24-05-07

10.000 bezoekers/visiteurs: de bekroning / le couronnement (2)

Ziehier het tweede deel van de reportage. Het eerste deel staat hieronder.

Voilà la deuxième partie du reportage. La première partie se trouve ci-dessous.



Na de kleine tour op de 56 heeft onze 7911 koers gezet naar lijn 81. Hier in een van de kleine straatjes van Sint-Gillis, niet ver van het gemeentehuis.

Après le petit tour sur le 56, notre 7911 est parti vers Saint-Gilles pour aller rouler sur le 81. Ici dans l'une des petites rues, près de la maison communale.



Hier naast een 7700/7800, zoals normaal op deze lijn.

A côté d'une 7700/7800, comme d'habitude sur cette ligne.



Aan het Flageyplein ging het dan richting tramremise Elsene, hier ter hoogte van de Vijvers van Elsene.

A la place Flagey, on est tourné direction dépôt d'Ixelles, ici à l'hauteur des Etangs d'Ixelles.



... en ook naast een 71.

... et à côté d'un 71.



Aangekomen in de remise, op de 'binnenplaats' staat een mooie line-up: van links naar rechts T3000, T4000, T2000, PCC 7000/7100 en PCC 7900. Het enige type dat hier ontbreekt, is de PCC 7700/7800.

Arrivé au dépôt, un beau line-up: respectivement T3000, T4000, T4000, PCC 7000/7100 et PCC 7900. Le seul type qui manque, c'est le PCC 7700/7800.



De tramremise van Elsene is met voorsprong de grootste van Brussel; er staan bijna 150 trams. Een paar beelden van binnenin. Opvallend is dat alles een beetje door elkaar staat; op deze foto zijn bijvoorbeeld van links naar rechts een T3000, T4000, T2000, PCC 7700/7800 en weer een T2000 te zien. Ook in de rijen staat alles door elkaar, het is dus perfect mogelijk dat er een ander type tram achter de T4000 vooraan staat.

Le dépôt d'Ixelles est de loin le plus grand de Bruxelles; presque 150 motrices y sont garées. Quelques images de l'intérieur. On voit qu'il y a un peu de désordre pour ce qui est du stationnement des trams; sur la photo, on voit par exemple une T3000, T4000, T2000, PCC 7700/7800 et de nouveau une T2000.



Ook een deel van de oude PCC's 7000/7100 staat hier; wat een contrast met de T4000 links ervan. Het andere deel staat in de kleine remise van Woluwe, die verbonden is aan die van Elsene.

Une partie des vieux PCC 7000/7100 se trouve également ici; quel contraste avec le T4000 à gauche. L'autre partie se trouve au petit dépôt de Woluwe, qui est lié au dépôt d'Ixelles.









Even 'onder de rok' gekeken van de 7803...

Une photo 'sous la jupe' de la 7803...



... en van een T4000. Hier is minder te zien omdat de meeste techniek op het dak geplaatst is, gezien de lage vloer van deze trams.

... et d'une T4000. Il y a moins à voir ici, parce que la technique se trouve principalement sur le toit de ces trams, vu le plancher surbaissé.



Een draaistel van een T3000/T4000...

Un bogie d'une T3000/T4000...



Daarna ging het verder met een T2000. Eerst richting Boondaal. Hier als een 25; ook een vrij unieke foto, want T2000's zijn er vooralsnog niet te zien op deze lijn. In juli zullen ze er waarschijnlijk wel op gaan rijden.

Ensuite, le tour continuait en T2000. D'abord direction Boondael, en 25. Aussi une photo assez unique, étant donné qu'il n'y a pas des T2000 sur cette ligne pour le moment. Il faudra voir en juillet, lors de la nouvelle phase de la restructuration du réseau.





Ergens tussen Wiener en Herrmann-Debroux, op de intussen bijna een jaar oude verlenging van de 94. De volgende stap is van Herrmann-Debroux tot ergens in Woluwe, voorbij het trammuseum in Woluwe.

Quelque part entre Wiener et Herrmann-Debroux, sur la prolongation du 94, qui a presqu'un an maintenant. La prochaine démarche, c'est la prolongation de Herrmann-Debroux jusqu'à quelque part à Woluwe, encore plus loin que le musée de tram.



Op de T2000's zitten ook films voor de 56. Lijkt vreemd, maar dat is voor de (waarschijnlijke) inzet op de 25 in juli: de eindsporen in Rogier zullen nog altijd niet klaar zijn, en dus zullen de T2000's (misschien!) doorrijden tot het Zuidstation, met een film 56/ Zuidstation. De huidige koppeling met lijn 3 wordt afgeschaft, omdat die lijn tijdelijk opgeheven wordt. Maar dit is dus allemaal onder voorbehoud.

Sur les T2000, il y aussi des films pour le 56. Pourquoi? Parce qu'on va (probablement) rouler le 25 avec ces trams en juillet. Le terminus à Rogier ne sera toujours pas prêt, et ces T2000 vont donc (peut être!) continuer jusqu'à la Gare du Midi, avec un film 56/ Gare du Midi. Le mariage actuel avec le 3 sera fini, parce que le 3 sera temporairement supprimé. Mais n'oubliez pas que tout ceci, je le dis sous toutes réserves.



Wat wel vrijwel zeker is, is dat de 94 in het noorden verlengd zal worden naar Stadion, de huidige halte Houba-De Strooper. Dit om het wegvallen van lijn 18 op het stuk Houba-De Strooper - Kerkhof van Jette (de huidige eindhalte van lijn 94) op te vangen. De nieuwe eindbestemming zit er dus ook al op.

Ce qui est presque certain, c'est que la ligne 94 sera prolongé à Stade, l'ârret qui s'appelle Houba-De Strooper aujourd'hui. On fait ceci pour compenser la suppression de la ligne 18 entre les ârrets Houba-De Strooper - Cimitère de Jette (le terminus actuel du 94). Le nouveau terminus est donc déjà mentionné sur les films.



