23-05-07

10.000 bezoekers/visiteurs: de bekroning / le couronnement (1)

Ik zie dat ik intussen de 10.000 bezoekers gepasseerd ben. Ik had echt nooit verwacht dat een blog als deze zo populair zou worden. Heel erg bedankt voor al die bezoekjes, het is alleen maar een motivatie om door te gaan. Ik zal hard m'n best doen om het hier interessant te houden. En hoe kan ik beter beginnen dan op deze manier: een verslag van een heel bijzondere dag. In totaal heb ik bijna 50 foto's, dus heb ik het in twee delen opgesplitst.

Apparemment, j'ai atteint les 10.000 visiteurs sur mon petit blog. Je n'avais jamais pensé qu'un blog comme celui-ci aurait été aussi populaire. Merci pour les petites visites. Je vais faire de mon mieux pour que mon blog reste intéressant, à commencer maintenant: voici un reportage d'une journée particulière. Le reportage contient presque 50 photos et je l'ai donc divisé en deux parties.



Het begint hier, als ik op het Verboeckhovenplein een T4000 zie voorbijrijden. Het is de 4014 (die nog maar pas geleverd is) én er lijken zowaar mensen op te zitten, dus reden genoeg om eens verder te gaan kijken.

Le tour commence ici, quand je vois un T4000 à la place Verboeckhoven. Il s'agit de la 4014 (qui vient d'être livrée) et en plus il y a du monde dessus, donc j'étais bien curieux.



En inderdaad, hij rijdt zo te zien rond met een film '92 Schaarbeek station'...

Et en effet, il roule avec un film '92 Schaerbeek Gare'...



Aan Schaarbeek station zette onze 4014 dan weer een film '24 Vanderkindere' op. Bovendien stond er meute mensen gretig foto's te nemen, maar geen bekende gezichten en ik had ook niets gehoord over een uitstap van de MSVB (trammuseum), dus toch maar iemand aangeklampt. Blijkbaar was de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS) op excursie. Ze waren zo vriendelijk om mij tot de groep toe te laten; heel erg bedankt hiervoor, ook aan de mensen van de MIVB die mee waren (wie het schoentje past, trekke het aan ;-)).

A la gare de Schaerbeek, notre 4014 met un film '24 Vanderkindere'. En plus, des gens sont en train de faire des photos, mais aucun visage qui me dit quelque chose et je n'avais rien entendu d'une sortie MTUB (musée du tram), donc j'ai quand même demandé à quelqu'un qu'est-ce qu'il se passait. Apparemment, il s'agissait d'une excursion de la Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS). Ils ont eu la gentillesse de me laisser joindre la groupe; merci beaucoup, aussi aux gens de la STIB sur place.



Een T4000 heeft er bij mijn weten nog nooit op de 24 gereden; tegenwoordig rijden er vooral T2000's. Dit is dus wel een uniek plaatje, naast de T2000 op lijn 92.

Il ne me semble pas qu'il y ait déjà eu un T2000 sur le 24; on y voit surtout des T2000. Cette photo est donc assez unique, a côté d'un T2000 de la ligne 92.



Een mooie line-up: een 7900 op de 56 (is meestal zo in het weekend), een T2000 op de 93 en 92 en een T4000 op de (fictieve) 24. Dit is de ideale situatie; in het ergste geval staan er hier vier oude T7700/7800's naast elkaar, heel soms gebeurt dat eens.

Un beau line-up: un 7900 sur le 56 (comme d'habitude en weekend), un T2000 sur le 93 et 94 et un T4000 sur le 24 (fictif). Il s'agit de la situation idéale; au pire, il y a quatre vieux T7700/7800 ici, ça arrive de temps en temps.



Vanaf Schaarbeek station ging het richting Van Praet. Hier, aan de Navezstraat, moest de tram heel even op het andere spoor gaan staan om de reguliere 23 door te laten.

A partir de la gare de Schaerbeek, on est allé direction Van Praet. Ici, à la rue Navez, le tram a du changer de voie afin de laisser passer le 23 régulier.



Aan Van Praet sloeg onze 4014 naar links af, naar de Werkhuizenkaai. De ideale gelegenheid om al eens de nieuwe lijn 4 boven te halen, die hier in juli zal beginnen te rijden. Het traject wordt Esplanade - Stalle, via het traject van de huidige lijn 52 tussen Esplanade en het Zuidstation, vanaf daar zoals lijn 3/23 tot Vanderkindere en vanaf daar zoals de huidige lijn 91 tot Stalle. Het is de bedoeling dat de nieuwe lijn met T3000's gereden zal worden en niet direct met T4000's.

