03-04-07

Het nachtnet: Noctis!


Er wordt al jaren over gesproken, gediscussieerd, gedebatteerd en nog veel meer gezeverd. Maar nu wordt het dan toch werkelijkheid: het nachtnet van de MIVB. Het beestje is Noctis gedoopt. Op de site van de MIVB was er nog niets te vinden toen ik dit overzicht begon te schrijven, maar intussen staat er wel al pagina. Noctis zal twee nachten per week actief zijn, van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag, en dat vanaf 20 april. Op nieuwsjaarnacht loont het nog om metro's en trams te laten rijden, maar tijdens 'gewone' weekends zou dat nogal onrendabel zijn; alle lijnen worden dus gereden door bussen, maar vaak wel volgens het traject van een bestaande metro- of tramlijn.

De Brouckère is het grote zwaartepunt van het Noctis-netwerk; dat maakt ook meteen duidelijk dat het vooral gericht is op uitgaanders. Alle lijnen verbinden De Brouckère met een plaats aan de rand van de stad, behalve de centrumlijn N30 (Zuidstation - Rogier) en de cirkellijn N66/N99. Qua dienstregelingen is het vrij eenvoudig: alle lijnen rijden om de 20 minuten, met een eerste vertrek uit het centrum om 00.20 u en een laatste om 03.00 u. Omgekeerd vertrekt de eerste bus naar het centrum om 00.30 u, en dan ook om de 20 minuten, tot 02.30 u. Alle lijnen hebben (in theorie toch) dezelfde vertrektijden, met in enkele gevallen een paar minuten afwijking aan het eindpunt. De centrumlijn N30 rijdt ten slotte om de 10 minuten. De dienstregeling van Noctis kan trouwens op het begin nog overlappen met een laatste doorkomst van een 'daglijn', dus kijk altijd nog of er zo geen mogelijkheid meer is, dat is goedkoper.

De meeste lijnen hebben een traject dat overdag niet helemaal in die vorm bestaat; dat lijkt misschien een rare keuze in verband met de lijnbekendheid, maar 's nachts zijn er andere dingen mogelijk: een buslijn kan bijvoorbeeld via de Wetstraat rijden, daar is 's nachts toch amper verkeer. Overdag zou een dergelijke buslijn daarentegen voortdurend vast zitten in de files.

De bestaande lijn N71 wordt veranderd; die zal voortaan (als enige nachtlijn) rijden in de nacht van donderdag op vrijdag. De volgende twee nachten rijdt hij niet, maar zijn traject komt grotendeels overeen met dat van de Noctis-lijn N09. De Interdepot-bussen zullen waarschijnlijk ook blijven rijden; dat zijn bussen die in de eerste plaats voor het personeel rijden, maar ook voor reizigers toegankelijk zijn. Ze maken een nog grotere cirkel dan de N66/N99 en doen daarbij onder andere alle tram- en busdepots aan. Belangrijk detail is dat de Interdepots tot nader order elke dag van de week rijden, maar niet volgens een even mooie frequentie als de Noctis-bussen.

Last but not least: de tarieven. Geen nieuwe tarievenserie om het allemaal nog moeilijker te maken, maar een bestaande formule: die van de Airport Line. Een kaartje voor een enkele rit kost 3 euro, een tienrittenkaart 21 euro. Die kaartjes zijn geldig op het hele Noctis-netwerk én op het gewone dagnetwerk, maar niemand zal natuurlijk op het idee komen om zijn geld daaraan te verspillen. Of de kaartjes identiek dezelfde zijn (en dus ook bruikbaar erop) als die van de Airport Line, weet ik niet. Er zijn ook abonnementen in de vorm van een supplement op het gewone abonnement: 7 euro bij een maandabonnement, 70 euro bij een jaarabonnement.

Een overzicht per lijn:

N01 De Brouckère - Peter Benoit
Over deze lijn kan ik kort zijn: het is helemaal het traject van de bestaande buslijn 47, beperkt tot Peter Benoit (Neder-Over-Heembeek). Het gaat dus via de Antwerpsepoort, De Trooz, Van Praet en Heembeek tot de eindhalte.

N02 De Brouckère - Sint-Vincentius
Lijn N02 volgt bijna helemaal het (noordelijke) traject van de bestaande, drukke tramlijn 55. N02 rijdt dus via Rogier, het Noordstation, Liedts, Verboekhoven en Helmet naar Vrede. Daar maakt de lijn een klein lusje naar de eindhalte Sint-Vincentius (Evere), zoals de bestaande buslijn 54. Vanuit het centrum zijn er trouwens nog tot iets voor 1 u 's nachts trams 55 tot Verboekhoven, is goedkoper.

N03 De Brouckère - Bordet
Een bestaande buslijn te onthouden hier: lijn 66. Twee verschillen met die lijn: tussen Congres en Robiano gaat lijn N03 via Kruidtuin (zoals de tramlijnen 92/93) in plaats van via Madou, en vanaf Onze-Lieve-Vrouw rijdt lijn N03 nog twee haltes verder naar Bordet (Evere), zoals de bestaande buslijn 45.

