17-04-07

3, 23, 24, 25, 93: royal update!

Gisteren 16 april was een belangrijke dag voor het tramnetwerk en in mindere mate voor het busnetwerk. Ik heb er al verschillende keren over geschreven: de 90 afgeschaft, 25 in de plaats (gekoppeld aan de 3), 23 verlengd naar het Zuidstation, 24 omgelegd naar Churchill/Vanderkindere en 93 beperkt tot Legrand. Dat levert natuurlijk een hoop interessante foto's op, ziehier de verzameling. Het is zoals gezegd zeer moeilijk om bij een lage sluitertijd (veel zonlicht) de film van de nieuwe trams goed weer te geven, dus veel foto's waren onbruikbaar.

Hier, le 16 avril, était un jour important pour le réseau de tram et à un degré moindre pour le réseau de bus. J'ai déjà beaucoup écrit sur ce sujet: le 90 supprimé, le 25 mis en service (marié avec le 3), 23 prolongé vers la Gare du Midi, 24 dévié vers Churchill/Vanderkindere et 93 limité à Legrand. Voici toutes les photos. Comme j'ai dis, il est très difficile de photographier les films des nouveaux trams, donc beaucoup de photos étaient inutilisables.

De 25 werd dus in dienst gesteld en hij rijdt tussen Rogier en Boondaal station, via Buyl. Overdag wordt ongeveer de helft van de diensten gereden door de remise Schaarbeek, dus dat waren nog oudere T7700/7800's, zoals op de 90. Maar vanuit Elsene worden vanaf nu T3000's ingezet op de 25, en dus waren er veel te zien op de lijn. Door de (tijdelijke) koppeling aan lijn 3 reden deze trams voor het eerste ook op die lijn, dus onder andere door de noord-zuidverbinding.

Le 25 a donc été mis en service, il roule de Rogier à Boondael gare, via Buyl. Pendant la journée, environ le moitié des services sont fait par Schaerbeek, donc en T7700/T7800, comme sur le 90. Mais Ixelles fait l'autre moitié, en grande partie en T3000. A cause du mariage (temporaire) avec le 3, ces trams ont donc pour la première fois roulé sur cette ligne, et donc dans l'axe nord-sud.



Een T3000 aan het Weldoenersplein in Schaarbeek. De halte ligt nu tijdelijk op deze plaats, als gevolg van de werken op het plein zelf.

Un T3000 à la Place des Bienfaiteurs à Schaerbeek. L'ârret se trouve ici pour l'instant, a cause des travaux sur la place.



Hier eentje aan Tweede Lansiers. Sommige haltes hebben ook direct een nieuwe naam gekregen; bij deze is gewoon '2e' 'Tweede' geworden, maar 'Steenweg op Boondaal' heet nu bijvoorbeeld 'Roffiaen'. Ook heten de stations volgens de films nu 'x station' (bijvoorbeeld Schaarbeek station, Bordet station); op de films van de bussen stond tot nu toe gewoon 'Schaarbeek B' of 'Bordet B', maar dat is voor de reiziger niet altijd duidelijk.

Et ici à Deuxième Lanciers. Quelques ârrets ont également été renommés; 'Chaussée de Boondael' s'appelle 'Roffiaen' maintenant, par exemple. En plus, les gares sont appelés 'x gare' maintenant ('Schaerbeek gare' ou 'Boondael gare', par exemple). Jusqu'à maintenant, les films indiquaient souvent 'Schaerbeek B' ou 'Boondael B', ce qui n'était pas très clair pour les voyageurs.



Zoals gezegd ook nog T7700/7800 op de 25, zoals hier aan Thomas. Let op de nieuwe film, enkel het cijfer draagt op de achtergrond nog de lijnkleur.

Comme je viens de dire, il y a aussi des T7700/7800 sur le 25, comme ici à Thomas. Remarquez le nouveau film; la couleur de la ligne n'est qu'indiquée en dessous du numéro.



Hier opnieuw aan Weldoeners. Als er een dubbele bestemming (NL-FR) staat, zijn de letters amper leesbaar op enige afstand.

Ici de nouveau à Bienfaiteurs. S'il y a deux lignes de texte sur le film, la destination est presque illisible à distance.



Een voordeel van de elektronische films op de T3000's: ze geven nu weer dat de tram verder rijdt op lijn 3 en vice versa.

Un grand avantage des films électroniques dans les T3000: ils indiquent que le tram continue sur le 3, et vice versa.



De instructies voor de chauffeurs voor die films. Richting Rogier moet een 25 dus vanaf Meiser die 'rijdt verder op 3' instellen (aparte film), en vanaf Thomas verandert de film helemaal in de 3. In de andere richting wordt 'rijdt verder op 25' vanaf het Zuidstation ingesteld en vanaf De Brouckère enkel lijn 25.

Les instructions pour les chauffeurs. Direction Rogier, le 25 doit donc indiquer le 'continue sur 3' à partir de Meiser. Dans l'autre sens, le 3 indique à partir de la Gare du Midi 'continue sur 25'.



Vanaf het Noordstation wordt het dus lijn 3. Voor het eerste dus T3000 in reizigersdienst op de noord-zuidverbinding.

A partir de la Gare du Nord, il devient donc le 3. Pour la première fois, il y a donc des T3000 en service commercial dans l'axe nord-sud.



Dezelfde tram aan de andere kant van de verbinding, in het Zuidstation.

Le même tram, mais ici dans la Gare du Midi.

Tramlijn 23 is dus (tijdelijk) verlengd tot het Zuidstation, om het verlies van de 90 op dat stuk op te vangen. Deze trams doen dus naast de as Boileau-Diamant nog een tweede stuk premetro aan, namelijk Albert-Zuidstation. Van de ene dag op de andere rijden op dat stuk nu dus twee lijnen met T3000/T4000, de 3 en 23. Na het Zuidstation rijdt de tram nog door naar Lemonnier, waar hij rechtsomkeert maakt, net zoals de 90.

La ligne 23 est (temporairement) prolongé vers la Gare du Midi, pour compenser la suppression du 90. Ces trams roulent donc dans deux axes prémétro, Boileau-Diamant et Albert-Gare du Midi. Sur le dernier nommé, il y a donc tout d'un coup deux lignes en T3000/T4000 (le 3 et le 23). Après la Gare du Midi, le tram continue encore vers Lemonnier, où il fait demi-tour, comme le 90.



Een T4000 op lijn 23 in het Zuidstation. Nu bijna alle T4000's geleverd zijn en er vooral T3000 wordt ingezet op de 25/3, wordt de 23 vooral met T4000 gereden.

Un T4000 sur le 23 à la Gare du Midi. Il y a surtout du T4000 sur cette ligne, maintenant qu'ils sont presque tous livrés, et que les T3000 sont surtout employés sur le 25/3.



Hier aan Churchill, niet langer het eindpunt dus. Het eindpunt wordt nu gebruikt door de 24 (zie verder).

A Churchill, qui n'est donc plus le terminus. Le terminus est maintenant employé par le 24 (voyez plus bas).



Van dichterbij.

Vu de plus près.



Het 'officieuze' eindpunt Lemonnier, het perron van de 18 en 82 (richting Molenbeek).

Le terminus 'officieux' Lemonnier, le quai du 18 et 82 (direction Molenbeek).



Vervolgens rijdt de tram verder tot voorbij het keerspoor, juist bovengronds.

Ensuite, il va à la surface, juste après la communication entre les voies.



Volgende stap: terugkeren.

Puis: retourner.



... en in de tunnel wachten tot het begin van de dienst.

... et attendre le début de service dans le tunnel.



En nog eens aan Van Praet.

Encore une fois, à Van Praet.

De 24 rijdt dus niet langer naar Boondaal (dat doet de 25 nu), maar naar Churchill/Vanderkindere. Hetzelfde als de 23 tot nu toe dus, alleen geeft hij nu officieel 'Vanderkindere' als eindpunt weer (de 23 gaf Churchill weer maar reed ook nog tot Vanderkindere). Hij vertrekt echter pas aan Churchill. Verder zijn ook de frequenties op deze lijn flink opgetrokken én rijdt hij in een breder tijdsbestek, maar in de plaats daarvan zijn de frequenties van de 23 in de spits flink teruggeschroefd. Verder opvallend zijn de trams op deze lijn: T2000.

Le 24 ne roule donc plus à Boondael (c'est le 25 maintenant), mais à Churchill/Vanderkindere. La même chose que le 23 jusqu'à dimanche donc, mais le 24 indique 'Vanderkindere' comme terminus officiel (le 23 indiquait Churchill mais roulait quand-même à Vanderkindere). Néanmoins, le 24 ne fait son départ qu'à Churchill. En plus, le 24 roule plus fréquent, mais d'autre part les fréquences du 23 ont été ramenées. A remarquer aussi les trams sur le 24: des T2000.



Een 24 wacht aan het eindpunt Churchill, op de zuidelijke helft van de rotonde, die tot nu toe gebruikt werd door de 23. Op de noordelijke helft wachten de 3/25's.

Un tram 24 attend au terminus Churchill, côté sud du rond-point, là où le 23 attendait jusqu'à dimanche. Les 3/25 emploient le côté nord.



De laatste ritten in elke richting zijn altijd beperkt tot Buyl (remise Elsene), zo ook deze tram.

Les derniers passages dans chaque direction sont toujours limités à Buyl (dépôt d'Ixelles), celui-ci également.



Hier aan de hernoemde halte Roffiaen (ex-Steeneg op Boondaal).

A l'ârret renommé Roffiaen (anciennement Chaussée de Boondael).



Aan Prinses Elisabeth, waar hij afslaat naar rechts.

A Princesse Elisabeth, où il tourne à droite.



Broederlijk naast de 23.

Fraternellement à côté du 23.



Toch nog een T3000 gezien op de 24, beze beperkt tot Churchill. Ik weet niet of hij het hele parcours afgelegd heeft.

Quand même un T3000 sur le 24, celui-ci limité à Churchill. Je ne sais pas s'il a fait la totalité du trajet.



En hij reed dus echt niet verder tot Vanderkindere (toch niet met reizigers), dus iedereen uitstappen.

Et en effet, il ne roulait plus à Vanderkindere (c'est à dire, pas avec voyageurs), donc tout le monde fallait descendre.

De 93 is in het zuiden ingekort tot Legrand, aan het einde van de Louizalaan. Het stuk Legrand - Marie-José wordt nog altijd bediend door de 94, en vanaf Buyl komt er natuurlijk de nieuwe 25 bij. In juli wordt de 93 helemaal opgeheven.

Le 93 a été limité à Legrand, à la fin de l'Avenue Louise. Le trajet Legrand - Marie-José est toujours désservi par le 94, et à partir de Buyl il y a aussi le nouveau 25. En juillet, le 93 sera définitivement supprimé.



Aan Prinses Elisabeth; we zien direct de nieuwe eindhalte.

A Princesse Elisabeth; on voit le nouveau terminus.



Aan de bewuste eindhalte Legrand. Na het opheffen van lijn 93 zal dit eindpunt gebruikt worden door lijn 94; die zal in twee diensten gereden worden, Herrmann-Debroux - Louiza en Legrand - Stadion (Houba-de-Strooper), die elkaar dus overlappen tussen Louiza en Legrand.

Le terminus à Legrand. Après la suppression du 93, ce terminus sera employé par le 94; il sera roulé en deux services, Herrmann-Debroux - Louise et Legrand - Stade (Houba-de-Strooper), qui se recouvrent entre Legrand et Louise.



De sporen moeten wel nog afgewerkt worden; er zijn al verschillende auto's in gereden. Dit keerspoor is nog maar pas aangelegd, vandaar.

On a pas encore tout à fait fini les travaux; quelques voitures sont déjà roulés dedans.



De 92 wordt dus ook gedeeltelijk gereden door de remise Schaarbeek; vandaar de vele T7700/7800's op de lijn, zoals dit exemplaar. Een vooruitgang kun je het niet bepaald noemen. De filmrollen van deze trams tonen bovendien enkel de kleurcode van de lijnen 91/92/93, omdat het niet voorzien was dat deze trams vaak op die lijnen zouden worden ingezet.

Le 92 est en partie affectué au dépôt de Schaerbeek, ce qui explique tous les T7700/7800 sur la ligne. Pas vraiment une amélioration. Les bobines de film de ces trams n'indiquent que la code couleur des ligne 91/92/93, parce qu'il était pas prévu que ces trams allaient rouler très souvent sur ces lignes.



Buiten categorie, maar wel de moeite om te vermelden: aan Thomas kwam ik toevallig de 7911 tegen, de eerste herschilderde T7900. Ik vind hem al iets mooier dan de herschilderde T7700/7800 (zoals hierboven), die ronding vooraan maakt een groot verschil.

Hors catégorie, mais bien intéressant: à Thomas, le 7911 passait, le premier T7900 repeint. Je l'aime quand même mieux que les T7700/7800 (voir plus haut), tout à cause de la rondeur en avant.



De bekleding van de stoelen is dus ook veranderd (zelfde als T7700-7800) en de hoofsteunen zijn verdwenen.

Le revêtement a donc également changé (même que le T7700-7900) et les appuies-tête ont été enlevés.



Hier hebben ze er ook een nieuwe module ingestoken die de tijd en eventuele voorsprong/vertraging weergeeft (SAE), lijkt op het model in de T2000's.

On a également implanté un nouveau module qui indique le temps et le retard/avance (SAE); il ressemble au module des T2000.

Straks nog een verslag van de gelede Citaro's op de 45 - tout de suite encore les Citaro articulés sur le 45.

19:46 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Superbes photos ! =)

Gepost door: B8756 | 18-04-07

De commentaren zijn gesloten.