06-04-07

Te veel bussen in de Vooruitgangstraat?

De afgelopen dagen in het nieuws:

Vooruitgangstraat klaagt over zwaar busverkeer

Brussel - Het Wijkcomité Rogier wil dat er minder bussen door de Vooruitgangstraat rijden. In het deel van de straat tussen het Rogierplein en het Noordstation passeren er zo'n 1.500 bussen per dag en de bewoners klagen over de geluidsoverlast. ...

(bron: Brusselnieuws.be)

Even situeren, die Vooruitgangstraat. De Vooruitgangstraat is de straat die aan de westelijke zijde van de sporenbundel bij Brussel-Noord loopt, dus vanaf het Rogierplein via het Noordstation tot het kruispunt met de Koninginnelaan (bij de tramhalte Thomas). De klachten komen van de bewoners die in het eerste stuk van de Vooruitgangstraat wonen, dus tussen het Rogierplein en Brussel-Noord. Eerst en vooral wonen daar niet zoveel mensen, het grootste stuk is ingenomen door een paar ministeries, maar goed.

Wat is de klacht precies? Er zijn te veel bussen, vooral van De Lijn! Helemaal ongelijk hebben ze natuurlijk niet: in het Noordstation stoppen er gigantisch veel De Lijn-bussen, en bijna allemaal passeren ze eerst via het Rogierplein en de Vooruitgangstraat. Ik heb weer een van mijn intussen beroemde (ahum) schema's gemaakt om te illustreren hoe het precies zit (klik voor grotere versie).



Er zijn een vijftal belangrijke De Lijn-assen die naar het Noordstation leiden: vanuit Wemmel/Grimbergen/... via Bockstael (veruit het grootste aantal bussen), Asse/Liedekerke via Simonis, Ninove via het centrum (De Brouckère), Kortenberg/Leuven via Meiser en Kampenhout/Haacht via Bordet. Al deze assen komen samen op het stuk in kwestie, Rogier-Noord, dat dan ook zeer druk bereden wordt. Bijna alle buslijnen naar Brussel-Noord gebruiken bijgevolg ook de drukke kleine ring, in het westen of het oosten. De bussen staan dan ook constant vast in de file, zeker in de ochtend- en avondspits, én ze veroorzaken geluidsoverlast in de Vooruitgangstraat.

Ik vraag me af waarom De Lijn niet van een nood een deugd maakt in deze situatie. Waarom is het nodig dat al die buslijnen de grote verkeersassen volgen tot het Noordstation? Deze trajecten zijn vaak dubbel met de metro of andere vormen van openbaar vervoer. De bussen op de as Wemmel - Brussel rijden vanaf de Heizel (Koning Boudewijn) bijna constant parallel met de metro; eerst met de 1A en vanaf Ribeaucourt met de 2. In het oosten zijn er ook veel dubbele trajecten; bijvoorbeeld weer met metrolijn 2 op het stuk Rogier - Kruidtuin (- Madou), en de tramlijnen 92/93/94 op het stuk Kruidtuin - Sint-Maria/Robiano.

De buurtbewoners stellen nu voor om de bussen om te leiden via de Koning Albert II-laan, de laan met de hoogbouw die parallel loopt met de Vooruitgangstraat. Logisch, dan zijn zij van het geluid af, maar de verkeersknoop zal even groot blijven. Waarom nemen niet meer bussen gewoon een minder druk traject naar het Noordstation? Er bestaan al een paar van die trajecten. Kijk nu naar lijn 245 (stippellijn): die rijdt de hele tijd braafjes mee met de andere lijnen, tot iets voorbij Bockstael (vlakbij Tour & Taxis); daar slaat hij al vroeger af, door de Maritiemwijk naar Brussel-Noord, grotendeels via hetzelfde traject als de MIVB-bus 14. Waarom kunnen niet meer bussen van die drukke as die route gebruiken? Aansluiting met de metro is er toch al aan Koning Boudewijn, Stuyvenbergh, Bockstael, enzovoort.

In het oosten moeten er ook andere mogelijkheden zijn. De lijnen 270, 271, 272 en 358 bijvoorbeeld: op een gegeven moment (Sint-Maria) zijn ze erg dicht bij het Noordstation, maar toch duurt het nog een hele tijd voor ze daar aankomen omdat ze een omweg maken via Kruidtuin en Rogier. Ook hier is er al een lijn die een alternatieve route volgt, weliswaar zonder tussenstops: lijn 471, een snelbus die pas bij Helmet bij de 270-271-272 aansluit (en ook niet stopt tussen Noord en Bordet). Ik denk niet dat deze hele route bruikbaar is voor de oostelijke bussen, want er zijn wel een paar flessenhalzen op de route (Van Ooststraat, Verboekhovenplein, Helmet). Maar de bussen zouden bijvoorbeeld via het noordelijke stuk van de Vooruitgangstraat, Thomas en het Liedtsplein kunnen rijden, daarmee zullen ze volgens mij ook heel wat tijd uitsparen.

22:46 Gepost door MIVB-reiziger in Kleine of grote bedenking | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.