N04 De Brouckère - Begraafplaats van Brussel
De begin- en eindhalte van deze lijn zijn exact dezelfde als die van de bestaande lijn 66, maar daar blijft het ook ongeveer bij. Het traject komt grotendeels overeen met dat van de lijnen 61 en 63. Tot Kruidtuin volgt N04 dezelfde route als N03; vanaf daar gaat het via het traject van lijn 61 naar Dailly, dan via de Leuvensesteenweg naar Meiser, en vanaf daar via het traject van lijn 63 naar Begraafplaats van Brussel (Evere).

N05 De Brouckère - Marcel Thiry
Ook hier weer een bestaande lijn om te onthouden: buslijn 29. Tussen De Brouckère en Plasky volgt N05 het traject van buslijn 63 (dat al grotendeels overeenkomt met dat van lijn 29), vanaf daar gaat het helemaal via de route van lijn 29 naar Marcel Thiry (Sint-Lambrechts-Woluwe).

N06 De Brouckère - Trammuseum
De eerste lijn die wat verschilt van de bestaande lijnen. Tussen De Brouckère en Montgomery gaat het zoals metrolijn 1B, met een paar bijzonderheden: tussen Kunst-Wet en Schuman hangt de reisweg van de rijrichting af: richting centrum gaat het via de Wetstraat, richting Trammuseum via de Belliardstraat. Vanaf Montgomery volgt N06 het traject van de tramlijnen 39/44 tot Trammuseum (Sint-Pieters-Woluwe).

N07 De Brouckère - Herrmann-Debroux
Tussen De Brouckère en Schuman: idem dito als N06, dus ook met de rechthoek Westraat-Belliardstraat. Vanaf Schuman gaat het via het traject van lijn 36 naar De Jacht, en vanaf daar via het traject van lijn 34 naar Oudergem-Shopping. Daar slaat de bus af naar Herrmann-Debroux (Oudergem).

N08 De Brouckère - Wiener
Makkelijk samen te vatten: buslijn 95. Tussen De Brouckère en Koning het traject van (onder andere) buslijn 71, de rest is identiek aan de bestaande lijn 95. Dus via Troon, Luxemburg en Etterbeek station naar Wiener (Watermaal-Bosvoorde).

N09 De Brouckère - Boondaal station
Ook hier een referentielijn: de 71. Tussen De Brouckère en de ULB volgt N09 helemaal hetzelfde traject als de 71. Vanaf daar gaat het nog een paar haltes verder naar Boondaal (Elsene), zoals de trams 94 en 25 (nu nog de 24). Op donderdagnacht zal de N71 dit traject grotendeels bedienen; aan de ULB zal die lijn dan afbuigen naar Delta en Beaulieu, zoals de normale 71.

N10 De Brouckère - Fort Jaco
Een vrij uniek traject: van De Brouckère tot Beurs, daar via het traject van lijn 95 tot de Kleine Zavel en zo via het Poelaertplein naar Louiza. Vervolgens via het traject van de tramlijnen 91 en 92 tot Ma Campagne, vervolgens een kleine slag naar links om het traject van lijn 60 over te nemen tot het Sint-Jobplein. Ten slotte gaat het weer zoals lijn 92 tot Fort Jaco (Ukkel).

N11 De Brouckère - Kalevoet station
In twee lijnen samen te vatten: 48 en 55. Van De Brouckère naar Beurs, vanaf daar zoals lijn 48 (met misschien een of twee andere haltes) tot Albert, en vanaf daar zoals tramlijn 55 tot Ukkel-Kalevoet.

N12 De Brouckère - P Stalle
Ook hier een bekend traject, dat van tramlijn 52. Van De Brouckère tot het Zuidstation via de centrumlanen, en vanaf daar tot Stalle (kruispunt) zoals de tramlijnen 52 en 18 (al doet hij geen omweg via Sint-Gillis, zoals de 18). Het eindpunt ligt aan de park-and-ride van Stalle (Ukkel), waar tramlijn 91 overdag zijn eindhalte heeft.

N13 De Brouckère - Frans Hals
Nachtlijn N13 volgt grotendeels het traject van buslijn 46, dus van De Brouckère via Beurs, Clemenceau en Sint-Guido naar de rand. Waar de 46 afslaat richting Westland Shopping (halte De Tollenaere) gaat de N13 onder de ring door om vervolgens weer een kleine stukje richting centrum te rijden, via de Marius Renardlaan, naar de eindhalte Frans Hals (Anderlecht).

N14 De Brouckère - Machtens
Qua afstand een van de kortste nachtlijnen. Het traject komt grotendeels overeen met de westelijke helft van lijn 63, dus De Brouckère - Machtens via de Dansaertstraat, Ninoofsepoort en het Weststation. Het enige verschil is dat de N14 tussen het Weststation en Machtens via de Ninoofsesteenweg rijdt en niet via de Edmond Machtenslaan.