Aan Herrmann-Debroux werd de groep dan naar het trammuseum gebracht door... een museumbus, de 8660.

A Herrmann-Debroux, le groupe était emmené au musée de tram par... un bus historique, le 8660.



Met enkele bekenden aan boord (bus29, mapeicyclist, ...).

Avec quelques autres fanas des TC à bord (bus29, mapeicyclist, ...).



Het was wel nogal proppen, als je weet dat het al nauw staan was met de hele groep in een T2000-tram...

Tout le monde a été entassé dans le bus, comme des sardines. Pas très étonnant, on était déjà assez serré dans un tram T2000...

22:57 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

23-05-07

10.000 bezoekers/visiteurs: de bekroning / le couronnement (1)

Ik zie dat ik intussen de 10.000 bezoekers gepasseerd ben. Ik had echt nooit verwacht dat een blog als deze zo populair zou worden. Heel erg bedankt voor al die bezoekjes, het is alleen maar een motivatie om door te gaan. Ik zal hard m'n best doen om het hier interessant te houden. En hoe kan ik beter beginnen dan op deze manier: een verslag van een heel bijzondere dag. In totaal heb ik bijna 50 foto's, dus heb ik het in twee delen opgesplitst.

Apparemment, j'ai atteint les 10.000 visiteurs sur mon petit blog. Je n'avais jamais pensé qu'un blog comme celui-ci aurait été aussi populaire. Merci pour les petites visites. Je vais faire de mon mieux pour que mon blog reste intéressant, à commencer maintenant: voici un reportage d'une journée particulière. Le reportage contient presque 50 photos et je l'ai donc divisé en deux parties.



Het begint hier, als ik op het Verboeckhovenplein een T4000 zie voorbijrijden. Het is de 4014 (die nog maar pas geleverd is) én er lijken zowaar mensen op te zitten, dus reden genoeg om eens verder te gaan kijken.

Le tour commence ici, quand je vois un T4000 à la place Verboeckhoven. Il s'agit de la 4014 (qui vient d'être livrée) et en plus il y a du monde dessus, donc j'étais bien curieux.



En inderdaad, hij rijdt zo te zien rond met een film '92 Schaarbeek station'...

Et en effet, il roule avec un film '92 Schaerbeek Gare'...



Aan Schaarbeek station zette onze 4014 dan weer een film '24 Vanderkindere' op. Bovendien stond er meute mensen gretig foto's te nemen, maar geen bekende gezichten en ik had ook niets gehoord over een uitstap van de MSVB (trammuseum), dus toch maar iemand aangeklampt. Blijkbaar was de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS) op excursie. Ze waren zo vriendelijk om mij tot de groep toe te laten; heel erg bedankt hiervoor, ook aan de mensen van de MIVB die mee waren (wie het schoentje past, trekke het aan ;-)).

A la gare de Schaerbeek, notre 4014 met un film '24 Vanderkindere'. En plus, des gens sont en train de faire des photos, mais aucun visage qui me dit quelque chose et je n'avais rien entendu d'une sortie MTUB (musée du tram), donc j'ai quand même demandé à quelqu'un qu'est-ce qu'il se passait. Apparemment, il s'agissait d'une excursion de la Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS). Ils ont eu la gentillesse de me laisser joindre la groupe; merci beaucoup, aussi aux gens de la STIB sur place.



Een T4000 heeft er bij mijn weten nog nooit op de 24 gereden; tegenwoordig rijden er vooral T2000's. Dit is dus wel een uniek plaatje, naast de T2000 op lijn 92.

Il ne me semble pas qu'il y ait déjà eu un T2000 sur le 24; on y voit surtout des T2000. Cette photo est donc assez unique, a côté d'un T2000 de la ligne 92.



Een mooie line-up: een 7900 op de 56 (is meestal zo in het weekend), een T2000 op de 93 en 92 en een T4000 op de (fictieve) 24. Dit is de ideale situatie; in het ergste geval staan er hier vier oude T7700/7800's naast elkaar, heel soms gebeurt dat eens.

Un beau line-up: un 7900 sur le 56 (comme d'habitude en weekend), un T2000 sur le 93 et 94 et un T4000 sur le 24 (fictif). Il s'agit de la situation idéale; au pire, il y a quatre vieux T7700/7800 ici, ça arrive de temps en temps.



Vanaf Schaarbeek station ging het richting Van Praet. Hier, aan de Navezstraat, moest de tram heel even op het andere spoor gaan staan om de reguliere 23 door te laten.

A partir de la gare de Schaerbeek, on est allé direction Van Praet. Ici, à la rue Navez, le tram a du changer de voie afin de laisser passer le 23 régulier.



Aan Van Praet sloeg onze 4014 naar links af, naar de Werkhuizenkaai. De ideale gelegenheid om al eens de nieuwe lijn 4 boven te halen, die hier in juli zal beginnen te rijden. Het traject wordt Esplanade - Stalle, via het traject van de huidige lijn 52 tussen Esplanade en het Zuidstation, vanaf daar zoals lijn 3/23 tot Vanderkindere en vanaf daar zoals de huidige lijn 91 tot Stalle. Het is de bedoeling dat de nieuwe lijn met T3000's gereden zal worden en niet direct met T4000's.

A Van Praet, notre 4014 tournait à gauche, vers le Quai des Usines. Une belle occasion pour montrer la nouvelle ligne 4, qui roulera ici à partir de juillet. Son itinéraire sera Esplanade - Stalle, via l'itinéraire de la ligne actuelle 52 entre Esplanade et la Gare du Midi, comme le 3/23 vers Vanderkindere et ensuite comme la ligne actuelle 91 jusqu'à Stalle. La ligne 4 sera roulé en T3000 et pas en T4000, normalement.



De film klopt wel nog niet helemaal: er lijkt nu 'Kerkhof Stalle', maar die halte bestaat helemaal niet. Er hoort een P te staan (|P| Stalle), want de eigenlijke eindhalte is de park-and-ride Stalle.

