30-04-07

Geschiedenis van de PCC's / histoire des PCC

Ik heb het al vermeld bij de foto van tram 7750: deze tram is een perfecte gelegenheid om het eens over de geschiedenis van de PCC-trams te hebben. Die PCC-trams vormen nog altijd de meerderheid van de trams van de MIVB en ze worden dan ook ingezet op de meeste lijnen. Eerst en vooral, waar staat die PCC voor? PCC komt van President's Conference Committee en verwijst naar een bijeenkomst van allerlei trambedrijven in 1929, waar een nieuw type tram ontwikkeld werd - de PCC dus (meer op Wikipedia). Laten we beginnen bij het begin, de eerste PCC's die de MIVB besteld heeft...

Je l'ai déjà mentionné en parlant du tram 7750: ce tram est une belle occassion de dire quelques mots sur l'histoire des trams PCC. Ces PCC forment toujours la majorité des trams de la STIB, et on les voit par conséquent sur presque toutes les lignes. Tout d'abord, qu'est-ce que signifie ce PCC? President's Conference Committee. Ce nom réfère à une conférence de toutes sortes de compagnies de tram en 1929, où on a donc développé un nouveau genre de tram (plus d'infos sur Wikipédia). Commençons au début, les premiers PCC que la STIB a commandés...

PCC 7000-7100

De oudste serie PCC-trams die de MIVB besteld heeft, zijn die met het serienummer 70xx-71xx. Deze trams zijn niet geleed, hebben slechts één stuurpost en slechts aan één kant deuren. Ze zijn nog elke dag te zien op de lijnen 39 en 44 (Montgomery - Wezembeek/Tervuren), tot voor kort ook op de 18 en 83. De oudste exemplaren zijn al meer dan 50 jaar oud; ze worden dan ook meer en meer uit dienst genomen.

La série de PCC que la STIB a commandée en premier, c'est celle numéroté 70xx-71xx. Ces trams ne sont pas articulés, n'ont qu'une poste de conduite et n'ont pas de portes de la côté gauche. Ils roulent encore chaque jour sur les lignes 39 et 44 (Montgomery - Wezembeek/Tervuren) et sur le 18 et 83, il y a peu de temps encore. Les trams les plus vieux de la série ont plus que 50 ans; ils sont dès lors en cours de déclassement.

5_400

Hier zo'n PCC. Geen deuren aan de linkerkant (rechterkant op de foto), niet geleed, één stuurpost. Dit exemplaar benadert nog vrij goed zijn uitzicht van de jaren 50; het belangrijkste verschil is dat hij in het geel herschilderd is. Het ronde licht en het interieur zijn hetzelfde gebleven. Intussen zijn alle PCC's van deze serie naar de remise Woluwe/Elsene overgezet, ze zijn dus niet meer op lijn 83 te zien.

Voici un PCC de cette série. Pas de portes de sa côté gauche (côté droite sur la photo), pas articulé, une seule poste de conduite. Cet exemplaire n'a pas beaucoup changé depuis les années 50; on l'a peinté en jaune, mais le phare rond et l'intérieur n'ont pas changé. Entre-temps, tous les PCC de cette série ont été transférées vers le dépôt Woluwe/Ixelles, donc il ne roulent plus sur le 83.

6_400

Het interieur van deze PCC. Zet deze foto in zwart-wit en je denkt direct dat ze in de jaren 50 genomen is.

L'intérieur de ce PCC. Quand on met cette photo en noir et blanc, on dirait qu'elle a été prise dans les années 50.



Sinds de laatste renovatie zien deze PCC's er zo uit. Aan de buitenkant vallen vooral de lichten op (vierkant), aan de binnenkant is het interieur helemaal vernieuwd (de bekende grijze banken met gele/witte motieven, de muren en het plafond zijn geel/wit). Niet alle trams van deze serie (zie hierboven) zijn gerenoveerd, en dat zal ongetwijfeld ook niet meer gebeuren.

Ici, on voit un PCC 7000-7100 rénové. A l'extérieur, on a changé les phares (qui sont carrés maintenant), à l'intérieur les sièges sont gris avec des motifs jaunes/bleus. Pas tous les trams de cette série ont donc été rénovés (voir plus haut), et j'en suis certain qu'on ne va plus jamais les rénover.

PCC 7500

Al snel begonnen meer reizigers de tram te nemen, en dus had men grotere trams nodig. De oplossing: gelede trams, toen uniek in de wereld. De PCC-serie 7500 kwam uit de bus. Het prototype werd 'Caroline' gedoopt. Dit prototype was in wezen niets meer dan een PCC 7000-7100 met een extra 'bak', zelfs de neus was hetzelfde. Ook nog steeds één stuurpost en slechts aan één kant deuren. De overige 98 trams van deze serie hebben wel een nieuwe neus gekregen, zoals we die nu nog altijd kennen bij de PCC's 7700-7800 (zie onder).

De plus en plus, les gens prenaient le tram, et la STIB voulait donc des trams plus spacieux. La solution: des trams articulés, ce qui était unique dans le monde en ce temps-là. La série 7500 était donc née. Le prototype a été baptisé 'Caroline'. Ce prototype n'était au fond qu'un PCC 7000-7100 avec une nouvelle caisse, même le nez n'avait pas changé. Il n'y avait toujours qu'une poste de conduite et des portes d'une seule côté. Les 98 autres trams de cette série ont cependant reçu un nouveau nez, comme on les connait toujours des PCC 7700-7800 (voir ci-dessous).



Het prototype, onze 'Caroline' (genummerd 7500), rijdt nog altijd rond op de 39/44! Deze tram is vrij uniek, want hij is de enige tram van deze serie. Hoezo, waar zijn de andere 98 dan naartoe? Wel, die bestaan nog, maar ze maken geen deel meer uit van deze serie. De 7500's waren voor die tijd dan wel ruim genoeg, ze hadden nog steeds het nadeel dat er slechts één stuurpost was. Elke eindhalte moest dus nog steeds in de vorm van een lus aangelegd worden. Daarom heeft de MIVB alle 7500's, behalve 'Caroline', omgebouwd zodat ze twee stuurposten en deuren aan elke kant hadden. Het vervolg staat hieronder...

Ce prototype, notre 'Caroline' (numéroté 7500), roule toujours sur le 39/44. Ce tram est plutôt unique, parce qu'il est le seul tram de cette série. Comment ça le seul, et les 98 autres alors? Eh bien, ils existent encore, mais ils ne font plus partie de la série. Les 7500 était bien spacieux à l'époque, mais ils n'avaient toujours qu'une seule poste de conduite. Par conséquent, chaque terminus devait toujours avoir une boucle. C'est pourquoi la STIB a transformé tous les 7500, sauf 'Caroline', de sorte qu'ils avaient deux postes de conduite et de portes de chaque côté. La suite de cette histoire se trouve ci-dessous...

PCC 7700-7800

Kort na de 7500's, die dus nog in hun oorspronkelijke staat rondreden, heeft de MIVB 30 trams van het type 7800 besteld. Deze zagen er bijna hetzelfde uit als de 7500's, maar het belangrijkste verschil was dat ze nu eindelijk een tweede stuurpost én deuren aan beide kanten hadden. Dit systeem beviel de MIVB kennelijk zo goed dat ze, jaren later weliswaar, alle 7500's heeft omgebouwd tot trams zoals de 7800. De omgebouwde trams kregen een nummer in de 7700; de 7540 werd bijvoorbeeld de 7740. Zo is er een grote serie 7700-7800 ontstaan, met in totaal 127 trams (98 ex-7500's + 30 7800's - 1 uitgebrande tram). Tot op heden is dit, qua aantal, nog altijd de grootste serie. Elke tramremise heeft 7700/7800's 'in huis'. Ze rijden ook frequent rond op de meeste lijnen: als belangrijkste materieel op de 18, 56, 81, 82, 83; samen met een ander tramtype op de 3, 25, 39, 44, 92, 94; slechts af en toe op de 24, 52, 55, 91, 93; en bijna nooit op de 19 en 23.

