorgaande verbinding tussen Ukkel/Elsene/Etterbeek en het Zuidstation, in moderne trams) dat hen dan achteraf weer wordt afgenomen. Hier had wat mij betreft een stuk meer communicatie achter mogen zitten, op z'n minst om de mensen duidelijk te maken dat dit TIJDELIJK is.

Tramlijn 24 dan. Nu is die een soort spooklijn (hij is er wel, maar bijna niemand kent hem) tussen Schaarbeek station en Boondaal, vooral als versterking van lijn 23, want momenteel rijdt lijn 24 alleen tijdens de spitsuren (en dan nog dikwijls beperkt tot Buyl). Vanaf april zal lijn 24 al helemaal een versterking van lijn 23 zijn, want het zuidelijke eindpunt wordt Vanderkindere. Op Schaarbeek station na heeft lijn 24 dan dus al zijn haltes gemeen met lijn 23. De MIVB blijft nogal vaag over het aanbod ('betere frequenties'), maar ik vermoed dat deze lijn nog altijd enkel tijdens de spitsuren zal rijden.

Een nieuwe tramlijn! Tramlijn 25 is de opvolger van tramlijn 90. Tussen Rogier en Buyl volgt deze tramlijn hetzelfde traject als zijn voorganger; vanaf daar gaat het via het voormalige traject van lijn 24 (omgelegd naar Vanderkindere) en het nog altijd actuele traject van lijn 94 naar de ULB en Boondaal. Het traject is dus Rogier - Boondaal. Er is tot nu toe dikwijls gefluisterd dat er T2000-trams ingezet zullen worden op deze lijn (oudere lagevloertrams, die nu vooral op de lijnen 91-92-93-94 rijden). Dat vermoeden werd alleen maar sterker toen ik zag hoeveel T2000's testritten aan het uitvoeren waren in het premetrogedeelte van de grote ring.

Maar vreemd genoeg zegt de MIVB op haar site dat 'de gloednieuwe trams' ingezet zullen worden op deze lijn. Dus toch T3000/T4000? De toekomst zal het uitwijzen, meer kan ik niet zeggen. Ik weet ook niet of de eindsporen in Rogier klaar zullen zijn tegen april, dus het is mogelijk dat de nieuwe lijn 25 nog een tijdje gekoppeld rijdt aan lijn 3, zoals dat nu al het geval is met lijn 90. Anderzijds zou dat laatste betekenen dat er dan T2000/T3000/T4000 in de noord-zuid zal rijden, dat zou ook weer een primeur zijn. Afwachten dus.

Het is dus definitief: tramlijn 90 wordt helemaal afgeschaft. Er gaat natuurlijk geen traject verloren, want het grootste gedeelte (Rogier-Buyl) wordt overgenomen door de nieuwe lijn 25. Het zuidelijke gedeelte (Buyl-Zuidstation) wordt tijdelijk overgenomen door lijn 23. De reizigers zullen er wellicht alleen maar beter van worden (als er tenminste inderdaad 'gloednieuwe trams' rijden op lijn 25), en het is wel een feit dat lijn 90 nogal een onlogische reisweg had; hoeveel toeristen en leken heb ik al niet op deze lijn gezien die van Rogier naar het Zuidstation wilden, en niet beseften dat tram 90 wel een heel grote omweg maakt. Maar als OV-liefhebber blijf je het natuurlijk jammer vinden dat een lijn verdwijnt, zeker omdat lijn 90 al een lange geschiedenis heeft.

Nog een verandering op lijn 93: die wordt in het zuiden beperkt tot de halte Legrand (nieuwe traject dus Schaarbeek station - Legrand), aan het einde van de Louizalaan. Daar is de MIVB nu nog volop de kopsporen aan het bouwen, je moet er maar eens op letten als je er passeert. Het verloren traject Legrand - Marie-José wordt nog altijd bediend door lijn 94, en op het stuk Buyl - Marie-José zal ook de nieuwe lijn 25 rijden. Op termijn zal lijn 93 waarschijnlijk helemaal verdwijnen; dat zou opgevangen moeten worden door hogere frequenties op lijn 92 (noordelijke stuk) en lijn 94 (zuidelijke stuk).

Alle andere tram- en buslijnen blijven voorlopig ongewijzigd. Maar lang zal dat niet duren; de volgende fase, die een stuk ingrijpender zal zijn, is voorlopig gepland voor juli 2007.

La version francophone suivra cet après-midi.

06:30 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Compleet onlogisch Ik begrijp de MIVB toch echt niet
Vroeger had ik 2 rechtstreekse trams (de 90 en de 3 die in de 23 veranderde) in 2008 geen! ze kunnen toch tenminste 1 door laten lopen. wat voor nut heeft het om 2 trams te laten stoppen in Vanderkindere, laat er 1 toch doorlopen.
Verder hebben ze de frequentie van de 23 verlaagd! terwijl op de website staat dat ze niet de frequentie zouden verlagen van de lijnen met de nieuwe trams.
Vroeger waren het er gemiddeld 5.5 per uur nu worden het er 4.5 per uur. Als je enkel kijkt naar de periode van 7u tot 20u) waren het er vroeger 6.5 per uur en wordt het 4.9 per uur.
En dat terwijl de 90 afgeschaft wordt en ik nu dan de 24 kan gebruiken maar die rijd maar zelden.
Ik heb het uitgerekend: vroeger had ik 13 trams per uur, vanaf 16 april 6 per uur!!!

Gepost door: Esben | 11-04-07

Ik kan niet goed uit je verhaal afleiden waar je precies woont (en waar je een rechtstreekse tram naartoe wilt), maar in ieder geval gaat er met de verlenging van de 23 tot het Zuidstation geen rechtstreekse verbinding verloren. Tussen Meiser en het Zuidstation blijft er dus een rechtstreekse verbinding. Niet tussen de haltes ten westen van Meiser en het Zuidstation (Rogierlaan), maar vandaar is het uiteraard een stuk korter naar het Noordstation. Verder wordt de frequentie op de 23 inderdaad lichtjes verlaagd, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de 24 (die veel meer zal rijden, vijf keer per uur tussen 6-10 en 15-20 u) en de 25, die ook betere frequenties heeft dan de 90 nu. Ik ben bezig met een post over de details van de drie lijnen, je zult 'm straks wel zien verschijnen!

Gepost door: MIVB-reiziger | 11-04-07

De commentaren zijn gesloten.