Pourtant, on doit encore mettre à point le film: maintenant, il indique 'Cimitière de Stalle', mais cet arrêt n'exite pas. Le film devrait montrer un P (|P| Stalle), parce que le terminus c'est le park-and-ride de Stalle.



Binnenin werkt de film ook al.

A l'intérieur, le film marche également.



En hier een 'barré' Zuidstation.

Et ici un 'barré' Gare du Midi.



En om het plaatje 'oud en nieuw' compleet te maken, kwam er juist een prachtige dieselloc van de reeks 53 (de voormalige 'bolle neuzen') aanzetten op de spoorwegbrug.

Magnifique, une loc diesel de la série 53 en même temps sur le pont.



Verderop aan Thomas, met een film 25. Alleen wilde de vermelding 'Stalle' niet meteen weggaan, wat ook weer een uniek (en zeer fictief) plaatje oplevert. Achteraan kwam er trouwens een échte 25 aanzetten, maar wel een T3000.

Plus loin à Thomas, film 25. Mais le 'Stalle' ne voulait pas disparaître, ce qui a apporté une photo assez unique (et fictive). Derrière la 4014, il y avait un vrai 25, mais bien un T3000.



Aan de halte Koningslaan (voormalige naam Verhaegen), vlakbij de gelijknamige tramremise, reed de 4014 terug naar de remise van Elsene, via het traject van de lijn 81 tot Flagey.

A l'ârret Avenue du Roi (ancien nom Verhaegen), à proximité du dépôt de tram qui porte le même nom, la 4014 retournait vers la dépôt d'Ixelles, via l'itinéraire de la ligne 81 jusqu'à Flagey.



Het volgende slachtoffer: de 7911, de eerste 7900 die in de nieuwe kleuren is gezet.

Prochaine victime: la 7911, la première 7900 qui a été repeinte dans les nouvelles couleurs.



Even tussendoor, het ongevallenformulier...

Entre-temps, le formulaire à remplir en cas d'accident...



Op welke lijn beter gaan rijden dan op de 83, die ook in juli opgeheven wordt. Normaal zou dat pas gebeuren in 2008-2009, als de verlenging van de metro tussen Delacroix en Weststation af is, maar door de vele opstoppingen rond de slachthuizen van Kuregem zal het dus al wat vroeger gebeuren.

Où mieux rouler que sur la ligne 83, qui sera également supprimée en juillet. Normalement, on ne l'aurait fait qu'en 2008-2009, quand la prolongation du métro entre Delacroix et la Gare de l'Ouest sera prête, mais on le fera donc déjà en juillet à cause des nombreux embouteillages près des abattoirs de Cureghem.



De enige overgebleven tram hier zal dan de 82 zijn, maar ook die wordt onder handen genomen. Tussen het Zuidstation en Drogenbos Kasteel zal hij het traject van de huidige 52 overnemen, dus het nieuwe traject wordt Berchem station - Drogenbos Kasteel. Bij die vernieuwde 82 hoort ook een andere lijnkleur, en die is hier al aangebracht (is nu normaal nog oranje).

La 82 sera la seule ligne de tram à rester ici à partir de juillet, mais elle aussi sera modifiée. Entre la Gare du Midi et Drogenbos Château, la 82 va rependre l'itinéraire de la 52, donc le nouvel itinéraire sera Berchem gare - Drogenbos Château. Cette 'nouvelle' 82 aura une nouvelle couleur, qui est déjà visible ici (la 82 est une ligne 'orange' aujourd'hui).



Op de terugweg, hier vlakbij de slachthuizen van Kuregem.

Au retour, tout près des abattoirs de Cureghem.



Vervolgens stond een rondrit op lijn 56 op het programma, dus gebruikte onze 7911 de verbinding tussen lijn 83 en 56 aan het Baraplein... ook een unieke foto, het gebeurt maar uiterst zelden dat er een tram rijdt in deze bocht.

Ensuite, un petit tour sur la ligne 56 était au programma, donc notre 7911 a employé la liason entre les lignes 83 et 56 à la place Bara... également une photo unique, assez rare de voir un tram employer cette liason.



In de Koning Soldaatlaan in Anderlecht, bij de halte Meir, is men momenteel de sporen aan het vernieuwen. Geen gedoe met asfalt of tegeltjes rond de sporen, maar gewoon grote stukken prefabbeton die uiteindelijk tegen elkaar worden geschoven. Het lijkt alsof ze bedekt zijn met tegeltjes, maar eigenlijk is het dus allemaal beton.

Dans l'Avenue du Roi Soldat à Anderlecht, à l'ârret Meir, on est en train de remplacer les voies. Plus de bricolage avec de l'asphalte ou des carreaux, on traveille avec ces larges pièces de béton préfibraqué. On dirait que le béton est couvert des carreaux, mais même ces carreaux sont en béton.



Ook hier de bekende 'Californische wissel', maar voor het gemak even geasfalteerd.

De nouveau l'aiguillage californien, mais asphalté cette fois-ci.



Onze tram, voor hij de wissel oversteekt.

Notre tram, avant qu'il ait pris cet aiguillage.



En hier aan het eindpunt Marius Renard, pal onder de ring.

Et ici au terminus Marius Renard, au dessus du Ring.



Weer even tussendoor: een nietsverhullende mededeling in het toilet (genre 'Dixi') voor de chauffeurs. Het feit dat ik deze foto kon maken, zegt genoeg over de naleving van deze raad ;-).

Une communication assez claire dans le wc (genre 'Dixi') des conducteurs de tram à Marius Renard. Le fait que j'ai pu prendre cette photo, montre l'observation de ce conseil ;-).