Peu de temps après les 7500, qui étaient donc toujours en leur état originel, la STIB a commandé 30 trams du type 7800. Ces trams ressemblaient aux 7500, mais la différence était qu'ils avaient enfin une deuxième poste de conduite, et des portes des deux côtés. Apparemment, ces trams bidirectionnels plaisaient la STIB aussi bien qu'elle a transformés tous les 7500 en des trams identiques aux nouveaux 7800. Les trams transformés ont reçu un numéro 77xx; le 7540 est devenu le 7740, par exemple. C'est ainsi qu'une grande série 7700-7800 s'est créée, comptant 127 trams (98 ex-7500 + 30 7800 - 1 tram brûlé). Jusqu'à présent, la serie 7700-7800 est la plus grande série tram de la STIB. Chaque dépôt de tram a des 7700/7800. Ils roulent fréquemment sur la plupart des lignes; comme matériel principal sur le 18, 56, 81, 82, 83; ensemble avec un autre type de tram sur le 3, 25, 39, 44, 92, 94; de temps en temps sur le 24, 52, 55, 91, 93; et presque jamais sur le 19 et 23.



Onze fameuze tram 7750 maakt dus deel uit van deze serie. Deze tram was dus ook ooit een 7500, met het serienummer 7550. De 7750 benadert vrij goed het oorspronkelijke uiterlijk van dit tramtype; behalve de verf ziet alles er aan de buitenkant nog min of meer uit zoals ongeveer dertig jaar geleden (toen de 7550 werd omgebouwd tot 7750). Alle PCC's van deze serie zijn gerenoveerd, waarbij ze in het geel geschilderd werden, vierkante lichten kregen enzovoort (net zoals de PCC's 7000-7100). Deze 7750 ook, maar niet helemaal: het ronde licht heeft men om één of andere reden intact gelaten. Volgens SteF heeft het ermee te maken dat deze 7750 als een van de eerste aan de beurt is gekomen bij de renovaties, en dat men toen nog niet beslist had om het licht ook te vervangen.

Notre fameux tram 7750 fait donc partie de cette série. Autrefois, ce tram était un 7500, numéroté 7550. Le 7750 d'aujourd'hui n'a pas beaucoup changé depuis sa transformation, il y a environ 30 ans; sauf la peinture, tout est resté intact à l'extérieur (comme le phare rond). Tous les PCC de cette série ont été rénovés; on les a repeint (en jaune), remplace le phare rond par un phare carré etc (comme on a fait avec les PCC 7000-7100). Ce 7750 a également été rénové, mais pour une raison ou pour une autre, on a pas remplacé le phare rond. Selon SteF, la raison c'est que ce 7750 était l'un des premiers rénovés et qu'on avait pas encore décidé de remplacer le phare à ce temps-là.



Ook andere dingen zijn behouden in de 7750, zoals de enigszins betuttelende stickertjes (hier een handleiding 'hoe een halte aanvragen') waarvan er nog tientallen te vinden zijn.

D'autres choses ont également été conservées dans le 7750, par exemple ces autocollants un peun enfantins (ici, des instructions 'comment demander l'ârret'), dont il y en a encore des dizaines dans ce tram.



Nog een voorbeeld, aan de halteknoppen. Ik denk niet dat er vandaag nog veel tramreizigers zijn die niet weten waar deze knop voor dient.

Encore un exemple, à côté des boutons pour demander l'ârret. Il ne me semble pas qu'il y a encore beaucoup de voyageurs qui ne connaissant pas le but de ce bouton, quoi.



Ter vergelijking: de 7812, een andere tram van de serie (maar die dus wel direct met twee stuurposten is gebouwd). Deze tram is wel volledig gerenoveerd, waarbij vooral het vierkante licht in het oog springt. Ook de meeste stickertjes zijn weg.

En comparaison, le 7812, un autre tram de cette serie (mais qui a donc été livré avec deux postes de conduite). Ce tram a entièrement subi la rénovation et a donc par exemplace un phare carré. On a également enlevé la plupart des autocollants.

PCC 7900

Met de ombouwing van de 7500's zijn we wel wat op de zaken vooruitgelopen, want door het toenemende reizigersaantal was er intussen een nóg langere PCC-serie besteld: de 7900. Deze trams zijn dubbelgeleed; ze hebben dus ook een middenrijtuig, maar dat is kleiner dan de twee buitenste rijtuigen en heeft ook geen aparte deuren. Aan de buitenkant vallen er een paar dingen op: vierkante lichten (waar de andere PCC's tot dan toe nog altijd ronde lichten hadden), een iets verlaagde voorruit. Aan de binnenkant is het interieur ook veranderd; zelfs nu nog vinden veel reizigers dit een zeer comfortabel interieur (als er tenminste zitplaats vrij is, dat is een ander probleem). Er zijn in totaal 61 trams geleverd; vandaag zijn ze gespreid over de remises Koningslaan (42 stuks) en Molenbeek (19 stuks). Ze zijn vooral te vinden op de lijnen 19, 52 en 55. Op rustige momenten (met name in het weekend en op feestdagen) zijn ze ook te vinden op de 18, 56 en 83. Op andere lijnen zijn ze veeleer zeldzaam.

En parlant de la transformation des 7500, on est allé un peu trop vite; parce entre-temps, la STIB avait commandé une nouvelle série de PCC, encore plus longs que les autres: les 7900. Ces trams ont deux articulations au lieu d'une: ils ont donc une caisse centrale, qui est tout de même plus petit que les deux autres et qui n'a pas des propres portes. A l'extérieur, on remarque surtout les phares carrés (les autres PCC avaient toujours des phares ronds à ce temps-là), le pare-brise légèrement abaissé etc. L'intérieur a également changé; jusqu'à présent, beaucoup de voyageurs le trouvent très confortable (s'il y a de la place libre, evidemment, sinon c'est plutôt inconfortable). 61 trams de cette série ont été livrés; aujourd'hui, il se trouvent dans deux dépôts, à savoir celui de l'Avenue du Roi (42) et celui de Molenbeek (19). Ils roulent principalement sur les lignes 19, 52 et 55. Parfois (surtout en weekend), on les trouve aussi sur le 18, 56 et 83. Sur les autres lignes, ils sont plutôt rares.



Tram 7927 op lijn 55. De 7900's waren jarenlang de langste trams van de MIVB, hier zie je waarom.

Tram 7927 sur la ligne 55. Les 7900 étaient pendant des années les trams les plus longs de la STIB; ici, on voit pourquoi.



In het weekend dus ook op andere lijnen, zoals hier op de 18.

En weekend donc aussi sur des autres lignes, comme ici sur le 18.

Nieuwe kleuren - nouvelles couleurs

Het is nog niet gedaan met alle renovaties: sinds de levering van de T3000/T4000-trams zijn de MIVB-kleuren niet langer het opvallende geel-blauw, maar een combinatie van grijs, goud en zwart. Deze kleuren zijn de huiskleuren van de hele MIVB geworden; ook dingen als de website, de plastic houders van de abonnementen enzovoort hebben grijs als hoofdkleur gekregen. De metro's en bussen hebben naast het grijs een koperkleurige lijn, waar het bij de trams dus goudkleurig is.

Uiteraard kunnen niet alle voertuigen van de ene dag op de andere herschilderd worden; deze renovatie gebeurt dus stap per stap. Qua lagevloertrams zijn de T3000/T4000 dus direct in de nieuwe kleuren geleverd; de iets oudere T2000 wordt langzaam aan herschilderd en staat niet mis met de nieuwe kleuren. Qua PCC's is de situatie anders; de serie 7000-7100 wordt normaal gezien niet herschilderd, aangezien ze langzaam aan uit dienst genomen worden. De serie 7700-7800 wordt gedeeltelijk herschilderd, en de serie 7900 helemaal.

Les rénovations ne sont pas encore finies: depuis l'arrivée des trams T3000/T4000, les couleurs de la STIB ne sont plus le jaune-bleu, mais une combinaison de gris, jaune d'or et noir. Ces couleurs sont devenues les couleurs de la maison de la STIB; des choses comme le site, les plastiques pour les abonnements et cetera ont également gris comme couleur principale maintenant. Les metros et le bus ont d'ailleurs une bande cuivrée au lieu de dorée.

Il est, bien entendu, impossible de repeindre tous les véhicules en même temps; cette rénovation est donc effectuée progressivement. Les trams T3000/T4000 ont été livrés dans les nouvelles couleurs; les T2000 sont progressivement repeints et, à mon avis, ils ont l'air pas mal dans cette nouvelle livrée. En ce qui concerne les PCC, la situation est un peu différente; la série 7000-7100 ne sera normalement pas repeinte, étant donné qu'ils sont en cours de déclassement. La série 7700-7800 ne sera repeinte qu'en partie, et la série 7900 entièrement.

11_400

Tram 7766, de eerste PCC die in de nieuwe kleuren werd gezet. Deze kleurenverdeling werd echter niet bepaald als een groot succes onthaald; volledig terecht, wat mij betreft. De zwarte band vooraan leverde deze arme 7766 zelfs de enigszins spottende bijnaam 'Big Moustache' op.

Tram 7766, le premier PCC qui a été repeint dans les nouvelles couleurs. Cette distribution des couleurs n'a cependant pas été accueillie très bien, et je comprends tout à fait pourquoi. On appelle ce pauvre 7766 'Big Moustache' maintenant, à cause de la bande noire en avant.



Na 'Big Moustache' zijn deze PCC's dus anders herschilderd; dit is het uiteindelijke resultaat. Misschien al minder lelijk, maar 'mooi' vind ik het nog lang niet. Intussen zijn er al aardig wat 7700/7800's in deze nieuwe kleuren gezet.

Après 'Big Moustache', on a donc repeint ces PCC d'une autre façon; voici le résultat définitif. Il est déjà moins moche, mais il est encore loin d'être 'beau', à mon avis.



Het interieur is dus ook aangepakt; links het oude, rechts het nieuwe. Een verbetering vind ik het niet echt; de stof op de banken voelt een stukje ruwer aan. De kleur en vorm lijken soms ook meer op achteruitgang dan op vooruitgang.

On a donc également 'rénové' l'intérieur; à gauche l'ancien, à droite le nouveau. Je ne le trouve pas vraiment une amélioration; le revêtement est un peu rêche. C'est donc plutôt une régression, à mon avis.



Ook de 7900 wordt nu herschilderd. Het is de bedoeling dat alle 7900's uiteindelijk herschilderd worden; niet zo vreemd aangezien dit de jongste PCC's zijn (maar toch al zo'n 30 jaar oud). Ik vind ze al iets mooier dan de herschilderde 7700/7800's; waarschijnlijk omdat de voorkant soberder is en het goudkleurige vlakje eleganter verwerkt is.

On a donc aussi commence à repeindre les 7900. La STIB veut repeindre tous les 7900; pas très étonnant, si on sait qu'ils sont les PCC les plus jeunes (mais ils ont quand même déjà 30 ans, environ). Je les trouve déjà plus beaux que les 7700/7800 repeints; probablement parce que leur avant est plus 'frugal'.



Ook bij de 7900's wordt het interieur aangepakt, op dezelfde manier als bij de 7700/7800's. En dat is in dit geval zéker een achteruitgang; de oude banken waren een stuk comfortabeler. De MIVB had misschien beter de dubbele banken vervangen door enkele stoelen; zo zou er een veel breder gangpad zijn. De 7900's worden ingezet op veel drukke lijnen en de reizigiers zitten samengeperst in de open ruimte bij de deuren, omdat er zo weinig plaats is tussen de banken.

Et on change donc également l'intérieur, de la même façon que les 7700/7800. Et pour les 7900, c'est certainement une régression; les anciens sièges étaient beaucoup plus confortables. La STIB aurait peut-être mieux remplacé les sièges pour deux personnes par des sièges pour une seule personne; comme ça, il y aurait eu plus de place entre les sièges. Les 7900 roulent sur des lignes bien frée quentées, et les voyageurs sont toujours serrés comme des sardines dans l'espace près des portes, car il n'y pas assez de place entre les sièges.

De toekomst - l'avenir

Het ziet er niet naar uit dat de Brusselse PCC's nog tientallen jaren zullen rondrijden. Ze zijn 30 tot meer dan 50 jaar oud en hebben een paar typische kenmerken voor de PCC's, namelijk een hoge opstap en smalle deuren. Heel toegankelijk is dit niet, en bij vrijwel alle recente trams zien we het tegenovergestelde: een lage vloer, brede deuren en (bij stadstrams) veel open ruimtes. De 7000/7100's worden momenteel al uit dienst genomen, dus geniet er maar van zolang het nog kan. De 7700/7800's zullen waarschijnlijk nog een tiental jaartjes meegaan, al ziet het ernaar uit dat een deel van deze serie al vroeger uit dienst zal worden genomen (dat is wellicht ook de reden waarom maar een deel herschilderd wordt). De 7900's zijn het jongst en zullen dus nog wel iets langer meegaan, maar ook niet al te lang. Ze hebben de typische nadelen van een PCC, maar ze verbruiken ook nogal veel elektriciteit én beginnen ook te verslijten, aangezien ze door de jaren heen niet zo goed onderhouden zijn als bijvoorbeeld de 7700/7800's.

Une chose est certaine: les PCC bruxellois ne rouleront plus pour des dizaines d'années. Ils ont quand même 30 à 50+ ans et ont quelques caractéristique particulières des PCC, comme le marchepied assez élevé et les portes étroites. Les PCC ne sont donc pas très accessibles, et on voit le contraire chez presque tous les nouveaux trams: plancher surbaissé, des portes larges et cetera. Les 7000/7100 sont déjà en cours de déclassement, donc profitez-en tant qu'ils sont encore en service commercial. Les 7700/7800 rouleront encore environ une dizaine d'années, bien qu'une partie de la série soit probablement déclassée déjà plus tôt (c'est pourquoi pas tous les trams de cette série seront repeints). Les 7900 sont les plus 'jeunes' PCC et resteront dès lors encore des années sur le réseau bruxellois, mais quand même pas trop longtemps: ils ont les défauts typiques d'un PCC, mais ils consomment aussi beaucoup d'énergie et ils sont déjà un peu usés, étant donné qu'on les a pas aussi bien entretenus que les 7700/7800.

Voor interessante foto's 'uit de oude doos' (zoals de PCC's in hun originele kleuren en de niet-omgebouwde 7500's), zie de site van B8756. Dit overzicht is, in een iets ingekorte versie, ook verschenen op Brusselblogt.be.

Pour des photos intéressantes (comme les PCC en leur état originel et les 7500 avant leur transformation), allez voir le site de B8756.

02:25 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

26-04-07

Foto-update 2

Een paar foto's van de voorbije weken, die ik niet bij een vorige post kon thuisbrengen.

Quelques photos des semaines passées.



Toch nog een oude T7800 op lijn 24. Hij gebruikt hier nog de film van het oude traject Boondaal-Schaarbeek. In deze richting is het eindpunt Schaarbeek hetzelfde gebleven, maar uit nieuwsgierigheid wat hij in de andere richting zou doen (de trams rijdt dan immers naar Vanderkindere en niet meer naar Boondaal), ben ik maar meegegaan...

Quand même encore un vieux T7800 sur le 24. Il a mis le film de l'ancien traject Boondael-Schaerbeek. Aucun problème dans ce direction (le terminus Schaerbeek n'a pas changé), mais j'étais bien curieux ce qu'il allait faire dans l'autre direction (le terminus n'est plus Boondael, mais Vanderkindere), donc je suis monté...



Ziedaar het antwoord: domweg een film zonder bestemming. Dit is al de nieuwe stijl (ook te zien bij de 25 en sommige 94's), waarbij enkel het lijnnummer de kleurcode draagt. De reden achter het ontbreken van de bestmeming is waarschijnlijk plaatsgebrek op de filmrol: deze 24 kan zowel tot het normale eindpunt Vanderkindere als tot Buyl (tramremise Elsene) gaan, en dan zijn er twee posities nodig, terwijl er nu maar één nodig is. Maar voor de reiziger wordt het er niet bepaald duidelijker op. Bij de 92 hetzelfde probleem, sinds die gedeeltelijk wordt gereden door oude 7700/7800's van de remise Schaarbeek.

Voilà la réponse: un film sans destination... Ce film est dans le style nouveau, la couleur de la ligne n'est que visible sous le numéro. On a probablement supprimé la destination à cause d'un manque de place sur la bobine des films: le 24 peut rouler jusqu'à son terminus régulier Vanderkindere, mais aussijusqu'à Buyl (dépôt d'Ixelles). Avec destination, on aurait donc besoin de deux films. Mais pour les voyageurs, cette solution n'est pas très claire. On a le même problème avec le 92, depuis qu'il est en partie desservi par les vieux 7700/7800 du dépôt de Schaerbeek.



