12-04-07

23/24/25: de details

Ik heb het een paar weken geleden al gehad (hier) over de wijzigingen aan het tramnetwerk (trams 23-24-25, 90 en 93). Een paar vragen bleven toen nog onbeantwoord, zoals de precieze frequenties van de herschikte lijn 24, de mogelijke koppeling van lijn 25 aan lijn 3 enzovoort. Intussen zijn de dienstregelingen beschikbaar en daar kunnen we heel wat dingen uit afleiden, vandaar deze update. Een overzicht.

Tram 23: zal dus vanaf Churchill/Vanderkindere verlengd worden tot het Zuidstation, helemaal zoals tram 90. Dat betekent ook dat de trams richting Zuidstation eigenlijk nog doorrijden tot Lemonnier, waar ze ondergronds rechtsomkeert maken. Qua dienstregelingen valt op dat de 23 minder frequent zal rijden dan nu (de hele dag door ongeveer vijf trams per uur, 's avonds drie-vier), maar door de flinke versterking van tramlijn 24 (die het drukste deel van de 23 bedient) en de mooie dienstregelingen op tramlijn 25 zou dat absoluut geen probleem moeten zijn voor de reiziger.

Tram 24: deze tramlijn is er toch op vooruitgegaan. Waar hij vroeger slechts uit een paar ritten per dag bestond, rijdt hij vanaf volgende week grofweg van 6 tot 10 en van 15 tot 20 u. De frequentie is bovendien opgedreven tot ongeveer vijf trams per uur. In de (ruime) spits zijn er dus, samen met de 23, tien trams per uur (om de zes minuten, metrofrequentie) op het stuk Prinses Elisabeth - Vanderkindere. Op het stuk Meiser - Buyl komt daar ook de nieuwe lijn 25 bij, goed voor bijna 20 trams per uur!

Tram 25: je mag zeggen wat je wilt, maar ik denk zeker niét dat de (ex-)gebruikers van tram 90 erop achteruit zullen gaan. De frequentie blijft ongeveer gelijk (met misschien nog één of twee trams extra per uur in de spits), op het grote gemeenschappelijke gedeelte Meiser - Buyl is er in de spits om de 3 minuten een tram én er zullen hoogstwaarschijnlijk moderne trams ingezet worden. In het depôt van Elsene zijn er intussen T3000's en T4000's op overschot, en er zullen met het gedeeltelijke wegvallen van lijn 92 (zie hieronder) ook wel wat T2000's beschikbaar zijn.

Het normale eindpunt in Rogier is volgende week nog niet klaar, dus dat levert een interessante situatie op: tramlijn 25 wordt ook gekoppeld aan lijn 3, zoals lijn 90 vandaag. Dat betekent dus dat de noord-zuidverbinding eindelijk moderne en ruime trams mag verwelkomen, werd dat eens tijd! Het is mij onduidelijk wanneer de werken in Rogier klaar zullen zijn, maar ik vermoed dat dat nog wel een tijdje zal duren.

Tram 92: deze tramlijn zal vanaf nu gedeeltelijk door het depôt Schaarbeek gereden worden. Ik denk niet dat er daarvoor T2000's van Elsene zullen overkomen, dus waarschijnlijk zullen die diensten door T7700/T7800 gereden worden (een achteruitgang dus). De 93 blijft volledig in handen van Elsene (voor de paar maanden dat hij nog bestaat), op een paar ritten 's morgens na.

Nog één klein vraagteken blijft: zal het depôt Schaarbeek ook lijn 25 gaan bedienen? Ze doen nu immers al het merendeel van de diensten op de 3 en 90, en de 3 en 25 zullen ook weer aan elkaar gekoppeld worden. Als Elsene de 25 volledig overneemt, moeten ze er dus ook de 3 bij nemen, en dan zitten ze in Schaarbeek al helemaal zonder werk. Maar toch hebben de oude T7700/T7800's van Schaarbeek bij mijn weten nog geen aangepaste filmrol voor de 25, hoe zouden ze dat dan oplossen? Het blijft dus nog afwachten.

Het spreekt voor zich dat ik de nieuwe situatie van dichtbij zal volgen, dus verwacht nog maar nieuwtjes en foto's (de allerlaatste 90, bijvoorbeeld) de komende dagen.

Update: op airportline (www.airportline.be, doorklikken naar STIB en lignes de tramway) staan een paar mogelijke antwoorden op deze vragen. Volgens deze site zullen de 25/3 zowel door Schaarbeek als Elsene gereden worden, helemaal hetzelfde zoals bij de 90/3 vandaag dus. Het verschil is dat Elsene er blijkbaar T3000 in zal zetten, dus in dat geval zullen die dus zeker ook de noord-zuidverbinding bedienen. Schaarbeek zou T7700/T7800 blijven inzetten (blegh). Nog volgens airportline zou er T2000 gaan rijden op de 24, en dus niet op de 25. Ik weet echter niet wie er achter die site zit en hoe betrouwbaar deze informatie is. We zien het maandag wel.

