01-08-07

47 - 58: herstructurering - restructuration

Het is nog lang niet afgelopen met alle restructureringen. Over een maand, in september, volgt er bijvoorbeeld een kleine herstructurering van de buslijnen 47 en 58. Die rijden nu beide tussen Vilvoorde en Brussel-centrum, maar via een ander traject. Even een kleine schets van de huidige situatie.

Ce n'est pas encore fini avec toutes les restructurations. Dans un mois seulement, en septembre, il y a une petite restructuration des lignes de bus 47 et 58, par exemple. Ces deux lignes relient Vilvorde au centre de Bruxelles, mais via un autre itinéraire. Voilà comment ils roulent aujourd'hui, tout d'abord.


Bus 47 rijdt via Neder-Over-Heembeek naar Van Praet. Vanaf daar rijdt hij naar De Brouckère; grotendeels via hetzelfde traject als tramlijn 4, zoals op het schema te zien is. Bus 58 rijdt via Schaarbeek. Eén bus op twee is beperkt tot Colignon (gemeentehuis Schaarbeek), de andere rijden door tot Rogier en keren zo via een lus terug. Merk ook op dat ook de bussen van De Lijn rijden op het stuk Colignon - Rogier (- Noordstation).

Bus 47 roule via Neder-Over-Heembeek à Van Praet. Depuis là, il continue vers De Brouckère; en grande partie via le même itinéraire que la ligne de tram 4, comme on voit sur le schéma. Bus 58 roule via Schaerbeek. Un bus sur deux est limité à Colignon (maison communale de Schaerbeek), les autres continuent vers Rogier et retournent via une boucle. Remarquez aussi que les bus de De Lijn roulent également sur le tronçon Colignon - Rogier (- Gare du Nord).

Wat zet de MIVB ertoe aan om veranderingen door te voeren? Vooral het feit dat lijn 47 voor zo'n stuk (Van Praet - De Brouckère) parallel rijdt met tram 4, en dat past natuurlijk niet in de filosofie van de 'sterke lijnen en lokale lijnen' die momenteel heerst bij de MIVB. Op buslijn 58 zijn er ook merkbaar minder reizigers tussen Verboekhoven en Rogier, onder meer door de 'concurrentie' van de tram (92/94 en zelfs 55/56) en de bussen van De Lijn (270/271/272). Die lijn wordt dan ook omgelegd vanaf Verboekhoven en versterkt de weinig overgebleven bussen 47 op de Antwerpsesteenweg.

Qu'est-ce qui amène la STIB à ces changements? Surtout le fait que la ligne 47 roule parallelement à la ligne de tram 4 (entre Van Praet et De Brouckère), et cela ne convient pas à l'idée de 'lignes fortes et lignes locales' qui est à la mode chez la STIB. Sur la ligne 58, il y a également sensiblement moins de voyageurs entre Verboekhoven et Rogier, surtout à cause de la 'concurrence' du tram (92/94, voire 55/56) et des bus de De Lijn (270/271/272). C'est pourquoi on veut dévier le 58 depuis Verboekhoven; ainsi, il renforce également la chausseé d'Anvers, où il reste peu de bus 47.


Wat wil men doen? Ongeveer drie bussen 47 op vier beperken tot Van Praet, waar er een makkelijke overstap is met tramlijn 4. Het plan was aanvankelijk trouwens om ze een halte eerder te beperken tot Heembeek, maar daar is men gelukkig van afgestapt (moeilijk keren voor de bus, stukje stappen voor de reizigers). Om de Antwerpsesteenweg te versterken wordt bus 58 vanaf Verboekhoven omgeleid via het Masuiplein, met een overstaphalte Masui voor tramlijn 4. De eindhalte ligt waarschijnlijk aan de Antwerpsepoort (metrostation IJzer).

Er zijn goede en slechte kanten aan deze herstructurering. Goed is dat er bijvoorbeeld een nieuwe verbinding ontstaat tussen Schaarbeek (Verboekhoven) en de Noordwijk (Antwerpsesteenweg). En als tramlijn 4 betrouwbaar is (dat valt nog te bezien, zie de post hieronder), is het inderdaad niet nodig dat de 47 de hele tijd parallel rijdt. Maar anderzijds is het heel jammer dat de 58 beperkt wordt tot de Antwerpsepoort, terwijl er een paar haltes verder aan De Brouckère veel meer aansluitingen zijn. Er circuleert ook een gerucht dat de bus na de Antwerpsepoort via de kleine ring zou doorrijden tot Rogier, maar dat valt allemaal af te wachten.