Een T2000 op lijn 24, zoals normaal... alleen geeft hij Churchill weer als bestemming. Geen idee waarom, want als hij aan Churchill rechtsomkeert wil maken, moet hij toch eerst tot de normale eindhalte Vanderkindere rijden.

Un T2000 sur le 24... mais il affiche Churchill comme terminus. Aucune idée pourquoi, parce que s'il veut faire demi-tour à Churchill, il doit quand même rouler jusqu'à Vanderkindere.



Voertuig om aan de bovenleiding te werken; geen idee hoe het bij de MIVB genoemd wordt (de meeste speciale voertuigen hebben wel een naam).

Véhicule utilisé pour travailler à la caténaire; je ne sais pas comment on appele ce véhicule chez la STIB (la plupart des véhicules spéciaux ont un nom).



Een aardgasbus op lijn 59, waar ze het meest te zien zijn. De aardgasbussen zullen waarschijnlijk het eerst uit dienst genomen worden van de hele A300-serie, dat is ook de reden waarom ze niet herschilderd worden. Jammer, want ze rijden echt heerlijk.

Un bus au gaz sur le 59, la ligne sur laquelle on les voit souvent. De toute la série A300, les bus au gaz seront normalement déclassés en premier. C'est pourquoi qu'ils ne sont normalement pas repeint en gris.



Deze bus van de 'speciale diensten' (middendeur verwijderd voor meer plaats, bedoeld voor schooldiensten etc.) heeft kennelijk tegen een paaltje gezeten...

Ces bus des 'services spéciaux' (dans lequel on a enlevé la porte du milieu, afin d'avoir plus de places) a touché quelque chose, apparemment...



Een T2000 in 'scholing'. Waarschijnlijk wordt deze chauffeur het BCM-systeem in de T2000 aangeleerd, het systeem dat gebruikt wordt in de premetro (let op het geel-rode stickertje op de voorruit). De T2000's rijden nu immers op het premetrostuk Diamant-Boileau op lijn 24.

Un T2000 en écolage. Il s'agit probablement d'un écolage BCM, le système qu'on utilise dans le prémétro (remarquez le petit autocollant sur rouge-jaune sur le pare-brise). C'est que les T2000 roulent sur le tronçon prémétro Diamant-Boileau, sur le 24.



Sommige T3000's zien er nog altijd verminkt uit, ik heb nog altijd geen flauw idee waarom ze de verf erafgeschuurd hebben bij deze exemplaren.

Quelques T3000 sont toujours un peu mutilés. Je ne sais toujours pas pourquoi.



Tram 7750, bij mijn weten de enige tram van de serie 7700-7800 die nog geen eerste vernieuwing heeft ondergaan. Bij die vernieuwing hebben deze trams onder andere een vierkant, kleiner licht gekregen, naar het voorbeeld van de trams 7900 toen. Deze tram heeft dus nog een rond licht. Ik zal er een dezer dagen een aparte post aan wijden, deze tram neemt je echt terug naar het verleden.

Tram 7750. Pour autant que je sache, il est le seul de la série 7700-7800 qui n'a pas encore subi la première rénovation. Dans cette rénovation, on a entre autres remplacé le phare rond par un phare plus petit et carré, sur le modèle des 7900 en ce temps-là. Ce tram a donc encore un phare rond. Un de ces jours, je vais fabriquer un petit post sur ce 7750.



Dit is een bordje dat buschauffeurs eraan moet herinneren dat ze een bepaalde weg moeten volgen, bijvoorbeeld bij een omleiding. So far so good, maar lijn 25 is een... tramlijn! Geen flauw idee waarom dit bordje hier (= Rogier) dus hangt.

Voici une petite plaque qui rappele les chauffeurs de bus qu'ils doivent suivre une certaine route, en cas de déviation par exemple. D'accord, mais la ligne 25 est... une ligne de tram! J'ai aucune idée qu'est-ce que cette plaque fait ici (Rogier).



Tram 4004 in al z'n glorie aan Van Praet.

Tram 4004 dans toute sa splendeur à Van Praet.



Dezelfde 2038 in scholing als daarjuist, deze keer op het traject van lijn 23/24.

Le même 2038 (en écolage) que tout à l'heure, mais cette fois-ci sur le trajet des lignes 23/24.



Tram 3008 doet nog een laatste serie tests in de noord-zuidverbinding; deze foto is genomen op de dag voor de herschikking van het netwerk op 16 april (waarbij de 25/3 dus met T3000 werden gereden).

Tram 3008 en 'essais' dans l'axe nord-sud; cette photo a été prise le jour avant le restructuration du 16 avril, le premier jour du T3000 en service commercial dans l'axe nord-sud.



Een new A330 op lijn 13/14 aan het Noordstation; 's avonds worden deze twee lijnen gekoppeld (als lijn 14 tot Simonis en vanaf daar als lijn 13 tot UZ Brussel). Waarschijnlijk zal die fusielijn 's avonds bij een volgende herschikking van het netwerk het nummer 15 krijgen.

Un new A330 sur les lignes 13/14 à la Gare du Nord; pendant la soirée, ces deux lignes sont fusés (le bus roule comme 14 jusqu'à Simonis et ensuite comme 13 jusqu'à UZ Brussel). Cette ligne fusée (en soirée) sera probablement renommée 15.



Lijn 57 aan het Militair Hospitaal in Neder-over-Heembeek. Deze lijn is op maat gemaakt van de vele bedrijven langs het kanaal; 's ochtends zijn er een 15-tal ritten richting Militair Hospitaal en 's avonds ongeveer evenveel richting Noordstation. Voor de rest wordt deze lijn niet bediend. Hij volgt bijna de hele tijd het kanaal.

La ligne 57 à l'Hôpital Militaire, à Neder-over-Heembeek. Cette ligne à ete crée pour toutes les entreprises le long du canal; le matin, il y a environ 15 trajets direction Hôpital Militaire, le soir à peu près le même nombre direction Gare du Nord. Pour le reste, le 57 ne roule pas. Son itinéraire est parallèle au canal.



De 57's richting Noordstation zijn meestal 47's beperkt tot het Militair Hospitaal, die daar dus rechtsomkeert maken en terugrijden als 57. Zo ook dit exemplaar.

Les 57 direction Gare du Nord sont généralement des 47 limités à l'Hôpital Militaire, qui font donc demi-tour et retournent comme 57. Cet exemplaire vient d'arriver à l'Hôpital Militaire et repartira donc en 57.



Er wordt nog altijd hard gewerkt aan het normale trameindpunt in Rogier; de sporen in het Noordstation die naar dat eindpunt leiden, worden hier vervangen.

Il y a toujours des travaux au terminus tram à Rogier; ici, on remplace les voies à la Gare du Nord qui mènent à ce terminus.



Daarom rijdt de 25 dus voorlopig gekoppeld aan de 3, de doorgang is hier nogal moeilijk...

C'est pourquoi le 25 est temporairement fusé avec le 3, le passage est plutôt difficile...

00:25 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

20-04-07

Onaangekondigde staking / grève sans préavis

Vanmorgen is er alsnog een kleine staking uitgebroken bij de MIVB, hoewel er eerder was aangekondigd dat er geen staking zal zijn. Er wordt vooral gestaakt in de busremise Haren (uitrit geblokkeerd), dus daar bijna geen enkele bus. Verder was er ook een beperkte staking in de tramremise Molenbeek, daar zijn sommige trams niet uitgereden, maar de grootste hinder is er voorbij. Een overzicht per getroffen lijn (situatie rond 17 u).