N15 De Brouckère - Hunderenveld
Nachtbus N15 heeft een vrij bijzonder traject. Vanaf De Brouckère gaat het bijna altijd rechtdoor, via de Dansaertstraat de Gentsesteenweg op, met haltes aan onder andere Zwarte Vijvers en Ossegem. Aan het Schweitzerplein slaat de N15 ten slotte af naar Hunderenveld (Sint-Agatha-Berchem), het traject van tramlijn 19.

N16 De Brouckère - Berchem station
Deze lijn volgt tussen De Brouckère en Zwarte Vijvers hetzelfde traject als de N15; daar slaat hij af naar Simonis, via het traject van buslijn 20. Vanaf daar neemt de N16 het traject van buslijn 87 over, dus langs de basiliek, Ganshoren en Basilix naar het station van Sint-Agatha-Berchem.

N17 De Brouckère - Dielegem
Tussen De Brouckère en iets voorbij Simonis hetzelfde verhaal als de N16. Aan de basiliek slaat N17 af richting Jette, langs de 'Miroir' (Spiegel), het Koningin Astridplein over naar het station van Jette (zoals tramlijn 19) en vanaf daar naar Dielegem (zoals buslijn 53), niet ver van het UZ Brussel (AZ-VUB).

N18 De Brouckère - Heizel
De laatste nachtlijn die vanuit De Brouckère vertrekt. De N18 volgt grotendeels het westelijke traject van metrolijn 1A, alleen neemt hij in het centrum een kleine shortcut (via de Antwerpsepoort, Ribeaucourt en Vanderstichelen). Deze lijn rijdt ook eerst naar Koning Boudewijn en dan naar de Heizel, de metro doet het omgekeerd.

N30 Zuidstation - Rogier
De N30 is de centrumlijn, die het zuiden en het noorden van de vijfhoek (Zuidstation - Rogier) met elkaar verbindt. De haltes zijn dezelfde als die van de premetro, dus Zuidstation, Lemonnier, Annessens, Beurs, De Brouckère en Rogier. Vergeet niet dat er tot bijna 1 u 's nachts nog trams rijden op de noord-zuidverbinding, dat is goedkoper. De N30 rijdt om de tien minuten.

N66 Zuidstation - Zuidstation (tegenwijzerzin)
N99 Zuidstation - Zuidstation (wijzerzin)
De N66/N99 is, zoals gezegd, de ringlijn. De twee rijrichtingen hebben een apart nummer; de N66 rijdt tegen de klok in, de N99 met de klok mee. De cirkel houdt het midden tussen de kleine ring (rond de vijfhoek) en de grote ringlanen; het traject loopt dan ook vooral door de gemeenten van de 'eerste kroon', zoals Sint-Gillis, Elsene, Etterbeek, Schaarbeek en Molenbeek. Het traject is Zuidstation - Flagey - Schuman - Dailly - Noordstation - Simonis - Weststation - Zuidstation. Het zuidelijke stuk (Zuidstation - De Jacht) verloopt via het traject van de tramlijnen 81 en 82, en tussen het Noordstation en Simonis via dat van buslijn 14. Verder zijn er geen grote gemeenschappelijke trajecten met bestaande lijnen.

Tot zover de tekst, tijd voor een overzichtelijke kaart. Toen ik dit overzicht begon te maken, waren er nog geen duidelijke kaarten (ook niet op de MIVB-site), dus heb ik me er zelf maar mee beziggehouden. Intussen staat er ook een kaart op de MIVB-site, maar mijn resultaat staat alvast hieronder. De lijnen zijn uitgetekend op basis van een blinde netkaart, dus het verloop ervan zou correct moeten zijn. De achtergrond (nachtkaart van Brussel) is er pas achteraf op gezet, dus het verloop van de lijnen komt soms niet 100% (maar toch dicht in de buurt ervan) met de kaart. Dat is ook niet het belangrijkste, die achtergrond is vooral decoratie. In deze kaart zitten vele uren werk; wees dus alsjeblieft zo vriendelijk om even een mailtje te sturen als je hem wilt gebruiken (normaal geen probleem) en vergeet de bronvermelding niet. Ik kan altijd ook een nóg grotere kaart fabriceren (zonder kwaliteitsverlies) op aanvraag.


La version francophone suivra un de ces jours. Vous pouvez déjà télécharger le plan en français, ici.

01:05 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

"(wel alleen te bereiken via de Franstalige versie van de site, typisch)"

Staat WEL op NL-versie. Eens refreshen, de oude pagina zit wsl nog in je cache.

Gepost door: Mich | 03-04-07

Bericht is intussen al aangepast, thanks!

Gepost door: MIVB-reiziger | 03-04-07

De commentaren zijn gesloten.