Het is ook ronduit onnozel dat er nog altijd één bus 47 op vier doorrijdt tot het centrum; het is voor de klanten veel duidelijker als hij gewoon helemaal beperkt is tot Van Praet. Met de huidige plannen zal de bus officieel tot De Brouckère rijden, maar zal het merendeel van de bussen beperkt zijn tot Van Praet; ik zie de reizigers in Neder-Over-Heembeek al een uur wachten tot er eindelijk een '47 De Brouckère' passeert, zoals er op het haltebord staat. Die ene doorkomst per uur is natuurlijk een sussertje voor de politiek; veel belangrijke politici van Brussel-stad wonen in of rond Neder-Over-Heembeek (deelgemeente) en die staan natuurlijk direct op hun achterse poten als 'hun' kiezers hun rechtstreekse bus naar het centrum dreigen te verliezen.

Qu'est-ce qu'on veut faire? Limiter environ trois bus 47 sur quatre à Van Praet, où il y a la correspondance avec la ligne de tram 4. Avant, on voulait même limiter le 47 à Heembeek (un arrêt avant Van Praet), mais heureusement on ne va quand même pas faire ça (difficile de faire demi-tour pour le bus, et une certaine distance à marcher pour la correspondance). Pour renforcer la chaussée d'Anvers, le bus 58 sera dévié depuis Verboekhoven via la place Masui, avec un arrêt de correspondance avec le tram 4, Masui. Le terminus du 58 sera probablement la porte d'Anvers (station de métro Yser).

Cette restructurations a ses forts et ses faibles. Positif, c'est qu'il y a une nouvelle liaison entre Schaerbeek (Verboekhoven) et l'espace Nord (chaussée d'Anvers). Et si la ligne de tram 4 se prouve fiable (pas sûr, voir le post ci-dessous), il est en effect pas nécessaire d'avoir le 47 qui roule parallèlement à ce 4. Mais d'autre part, c'est très dommage que le 58 soit limité à la porte d'Anvers, tandis qu'il y a un tas de correspondances à De Brouckère, quelques arrêts plus loin. Il y a aussi des bruits que le 58 continuera jusqu'à Rogier depuis la porte d'Anvers, via la petite ceinture, mais ce n'est pas certain du tout.

Il est aussi carrément bête qu'un bus 47 sur quatre continue toujours vers le centre; pour les voyageurs, c'est beaucoup plus clair quand il est entièrement limité à Van Praet. Parce que maintenant, le bus roulera officiellement à De Brouckère, mais la plupart des bus seront limitées à Van Praet; je vois déjà les voyageurs à Neder-Over-Heembeek, attendre une heure pour un bus '47 De Brouckère', comme indiqué sur le panneau. Ce seule passage par heure est bien sûr pour étouffer la voix du monde politique de Bruxelles-ville; beaucoup de politiciens habitent à ou près de Neder-Over-Heembeek, et ils montent sur leurs grands cheveaux si leur électorat risque de perde 'leur' bus direct vers le centre.


Blijft er ook nog een klein vraagteken: waar zullen de bussen stoppen aan Van Praet, en hoe zullen ze keren? Er is naast de tramhalte richting centrum een prachtig busstationnetje aangelegd (een perron en plaats voor twee-drie bussen), maar dat prachtige ding is amper bruikbaar (zie het schema hieronder). Daarom stoppen de bussen nu ook al geruime tijd aan een tijdelijke halte, op het fietspad. Er wordt gezegd dat de bussen misschien op de sporendriehoek (splitsing Van Praetbrug - Werkhuizenkaai) zullen keren, dat zou zo moeten verlopen:

Il reste encore un point d'interrogation: où sera l'arrêt des bus à Van Praet, et comment vont-ils faire demi-tour. Il y a un quai pour les bus à côté de l'arrêt de tram direction centre (assez de place pour deux-trois bus), mais ce machin est à peine utilisable (voir le schéma ci-dessous). C'est pourquoi les bus s'arrêtent déjà un certain temps à un arrêt provisoire, sur la piste cyclable. On dit que les bus feront peut-être demi-tour sur le triangle de voies (jonction pont Van Praet - Quai des Usines), ça se ferait comme ça:


Rechtsboven is de speciale bushalte, maar die is niet eens bereikbaar als er een T3000- of T4000-tram aan de halte staat (en die kan er wel een paar minuten blijven staan voor de lichten). Er wordt dus over gesproken om de 47 op de sporen van de Van Praetbrug te laten keren, rond de paal in het midden van de sporendriehoek. Dat is makkelijk voor de aansluiting van tram 4 naar bus 47, maar in de omgekeerde richting is het wat vager; zal de bus nog altijd gewoon stoppen aan de tijdelijke halte op het fietspad? Dat levert vrij gevaarlijke situaties op, want de reizigers moeten de sporen oversteken. En als er al een tram aan de halte richting centrum staat, is het bijna onmogelijk om veilig in te stappen.