Weer een klein stukje geschiedenis, want de trams 56 rijden dus alweer een tijdje naar Marius Renard en niet meer naar Debussy. Maar ik heb vals gespeeld, want de chauffeur was juist zijn film aan het veranderen en deze voormalige film zit natuurlijk nog wel op de rol. Dat neemt echter niet weg dat je af en toe nog een tram met deze film ziet rondrijden, per vergissing.

De nouveau un peu d'histoire, parce que les trams 56 ne roulent plus limités à Debussy. Mais j'ai triché, parce que le conducteur était en train de changer le film et ce film est toujours présent sur la bobine.



Weer even terug aan de Koning Soldaatlaan, daar staat een verkeerslicht speciaal voor de trams, want ze moeten natuurlijk in beide richtingen over hetzelfde spoor. Het display bovenaan geeft de resterende wachttijd aan, in seconden.

De retour dans l'Avenue du Roi Soldat; il y a un feu adapté aux trams, parce qu'ils doivent bien sûr employer la même voie dans les deux sens. Le petit écran en haut indique le temps d'attente.



Onderweg nog een bus 46 beperkt tot Sint-Guido tegengekomen, dat zie je ook niet vaak.

En cours de route, on a croisé un bus 46 limité à Saint-Guidon, également assez rare.

Tot zover het eerste deel; het tweede deel volgt eerstdaags, met onder andere een uitgebreide kijk in de grote tramremise van Elsene. - Voilà la première partie; la deuxième suivra un de ces jours, une visite au grand dépôt de tram d'Ixelles inclus.

01:55 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

17-05-07

Werken op het Verboeckhovenplein / Travaux pl. Verboeckhoven

Het anders drukke Verboeckhovenplein in Schaarbeek, het kruispunt van de tramlijnen 55, 56, 92 en 93, en de buslijnen 58 en 59 (halte Verboekhoven, zonder c!), is momenteel helemaal afgesloten voor het verkeer. De reden: de tramsporen worden helemaal vernieuwd. Dat is op en rond dit plein vaker nodig dan op andere plaatsen, omdat (1) er dagelijks honderden trams passeren, (2) al die trams een bocht en helling moeten nemen op het plein en (3) de sporen niet al te diep in de grond zitten (het plein is gedeeltelijk eigenlijk een brug over de spoorlijn 161 , Brussel-Noord - Brussel-Schuman - Namen) en dus een minder stevige basis hebben. Een paar beelden.

La place Verboeckhoven (Cage aux Ours) à Schaerbeek, là où les lignes de tram 55, 56, 92 et 93 et les lignes de bus 58 et 59 se croisent, est fermée à la circulation. La raison: le renouvellement des voies de tram. On doit le faire plus souvent qu'ailleurs à Bruxelles, car (1) des centaines de trams y passent chaque jour, (2) tous ces trams doivent prendre un virage et une côte et (3) les voies n'ont pas une base profonde, étant donné que cette place et en partie un pont au-dessus de la voie ferrée de la ligne 161 (Bruxelles-Nord - Bruxelles-Schuman - Namur). Quelques images.



De Maarschalk Fochlaan (tramlijnen 92-93) opengebroken.

L'avenue Maréchal Foch (lignes de tram 92-93) dépavée.



De oude tramsporen worden doorgesneden.

On coupe les vielles voies.



Vervolgens worden ze weggenomen.

Ensuite, on les enlève.



Direct daarna worden de nieuwe sporen al gelegd.

On commence à poser les nouvelles voies.



En klaar (op de afwerking na).

Et voilà!



Aan de andere kant van het plein, de Prinses Elisabethlaan (tramlijnen 56-92-93), is men intussen ook begonnen.

A l'autre côté de la place, l'avenue Princesse Elisabeth (lignes de tram 56-92-93), on a également commencé.



Tramlijn 56 werd bijgevolg beperkt tot de Van Ooststraat, tramlijn 55 bleef over het plein rijden. Dat moest wel in beide richtingen over één spoor. In de Van Ooststraat ligt er al een verbinding tussen beide sporen, maar in de Waelhemstraat is die er niet, dus heeft de MIVB er een fameuze 'Californische wissel' geïnstalleerd, die dus op de bestaande sporen gelegd is.

La ligne 56 faisait donc demi-tour dans la rue Van Oost, la ligne 55 continuait à traverser la place, mais sur la même voie pour les deux sens. Dans la rue Van Oost il y a une communication entre les voies, mais pas dans la rue Waelhem, alors la STIB a installé un 'aiguillage californien', qui est donc placé au-dessus des voies.



Voor de tramlijnen 92 en 93 was er al helemaal geen doorkomen aan, die werden tussen Schaarbeek station en de halte Sint-Servaas vervangen door pendelbussen. Sint-Servaas ligt aan de tramremise van Schaarbeek en daar maken de trams dus rechtsomkeert. De buslijnen 58 en 59 worden ook omgeleid.

Aucune possibilité de passer pour les lignes 92 et 93, elles étaient donc remplacées par des une navette bus entre Schaerbeek gare et l'arrêt Saint-Servais. Cet arrêt de trouve tout près du dépôt de tram de Schaerbeek, où les trams faisaient demi-tour. Les lignes de bus 58 et 59 sont également déviées.

21:31 Gepost door MIVB-reiziger in Opmerkelijk | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

15-05-07

Feest op de Tervurenlaan / Fête Avenue de Tervuren

Afgelopen zondag 13 mei was het weer groots feest op de Tervurenlaan. Het stuk Merode - Montgomery was helemaal afgezet en er was veel volk. Het MSVB/MTUB (Museum voor het Stedelijk Vervoer te Brussel) kon daarbij natuurlijk niet ontbreken, en ze hebben dan ook heel wat museumtrams én een museumbus laten rondrijden. Een paar foto's.

Ce dimanche 13 mai, il y avait de nouveau des festivités Avenue de Tervuren. Le morceau Mérode - Montgomery était fermé à la circulation et il y avait beaucoup de monde. Le MTUB/MSVB (Musée du Transport Urbain Bruxellois) était aussi de la fête et a fait circuler des trams et bus historiques. Quelques photos.