Ce matin, une petite grève a éclaté chez la STIB, malgré l'annonce qu'il y aurait pas de grève. La grève se situe surtout au dépôt bus de Haren, donc la plupart des bus de Haren n'ont pas pu sortir du dépôt ce matin. En plus, il y a eu une petite grève au dépôt tram de Molenbeek; quelques lignes ont été perturbées, mais la situation est plus ou moins normalisée maintenant. Voilà la situation sur toutes les lignes concernées, à 17h environ:

12 (airportline): zeer beperkt aantal bussen - nombre de bus très limité
21: beperkt aantal bussen - nombre de bus limité
27: beperkt aantal bussen (remise Delta) - nombré de bus limité (dépôt Delta)
29: geen enkele bus - aucun bus
42: de meeste bussen rijden (remise Delta) - la plupart des bus roulent (dépôt Delta)
45: beperkt aantal bussen - nombre de bus limité
47: beperkt aantal bussen (remise Jacques Brel) - nombre de bus limité (dépôt Jacques Brel)
53: beperkt aantal bussen (remise Jacques Brel) - nombre de bus limité (dépôt Jacques Brel)
54: zeer beperkt aantal bussen - nombre de bus très limité
57: zeer beperkt aantal bussen - nombre de bus très limité
58: geen enkele bus - aucun bus
59: geen enkele bus - aucun bus
63: beperkt aantal bussen (remise Jacques Brel) - nombre de bus limité (depot Jacques Brel)
65: zeer beperkt aantal bussen - nombre de bus très limité
66: geen enkele bus - aucun bus
69: geen enkele bus - aucun bus
80: beperkt aantal bussen - nombre de bus limité

Trams 18/19/56/81/82/83: bijna alle trams rijden opnieuw - presque tous les trams roulent de nouveau.

Hou op andere lijnen rekening met vertragingen. De actuele situatie kun je altijd zien door bij de pagina van een lijn (hier) onder het kopje Positie van de voertuigen in real time op de gewenste rijrichting te klikken, dan zie je hoeveel bussen er op de lijn rijden.

Sur les autres lignes, du retard est possible. Pour voir la situation actuelle, vous pouvez consulter la page de la ligne (ici), cherchez Situation des véhicules en temps réel, cliquez sur le sens de votre choix et vous voyez le nombre de véhicules sur la ligne.

Update 17 u/h: amper verandering in de situatie; op sommige lijnen rijden er intussen opnieuw één of een paar bussen rond (o.a. 12, 21, 45, 57, 65), maar op de meeste lijnen blijven niet of heel onregelmatig bediend. - presque rien a changé; sur quelques lignes, il y a de nouveau un ou quelques bus (entre autres 12, 21, 45, 65), mais la plupart des lignes restent pas ou très irrégulièrement desservies.

12:43 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-04-07

Citaro op de 45 / Citaro sur le 45

In het spoor van alle veranderingen aan het tramnetwerk, was er ook iets 'kleins' te noteren op het busnetwerk: gelede Citaro's op lijn 45 (Sint-Vincentius - Bordet - Roodebeek). Het is niet de bedoeling dat ze op deze lijn zullen blijven rijden; het is meer een test om ze uiteindelijk in te kunnen zetten op lijn 63, in juli. Maar hoe dan ook is het een dubbeltje op z'n kant om van de ene dag op de andere een hele lijn met Citaro's te bedienen: er zijn nog tal van 'kinderziektes', er is vlak voor en na de schooluren veel jeugdig 'crapuul' enzovoort. En zoals te verwachten liep het allemaal niet bepaald van een leien dakje...

Beaucoup de changements au réseau de tram, mais aussi quelque chose à noter au niveau des bus: des Citaro articulés sur la ligne 45 (Saint-Vincent - Bordet - Roodebeek). Il n'est pas prévu que ces bus vont rouler sur le 45 pour toujours; c'est plutôt un test avant de les employer sur le 63, en julliet. Mais de toute façon, il est un peu 'dangereux' de rouler une ligne entièrement en Citaro du jour au lendemain: les Citaros ont encore beaucoup de 'maladies infantiles', il y a beaucoup de 'crapule' dessus etc. Et il fallait s'y attendre: c'était le bordel, parfois...



Aan Bordet.

A Bordet.



Zelfde bus, zelfde plaats, maar blijkbaar wel een doorkomst later! Toeval dus.

Même bus, même lieu, mais apparemment un passage plus tard! Par hasard donc.



In de andere richting, ter hoogte van Hoedemaekers (centrum Evere).

Dans l'autre direction, à l'hauteur de Hoedemaekers (centre d'Evere).



Langs de achterkant. Robuust ziet hij er wel uit, zo'n Citaro.

Le côté arrière. Il a quand même l'air robuste, ce Citaro.



Ik was dus mee met Vanhoolke (zie zijn blog). Hij had een Citaro gekregen die pas z'n eerste diensten reed, dus de geur van een nieuwe auto hing er nogal in (wel aangenaam). Maar aan dit bagagerek te zien, is dit eigenlijk een exemplaar dat voor de 11/12 (airportline) bedoeld was. Op de achtergrond trouwens een begeleider, die alle kleine vandaaltjes van de scholen langs de lijn in toom moet houden (alleen was hij alweer van de bus bij de grootste schooldrukte...).

J'ai fait quelques voyages avec Vanhoolke (son blog). Il a reçu un Citaro qui faisaient ses premiers services, et par conséquent on sentait bien l'odeur d'une voiture flambant neuve (bien agréable). Mais en fait, ce Citaro devait faire du 11/12 (airportline), à déduire du porte-bagages ici. En arrière-plan on voit accompagnateur de la STIB, qui doit tenir en bride les petits crapules de tous les écoles le long de la ligne.



De hele binnenkant van een Citaro; ruim zijn ze zeker.

L'intérieur d'un Citaro; on peut certainement dire qu'ils sont bien spacieux.



De nieuwe SAE (boordcomputer), zo te zien volledig identiek aan dat van de nieuwe trams T3000/T4000.

Le nouveau SAE (ordinateur de bord), apparement identique au SAE des nouveaux trams T3000/T4000.



Ter vergelijking hetzelfde scherm in een T3000 (rechts); behalve de ingestelde taal is alles identiek.

Voici le même écran dans un T3000 (à droite); mis à part la langue, tout est identique.



Tot zover de leuke momenten, maar de problemen begonnen al snel: de boordcomputer zat vast vanaf Permeke. Heel vervelend, want die bestuurt dus alles: het informatiescherm voor de reizigers in de bus, de film aan de buitenkant, de communicatie met de dispatching (!) enzovoort. Ofwel was het schermpje bevroren, ofwel was er dit lijnenspel te zien.

Les problèmes commençaient déjà à Permeke; l'ordinateur de bord était bloqué. Assez embêtant, parce qu'il règle tout à bord: les écrans d'information pour les voyageurs, le film à l'extérieur, la communication avec le dispatching (!) etc. On ne voyait rien que ce jeu de lignes sur l'écran.



Verschillende keren geprobeerd alles opnieuw op te starten, maar zonder resultaat.

Essayé plusieurs fois de tout redémarrer, mais sans succès.



Aan de buitenkant was er dus geen film te zien. Niet aan de voorkant, niet aan de achterkant. Dan maar tijdelijk een papiertje '45' aan de voorruit gelegd, maar natuurlijk merkte niemand dat op, met talloze keren de vraag tot gevolg of de bus wel degelijk een 45 was. Uiteindelijk heeft Vanhoolke nog een vervangbus gekregen. Vreemd genoeg opnieuw een Citaro, terwijl ik even tevoren nog een A300 op lijn 12 had zien buitenrijden (volgens mij hebben de Citaro's toch voorrang op de 12).

A l'exterieur donc plus de film; pas en avant, ni derrière. On a mis un petit papier '45' au pare-brise, mais il y avait evidemment à chaque ârret des questions genre 'c'est le 45?'. Finallement, Vanhoolke a reçu un bus de remplacement. Curieusement, c'était de nouveau un Citaro, alors que je avais vu un 12 sortir en A300 quelques moments avant (je pensais que les Citaros avaient la priorité sur le 12).



De Jonckheeres van de remise Delta krijgen dus ook meer en meer de 'new look' (zwarte band boven de ramen). Hier rijdt er eentje de remise van Haren binnen, waarschijnlijk naar de werkplaats.

Les Jonckheeres du dépôt Delta reçoivent aussi de plus en plus le 'new look' (la bande noir au-dessus des fenêtres). Ici, il y en a un qui entre le dépôt de Haren, probablement vers l'atelier.



Nog een aardgasbusje op lijn 69, die enkel in de spits rijdt (tussen Jules Bordet en Schaarbeek station). Op die lijn is een meestal een mengelmoes aan bussen te zien: oudere A500's (worden langzaamaan uit dienst genomen), gewone A300's, aardgas-A300's.

Un bus au gaz sur le 69, qui roule uniquement durant les heures de pointe (entre Jules Bordet et la gare de Schaerbeek). On voit un mélange de bus sur ce 69: des A500 (en cours de déclassement), des A300 réguliers et des A300 au gaz.



