13-06-07

2 juli - juillet: grote veranderingen - grands changements (2)

Op 2 juli treedt de tot nu toe belangrijkste fase in de herschikking van het MIVB-netwerk in. Een hele hoop tram- en buslijnen worden gewijzigd, geschrapt of nieuw gecreëerd. Op wat bordjes bij de haltes van sommige lijnen na is de communicatie vanwege de MIVB nog altijd vrij gebrekkig, dus hier een overzicht van wat er allemaal verandert. In een vorige post heb ik de tramlijnen besproken, nu heb ik het over de buslijnen. In een volgende post plaats ik een paar kritische bedenkingen en mogelijke problemen bij deze herschikking.

Ce 2 juillet, une nouvelle phase de la restructuration du réseau de la STIB entre en vigueur. Beaucoup de lignes de tram et bus seront modifiées, supprimées où créées. A part quelques panneaux à certains ârrets, il n'y a pas encore beaucoup eu beaucoup de communication de la part de la STIB, donc voici un aperçu. J'ai déjà parlé des lignes de tram, voici les lignes de bus. Ensuite, je vais encore regarder ces changements d'un oeil critique.

Noordstation/Gare du Nord - UZ Brussel

Een nieuw nummer, maar eigenlijk geen nieuwe lijn. Tussen het centrum en het UZ Brussel zijn er twee buslijnen, de 13 en de 14. De 13 vertrekt aan UZ Brussel, maakt een kleine omweg via de wijkjes van Jette en heeft z'n eindhalte aan Simonis. De 14 gaat vanaf het UZ via een directer traject naar Simonis en rijdt vervolgens nog door naar het Noordstation. 's Avonds worden beide lijnen samengevoegd, dus de bus rijdt dan zoals de 14 tussen het Noordstation en Simonis, en zoals de 13 tot UZ Brussel. Het verschil is dat die fusielijn nu een eigen nummer krijgt, dat dus enkel 's avonds te zien zal zijn.

Un nouveau numéro, mais pas vraiment une nouvelle ligne. Entre le centre et l'UZ Brussel, il y a deux lignes de bus, le 13 et le 14. Le 13 fait son départ à l'UZ Brussel, fait un petit détour via les quartiers de Jette et a son terminus à Simonis. Le 14 un itinéraire plus direct entre l'UZ et Simonis, et ensuite il continue encore vers la Gare du Nord. Le soir, ces deux lignes sont fusionnées, donc le bus roule comme le 14 entre la Gare du Nord et ensuite comme le 13 jusqu'à l'AZ. Cette ligne fusionée reçoit maintenant un prope numéro, qu'on ne verra donc qu'en soirée.

Zuidstation/Gare du Midi - Verheyleweghen => Andromeda/Andromède

Lijn 27 ondergaat een kleine verlenging (drie haltes) in het oosten, van Verheyleweghen tot Andromeda, via de Tweehuizenweg. De nieuwe haltes zijn Moonens (al bediend door de 29), Heilige-Familie (naar het gelijknamige plein) en Andromeda. Lijn 80 zal daar bijgevolg niet meer z'n eindhalte hebben (meer hieronder), maar de beperkte diensten van de 45 wel nog.

La ligne 27 subit un petit prolongement, de Verheyleweghen à Andromède, via le chemin des Deux-Maisons. Les nouveaux ârrets sont Moonens (déjà désservi par le 29), Sainte-Famille et Andromède. Par conséquent, le 80 n'aura plus son terminus à cet ârret (voir ci-dessous), mais les 45 'barrés' si.

Konkel - Schuman => Konkel - Brabançonne (Dailly)

Lijn 28 wordt in het westen gewijzigd. Vanaf de Jamblinne de Meux gaat hij, zoals lijn 61, naar het Daillyplein. De eindhalte is voorlopig Brabançonne, net voor het Daillyplein (op het plein zelf zijn momenteel werken bezig om er een eindhalte te bouwen), maar de bussen zullen naar verluidt wel rondrijden met de film 'Brabançonne - Dailly', dat is natuurlijk duidelijker voor de reizigers. Op het kleine stukje de Jamblinne de Meux - Schuman rijden nog altijd de lijnen 11/12/21 en de nieuwe lijn 79. Lijn 36, die ook Konkel - Schuman aflegt maar via een heel ander traject, wordt niet gewijzigd.

La ligne 28 est modifiée côte ouest. Depuis de Jamblinne de Meux il roulera, comme le 61, vers la place Dailly. Le terminus provisoire est Brabançonne, juste avant la place Dailly (il y a des travaux en cours sur cette place, afin d'y construire un terminus pour le bus), mais il parait que les bus vont rouler avec le film 'Brabançonne - Dailly', plus clair pour les voyageurs. Sur le morceau de Jamblinne de Meux - Schuman, il y aurait toujours les lignes 11/12/21 et la nouvelle ligne 79. La ligne 36, qui fait également Konkel - Schuman mais via un autre itinéraire, ne change pas.

Homborch - Noordstation => Helden - De Brouckère

De 38 wordt aan beide kanten gewijzigd. In het zuiden (Ukkel) wordt er een flink stuk van het traject geknipt, want de nieuwe eindhalte wordt Helden. Tussen Helden en Homborch blijft lijn 43 rijden, met een flink verhoogde frequentie. In het centrum zal dan weer De Brouckère als eindpunt hebben; tot nu toe was hij beperkt tot Hertog in de week (tijdens de week, in het weekend reed hij verder naar het Noordstation).

Le 38 est modifiée des deux côtés. A Uccle, il abandonnee le traject vers Homborch; le nouveau terminus sera Héros. Le tronçon Héros - Homborch reste désservi par le 43, dont les fréquences seront améliorées. Au centre, il roulera vers De Brouckère; jusqu'à maintenant, le 38 ést limité à Ducale (en semaine, en week-end il continue vers la Gare du Nord).

Herrmann-Debroux - Ukkel-Kalevoet/Uccle-Calevoet =>

Herrmann-Debroux - Helden/Héros


Ook van lijn 41, nogal een lange lijn met soms veel vertragingen, wordt er een stukje geknipt. Hij wordt in Ukkel ingekort tot Helden. Het traject naar Ukkel-Kalevoet wordt min of meer overgenomen door lijn 60. De reizigers kunnen overstappen aan de halte Houzeau . Vanaf Helden zelf moeten ze eerst nog tram 92 nemen tot Dieweg, want de 60 zal niet via Helden rijden. Lijn 92 blijft de enige lijn op het stukje Helden-Dieweg, want ook tram 18 zal er niet meer rijden. Een andere nieuwigheid is dat de 41 in Elsene/Watermaal-Bosvoorde een omwegje zal maken via Boondaal station en vervolgens door het Ter Kamerenbos naar Ukkel zal rijden, en dus niet langer via de Terhulpse steenweg.

La ligne 41, une longue ligne avec parfois beaucoup de retards, est également raccourcie. A Uccle, elle est limitée à Héros. Je trajet vers Uccle-Calevoet est plus ou moins repris par le 60. Les voyageurs vers Uccle-Calevoet peuvent prendre la correspondance à l'ârret Houzeau. A Héros même, ils doivent tout d'abord prendre le tram 92 jusqu'à Dieweg, parce que le 60 ne passera pas par Héros. Le tram 92 deviendra d'ailleurs la seule ligne sur le tronçon Héros-Dieweg, parce que la tram 18 sera également supprimée. Une autre nouveauté, c'est que le 41 fera un petit détour via Boondael gare et traversera ensuite le bois de la Cambre pour aller à Uccle. Les bus ne rouleront donc plus via la chaussée de La Hulpe.

Vorst-Centrum - Machelen => Vorst-Centrum - Luxemburg station

Lijn 54 is een van de bekendste en meest geliefde buslijnen van het netwerk, maar tegelijkertijd ook een van de langste. Door de vele drukke punten is het haast onmogelijk om zonder vertraging te rijden, zeker in de spits. Er is maar één oplossing om dit enigszins te verbeteren, namelijk de lijn in tweeën knippen. Er komt een stuk Vorst-Centrum - Luxemburg station (blijft de 54) en een stuk Naamsepoort - Machelen (wordt de 64), met dus een overlappend stuk Naamsepoort - Luxemburg station. Op de 54 zullen voortaan bussen van de remise Delta rijden.

La ligne 54 est l'une des lignes les plus connues et aimées du réseau, mais en même temps aussi l'une des plus longues. A cause des nombreux embouteillages, il est presque impossible de rouler sans retard, surtout pendant les heures de pointe. Il n'y a qu'une 'solution' d'améliorer ceci quelque peu, et c'est une scission de la ligne. Il y aura une ligne Forest-Centre - Luxembourg gare (rest le 54) et une ligne Porte de Namur - Machelen (devient le 64), avec le tronçon Porte de Namur - Luxembourg gare en commun. D'ailleurs, le 54 sera affecté au dépôt de Delta.

Naamsepoort/Porte de Namur - Machelen

Deze lijn is dus het resultaat van de splitsing van de 54 (zie hierboven). De 64 wordt nog altijd door de remise Haren gereden. Voor de rest verandert er niets aan het traject van de 54/64.

Cette ligne résulte donc de la scission de la ligne 54 (voir ci-dessus). Le 64 sera toujours affecté au dépôt de Haren. Pour le reste, rien ne change à l'itinéraire du 54/64.

Diesdelle/Vivier d'Oie - De Brouckère =>
Ukkel-Kalevoet/Uccle-Calevoet - Ambiorix


Ook lijn 60 wordt aan beide kanten gewijzigd. In het zuiden slaat hij ter hoogte van de sterrenwacht van Ukkel naar de Dieweg af en neemt hij het voormalige traject van lijn 41 naar Ukkel-Kalevoet over. Het stukje sterrenwacht - Diesdelle blijft bediend door lijn 134 van De Lijn. Aan de andere kant volgt hij vanaf het Flageyplein een andere route: eerst zoals lijn 59 tot het Jourdanplein, zo via de Froissartstraat naar Schuman en tot slot nog even rechtdoor naar de Ambiorixsquare. Het weggevallen stuk Flagey - Lumxemburg station - De Brouckère wordt bediend door lijn 38.

Le 60 est également modifiée des deux côtés. A l'observatoire d'Uccle, il tourne à droite vers le Dieweg et depuis là, il reprend l'itinéraire abandonné du 41 vers Uccle-Calevoet. Le tronçon observatoire - Vivier d'Oie est toujours désservi par la ligne 134 de De Lijn. A l'autre côté, il suit un autre itinéraire depuis de la place Flagey: comme le 59 vers la place Jourdan, ensuite via la rue Froissart jusqu'à Schuman et finallement tout droite vers le square Ambiorix. Sur le traject abandonné Flagey - Luxembourg gare - De Brouckère, il y aura la ligne 38.


Informatiebordje over de 38, 41 en 60
Panneau sur la modification du 38, 41 et 60


Machtens - Maes => De Brouckère - Kerkhof van Brussel

Lijn 63 is nog zo'n lange en drukke lijn. Net zoals bij de 54 komt er ook hier komt er een splitsing, want hij wordt beperkt tot het stuk De Brouckère - Kerkhof van Brussel. Het westelijke stuk Machtens - De Brouckère wordt overgenomen door de nieuwe lijn 88, het stuk Kerkhof van Brussel - Maes door lijn 80 (zie hieronder). Het is de bedoeling dat deze lijn door gelede Citaro-bussen gereden wordt (van de remises Haren én Jacques Brel), zoals die nu al te zien zijn op de lijnen 11, 12, 45 en 95.

Le 63 est aussi une ligne longue et fréquentée. Comme avec le 54, il y aura une scission: le 63 est limité des au traject De Brouckère - Cimetière de Bruxelles. Le traject ouest Machtens - De Brouckère est repris par la nouvelle ligne 88, le tronçon Cimetière de Bruxelles - Maes par le 80 (voir ci-dessous). Normalement, des bus articulés du type Citaro (venant des dépôts de Haren ét Jacques Brel) rouleront sur cette ligne. Ce sont les bus qu'on peut déjà voir sur les lignes 11, 12, 45 et 95.

Schuman - Kraainem

Weer een compleet nieuwe lijn. Vanaf Schuman neemt hij het traject van de 28 over tot Diamant; vanaf daar zoals de 11/12/21 tot de Kolonel Bourglaan. Daar neemt hij het niet langer bediende laatste stukje van lijn 80 over, dus via de Pléjadenlaan naar de Marcel Thirylaan. Die rijdt hij helemaal af (zoals de 45). Aan het einde gaat hij via de Woluwelaan en de Hippocrateslaan naar de UCL-campus (zoals lijn 42), die hij aan de zuidkant voorbijrijdt (Mounierlaan) tot het nabijgelegen metrostation Kraainem. Deze lijn is toegewezen aan de remise Haren.

Encore une nouvelle ligne. Depuis Schuman, il reprend l'itinéraire abandonné du 28 jusqu'à Diamant; ensuite il va comme le 11/12/21 à la rue Colonel Bourg. Là, il reprend le dernier bout abandonné du 80, donc via l'avenue des Pléiades jusqu'à l'avenue Marcel Thiry. Il suit cette avenue (comme le 45). A la fin, il emprunte le boulevard de la Woluwe et l'avenue Hippocrate pour rejoindre le campus de l'UCL (comme le 42). Finallement, il passe par le côté sud du campus (avenue Mounier) jusqu'à la station de métro Kraainem.


De nieuwe films zijn al aanwezig (fictieve situatie)
Les nouveaux films ont déjà été programmés (situation fictive)


Naamsepoort/Porte de Namur - Andromeda/Andromède =>
Naamsepoort/Porte de Namur - Maes


Lijn 80 wordt in Woluwe/Evere omgeleid. Vanaf de Kolonel Bourglaan volgt hij nog even de 11/21 tot de halte Mommaerts; daar rijdt hij heel even de Leuvensesteenweg op tot De Paduwa. Daar gaat hij zoals de 66 naar het Kerkhof van Brussel (via Artemis) en neemt hij het oude traject van lijn 63 naar Maes over. Het kleine stukje van de Kolonel Bourglaan naar Andromeda wordt min of meer overgenomen door de nieuwe 79. De 80 zal voortaan gemengd door de remises Haren en Delta gereden worden.

La ligne 80 est dévié à Woluwe/Evere. Depuis la rue Colonel Bourg, il suit le 11/21 jusqu'à l'ârret Mommaerts; là, il emprunte un petit morceau de la chaussée de Louvain jusqu'à De Paduwa. Ensuite, il va vers le Cimetière de Louvain (via Artemis, comme le 66) et depuis là, il reprend l'itinéraire abandonné de la ligne 63, jusqu'à Maes. Le petit bout de la rue Colonel Bourg jusqu'à Andromède est plus ou moins repris par le nouveau 79. Le 80 sera désservi par les dépôts de Haren et Delta.

Machtens - Heizel/Heysel

Tot slot nog een nieuwe lijn, die nogal een 'creatief' traject heeft. Vanaf Machtens neemt hij de oude reisweg van lijn 63 tot De Brouckère helemaal over. Vanaf daar volgt hij het traject van lijn 47 tot WTC, dus via de Antwerpsepoort (metro IJzer). Aan WTC slaat hij naar links af en volgt hij het traject van lijn 57 tot de halte Stapelhuis. Daar slaat hij af naar de Bockstaellaan en neemt hij min of meer het traject van lijn 89 over, dus via Bockstael naar de Heizel. In Jette/Laken volgt hij wel een gewijzigd traject: na Bockstael rijdt hij eerst de hele Leopold I-straat af, vervolgens gaat hij via de de Smet de Naeyerlaan over de brug bij het station van Jette, zoals de 53. Vanaf de halte Crocq neemt hij dan weer helemaal het oude traject van lijn 89 tot de Heizel. De Prins Leopoldsquare wordt dus alleen nog bediend door lijn 53.

Finallement encore une nouvelle ligne, avec un itinéraire plutôt 'créatif'. Depuis Machtens, il suit l'ancien itinéraire du 63 jusqu'à De Brouckère. Ensuite, il suit le trajet du 47 jusqu'à WTC, donc via la Porte d'Anvers (métro Yser). A WTC, il tourne à gauche et il suit l'itinéraire du 57 jusqu'à l'ârret Entrepôt. Ensuite, il rejoint l'avenue Bockstael et il reprend plus ou moins l'itinéraire de la ligne 89, donc vers la Heysel via Bockstael. Cepedendant, il y a des modifications à Jette et Laeken: depuis Bockstael, il fait toute la rue Léopold I, ensuit il prend le pont près de la gare de Jette, via l'avenue de Smet de Naeyer. Depuis l'ârret Crocq, il suit de nouveau l'itinéraire du 89 jusqu'au Heysel. Le square Prince Léopold ne sera donc plus désservi par cette ligne (mais encore par le 53).



Westland Shopping - Heizel => Westland Shopping - Pannenhuis

Lijn 89 is nog zo'n lange en soms onregelmatige lijn. Daarom wordt hij in het noorden ingekort tot het metrostation Pannenhuis. Aan de halte Demeer (Bockstaellaan) slaat daartoe hij naar links af. Aan diezelfde halte is er aansluiting met de nieuwe 88, die het traject naar de Heizel dus min of meer overneemt.

La ligne 89 est encore une ligne longue et parfois irrégulière. C'est pourquoi elle est raccourcie à son côté nord; la station de métro Pannenhuis sera le nouveau terminus. A l'ârret Demeer (avenue Bockstael), il tourne donc à gauche au lieu de continuer vers Bockstael. Au même ârret, il y la correspondance avec la nouvelle ligne 88, qui reprend plus ou moins l'itinéraire vers le Heysel.

__________


Verder nog een paar minder ingrijpende wijzigingen - et encore quelques modifications moins drastiques:



Bus 65 rijdt voortaan niet meer tot De Brouckère, maar tot het Centraal Station. De belangrijkste reden hiervoor is plaatsgebrek aan De Brouckère, nu ook de 38 en 63 er hun eindhalte zullen hebben. Op het stukje Centraal Station - De Brouckère rijden natuurlijk nog de metro en tal van andere buslijnen, dus de aansluiting is daar geen probleem.

Bus 65 ne roule désormais plus jusqu'à De Brouckère; il sera limité à la Gare Centrale. Il y a un manque de place à De Brouckère avec les deux nouvelles lignes qui y auront leur terminus (38 et 63) et par conséquent, le 65 n'y va plus. Le tronçon Gare Centrale - De Brouckère est bien entendu toujours désservi par le métro et les autres lignes de bus, donc pas de soucis.



De 66 rijdt nog tot De Brouckère, maar wordt aan de andere kant met één halte verlengd. In plaats van een lus via de halte Galg (nieuwe naam Duiveltjes, het blijft in kerkhofsferen...) te maken, gaat hij vanaf het Kerkhof van Brussel weer naar de Leuvensesteenweg via de Cicerolaan. Bij het kruispunt met de Tollaan heeft hij zijn nieuwe eindhalte. De nieuwe halte heet dan ook Tol.

Le 66 roule toujours à De Brouckère, mais il est prolongé d'un ârret à l'autre côté. Au lieu de faire le crochet via l'ârret Gibet (nouveau nom Diablotins, on reste dans l'atmosphère du cimetière...), il rejoint la chaussée de Louvain via l'avenue Ciceron. Le nouveau terminus se trouve sur le carrefour avec l'avenue du Péage. Le nouvel ârret s'appelle donc Péage.



Lijn 85 wordt doorgetrokken vanaf Beekkant (metrolijnen 1A-1B) tot Delacroix (metrolijn 2). Dit vooral om de schrapping van lijn 83 op te vangen. Zodra de metro doorgetrokken is (wellicht in 2009), zal lijn 85 geen echt bestaansrecht meer hebben (aangezien tram 82 dan aansluiting biedt met alle metrolijnen aan Weststation) en geschrapt worden.

La ligne 85 est prolongée de Beekkant (métro 1A-1B) à Delacroix (métro 2). Ceci surtout pour compenser la suppression du tram 83. Dès que le bouclage du métro sera prêt (en 2009, probablement), la ligne 85 n'aura plus vraiment le droit à l'existence (puisque le tram 82 offrira de la correspondance avec toutes les lignes de métro à la Gare de l'Ouest) et elle sera donc supprimée.



Er is al veel over gepraat, maar op de lijnen 47 en 58 verandert er voorlopig niets. Bus 47 zal tussen Heembeek en De Brouckère dus voorlopig min of meer parallel met de nieuwe tram 4 rijden. In september zullen de veelbesproken wijzigingen wellicht wel uitgevoerd worden, zij het ten dele. Meer hierover in een van m'n volgende posts.

On en a déjà beaucoup parlé, mais pour le moment, rien ne changera pour les lignes 47 et 58. Le 47 roulera donc plus ou moins parallèlement au nouveau tram 4 entre Heembeek et De Brouckère. Cepedendant, les fameuses modifications seront probablement (en partie) effectuées en septembre. Plus d'informations prochainement.

23:30 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

proficiat,in het artikel over het nieuwe mivb-net op de "brusselnieuws"-site wordt naar jouw blog verwezen!....een teken dat je goed werk aflevert he!

Gepost door: vanhoolke | 20-06-07

tram 4: zo snel zo dichtbij en zo onbereikbaar! Tram 60 is geen valabel alternatief voor de 41! Hij rijdt minder frekwent en dus de verbinding tussen het laatste stuk van de Sint-Jobsesteenweg en Kalevoet Station en tram 55 is slechter, bovendien komt hij aan de andere kant niet, zoals de 41, voobij het heldenplein, zodat we geen directe aansluiting hebben op de nieuwe snelle tram 4 en minstens 2 keer moeten overstappen om naar het belangrijke knooppunt Stalle te gaan!

Gepost door: Heidi | 20-06-07

De commentaren zijn gesloten.