07:00 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

compleet onlogisch ik zal wat ik hier heb geschreven even iets duidelijker uitleggen:
http://mivbreiziger.skynetblogs.be/post/4310421/adieu-tram-90-welkom-tram-25

Elke dag ga ik van de halte Berkendael (de halte na Vanderkindere komende van Churchill) naar de halte etterbeek Station (iets na Buyl) en omgekeerd.
Vroeger kon ik daarvoor de 90 gebruiken en de 3 die automatisch in de 23 veranderde, 2 rechtstreekse trams dus.
Nu verdwijnt de 90 echter, de 25 die hem vervangt kan ik nergens voor gebruiken, de 24 met de hogere frequentie kan ik vanaf 16 april gebruiken tot churchill/Vanderkindere waar ik kan opstappen op de 3. Maar een groot deel gaat echter slechts tot buyl, deze zijn dan nutteloos voor mij.
Dus ik had vroeger 2 hoogfrequente rechtstreekse trams, nu heb ik 1 rechtstreekse met een lagere frequentie dan vroeger en 1 onrechtstreekse met een heel lage frequentie.
ik heb hier berekend hoeveel trams er gemiddeld per uur zijn op een werkdag voor mij en hoeveel er gemiddeld zijn in de voor mij relevante periode (tussen 7u en 20u)
http://users.fulladsl.be/spb15124/Tram.xls
Wat blijkt? Ik ga van 13 trams per uur naar 6 trams per uur!
En het wordt nog erger wanneer de 23 weer gewoon tot Vanderkindere rijdt, dan heb ik ipv 2 rechtstreekse hoogfrequente trams 2 onrechtstreekse trams waarvan 1 redelijk frequent en 1 heel lage frequentie.
Ze kunnen toch tenminste 1 rechtstreekse overhouden vindt ik.
Op het stuk dat ik neem is er dus een heel grote achteruitgang in het aantal trams.

Gepost door: Esben | 12-04-07

Ok, nu snap ik je situatie wat beter.

Akkoord, je komt er niet echt beter uit. Maar ik denk dat je in dit geval wel een van de weinigen bent. In ieder geval is een herschikking als deze altijd een kwestie van geven en nemen. De 90 was niet meer mee met z'n tijd (onlogisch traject, stampvolle en verouderde trams in de spits), het was in verband met de stiptheid onhoudbaar om de 3 en 23 samen te houden.

In verband met de 24 kan ik misschien nog zeggen dat steeds de laatste ritten van de twee periodes waarin hij rijdt, beperkt zijn tot Buyl. Vanuit Churchill begint dat om 9.26 u 's morgens en 19.11 u 's avonds, dus toch een stukje na de grootste drukte. Ook in de omgekeerde richting (vanuit Etterbeek station) zijn de 24's pas vanaf 19.38 u beperkt tot Buyl.

Je kunt trouwens wel gedeeltelijk van de nieuwe 25 genieten: een 24 Buyl nemen en daar overstappen op de 25. Ik weet wel dat overstappen niet zo handig is als een rechtstreekse verbinding, maar ik denk dat heel Brussel daar een beetje rekening mee moet houden. Hier in Schaarbeek heb ik bijvoorbeeld de 55 en 56, die nu alletwee heel frequent rijden en de noord-zuidas bedienen. Volgend jaar zullen die beide ingekort worden tot Rogier, waardoor ook ik zal moeten overstappen om naar het centrum of verder te gaan.

Vergeet niet dat je aan Berkendaal volgend jaar normaal gezien zowel de 3 als de 4 zult hebben, beide gereden met T3000/T4000. Dat zal nu al gedeeltelijk voor de 3 gelden vanaf maandag. Dat betekent overdag een tram om de 3 minuten, alleen al aan Berkendaal. Het is trouwens altijd mogelijk dat de MIVB de 23 definitief verlengd zal houden tot het Zuidstation, want ik voorspel een tsunami van protest als die verlenging weer ongedaan wordt gemaakt...

Gepost door: MIVB-reiziger | 13-04-07

Je hebt misschien gelijk dat de meesten er beter van worden maar iedereen die van een halte voor churchill naar een halte naar vanderkindere moet heeft er last van, dat zijn wel veel mensen. Daarbij vindt ik het minder erg dat de trams niet stipt zijn dan dat ze korte routes rijden. Als er veel trams zijn maken de tramtijden toch niet zo veel uit.
Dat er in plaats van 2 rechtstreekse nog maar 1 is kan ik dus begrijpen maar dat ze er 0 van maken weer niet.
Het is inderdaad waar dat die enkele keer dat ik in churchill ben (dat zal natuurlijk vaak gebeuren wanneer de 23 weer slechts tot vanderkindere/churchill rijdt) en er een 24 verschijnt die bij buyl stopt dat ik dan een 25 kan gebruiken.
Ook begrijp ik niet waarom ze de frequentie op het stuk tussen Buyl en Churchill halveren, het gaat daar bijgevolg ontzettend druk worden.
Bedankt voor de info over wanneer de 24 tot buyl rijdt.

Gepost door: Esben | 13-04-07

De commentaren zijn gesloten.