De A300's in 'Geen dienst' tonen nu ook een smiley op de achterfilm, zoals de Citaro's. Waarschijnlijk het werk van mapeicyclist, die houdt zich bij de MIVB bezig met zulke dingen.

Les A300 en 'Hors service' montrent maintenant aussi un smiley derrière, comme les Citaros. Probablement réalisé par mapeicyclist, qui s'occupe des films des bus chez la STIB.

Al met al was de eerste dag Citaro op de 45 dus geen groot succes: veel bussen met kinderziektes, een paar in panne, zelfs een kleine aanrijding (maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren). Het gevolg is natuurlijk ook een heel onregelmatige dienst. Ook nog even vermelden dat de beperkte diensten Roodebeek-Andromeda door Cito's (Mercedes-midibusjes) gereden werden, dat is ook een primeur.

Tout bien considéré, le premier jour des Citaros sur le 45 n'était pas un grand succès: beaucoup de bus avec des 'maladies infantiles', quelques uns en panne, même un petit accident entre deux bus (mais cela peut toujours arriver, evidemment). Mais la consequénce était donc un service très irrégulier. Reste à mentionner que les services limités Roodebeek-Andromède étaient roulé en Cito (midibus de Mercedes), petite primeur.

01:09 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

17-04-07

3, 23, 24, 25, 93: royal update!

Gisteren 16 april was een belangrijke dag voor het tramnetwerk en in mindere mate voor het busnetwerk. Ik heb er al verschillende keren over geschreven: de 90 afgeschaft, 25 in de plaats (gekoppeld aan de 3), 23 verlengd naar het Zuidstation, 24 omgelegd naar Churchill/Vanderkindere en 93 beperkt tot Legrand. Dat levert natuurlijk een hoop interessante foto's op, ziehier de verzameling. Het is zoals gezegd zeer moeilijk om bij een lage sluitertijd (veel zonlicht) de film van de nieuwe trams goed weer te geven, dus veel foto's waren onbruikbaar.

Hier, le 16 avril, était un jour important pour le réseau de tram et à un degré moindre pour le réseau de bus. J'ai déjà beaucoup écrit sur ce sujet: le 90 supprimé, le 25 mis en service (marié avec le 3), 23 prolongé vers la Gare du Midi, 24 dévié vers Churchill/Vanderkindere et 93 limité à Legrand. Voici toutes les photos. Comme j'ai dis, il est très difficile de photographier les films des nouveaux trams, donc beaucoup de photos étaient inutilisables.

De 25 werd dus in dienst gesteld en hij rijdt tussen Rogier en Boondaal station, via Buyl. Overdag wordt ongeveer de helft van de diensten gereden door de remise Schaarbeek, dus dat waren nog oudere T7700/7800's, zoals op de 90. Maar vanuit Elsene worden vanaf nu T3000's ingezet op de 25, en dus waren er veel te zien op de lijn. Door de (tijdelijke) koppeling aan lijn 3 reden deze trams voor het eerste ook op die lijn, dus onder andere door de noord-zuidverbinding.

Le 25 a donc été mis en service, il roule de Rogier à Boondael gare, via Buyl. Pendant la journée, environ le moitié des services sont fait par Schaerbeek, donc en T7700/T7800, comme sur le 90. Mais Ixelles fait l'autre moitié, en grande partie en T3000. A cause du mariage (temporaire) avec le 3, ces trams ont donc pour la première fois roulé sur cette ligne, et donc dans l'axe nord-sud.



Een T3000 aan het Weldoenersplein in Schaarbeek. De halte ligt nu tijdelijk op deze plaats, als gevolg van de werken op het plein zelf.

Un T3000 à la Place des Bienfaiteurs à Schaerbeek. L'ârret se trouve ici pour l'instant, a cause des travaux sur la place.



Hier eentje aan Tweede Lansiers. Sommige haltes hebben ook direct een nieuwe naam gekregen; bij deze is gewoon '2e' 'Tweede' geworden, maar 'Steenweg op Boondaal' heet nu bijvoorbeeld 'Roffiaen'. Ook heten de stations volgens de films nu 'x station' (bijvoorbeeld Schaarbeek station, Bordet station); op de films van de bussen stond tot nu toe gewoon 'Schaarbeek B' of 'Bordet B', maar dat is voor de reiziger niet altijd duidelijk.

Et ici à Deuxième Lanciers. Quelques ârrets ont également été renommés; 'Chaussée de Boondael' s'appelle 'Roffiaen' maintenant, par exemple. En plus, les gares sont appelés 'x gare' maintenant ('Schaerbeek gare' ou 'Boondael gare', par exemple). Jusqu'à maintenant, les films indiquaient souvent 'Schaerbeek B' ou 'Boondael B', ce qui n'était pas très clair pour les voyageurs.



Zoals gezegd ook nog T7700/7800 op de 25, zoals hier aan Thomas. Let op de nieuwe film, enkel het cijfer draagt op de achtergrond nog de lijnkleur.

Comme je viens de dire, il y a aussi des T7700/7800 sur le 25, comme ici à Thomas. Remarquez le nouveau film; la couleur de la ligne n'est qu'indiquée en dessous du numéro.



Hier opnieuw aan Weldoeners. Als er een dubbele bestemming (NL-FR) staat, zijn de letters amper leesbaar op enige afstand.

Ici de nouveau à Bienfaiteurs. S'il y a deux lignes de texte sur le film, la destination est presque illisible à distance.



Een voordeel van de elektronische films op de T3000's: ze geven nu weer dat de tram verder rijdt op lijn 3 en vice versa.

Un grand avantage des films électroniques dans les T3000: ils indiquent que le tram continue sur le 3, et vice versa.



De instructies voor de chauffeurs voor die films. Richting Rogier moet een 25 dus vanaf Meiser die 'rijdt verder op 3' instellen (aparte film), en vanaf Thomas verandert de film helemaal in de 3. In de andere richting wordt 'rijdt verder op 25' vanaf het Zuidstation ingesteld en vanaf De Brouckère enkel lijn 25.

Les instructions pour les chauffeurs. Direction Rogier, le 25 doit donc indiquer le 'continue sur 3' à partir de Meiser. Dans l'autre sens, le 3 indique à partir de la Gare du Midi 'continue sur 25'.



Vanaf het Noordstation wordt het dus lijn 3. Voor het eerste dus T3000 in reizigersdienst op de noord-zuidverbinding.

A partir de la Gare du Nord, il devient donc le 3. Pour la première fois, il y a donc des T3000 en service commercial dans l'axe nord-sud.



Dezelfde tram aan de andere kant van de verbinding, in het Zuidstation.

Le même tram, mais ici dans la Gare du Midi.

Tramlijn 23 is dus (tijdelijk) verlengd tot het Zuidstation, om het verlies van de 90 op dat stuk op te vangen. Deze trams doen dus naast de as Boileau-Diamant nog een tweede stuk premetro aan, namelijk Albert-Zuidstation. Van de ene dag op de andere rijden op dat stuk nu dus twee lijnen met T3000/T4000, de 3 en 23. Na het Zuidstation rijdt de tram nog door naar Lemonnier, waar hij rechtsomkeert maakt, net zoals de 90.

La ligne 23 est (temporairement) prolongé vers la Gare du Midi, pour compenser la suppression du 90. Ces trams roulent donc dans deux axes prémétro, Boileau-Diamant et Albert-Gare du Midi. Sur le dernier nommé, il y a donc tout d'un coup deux lignes en T3000/T4000 (le 3 et le 23). Après la Gare du Midi, le tram continue encore vers Lemonnier, où il fait demi-tour, comme le 90.



Een T4000 op lijn 23 in het Zuidstation. Nu bijna alle T4000's geleverd zijn en er vooral T3000 wordt ingezet op de 25/3, wordt de 23 vooral met T4000 gereden.

Un T4000 sur le 23 à la Gare du Midi. Il y a surtout du T4000 sur cette ligne, maintenant qu'ils sont presque tous livrés, et que les T3000 sont surtout employés sur le 25/3.



Hier aan Churchill, niet langer het eindpunt dus. Het eindpunt wordt nu gebruikt door de 24 (zie verder).

A Churchill, qui n'est donc plus le terminus. Le terminus est maintenant employé par le 24 (voyez plus bas).



Van dichterbij.

Vu de plus près.



Het 'officieuze' eindpunt Lemonnier, het perron van de 18 en 82 (richting Molenbeek).

Le terminus 'officieux' Lemonnier, le quai du 18 et 82 (direction Molenbeek).



Vervolgens rijdt de tram verder tot voorbij het keerspoor, juist bovengronds.

Ensuite, il va à la surface, juste après la communication entre les voies.



Volgende stap: terugkeren.

Puis: retourner.



... en in de tunnel wachten tot het begin van de dienst.

... et attendre le début de service dans le tunnel.



En nog eens aan Van Praet.

Encore une fois, à Van Praet.

De 24 rijdt dus niet langer naar Boondaal (dat doet de 25 nu), maar naar Churchill/Vanderkindere. Hetzelfde als de 23 tot nu toe dus, alleen geeft hij nu officieel 'Vanderkindere' als eindpunt weer (de 23 gaf Churchill weer maar reed ook nog tot Vanderkindere). Hij vertrekt echter pas aan Churchill. Verder zijn ook de frequenties op deze lijn flink opgetrokken én rijdt hij in een breder tijdsbestek, maar in de plaats daarvan zijn de frequenties van de 23 in de spits flink teruggeschroefd. Verder opvallend zijn de trams op deze lijn: T2000.

Le 24 ne roule donc plus à Boondael (c'est le 25 maintenant), mais à Churchill/Vanderkindere. La même chose que le 23 jusqu'à dimanche donc, mais le 24 indique 'Vanderkindere' comme terminus officiel (le 23 indiquait Churchill mais roulait quand-même à Vanderkindere). Néanmoins, le 24 ne fait son départ qu'à Churchill. En plus, le 24 roule plus fréquent, mais d'autre part les fréquences du 23 ont été ramenées. A remarquer aussi les trams sur le 24: des T2000.



Een 24 wacht aan het eindpunt Churchill, op de zuidelijke helft van de rotonde, die tot nu toe gebruikt werd door de 23. Op de noordelijke helft wachten de 3/25's.

Un tram 24 attend au terminus Churchill, côté sud du rond-point, là où le 23 attendait jusqu'à dimanche. Les 3/25 emploient le côté nord.



De laatste ritten in elke richting zijn altijd beperkt tot Buyl (remise Elsene), zo ook deze tram.

Les derniers passages dans chaque direction sont toujours limités à Buyl (dépôt d'Ixelles), celui-ci également.



Hier aan de hernoemde halte Roffiaen (ex-Steeneg op Boondaal).

A l'ârret renommé Roffiaen (anciennement Chaussée de Boondael).



Aan Prinses Elisabeth, waar hij afslaat naar rechts.

A Princesse Elisabeth, où il tourne à droite.



Broederlijk naast de 23.

Fraternellement à côté du 23.



Toch nog een T3000 gezien op de 24, beze beperkt tot Churchill. Ik weet niet of hij het hele parcours afgelegd heeft.

Quand même un T3000 sur le 24, celui-ci limité à Churchill. Je ne sais pas s'il a fait la totalité du trajet.



En hij reed dus echt niet verder tot Vanderkindere (toch niet met reizigers), dus iedereen uitstappen.

Et en effet, il ne roulait plus à Vanderkindere (c'est à dire, pas avec voyageurs), donc tout le monde fallait descendre.

De 93 is in het zuiden ingekort tot Legrand, aan het einde van de Louizalaan. Het stuk Legrand - Marie-José wordt nog altijd bediend door de 94, en vanaf Buyl komt er natuurlijk de nieuwe 25 bij. In juli wordt de 93 helemaal opgeheven.

Le 93 a été limité à Legrand, à la fin de l'Avenue Louise. Le trajet Legrand - Marie-José est toujours désservi par le 94, et à partir de Buyl il y a aussi le nouveau 25. En juillet, le 93 sera définitivement supprimé.



Aan Prinses Elisabeth; we zien direct de nieuwe eindhalte.

A Princesse Elisabeth; on voit le nouveau terminus.



Aan de bewuste eindhalte Legrand. Na het opheffen van lijn 93 zal dit eindpunt gebruikt worden door lijn 94; die zal in twee diensten gereden worden, Herrmann-Debroux - Louiza en Legrand - Stadion (Houba-de-Strooper), die elkaar dus overlappen tussen Louiza en Legrand.

Le terminus à Legrand. Après la suppression du 93, ce terminus sera employé par le 94; il sera roulé en deux services, Herrmann-Debroux - Louise et Legrand - Stade (Houba-de-Strooper), qui se recouvrent entre Legrand et Louise.



De sporen moeten wel nog afgewerkt worden; er zijn al verschillende auto's in gereden. Dit keerspoor is nog maar pas aangelegd, vandaar.

On a pas encore tout à fait fini les travaux; quelques voitures sont déjà roulés dedans.



De 92 wordt dus ook gedeeltelijk gereden door de remise Schaarbeek; vandaar de vele T7700/7800's op de lijn, zoals dit exemplaar. Een vooruitgang kun je het niet bepaald noemen. De filmrollen van deze trams tonen bovendien enkel de kleurcode van de lijnen 91/92/93, omdat het niet voorzien was dat deze trams vaak op die lijnen zouden worden ingezet.

Le 92 est en partie affectué au dépôt de Schaerbeek, ce qui explique tous les T7700/7800 sur la ligne. Pas vraiment une amélioration. Les bobines de film de ces trams n'indiquent que la code couleur des ligne 91/92/93, parce qu'il était pas prévu que ces trams allaient rouler très souvent sur ces lignes.



Buiten categorie, maar wel de moeite om te vermelden: aan Thomas kwam ik toevallig de 7911 tegen, de eerste herschilderde T7900. Ik vind hem al iets mooier dan de herschilderde T7700/7800 (zoals hierboven), die ronding vooraan maakt een groot verschil.

Hors catégorie, mais bien intéressant: à Thomas, le 7911 passait, le premier T7900 repeint. Je l'aime quand même mieux que les T7700/7800 (voir plus haut), tout à cause de la rondeur en avant.



De bekleding van de stoelen is dus ook veranderd (zelfde als T7700-7800) en de hoofsteunen zijn verdwenen.

Le revêtement a donc également changé (même que le T7700-7900) et les appuies-tête ont été enlevés.



Hier hebben ze er ook een nieuwe module ingestoken die de tijd en eventuele voorsprong/vertraging weergeeft (SAE), lijkt op het model in de T2000's.

On a également implanté un nouveau module qui indique le temps et le retard/avance (SAE); il ressemble au module des T2000.

Straks nog een verslag van de gelede Citaro's op de 45 - tout de suite encore les Citaro articulés sur le 45.

19:46 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

16-04-07

De allerlaatste 90 / Le dernier 90

De afgelopen avond was een triest moment voor veel OV-liefhebbers: de allerlaatste ritten van tramlijn 90. Een tramlijn met een grote geschiedenis, bijna 100 jaar oud. Vanaf vandaag 16 april rijdt de nieuwe lijn 25 in de plaats van de 90; het zuidelijke traject (Buyl - Zuidstation) wordt overgenomen door de 23. Zoals gewoonlijk wordt er altijd iets kleins georganiseerd bij een dergelijke laatste rit, en dat was nu niet anders. Een verslag.

Ce soir, un moment triste pour tous les tous/toutes les fanatiques du transport en commun: le tram 90 faisait ses derniers services. Le 90 est une ligne avec une grande histoire, et elle a vécu presque 100 ans. A partir d'aujourd'hui (16 avril), la nouvelle ligne 25 est mise en service, remplaçant le 90; le 23 et en plus prolongé vers la Gare du Midi. Comme d'habitude, on a organisé une genre d'enterrement pour le dernier 90. Voici quelques photos.



De allerlaatste dienst was een rit Rogier - Berkendaal en vervolgens Berkendaal - Liedts - remise. Vanaf de halte Meiser station, richting Berkendaal, werden de symbolische rouwkrans en het bord aangebracht.

Le tout dernier services roulaient de Rogier à Berkendael et ensuite de Berkendael à Liedts et finallement rentrée dépôt. A partir de l'ârret Meiser gare, on a mis la couronne et la plaque.



Iets dichterbij.

De plus près.



Een hele horde OV-liefhebbers aanwezig om deze momenten vast te leggen...