Le quai pour le bus se trouve en haut à droite, mais il n'est donc pas accessible quand il y a un tram T3000 ou T4000 à l'arrêt (et souvent, il s'y arrête plusieurs minutes devant les feux). On parle donc de faire tourner le 47 sur les voies du pont Van Praet, autour du poteau au milieu du triangle. C'est facile pour la correspondance tram 4 > bus 47, mais pas dans l'autre direction; le bus, va-t-il toujours s'arrêter à l'arrêt provisoire, sur la piste cyclable? C'est assez dangereux, parce que les voyageurs sont obligés de traverser les voies. Et s'il y a déjà un tram à l'arrêt, il est presque impossible de monter en sécurité.

12:42 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Terminus Bus 47 en 58 Het initiele plan van MIVB was eingelijk een nieuwe terminus voor bus 47 te bouwen aan halte Heembeek, vraag is zal dit nog doorgaan of niet? Inderdaad, 3 bussen op 4 beperken tot Van Praet is puur idioot, die zullen waarschijnlijk leeg rijden tussen Van Praet en De Brouckère, misschien in die richting zullen er nog een paar mensen derop blijven maar vanuit De Brouckère zie ik daar niemand een uur wachten voor een bus.
Waarom niet doen zoals met andere lijnen, en bus 47 beperken tot Van Praet tijdens de dag, s'avonds na 20 uur zou die bus dan wel naar De Brouckère kunnen rijden omdat er dan veel minder tram 4 rijden en om een overstap s'avonds te vermijden?
De zelfde principe zou kunnen gaan voor bus 58 tussen Ijzer en De Brouckère na 20 uur ? Dit zou veel duidelijker zijn voor de klanten !

Gepost door: flyingtiti | 02-08-07

Dat van Heembeek heb ik vermeld in m'n post: dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet door. Het is er eerst en vooral moeilijk keren voor de bus (kruispunt is aan de kleine kant) en bovendien moeten de passagiers die op de 4/23 richting centrum willen overstappen, een heel stukje lopen. Van Praet is dus al beter dan Heembeek, maar ook nog lang niet ideaal (zoals dus uitgebreid in m'n post staat hier ;-) ).

Geen slecht idee, dat van na 20 u. Al blijft het enigszins onduidelijk dan, omdat er op het haltebord 'De Brouckère' zal blijven staan, maar alle ritten voor 20 u zullen barrés Van Praet zijn. Tenzij de MIVB een speciale vermelding "Van Praet (voor 20u) -- De Brouckère (na 20 u)" op het haltebord zet, dat zou ook van pas kunnen komen bij de 82 ('s avonds beperkt tot Berchem - Zuidstation).

Gepost door: MIVB-reiziger | 02-08-07

L’article si dessus n’est pas exact à 100% et est légèrement spéculative :

En se qui concerne le 58 le tracé n’est pas celui de la prédiction de ton article, la ligne est bien dévié depuis Verboeckhoven vers Masui, mais la ligne serviras toujours la place Rogier via WTC et la Gare du Nord.

Gepost door: Nem (Manu ²°°7) | 02-09-07

Bonjour 'Nem', tout d'abord tu dois savoir que cet article date du 1 août, donc rien n'était encore sûr à ce moment-là. Et je pense que je l'ai clairement indiqué, prenons par exemple cette phrase:

"Il y a aussi des bruits que le 58 continuera jusqu'à Rogier depuis la porte d'Anvers, via la petite ceinture, mais ce n'est pas certain du tout."

Voilà, j'ai bien dit "BRUITS". Et en même temps, le crochet donc tu parles était quand même déjà mentionné - je voulais donc parler de toutes les pistes à ce moment-là.

Et maintenant que tout est sûr (ça ne fait que quelques jours qu'on sait tout les détails), j'ai fabriqué un autre post et je vais le mettre en ligne tout de suite...

Gepost door: MIVB-reiziger | 02-09-07

De commentaren zijn gesloten.