24-05-07

10.000 bezoekers/visiteurs: de bekroning / le couronnement (2)

Ziehier het tweede deel van de reportage. Het eerste deel staat hieronder.

Voilà la deuxième partie du reportage. La première partie se trouve ci-dessous.



Na de kleine tour op de 56 heeft onze 7911 koers gezet naar lijn 81. Hier in een van de kleine straatjes van Sint-Gillis, niet ver van het gemeentehuis.

Après le petit tour sur le 56, notre 7911 est parti vers Saint-Gilles pour aller rouler sur le 81. Ici dans l'une des petites rues, près de la maison communale.



Hier naast een 7700/7800, zoals normaal op deze lijn.

A côté d'une 7700/7800, comme d'habitude sur cette ligne.



Aan het Flageyplein ging het dan richting tramremise Elsene, hier ter hoogte van de Vijvers van Elsene.

A la place Flagey, on est tourné direction dépôt d'Ixelles, ici à l'hauteur des Etangs d'Ixelles.



... en ook naast een 71.

... et à côté d'un 71.



Aangekomen in de remise, op de 'binnenplaats' staat een mooie line-up: van links naar rechts T3000, T4000, T2000, PCC 7000/7100 en PCC 7900. Het enige type dat hier ontbreekt, is de PCC 7700/7800.

Arrivé au dépôt, un beau line-up: respectivement T3000, T4000, T4000, PCC 7000/7100 et PCC 7900. Le seul type qui manque, c'est le PCC 7700/7800.



De tramremise van Elsene is met voorsprong de grootste van Brussel; er staan bijna 150 trams. Een paar beelden van binnenin. Opvallend is dat alles een beetje door elkaar staat; op deze foto zijn bijvoorbeeld van links naar rechts een T3000, T4000, T2000, PCC 7700/7800 en weer een T2000 te zien. Ook in de rijen staat alles door elkaar, het is dus perfect mogelijk dat er een ander type tram achter de T4000 vooraan staat.

Le dépôt d'Ixelles est de loin le plus grand de Bruxelles; presque 150 motrices y sont garées. Quelques images de l'intérieur. On voit qu'il y a un peu de désordre pour ce qui est du stationnement des trams; sur la photo, on voit par exemple une T3000, T4000, T2000, PCC 7700/7800 et de nouveau une T2000.



Ook een deel van de oude PCC's 7000/7100 staat hier; wat een contrast met de T4000 links ervan. Het andere deel staat in de kleine remise van Woluwe, die verbonden is aan die van Elsene.

Une partie des vieux PCC 7000/7100 se trouve également ici; quel contraste avec le T4000 à gauche. L'autre partie se trouve au petit dépôt de Woluwe, qui est lié au dépôt d'Ixelles.









Even 'onder de rok' gekeken van de 7803...

Une photo 'sous la jupe' de la 7803...



... en van een T4000. Hier is minder te zien omdat de meeste techniek op het dak geplaatst is, gezien de lage vloer van deze trams.

... et d'une T4000. Il y a moins à voir ici, parce que la technique se trouve principalement sur le toit de ces trams, vu le plancher surbaissé.



Een draaistel van een T3000/T4000...

Un bogie d'une T3000/T4000...



Daarna ging het verder met een T2000. Eerst richting Boondaal. Hier als een 25; ook een vrij unieke foto, want T2000's zijn er vooralsnog niet te zien op deze lijn. In juli zullen ze er waarschijnlijk wel op gaan rijden.

Ensuite, le tour continuait en T2000. D'abord direction Boondael, en 25. Aussi une photo assez unique, étant donné qu'il n'y a pas des T2000 sur cette ligne pour le moment. Il faudra voir en juillet, lors de la nouvelle phase de la restructuration du réseau.





Ergens tussen Wiener en Herrmann-Debroux, op de intussen bijna een jaar oude verlenging van de 94. De volgende stap is van Herrmann-Debroux tot ergens in Woluwe, voorbij het trammuseum in Woluwe.

Quelque part entre Wiener et Herrmann-Debroux, sur la prolongation du 94, qui a presqu'un an maintenant. La prochaine démarche, c'est la prolongation de Herrmann-Debroux jusqu'à quelque part à Woluwe, encore plus loin que le musée de tram.



Op de T2000's zitten ook films voor de 56. Lijkt vreemd, maar dat is voor de (waarschijnlijke) inzet op de 25 in juli: de eindsporen in Rogier zullen nog altijd niet klaar zijn, en dus zullen de T2000's (misschien!) doorrijden tot het Zuidstation, met een film 56/ Zuidstation. De huidige koppeling met lijn 3 wordt afgeschaft, omdat die lijn tijdelijk opgeheven wordt. Maar dit is dus allemaal onder voorbehoud.

Sur les T2000, il y aussi des films pour le 56. Pourquoi? Parce qu'on va (probablement) rouler le 25 avec ces trams en juillet. Le terminus à Rogier ne sera toujours pas prêt, et ces T2000 vont donc (peut être!) continuer jusqu'à la Gare du Midi, avec un film 56/ Gare du Midi. Le mariage actuel avec le 3 sera fini, parce que le 3 sera temporairement supprimé. Mais n'oubliez pas que tout ceci, je le dis sous toutes réserves.



Wat wel vrijwel zeker is, is dat de 94 in het noorden verlengd zal worden naar Stadion, de huidige halte Houba-De Strooper. Dit om het wegvallen van lijn 18 op het stuk Houba-De Strooper - Kerkhof van Jette (de huidige eindhalte van lijn 94) op te vangen. De nieuwe eindbestemming zit er dus ook al op.

Ce qui est presque certain, c'est que la ligne 94 sera prolongé à Stade, l'ârret qui s'appelle Houba-De Strooper aujourd'hui. On fait ceci pour compenser la suppression de la ligne 18 entre les ârrets Houba-De Strooper - Cimitère de Jette (le terminus actuel du 94). Le nouveau terminus est donc déjà mentionné sur les films.



Aan Herrmann-Debroux werd de groep dan naar het trammuseum gebracht door... een museumbus, de 8660.

A Herrmann-Debroux, le groupe était emmené au musée de tram par... un bus historique, le 8660.



Met enkele bekenden aan boord (bus29, mapeicyclist, ...).

Avec quelques autres fanas des TC à bord (bus29, mapeicyclist, ...).



Het was wel nogal proppen, als je weet dat het al nauw staan was met de hele groep in een T2000-tram...

Tout le monde a été entassé dans le bus, comme des sardines. Pas très étonnant, on était déjà assez serré dans un tram T2000...

22:57 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

T7815 was de chauffeur Olivier (bus)
wanneer is dit doorgegaan ..

Gepost door: Thalys | 25-05-07

Dat moet zaterdag 12 mei geweeset zijn. Verslag staat er nu pas helemaal op omdat ik het nogal druk heb gehad de laatste tijd.

Gepost door: MIVB-reiziger | 25-05-07

De commentaren zijn gesloten.