Beaucoup de monde pour vivre les derniers moments du 90...



In Diamant, oud en nieuw bij elkaar.

A Diamant.



Aan de halte Ster, juist voorbij Buyl.

Et à l'ârret Etoile, juste après Buyl.



Al die fotostops veroorzaken natuurlijk flink wat vertraging, met als resultaat dat de volgende tram, een 23, al aan kwam zetten.

Tous ces arrêts photos causent evidemment du retard; c'est pourquoi le prochain tram, un 23, était condamné à bien rester derrière nous.



Aangekomen in Berkendaal maakt onze tram rechtsomkeert, dus de krans moet even verwisselend worden van kant.

Au terminus Berkendael, notre 90 faisait demi-tour; il fallait alors mettre la couronne ) l'autre côté.



Voilà, klaar voor de allerlaatste rit.

Et voilà, il est prêt à faire son tout dernier voyage.



De allerlaaste keer in Diamant.

Le dernier passage à Diamant.



En zo gaat het dus tot Liedts, eindhalte voor de passagiers. Hier op de verbindingssporen tussen de Koninginnelaan en de Gallaitstraat, die normaal alleen gebruikt worden door trams die naar de remise rijden.

Et comma ça on arrive à Liedts, le terminus pour les clients réguliers. Ici, le tram est sur les voies entre la Rue des Palais et la Rue Gallait, qui ne sont employés que par les trams rentrant au dépôt.



Aangekomen aan de remise van Schaarbeek. De 90 werd gemengd door die remise en die van Elsene uitgevoerd, al deed Schaarbeek wel veruit de meeste diensten. Bij de nieuwe 25 zal dat eerder omgekeerd liggen, dus we zullen vooral nieuwe trams (T3000) te zien krijgen. 's Avonds laat en in het weekend doet Schaarbeek wel de meeste diensten. We zien trouwens de film 'Leswagen / Ecolage'; die wordt na Liedts opgezet, omdat het te lang zou duren voor de normale film 'Geen dienst / Réservé' geladen is.

Et arrivé au dépôt de Schaerbeek. Le 90 était partiellement affactué à Schaerbeek et partiellement à Ixelles, mais Schaerbeek faisait la plupart des services. Avec le nouveau 25, c'est plutôt l'inverse, donc on verra surtout des nouveaux trams (T3000). Sauf en soirée et en weekend, parceque Schaerbeek fait la plupart des services à ces moments.



De remise binnenrijden.

En train de rentrer.



En op stal in de remise. Deze tram zal nog vele kilometers rijden, maar het zal niet als 90 zijn.

Et finallement garé. Cette motrice fera encore beaucoup de kilomètres, mais plus comme 90.



Het fameuze bord. Let op de hoge leeftijd van deze tramlijn.

Le plaque. Remarquez l'âge respectable du 90.



Straks: de nieuwste fase, dus de 23 verlengd naar het Zuidstation, de 24 omgelegd en met T2000's, de nieuwe 25 (en samen met de 3 deels gereden met T3000's), de 93 ingekort tot Legrand, gelede Citaro's op buslijn 45. De foto's en verhalen volgen.

Plus tard aujourd'hui: le 23 prolongé à la Gare du Midi, le 24 dévié et en T2000, le nouveau 25 (et comme le 3, aussi en T3000), le 93 limité à Legrand, des Citaros articulés sur le 45 (bus). Les photos et les histoires suivront.

03:22 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

12-04-07

23/24/25: de details

Ik heb het een paar weken geleden al gehad (hier) over de wijzigingen aan het tramnetwerk (trams 23-24-25, 90 en 93). Een paar vragen bleven toen nog onbeantwoord, zoals de precieze frequenties van de herschikte lijn 24, de mogelijke koppeling van lijn 25 aan lijn 3 enzovoort. Intussen zijn de dienstregelingen beschikbaar en daar kunnen we heel wat dingen uit afleiden, vandaar deze update. Een overzicht.

Tram 23: zal dus vanaf Churchill/Vanderkindere verlengd worden tot het Zuidstation, helemaal zoals tram 90. Dat betekent ook dat de trams richting Zuidstation eigenlijk nog doorrijden tot Lemonnier, waar ze ondergronds rechtsomkeert maken. Qua dienstregelingen valt op dat de 23 minder frequent zal rijden dan nu (de hele dag door ongeveer vijf trams per uur, 's avonds drie-vier), maar door de flinke versterking van tramlijn 24 (die het drukste deel van de 23 bedient) en de mooie dienstregelingen op tramlijn 25 zou dat absoluut geen probleem moeten zijn voor de reiziger.

Tram 24: deze tramlijn is er toch op vooruitgegaan. Waar hij vroeger slechts uit een paar ritten per dag bestond, rijdt hij vanaf volgende week grofweg van 6 tot 10 en van 15 tot 20 u. De frequentie is bovendien opgedreven tot ongeveer vijf trams per uur. In de (ruime) spits zijn er dus, samen met de 23, tien trams per uur (om de zes minuten, metrofrequentie) op het stuk Prinses Elisabeth - Vanderkindere. Op het stuk Meiser - Buyl komt daar ook de nieuwe lijn 25 bij, goed voor bijna 20 trams per uur!

Tram 25: je mag zeggen wat je wilt, maar ik denk zeker niét dat de (ex-)gebruikers van tram 90 erop achteruit zullen gaan. De frequentie blijft ongeveer gelijk (met misschien nog één of twee trams extra per uur in de spits), op het grote gemeenschappelijke gedeelte Meiser - Buyl is er in de spits om de 3 minuten een tram én er zullen hoogstwaarschijnlijk moderne trams ingezet worden. In het depôt van Elsene zijn er intussen T3000's en T4000's op overschot, en er zullen met het gedeeltelijke wegvallen van lijn 92 (zie hieronder) ook wel wat T2000's beschikbaar zijn.

Het normale eindpunt in Rogier is volgende week nog niet klaar, dus dat levert een interessante situatie op: tramlijn 25 wordt ook gekoppeld aan lijn 3, zoals lijn 90 vandaag. Dat betekent dus dat de noord-zuidverbinding eindelijk moderne en ruime trams mag verwelkomen, werd dat eens tijd! Het is mij onduidelijk wanneer de werken in Rogier klaar zullen zijn, maar ik vermoed dat dat nog wel een tijdje zal duren.

Tram 92: deze tramlijn zal vanaf nu gedeeltelijk door het depôt Schaarbeek gereden worden. Ik denk niet dat er daarvoor T2000's van Elsene zullen overkomen, dus waarschijnlijk zullen die diensten door T7700/T7800 gereden worden (een achteruitgang dus). De 93 blijft volledig in handen van Elsene (voor de paar maanden dat hij nog bestaat), op een paar ritten 's morgens na.

Nog één klein vraagteken blijft: zal het depôt Schaarbeek ook lijn 25 gaan bedienen? Ze doen nu immers al het merendeel van de diensten op de 3 en 90, en de 3 en 25 zullen ook weer aan elkaar gekoppeld worden. Als Elsene de 25 volledig overneemt, moeten ze er dus ook de 3 bij nemen, en dan zitten ze in Schaarbeek al helemaal zonder werk. Maar toch hebben de oude T7700/T7800's van Schaarbeek bij mijn weten nog geen aangepaste filmrol voor de 25, hoe zouden ze dat dan oplossen? Het blijft dus nog afwachten.

Het spreekt voor zich dat ik de nieuwe situatie van dichtbij zal volgen, dus verwacht nog maar nieuwtjes en foto's (de allerlaatste 90, bijvoorbeeld) de komende dagen.

Update: op airportline (www.airportline.be, doorklikken naar STIB en lignes de tramway) staan een paar mogelijke antwoorden op deze vragen. Volgens deze site zullen de 25/3 zowel door Schaarbeek als Elsene gereden worden, helemaal hetzelfde zoals bij de 90/3 vandaag dus. Het verschil is dat Elsene er blijkbaar T3000 in zal zetten, dus in dat geval zullen die dus zeker ook de noord-zuidverbinding bedienen. Schaarbeek zou T7700/T7800 blijven inzetten (blegh). Nog volgens airportline zou er T2000 gaan rijden op de 24, en dus niet op de 25. Ik weet echter niet wie er achter die site zit en hoe betrouwbaar deze informatie is. We zien het maandag wel.

07:00 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |