10-04-07

Omleiding, een formaliteit? / déviation, une formalité?

Een klein ongeval kan grote gevolgen hebben. Dat hebben we deze voormiddag goed gezien in Schaarbeek. Op het kruispunt van onder andere de Gallaitstraat, Van Ooststraat en Paviljoenstraat (tramhalte 'Paviljoen') zijn een vrachtwagen en een andere auto vannacht tegen elkaar gebotst. Geen uitzonderlijke gebeurtenis, maar er is ook een hoeveelheid benzine vrijgekomen, onder andere op de tramsporen. Het gevolg: de hele santenkraam ter plaatse om de boel schoon te maken, politie, civiele bescherming enzovoort. Gevolg daarvan: geen enkel verkeer mogelijk op het kruispunt, dus ook geen tramverkeer. De twee drukke tramlijnen die er passeren, de 55 en 56, moesten dan ook een grote omleiding volgen. Een overzicht van hoe dat allemaal in z'n werk gaat.

Un petit accident peut avoir de grandes conséquences. On l'a pu voir ce matin à Schaerbeek. A l'hauteur du carrefour d'entre autres la Rue Gallait, Rue Van Oost et Rue du Pavillon (arrêt 'Pavillon'), un camion et une voiture sont entrés en collision. Rien de spécial, excepté qu'une des deux voitures a perdu de l'essence, entre autres sur les voies de tram. La conséquence: tout le bataclan sur place pour tout nettoyer. Deuxième conséquence: aucun véhicule peut encore passer, les trams y compris. Les 55 et 56, deux lignes fréquentes, étaient alors déviés. Voilà les conséquences d'une telle déviation.



Hier in de Van Ooststraat is het direct duidelijk: niemand mag door. Aan alle straten die leiden naar het kruispunt, stond een politieauto.

Ici dans la Rue Van Oost, on voit tout de suite qu'on ne peut pas passer. Dans toutes les rues mènants au carrefour, il y avait une voiture de police.



De plaats des onheils. We zien de civiele bescherming en de politie, al een paar uur druk in de weer met zand en andere materialen om alles schoon te maken.

La carrefour dont il s'agit. On voit la sécurité civile et la police, en train de nettoyer le carrefour le carrefour.



Even situeren op de netkaart, Paviljoen. We zien de 55 en 56. Ook de De Lijn-bus 471 rijdt normaal gezien via het kruispunt, maar daar was de omleiding geen groot probleem aangezien die bus niet stopt tussen het Noordstation en Bordet.

Situons Pavillon sur le plan du réseau. On voit le 55 et le 56. Le bus De Lijn 471 passe également via le Pavillon, mais pas de problèmes pour lui, parce qu'il s'arrête pas entre la Gare du Nord et Bordet.



Het gevolg: de trams kunnen ook niet verderrijden. Aan het Verboekhovenplein en Liedtsplein namen ze dan een andere route. Hier zien we een MIVB-mannetje de chauffeur erop wijzen dat hij de andere kant uit moet.

La conséquence: les trams ne peuvent plus passer. A la place Verboekhoven et la place Liedts, il suivent par conséquent une autre route. Ici, on voit quelqu'un de la STIB expliquer au chauffeur qu'il doit continuer tout droit au lieu de tourner à droite.



Zo gezegd, zo gedaan: de tram rijdt rechtdoor, via het traject van de trams 92 en 93 tot Sint-Maria en vanaf daar naar Liedts zoals de 94.

D'accord: il continue tout droit, via l'itinéraire des lignes 92 et 93 jusqu'a Sainte-Marie et à partir de là comme le 94 vers Liedts.



In de Maarschalk Fochlaan.

Dans l'avenue Maréchal Foch.



Hetzelfde verhaal voor de 56. De chauffeur heeft zich waarschijnlijk vergist van film, want hij geeft nog het oude eindpunt 'Debussy' weer (zie de geschiedenis van de 56, een paar posts terug). Een andere mogelijkheid is dat deze tram daar ergens rechtsomkeert maakt om de omgelopen vertraging te compenseren, maar ik kan me niet herinneren dat daar op het nieuwe traject een verbindingsspoor of lus ligt. De haltenaam 'Debussy' bestaat ook niet meer, dus het zou nogal verwarrend zijn voor de reizigers.

La même chose pour le 56. Le chauffeur s'est probablement trompé de film, parce qu'il indique l'ancien terminus, Debussy (voyez aussi le post sur l'histoire du 56). Une autre possiblité, c'est que ce tram fait demi-tour là-bas, pour compenser le retard suite à la déviation. Cependant, je ne pense pas qu'il y a une communication entre les voies à cet endroit. En plus, le nom 'Debussy' n'existe plus.



Via het genoemde traject komt onze tram dus aan op het Liedtsplein, maar dus wel aan de halte van de 90 en 94 (ter hoogte van de Brabantstraat).

Via le trajet précité, notre tram arrive alors à Liedts, mais à l'arrêt du 90 et 94 (à l'hauteur de la Rue de Brabant).



Probleem opgelost, denk je dan. Niet dus. Het 'leuke' is dat er aan Sint-Maria slechts in één richting een verbindingsspoor is. De 92/93 en 94 komen daar in een V-vorm samen en de tram moet van het ene beentje van de V naar het andere. In de andere richting zou de tram eerst verder moeten rijden (misschien zelfs tot Kruidtuin), daar rechtsomkeert maken en zo naar de goede kant van de Sint-Mariakerk gaan. Daarom heeft de MIVB ervoor gekozen om de trams aan Thomas rechtdoor te laten rijden, zoals de 52 tot juist voor Van Praet, vanaf daar zoals de 23 naar Prinses Elisabeth en daar via het verbindingsspoor dat de 52 vroeger gebruikte, naar Verboekhoven. Op de foto zien we de Van Praetbrug vanuit de 55.

Problème résolu, on dirait. Ben, non. La communication à Sainte-Marie n'est utilisable que dans le sens Verboekhoven > Liedts. Dans l'autre sens, je pense qu'il faut rouler jusqu'à Botanique, faire demi-tour et enfin prendre la côte droite de l'église Sainte-Marie. C'est pourquoi la STIB a finalement choisi de faire rouler les trams tout droite à Thomas, via l'itinéraire du 52 jusqu'à avant Van Praet, ensuite comme le 23 jusqu'à Princesse Elisabeth en finalement via la communication (autrefrois employée par le 52) vers Verboekhoven. Sur la photo, on voit le Pont Van Praet du tram 55.



Hier het kruispunt Prinses Elisabethlaan - Lambertmontlaan, op het moment dat de tram afslaat.

Ici le carrefour Avenue Princesse Elisabeth - Boulevard Lambertmont, au moment où le tram tourne à droite.



En hier zien we de 55 in de Prinses Elisabethlaan, op weg naar Verboekhoven om zijn normale reisweg voort te zetten. Erachter rijdt een 56, die Prinses Elisbeth dus twee keer vlak na elkaar bedient (Prinses Elisbeth > Verboekhoven > Prinses Elisabeth > Schaarbeek station, zie ook het schema hieronder). Hij zou aan Prinses Elisbeth ook direct kunnen afslaan naar Schaarbeek station, maar kennelijk wilde de MIVB toch nog Verboekhoven bedienen.

Et ici, on voit le 55 dans l'Avenue Princesse Elisabeth, en route vers Verboekhoven pour continuer son itinéraire normal. Derrière, il y a un 56, qui s'arrête donc deux fois à Princesse Elisabeth dans ce sens (Princesse Elisabeth > Verboekhoven > Princesse Elisabeth > Schaerbeek gare, voyez le schéma en-dessous). Il pourrait tourner à gauche a Pr. Elisabeth, directement vers la gare de Schaerbeek, mais apparemment, la STIB voulait également desservir Verboekhoven.



De 471 (gekleurde achtergrond op de film = snelbus) moest dus ook een andere reisweg volgen, in dit geval via het Liedtsplein en Colignonplein. Voor de reizigers geen probleem, want hij stopt toch nergens in de buurt.

Le 471 (arrière-plan du film coloré = bus rapide) devait donc également suivre une autre route, en ce cas via la place Liedts et la place Colignon. Aucun problème pour les voyageurs, il ne s'arrête quand même pas à Schaerbeek.



De bussen 270-271-272 werden blijkbaar ook omgeleid (of toch zeker dit exemplaar), via de Haachtsesteenweg (hier aan Robiano). Vreemd, want ze rijden normaal via de Koninklijke Sint-Mariastraat en het Colignonplein, dus niet via Paviljoen.

Les bus 270-271-272 étaient également déviés (ou certainement cet exemplaire), via la Chaussée de Haecht (ici à Robiano). Bizarre, parce que normalement, il roulent via la Rue Royale Sainte-Marie et la place Colignon et donc pas via Pavillon.



Ziehier het schema van de omleiding. Paviljoen is het kruisje en het niet-bediende traject van de 55 en 56 staat in stippellijn. Richting het centrum werden deze tramlijnen dus omgeleid via Sint-Maria (onderaan), richting Schaarbeek/Evere via de Werkhuizenkaai en Van Praet (bovenaan). Deze twee uitersten liggen in vogelvlucht 2,5 km van elkaar verwijderd, niet zomaar een 'kleine' omleiding dus.

Voilà le schéma de la déviation. La petite croix, c'est Pavillon, et le trajet non-desservi du 55 et 56 est marqué en pointillé. Direction le centre, ces trams étaient donc déviés via Sainte-Marie (en bas), direction Schaerbeek/Evere via la Quai des Usines et Van Praet (en haut). Entre ces deux extrêmes, il y a (à vol d'oiseau) 2,5 km, donc ce n'est pas juste une 'petite' déviation.



Maar dan zijn we er nog altijd niet. Zo'n grote omleiding brengt ook weer heel wat vertraging met zich mee. Daarom zijn sommige trams genoodzaakt, zeker als ze al wat vertraging hebben, om voor het einde van het traject rechtsomkeert te maken en zo direct in te springen in de andere richting, op tijd. Zo ook deze 55 aan Liedts, die rechtsomkeert zal maken aan Hoogte 100 (Vorst).

Mais on y est toujours pas. Une telle déviation cause également beaucoup de retard. C'est pourquoi certains trams, certainement quand ils ont déjà du retard, sont obligés de faire demi-tour avant le terminus. Ainsi, il commencent directement dans l'autre sens. Ici, on voit le 55 à Liedts, qui fera demi-tour à l'Altitude 100 (Forest).



Idem dito voor deze 56, beperkt tot Meir (na Sint-Guido, in Anderlecht). Niet te verwarren met de Meir in Antwerpen, natuurlijk.

La même chose pour ce 56, qui est limité à Meir (juste après Saint-Guidon, à Anderlecht).



De MIVB heeft ook een paar bussen laten pendelen op het omgeleide traject via Sint-Maria, maar dan in de andere richting. Waarschijnlijk om trams op te vangen die voor Liedts rechtsomkeert hadden gemaakt en terug naar het centrum reden.

La STIB a également fait rouler quelques bus en navette sur la déviation via Sainte-Marie, mais dans l'autre sens. Probablement pour compenser quelques trams qui avaiant fait demi-tour avant Liedts.

17:48 Gepost door MIVB-reiziger in Opmerkelijk | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

jij zou professioneel journalist moeten worden,haha,héél goed gedaan je reportages hoor!

Gepost door: vanhoolke | 11-04-07

De commentaren zijn gesloten.