Tram 1753 ter hoogte van Merode (bouwjaar: 1914).

Tram 1753 à l'hauteur de Mérode (année de construction: 1914).



Dezelfde tram met links de 346 (1903).

Le même tram avec le 346 à gauche (1903).



Van dezelfde generatie: de 428 (1904).

De la même génération: le 428 (1904).



De 1064, van het type 'standaard', de generatie voor de PCC's, met aanhangwagen (1938).

Le 1064 du type 'standard', la génération avant le PCC's, avec remorque (1938).



Oud en... iets minder oud.

Vieux et... un peu moins vieux.



De oude is dus de 5025 (1935). De lijn die hij op zijn film weergeeft, de 15, was trouwens een ringlijn die helemaal de kleine ring volgde; het westelijke stuk ligt er nog (Zuidstation - IJzer, gebruikt door de huidige lijn 18), de rest is allemaal eerst premetro en tegenwoordig volwaardige metro geworden (huidige lijn 2).

Le vieux est donc le 5025 (1935). La ligne qu'il indique sur son film, le 15, était une ligne circulaire qui suivait le petit ring; le traject ouest existe toujours (Gare du Midi - Yser), le reste est devenu prémétro et ensuite métro (ligne 2).



De 1763 (1914), met een iets antiekere aanhangwagen.

Le 1763 (1914), avec une remorque plus antique.



De 5001 (1935).

Le 5001 (1935).



Vanhoolke bij onze fameuze museumbus, de 8246 (1960). De lijn die zijn film weergeeft, de 73, moet in de nabije toekomst een museumlijn worden die elke zondag uitgebaat zou worden met museumbussen en verschillende musea in de stad met elkaar zou verbinden.

Vanhoolke avec notre bus historique, le 8246 (1960). La ligne qu'il indique, la 73, deviendra probablement une ligne de musée qui serait exploitée en bus historique chaque dimanche et qui relierait des musées dans la ville.



Ergens in een villawijkje in Sint-Pieters-Woluwe of Kraainem.

Quelque part dans un quartier de villas à Woluwe-Saint-Pierre ou Kraainem.



Het interieur.

L'intérieur.



In de remise Haren nog snel twee foto's gemaakt, hier de aardgasbussen (die in het weekend allemaal op stal staan).

Au dépôt de Haren, ici on voit les bus au gaz (qui ne roulent pas le week-end).



En hier een pas geleverde T3000 of T4000, broederlijk naast de nieuwe BOA-metro (de nieuwe metro die vanaf volgend jaar zou moeten rijden). Zowel voor de trams als de metro's is er in Haren een testspoor aangelegd. De tram kan van hieruit gewoon het netwerk oprijden (komt uit aan het eindpunt Bordet van lijn 55), de metro zal via de spoorlijn 26 (uiterst rechts op de foto) naar de metroremise Delta gebracht worden).

Et ici un T3000 ou T4000 qui vient d'être livré, fraternellement a côté du nouveau métro BOA (le nouveau métro qui roulera à partir de l'année prochaine). Aussi bien les trams que les métros ont des voies d'essais. Le tram peut rejoindre le réseau via le terminus Bordet de la ligne 55, le métro sera transféré vers le dépôt de Delta via la voie ferrée de la ligne 26, à droite sur le photo.

09:38 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

11-05-07

Tour: Boonda(a/e)l, Scha(a/e)rbeek, Vilvoorde, ...

Een kleine tour, aangevuld met wat andere foto's...

Petit tour. Quelques autres photos également ajoutées.



Ik heb de indruk dat de mensen meer en meer vertrouwd raken met de 25. Al zie aan Buyl (waar de 23/24 en 25 samenkomen) nog veel mensen aan de halte van de 23/24 wachten, zonder dat ze beseffen dat er ook veel 25's voorbijrijden aan de andere kant van het kruispunt. Hier de 7825 van de remise Schaarbeek op de 25.

J'ai l'impression que les gens connaissent déjà bien le 25. Bien qu'il y ait encore beaucoup de gens à Buyl (là où les 23/24 et 25 se rencontrent) qui attendent un 23/24 et ne se rendent pas compte qu'il y a aussi des 25 à l'autre côté du carrefour. Ici on voit le 7825 (dépôt de Schaerbeek) sur le 25.



Maar ook deze 3008, remise Elsene.

Et ce 3008, dépôt d'Ixelles.



Net als deze 3023, al zou je dat niet direct afleiden uit z'n film!

Et également ce 3023, bien qu'il ait perdu un morceau de son film!



Door een paar 'zwarte punten' (met name rond de ULB, en een groot deel van de Rogierlaan) is de regelmaat soms ver te zoeken op de 25, met als resultaat dat sommige trams beperkt zijn tot Marie-José, het voormalige eindpunt van de 93. Ook een beetje om het eindpunt aan Boondaal te ontlasten, het kan er nogal druk zijn (zie hieronder).

A cause de certains 'points noirs' (notamment les environs de l'ULB, et une grande partie de l'avenue Rogier), la régularité sur le 25 n'est pas toujours parfaite (understatement), et donc on limité certains trams à Marie-José, l'ancien terminus du 93. On le fait aussi pour soulager le terminus à Boondael, qui est très fréquenté on heure de pointe (voir ci-dessous).



Hier het bewuste eindpunt aan Boondaal. Op de achtergrond lopen de sporen door naar Herrmann-Debroux (gebruikt door de 94), maar deze tram heeft zich dus juist op het middelste spoor gezet en staat op het punt om een stukje terug te rijden, naar het kleine perron, om het begin van zijn dienst af te wachten.

Voici le terminus à Boondael. En arrière-plan, les voies continuent vers Herrmann-Debroux (ligne 94). Ce tram vient de se mettre sur les voies du milieu et il va faire demi-tour, vers la petite quai, pour attendre son début de service.



Intussen was er nog een andere 25 aangekomen (rechts achteraan, hij keerde daarna terug als 94 en heeft dus al die film opgezet), en die moest dus wachten tot de T3000 terugreed. En een minuut later kwam er ook een doorgaande 94 achter, vooraan op de foto. Het grote probleem hier is dat het autoverkeer ook langs hier moet. De auto in het midden stond al een minuutje stil voor beide trams en ging ze uiteindelijk inhalen... maar hij zag niet dat de T3000 intussen aan het terugrijden was op dat spoor, waardoor die auto zich nog net tussen de twee stilstaande trams kon plakken. Ik voorspel hier nog ongelukken, in de bocht kun je onmogelijk zien of er een tram aankomt op het middelste spoor, en er zijn altijd gekken die het er dan toch op wagen...

Pendant ce temps-là, un autre 25 avait arrivé (à droite du T3000; il est ensuite retourné en 94 et a déjà mis le film), et il devait donc attendre jusqu'à ce que le T3000 fasse demi-tour. Et une minute après, un 94 (en transit) s'est mis derrière (au premier plan). Le grand problème ici, c'est qu'il n'y a pas de site propre pour les trams, donc les voitures doivent également passer. La voiture au milieu attendait déjà une minute derrière le 94 et a décidé de dépasser les trams; mauvaise idée, parce que le T3000 était en train de faire demi-tour. Heureusement, il y avait un trou entre les deux trams à droite, la voiture s'est pu mettre dedans. Je prévois des accidents ici; avec le virage, il est impossible de voir s'il y a un tram sur la voie du milieu, et il y a toujours des fous qui s'engagent quand même...



De normale situatie: de twee 25's wachten op het spoor in het midden, en links rijdt de doorgaande 94 voorbij.

La situation normale: les deux 25 attendent au milieu, et le 94 leur dépasse par la gauche.



De tramhalte Boondaal bevindt zich op de brug, en onderaan is het gelijknamige station te vinden. Hier stopt een trein op lijn 26 (Halle - Vilvoorde via Delta) juist in het station. In de toekomst moet dit een GEN-station (Gewestelijk ExpresNet) worden.

L'arrêt de tram Boondael se trouve sur le pont, et en bas se trouve la gare du même nom. On voit un train sur la ligne 26 (Hal - Vilvorde via Delta). Dans l'avenir, cette gare devrait deviendre une gare RER (Réseau Express Régional).



Terug naar Buyl; hier kruisen twee 24's elkaar. De linkse rijdt door naar Churchill/Vanderkindere, de rechtse komt daar juist vandaan en zijn dienst is afgelopen aan deze halte.

De retour à Buyl; ici, deux 24 se croisent. Celui à gauche continue vers Churchill/Vanderkindere, celui à droite vient de là et termine son service à cet arrêt.



Logisch dat zijn dienst aan Buyl afgelopen is, want vlakbij, in de Hippodroomlaan, bevindt zich de grote tramremise van Elsene. Vanuit bus 71 is de remise goed zichtbaar (aan de rechterkant richting De Brouckère). Links, achter de gele bestelwagen, zien we nog juist onze 24 binnenrijden.

Il est bien logique qu'il termine son service ) Buyl, parce que le grand dépôt de tram d'Ixelles se trouve tout près de l'arrêt, dans l'Avenue de l'Hippodrome. On voit bien le dépôt dans le bus 71 (côté droite direction De Brouckère). A gauche, derrière la camionnette jaune, on voit notre 24 en train de rentrer.



In deze remise staat een bont allegaartje aan trams, en allemaal nogal door elkaar. Op de foto zien we onder andere 7700/7800's, T3000/T4000's en T2000's.

Dans ce dépôt, on trouve presque chaque type de tram (sauf des 7900), et ils sont garés plutôt en désordre. On voit des 7700/7800, T3000/T4000 et T2000 sur la photo.



Ook leuk: een schermpje 'COMPLET - VOLZET' aan de ingang van de remise. Een stuk antiek, of zou het nog werken ook? Veel plaats is er in ieder geval niet meer over de remise, er kunnen nog maar een paar trams bij.

Bien marrant: un petit écran 'COMPLET - VOLZET' à l'entrée du dépôt. De l'antiquité, ou marche-t-il encore? De toute façon, il y a peu de place libre dans ce dépôt.



Merkwaardig: een 55 maakt rechtsomkeert aan Verboekhoven, in de richting Stilte weliswaar. Richting Bordet gebeurt het wel eens dat een tram komende van het centrum hier terugkeert door een grote vertraging, maar in deze richting is dat vrij uitzonderlijk, aangezien een tram richting Stilte nog maar 8-9 haltes ver is hier. Een technisch probleem was het in ieder niet, want deze tram nam gewoon weer reizigers mee op z'n terugreis.

Remarquable: un 55 direction Silence fait demi-tour à Verboekhoven. Direction Bordet, il arrive de temps en temps qu'un 55 venant du centre fait demi-tour à cause d'un grand retard; mais dans ce sens, il est plutôt rare, étant donné qu'un tram direction Silence n'a fait que 8-9 arrêts avant Verboekhoven.



Tram 2026 'India' op lijn 24 slaat af naar Schaarbeek station, aan de halte Prinses Elisabeth.

Tram 2026 'India' sur le 24 tourne vers Schaerbeek gare, à l'arrêt Princesse Elisabeth.



Een T4000 op lijn 23 en een 7700/7800 op lijn 52 kruisen elkaar aan Van Praet...

Un T4000 sur le 23 et un 7700/7800 sur le 52 se croisent à Van Praet...



Blijft toch imposant, de lengte van een T4000 (43 meter!).

Reste assez imposante, la langueur d'une T4000 (43 mètres!).



Opvallend: een blad dat de bestuurders van de T3000/T4000's eraan moet herinneren dat ze de verwarming/airco van het passagiersgedeelte moeten uitschakelen voor ze de remise binnenrijden, want anders dreigt de stroom uit te vallen.

Frappant: une feuille pour rappeler les conducteurs/conductrices des T3000/T4000 qu'ils doivent couper le chauffage/airco du compartiment voyageurs avant de rentrer au dépôt, sinon il y a un risque de panne de courant.



Een automaat aan het metro-/tramstation Heizel.... Alleen weet de MIVB blijkbaar niet hoe ze de naam van haar eigen station correct schrijft!

Un distributeur à la station de métro/tram Heysel... seulement la STIB ne sait plus comment elle doit écrire le nom (en néerlandais) de sa propre station (Heizel en néerlandais)!



Nog iets uitzonderlijks: een 7900 op lijn 56 tijdens de week. Deze tram komt van de remise Koningslaan (Sint-Gillis) en reed rond met een 'index' van de remise Edingenstraat (Molenbeek), dus waarschijnlijk een reservedienst.

Encore quelque chose de rare: un 7900 sur la ligne 56 en semaine. Ce tram vient du dépôt de l'Avenue du Roi (Saint-Gilles) et roulait avec un 'indice' du dépôt de la Rue d'Enghien (Molenbeek), donc il s'agit probablement d'un service de réserve.

Vanhoolke aan het vertrekken met zijn bus 58 naar Vilvoorde. Vreemd genoeg geeft de film vooraan nog drie minuten wachttijd aan, terwijl hij wel degelijk op tijd vertrok.

Vanhoolke en train de partir avec son bus 58 vers Vilvorde. Assez bizarre que le film indique entre trois minute d'attente, parce qu'il est certainement parti à l'heure.



Die film wordt aangestuurd vanuit de zogenaamde SAE, zeg maar de 'boordcomputer'. Op het moment van vertrek gaf deze aan dat het tijd was om te vertrekken, dus geen idee waar die 3 minuten ineens vandaan kwamen.

C'est ce SAE (genre d'ordinateur de bord) qui règle le film. Au moment du départ, il indiquait qu'il était temps de partir, donc aucune idée d'où venaient ces 3 minutes.



Tegenover het eindpunt in Vilvoorde wonen er bijzonder lastige mensen, die al direct de MIVB of zelfs de politie bellen als een bus het waagt om zijn motor langer dan een halve minuut te laten draaien. Vanhoolke moest in dit geval na een minuut alweer vertrekken en liet z'n motor dus draaien, en bijgevolg kwam 'madam' aan de deur loeren, met een zeer giftige blik naar onze bus. Ze had waarschijnlijk geen repliek in het Nederlands verwacht (iets als 'ik ben binnen een minuut weg, en anders bel je maar naar de MIVB'). Zielig dat deze mensen zich hiermee bezighouden, terwijl er elke dag honderden treinen van de drukke verbinding Brussel-Antwerpen passeren in hun achtertuin. Akkoord dat je 's avonds laat liever niet minutenlang dat gebrom hoort, maar om na een minuut al direct naar de telefoon te grijpen... De 58 rijdt trouwens niet eens meer na een uur of 10 's avonds.

Au terminus à Vilvorde, il y a des gens assez pénibles, qui appellent la STIB ou même la police quand un bus risque de laisser tourner son moteur plus que 30 secondes. En ce cas, Vanhoolke devait partir après une seule minute et il a donc laissé tourner son moteur, et 'madame' est donc venue à la porte, jetant un regard méchant sur notre bus. Elle se n'avait certainement pas attendu à une réplique en néerlandais (genre 'je pars dans une minute, et sinon vous n'avez qu'à appeler la STIB'). D'accord qu'il est bien ennuyeux d'entendre ce ronflement pendant plusieurs minutes la soirée, mais il est quand même exagéré d'aller téléphoner après une minute... le 58 roule même plus après environ 10 h du soir.



Als dit bordje ergens aan een eindhalte hangt, kun je ervan uitgaan dat er lastige buurtbewoners zijn. Door de taalwet (Vilvoorde is een eentalige Nederlandstalige gemeente) mag dit bordje trouwens enkel in het Nederlands; gelukkig dat de tweetalige versie exact hetzelfde eruit ziet, want anders denk ik dat sommige Franstalige chauffeurs de boodschap niet zouden hebben begrepen (maar dan zouden ze er ook snel achter komen!).

Quand il y a ce panneau à un terminus, il y a probablement des riverains pénibles à proximité. Suite à la loi linguistique (Vilvorde étant une commune néerlandophone), ce panneau est d'ailleurs en néerlandais; heureusement qu'il est pour le reste identique à sa variante bilingue, parce sinon je pense que certains chauffeurs francophones n'auraient pas compris le méssage (mais ils l'auront certainement compris après un coup de fil de nos 'amis'!).



De (nog maar pas geleverde) 4018 als leswagen in de noord-zuidverbinding, hier station Beurs.

Le 4018 (qui vient d'être livré) en écolage dans l'axe nord-sud, ici dans la station Bourse.



Dit schema van de 23-24-25 is er nogal overhaast aangebracht...

Ce schéma du 23-24-25 est collé avec précipitation...



Net zoals de lijnstickertjes aan Louiza sinds de laatste reorganisatie (hier enkel de 93 ingekort), niet echt een logische volgorde.

La même chose pour les autocollants des lignes à Louise, depuis la dernière restructuration (ici, il n'y avait que le 93 raccourci), pas vraiment un orde logique.



Om te eindigen in schoonheid, nog dit duo 93-94 aan de Louizalaan.

Afin de finir en beauté, voici ce couple 93-94 dans l'Avenue Louise.

02:10 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

04-05-07

Vernieuwing van de 7900 / Rénovation du 7900

Een mooie illustratie bij het vorige bericht, over de geschiedenis van de PCC-trams. Daar heb ik ook gesproken over de vernieuwing van deze trams, waarbij ze dus aan de buitenkant in de nieuwe MIVB-kleuren gezet worden en aan de binnenkant een 'nieuw' interieur krijgen. Dit proces heeft wat voeten in de aarde: ze worden op twee verschillende plaatsen behandeld, en dat vereist een paar transfers. Onlangs had ik het geluk dat er juist zo'n transfer voorbijreed, dus hierbij een woordje uitleg...

Une belle illustration de l'histoire ci-dessous, sur l'histoire des trams PCC. J'ai parlé de la rénovation des trams, dans laquelle on leur repeint dans les nouvelles couleurs de la STIB à l'extérieur et un 'nouvel' intérieur. Cette rénovation n'est pas une mince affaire: les travaux de rénovation sont faites à deux endroits, et cela implique quelques transferts. Récemment, j'ai eu la chance de voir passer un tel transfert. Un petit mot d'explication...



Op het eerste gezicht lijkt dit een normale 7900, het gebeurt wel meer dat er hier een 'Geen dienst' voorbijrijdt... alleen, wat hangt er achteraan aan?

A première vue, rien de spécial ici, il arrive souvent qu'il y a un tram en 'Réservé' ici... mais qu'est-ce que c'est à l'arrière du tram?



Daar komt de aap uit de mouw: deze 7931 heeft een niet nader te identificeren, enigszins gehavende 7900 op sleeptouw. De verbinding tussen de twee trams is duidelijk zichtbaar. Hieronder uitleg over hoe dit kan.

Et voilà: ce 7931 remorque un autre 7900, qui n'a, disons, pas l'air 'complet'. On voit bien le raccord entre les deux trams. L'explication se trouve ci-dessous.



Gezien langs de andere kant. In de stuurpost aan deze kant (achteraan de tram dus) zit blijkbaar ook iemand van de dienst rollend materieel, wellicht om een oogje in het zeil te houden.

Vu de l'autre côté. Dans la poste de conduite de cette côté (l'arrière du tram, donc), il y a aussi quelqu'un du matériel roulant, sans doute pour surveiller la 'remorque' précieuse.



En zo verdwijnt het konvooi richting centrum.

Et comme ça, le convoi continue vers le centre.

Hoe kunnen we het verklaren dat er ineens een half afgewerkte tram op de publieke sporen gesleept wordt? Zoals gezegd wordt het renovatiewerk op twee plaatsen gedaan: enerzijds de tramwerkplaats 'Kuregem' (die in Brussel-centrum ligt, niet ver van Kuregem zelf - een 'wijk' van Anderlecht), en anderzijds de remise in Haren. Die laatste remise wordt vooral door de bussen gebruikt, maar er zijn ook tramvoorzieningen; zo worden de nieuwe trams (3000 en 4000 recentelijk) hier geleverd, klaargemaakt en pas daarna naar de remise in Elsene overgebracht. Idem dito trouwens voor de metro; de eerste 'Boa' (nieuw metrotype) staat nu in de remise Haren op de sporen en zal later naar de metroremise Delta overgebracht worden, via de spoorlijn (!) 26. Er zijn trouwens ook werkzaamheden begonnen om hier in Haren een echte tramremise uit te bouwen.

Terug naar onze renovatie. De te renoveren tram komt dus eerst naar Haren voor wat voorbereidende werkzaamheden, zoals verf die al wat afgeschuurd wordt. Vervolgens gaat de tram, normaal gezien op eigen kracht, naar de werkplaats Kuregem (transfer 1), waar de grote werken beginnen: het interieur wordt verwijderd en allerlei dingen (bekabeling, elektriciteit, ...) worden vervangen. Intussen ziet de tram er een beetje uit als een wrak en is het dus hoog tijd om hem weer naar Haren te brengen (transfer 2), dit keer op sleeptouw (aangezien bijna alles eruit is gehaald). In Haren wordt de tram helemaal herschilderd en vervolgens teruggebracht naar de werkplaats Kuregem (transfer 3). De foto's hierboven tonen dus deze transfer: de tram is pas herschilderd (kijk hoe hij blinkt) en wordt, nog altijd half uitgekleed, teruggebracht naar de werkplaats Kuregem. Daar zal ten slotte het 'nieuwe' interieur geïnstalleerd worden en wordt de tram klaargemaakt om weer zelfstandig te kunnen rijden.

Comment expliquer qu'un tram 'déshabillé' se fait remorquer sur le réseau publique? Comme j'ai dis, la rénovation est faite à deux endroits: d'une part l'atelier 'Cureghem' (à Bruxelles-centre, près de Cureghem - un 'quartier' d'Anderlecht), d'autre part le dépôt de Haren. Ce depot est surtout employé par les bus, mais il y aussi des équipements pour les trams; les nouveaux trams (récemment les 3000 et 4000) y sont livrés et préparés, et après ils sont envoyés au dépôt tram d'Ixelles. La même chose pour le métro; le premier 'Boa' (nouveau type de métro) a été livré ici et il sera bientôt transféré au dépôt métro de Delta, via la voie ferrée (!) de la ligne 26. La STIB a également commencé des travaux pour construite un vrai dépôt de tram à Haren.

Retournons à la rénovation. La tram à rénover vient donc d'abord à Haren, où il subit quelques travaux préparatoires. Ensuite, le tram est transféré à l'atelier Cureghem (transfert 1), où les grands travaux commencent: on enlève l'intérieur et remplace toute genre de choses (câblage etc). Après cela, le tram est un peu comme une épave, donc il est grand temps de le ramener à Haren (transfert 2). Là, on repeint le tram et il est ensuite de nouveau transféré à Cureghem (transfert 3). Les photos montrent donc ce transfert: le tram vient d'être repeint (remarquez comment elle brille, cette motrice) et il est, toujours 'déshabillé', transféré à l'atelier de Cureghem. Là, enfin, on installe le 'nouvel' intérieur et on prépare le tram à faire des services voyageurs, de nouveau.

01:32 Gepost door MIVB-reiziger in Opmerkelijk | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |