18-04-07

Citaro op de 45 / Citaro sur le 45

In het spoor van alle veranderingen aan het tramnetwerk, was er ook iets 'kleins' te noteren op het busnetwerk: gelede Citaro's op lijn 45 (Sint-Vincentius - Bordet - Roodebeek). Het is niet de bedoeling dat ze op deze lijn zullen blijven rijden; het is meer een test om ze uiteindelijk in te kunnen zetten op lijn 63, in juli. Maar hoe dan ook is het een dubbeltje op z'n kant om van de ene dag op de andere een hele lijn met Citaro's te bedienen: er zijn nog tal van 'kinderziektes', er is vlak voor en na de schooluren veel jeugdig 'crapuul' enzovoort. En zoals te verwachten liep het allemaal niet bepaald van een leien dakje...

Beaucoup de changements au réseau de tram, mais aussi quelque chose à noter au niveau des bus: des Citaro articulés sur la ligne 45 (Saint-Vincent - Bordet - Roodebeek). Il n'est pas prévu que ces bus vont rouler sur le 45 pour toujours; c'est plutôt un test avant de les employer sur le 63, en julliet. Mais de toute façon, il est un peu 'dangereux' de rouler une ligne entièrement en Citaro du jour au lendemain: les Citaros ont encore beaucoup de 'maladies infantiles', il y a beaucoup de 'crapule' dessus etc. Et il fallait s'y attendre: c'était le bordel, parfois...



Aan Bordet.

A Bordet.



Zelfde bus, zelfde plaats, maar blijkbaar wel een doorkomst later! Toeval dus.

Même bus, même lieu, mais apparemment un passage plus tard! Par hasard donc.



In de andere richting, ter hoogte van Hoedemaekers (centrum Evere).

Dans l'autre direction, à l'hauteur de Hoedemaekers (centre d'Evere).



Langs de achterkant. Robuust ziet hij er wel uit, zo'n Citaro.

Le côté arrière. Il a quand même l'air robuste, ce Citaro.



Ik was dus mee met Vanhoolke (zie zijn blog). Hij had een Citaro gekregen die pas z'n eerste diensten reed, dus de geur van een nieuwe auto hing er nogal in (wel aangenaam). Maar aan dit bagagerek te zien, is dit eigenlijk een exemplaar dat voor de 11/12 (airportline) bedoeld was. Op de achtergrond trouwens een begeleider, die alle kleine vandaaltjes van de scholen langs de lijn in toom moet houden (alleen was hij alweer van de bus bij de grootste schooldrukte...).

J'ai fait quelques voyages avec Vanhoolke (son blog). Il a reçu un Citaro qui faisaient ses premiers services, et par conséquent on sentait bien l'odeur d'une voiture flambant neuve (bien agréable). Mais en fait, ce Citaro devait faire du 11/12 (airportline), à déduire du porte-bagages ici. En arrière-plan on voit accompagnateur de la STIB, qui doit tenir en bride les petits crapules de tous les écoles le long de la ligne.



De hele binnenkant van een Citaro; ruim zijn ze zeker.

L'intérieur d'un Citaro; on peut certainement dire qu'ils sont bien spacieux.



De nieuwe SAE (boordcomputer), zo te zien volledig identiek aan dat van de nieuwe trams T3000/T4000.

Le nouveau SAE (ordinateur de bord), apparement identique au SAE des nouveaux trams T3000/T4000.



Ter vergelijking hetzelfde scherm in een T3000 (rechts); behalve de ingestelde taal is alles identiek.

Voici le même écran dans un T3000 (à droite); mis à part la langue, tout est identique.



Tot zover de leuke momenten, maar de problemen begonnen al snel: de boordcomputer zat vast vanaf Permeke. Heel vervelend, want die bestuurt dus alles: het informatiescherm voor de reizigers in de bus, de film aan de buitenkant, de communicatie met de dispatching (!) enzovoort. Ofwel was het schermpje bevroren, ofwel was er dit lijnenspel te zien.

Les problèmes commençaient déjà à Permeke; l'ordinateur de bord était bloqué. Assez embêtant, parce qu'il règle tout à bord: les écrans d'information pour les voyageurs, le film à l'extérieur, la communication avec le dispatching (!) etc. On ne voyait rien que ce jeu de lignes sur l'écran.



Verschillende keren geprobeerd alles opnieuw op te starten, maar zonder resultaat.

Essayé plusieurs fois de tout redémarrer, mais sans succès.



Aan de buitenkant was er dus geen film te zien. Niet aan de voorkant, niet aan de achterkant. Dan maar tijdelijk een papiertje '45' aan de voorruit gelegd, maar natuurlijk merkte niemand dat op, met talloze keren de vraag tot gevolg of de bus wel degelijk een 45 was. Uiteindelijk heeft Vanhoolke nog een vervangbus gekregen. Vreemd genoeg opnieuw een Citaro, terwijl ik even tevoren nog een A300 op lijn 12 had zien buitenrijden (volgens mij hebben de Citaro's toch voorrang op de 12).

A l'exterieur donc plus de film; pas en avant, ni derrière. On a mis un petit papier '45' au pare-brise, mais il y avait evidemment à chaque ârret des questions genre 'c'est le 45?'. Finallement, Vanhoolke a reçu un bus de remplacement. Curieusement, c'était de nouveau un Citaro, alors que je avais vu un 12 sortir en A300 quelques moments avant (je pensais que les Citaros avaient la priorité sur le 12).



De Jonckheeres van de remise Delta krijgen dus ook meer en meer de 'new look' (zwarte band boven de ramen). Hier rijdt er eentje de remise van Haren binnen, waarschijnlijk naar de werkplaats.

Les Jonckheeres du dépôt Delta reçoivent aussi de plus en plus le 'new look' (la bande noir au-dessus des fenêtres). Ici, il y en a un qui entre le dépôt de Haren, probablement vers l'atelier.



Nog een aardgasbusje op lijn 69, die enkel in de spits rijdt (tussen Jules Bordet en Schaarbeek station). Op die lijn is een meestal een mengelmoes aan bussen te zien: oudere A500's (worden langzaamaan uit dienst genomen), gewone A300's, aardgas-A300's.

Un bus au gaz sur le 69, qui roule uniquement durant les heures de pointe (entre Jules Bordet et la gare de Schaerbeek). On voit un mélange de bus sur ce 69: des A500 (en cours de déclassement), des A300 réguliers et des A300 au gaz.



De A300's in 'Geen dienst' tonen nu ook een smiley op de achterfilm, zoals de Citaro's. Waarschijnlijk het werk van mapeicyclist, die houdt zich bij de MIVB bezig met zulke dingen.

Les A300 en 'Hors service' montrent maintenant aussi un smiley derrière, comme les Citaros. Probablement réalisé par mapeicyclist, qui s'occupe des films des bus chez la STIB.

Al met al was de eerste dag Citaro op de 45 dus geen groot succes: veel bussen met kinderziektes, een paar in panne, zelfs een kleine aanrijding (maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren). Het gevolg is natuurlijk ook een heel onregelmatige dienst. Ook nog even vermelden dat de beperkte diensten Roodebeek-Andromeda door Cito's (Mercedes-midibusjes) gereden werden, dat is ook een primeur.

Tout bien considéré, le premier jour des Citaros sur le 45 n'était pas un grand succès: beaucoup de bus avec des 'maladies infantiles', quelques uns en panne, même un petit accident entre deux bus (mais cela peut toujours arriver, evidemment). Mais la consequénce était donc un service très irrégulier. Reste à mentionner que les services limités Roodebeek-Andromède étaient roulé en Cito (midibus de Mercedes), petite primeur.

01:09 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

altijd een plezier om uw stukjes te lezen en te bekijken!

Gepost door: vanhoolke | 18-04-07

Merci, doet goed! Geldt zeker ook voor jou, heel tof hoe je altijd een heel verhaal maakt uit een enkele dienst. Vooral volhouden; je bezoekers smaken het ook, aan je stijgende aantallen te zien!

Gepost door: MIVB-reiziger | 18-04-07

De commentaren zijn gesloten.