A Van Praet, notre 4014 tournait à gauche, vers le Quai des Usines. Une belle occasion pour montrer la nouvelle ligne 4, qui roulera ici à partir de juillet. Son itinéraire sera Esplanade - Stalle, via l'itinéraire de la ligne actuelle 52 entre Esplanade et la Gare du Midi, comme le 3/23 vers Vanderkindere et ensuite comme la ligne actuelle 91 jusqu'à Stalle. La ligne 4 sera roulé en T3000 et pas en T4000, normalement.



De film klopt wel nog niet helemaal: er lijkt nu 'Kerkhof Stalle', maar die halte bestaat helemaal niet. Er hoort een P te staan (|P| Stalle), want de eigenlijke eindhalte is de park-and-ride Stalle.

Pourtant, on doit encore mettre à point le film: maintenant, il indique 'Cimitière de Stalle', mais cet arrêt n'exite pas. Le film devrait montrer un P (|P| Stalle), parce que le terminus c'est le park-and-ride de Stalle.



Binnenin werkt de film ook al.

A l'intérieur, le film marche également.



En hier een 'barré' Zuidstation.

Et ici un 'barré' Gare du Midi.



En om het plaatje 'oud en nieuw' compleet te maken, kwam er juist een prachtige dieselloc van de reeks 53 (de voormalige 'bolle neuzen') aanzetten op de spoorwegbrug.

Magnifique, une loc diesel de la série 53 en même temps sur le pont.



Verderop aan Thomas, met een film 25. Alleen wilde de vermelding 'Stalle' niet meteen weggaan, wat ook weer een uniek (en zeer fictief) plaatje oplevert. Achteraan kwam er trouwens een échte 25 aanzetten, maar wel een T3000.

Plus loin à Thomas, film 25. Mais le 'Stalle' ne voulait pas disparaître, ce qui a apporté une photo assez unique (et fictive). Derrière la 4014, il y avait un vrai 25, mais bien un T3000.



Aan de halte Koningslaan (voormalige naam Verhaegen), vlakbij de gelijknamige tramremise, reed de 4014 terug naar de remise van Elsene, via het traject van de lijn 81 tot Flagey.

A l'ârret Avenue du Roi (ancien nom Verhaegen), à proximité du dépôt de tram qui porte le même nom, la 4014 retournait vers la dépôt d'Ixelles, via l'itinéraire de la ligne 81 jusqu'à Flagey.



Het volgende slachtoffer: de 7911, de eerste 7900 die in de nieuwe kleuren is gezet.

Prochaine victime: la 7911, la première 7900 qui a été repeinte dans les nouvelles couleurs.



Even tussendoor, het ongevallenformulier...

Entre-temps, le formulaire à remplir en cas d'accident...



Op welke lijn beter gaan rijden dan op de 83, die ook in juli opgeheven wordt. Normaal zou dat pas gebeuren in 2008-2009, als de verlenging van de metro tussen Delacroix en Weststation af is, maar door de vele opstoppingen rond de slachthuizen van Kuregem zal het dus al wat vroeger gebeuren.

Où mieux rouler que sur la ligne 83, qui sera également supprimée en juillet. Normalement, on ne l'aurait fait qu'en 2008-2009, quand la prolongation du métro entre Delacroix et la Gare de l'Ouest sera prête, mais on le fera donc déjà en juillet à cause des nombreux embouteillages près des abattoirs de Cureghem.



De enige overgebleven tram hier zal dan de 82 zijn, maar ook die wordt onder handen genomen. Tussen het Zuidstation en Drogenbos Kasteel zal hij het traject van de huidige 52 overnemen, dus het nieuwe traject wordt Berchem station - Drogenbos Kasteel. Bij die vernieuwde 82 hoort ook een andere lijnkleur, en die is hier al aangebracht (is nu normaal nog oranje).

La 82 sera la seule ligne de tram à rester ici à partir de juillet, mais elle aussi sera modifiée. Entre la Gare du Midi et Drogenbos Château, la 82 va rependre l'itinéraire de la 52, donc le nouvel itinéraire sera Berchem gare - Drogenbos Château. Cette 'nouvelle' 82 aura une nouvelle couleur, qui est déjà visible ici (la 82 est une ligne 'orange' aujourd'hui).



Op de terugweg, hier vlakbij de slachthuizen van Kuregem.

Au retour, tout près des abattoirs de Cureghem.



Vervolgens stond een rondrit op lijn 56 op het programma, dus gebruikte onze 7911 de verbinding tussen lijn 83 en 56 aan het Baraplein... ook een unieke foto, het gebeurt maar uiterst zelden dat er een tram rijdt in deze bocht.

Ensuite, un petit tour sur la ligne 56 était au programma, donc notre 7911 a employé la liason entre les lignes 83 et 56 à la place Bara... également une photo unique, assez rare de voir un tram employer cette liason.



In de Koning Soldaatlaan in Anderlecht, bij de halte Meir, is men momenteel de sporen aan het vernieuwen. Geen gedoe met asfalt of tegeltjes rond de sporen, maar gewoon grote stukken prefabbeton die uiteindelijk tegen elkaar worden geschoven. Het lijkt alsof ze bedekt zijn met tegeltjes, maar eigenlijk is het dus allemaal beton.

Dans l'Avenue du Roi Soldat à Anderlecht, à l'ârret Meir, on est en train de remplacer les voies. Plus de bricolage avec de l'asphalte ou des carreaux, on traveille avec ces larges pièces de béton préfibraqué. On dirait que le béton est couvert des carreaux, mais même ces carreaux sont en béton.



Ook hier de bekende 'Californische wissel', maar voor het gemak even geasfalteerd.

De nouveau l'aiguillage californien, mais asphalté cette fois-ci.



Onze tram, voor hij de wissel oversteekt.

Notre tram, avant qu'il ait pris cet aiguillage.



En hier aan het eindpunt Marius Renard, pal onder de ring.

Et ici au terminus Marius Renard, au dessus du Ring.



Weer even tussendoor: een nietsverhullende mededeling in het toilet (genre 'Dixi') voor de chauffeurs. Het feit dat ik deze foto kon maken, zegt genoeg over de naleving van deze raad ;-).

Une communication assez claire dans le wc (genre 'Dixi') des conducteurs de tram à Marius Renard. Le fait que j'ai pu prendre cette photo, montre l'observation de ce conseil ;-).



Weer een klein stukje geschiedenis, want de trams 56 rijden dus alweer een tijdje naar Marius Renard en niet meer naar Debussy. Maar ik heb vals gespeeld, want de chauffeur was juist zijn film aan het veranderen en deze voormalige film zit natuurlijk nog wel op de rol. Dat neemt echter niet weg dat je af en toe nog een tram met deze film ziet rondrijden, per vergissing.

De nouveau un peu d'histoire, parce que les trams 56 ne roulent plus limités à Debussy. Mais j'ai triché, parce que le conducteur était en train de changer le film et ce film est toujours présent sur la bobine.



Weer even terug aan de Koning Soldaatlaan, daar staat een verkeerslicht speciaal voor de trams, want ze moeten natuurlijk in beide richtingen over hetzelfde spoor. Het display bovenaan geeft de resterende wachttijd aan, in seconden.

De retour dans l'Avenue du Roi Soldat; il y a un feu adapté aux trams, parce qu'ils doivent bien sûr employer la même voie dans les deux sens. Le petit écran en haut indique le temps d'attente.



Onderweg nog een bus 46 beperkt tot Sint-Guido tegengekomen, dat zie je ook niet vaak.

En cours de route, on a croisé un bus 46 limité à Saint-Guidon, également assez rare.

Tot zover het eerste deel; het tweede deel volgt eerstdaags, met onder andere een uitgebreide kijk in de grote tramremise van Elsene. - Voilà la première partie; la deuxième suivra un de ces jours, une visite au grand dépôt de tram d'Ixelles inclus.

01:55 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Doe zo verder Steve , wunderfull prachtige reportage

Gepost door: Thalys | 23-05-07

Zal de nieuwe tram 4 aan boetendeal stoppen ? Zal de nieuwe tram 4 aan boetendeal stoppen ?

Gepost door: Patrick | 13-06-07

Ja, hij bedient alle haltes waar de 91 voorheen stopte op het stuk Vanderkindere - Stalle, dus ook Boetendaal.

Gepost door: MIVB-reiziger | 13-06-07

De commentaren zijn gesloten.