15-08-07

25 gloednieuwe bussen - 25 bus flambants neufs

25 gloednieuwe bussen, zoveel staan er momenteel totaal werkloos in alle hoekjes van de MIVB-terreinen in Haren. Het zijn Van Hools new A330. In totaal zijn er 127 stuks van besteld; de eerste 67 staan al in de remise Jacques Brel (Molenbeek), waar ze regelmatig te zien zijn op de lijnen 13, 14, 46, 50, 78, 84, 85, 87, 88 en 89. De resterende 60 zijn bedoeld voor de remise Delta (Oudergem); daar moeten ze de Jonckheere Premier-serie gaan vervangen. Maar er staan momenteel amper drie bussen in Delta, waarvan er slechts twee actief rondrijden op lijn 34. De rest, intussen al 25 bussen (en ze blijven toestromen), staat dus te niksen op de terreinen in Haren. De 'oudste' exemplaren staan er intussen al zo'n twee maanden.

25 bus flambant neufs, c'est le nombre qui se trouve tout à fait sans travail sur les terrains de la STIB à Haren. Il s'agit des Van Hool new A330. Au total, on a commandé 127 de ces bus; les premiers 67 sont déjà au dépôt de Jacques Brel (Molenbeek) et on les voit régulièrement sur les lignes 13, 14, 46, 50, 78, 84, 85, 87, 88 et 89. Les 60 qui restent, sont prévus pour le dépôt de Delta (Auderghem), où ils doivent remplacer la série Jonckheere Premier. Mais pour l'instant, il n'y a que trois bus à Delta, dont seulement deux roulent sur la ligne 34. Les autres, déjà 25 bus (et le nombre augmente, bien sûr), glandent sur les terrains à Haren. Les exemplaires les plus 'vieux' s'y trouvent déjà deux mois.


De meeste bussen staan achteraan, niet ver van de loodsen waar onder andere de trams worden herschilderd
La plupart des bus se trouvent à l'arrière, près des hangars dans lesquelles on repeint entre autres les trams

Hoe komt het dat al die bussen hier staan? Door problemen met de nieuwe 'boordcomputers', STIBIS III genoemd. Als alles werkt, zijn die nieuwe boordcomputers/radio's heel handig met onder andere een aanraakscherm, maar er zijn voortdurend problemen mee. Als u zich afvraagt waarom de nieuwe trams 3000/4000 soms rare dingen weergeven op hun film (bijvoorbeeld een onmogelijke combinatie lijn + bestemming, of alleen de bestemming zonder lijn) of waarom er zoveel problemen zijn met de nieuwe gelede Citaro-bussen, dan is dat evenzeer toe te schrijven aan die nieuwe boordcomputers. In afwachting van een oplossing staan deze gloednieuwe bussen dus niets te doen, maar ze zijn wél al klaar om te rijden. Er wordt dus al flink wat geld voor betaald (belastingen, verzekeringen) én de garantieperiode loopt al. Er is dus dringend een oplossing nodig, ook al omdat de terreinen in Haren langzaamaan vol beginnen te raken.

Comment ça se fait que tous ces bus se trouvent ici? A cause des problèmes avec les nouveaux 'ordinateurs de bord', appelés STIBIS III. Si tout marche bien, ces nouveaux ordinateurs/radios sont très pratiques avec leurs écrans tactiles, mais il y a tout le temps des problèmes. Si vous vous demandez pourquoi les nouveaux trams 3000/4000 affichent des choses bizarres sur leurs films (par exemple une combinaison ligne + destination impossible, ou seulement la destination sans ligne), ou pourquoi il y a tant de problèmes avec les nouveaux bus articulés Citaro, c'est à imputer à ces nouveaux ordinateurs de bord. Dans l'attente d'une solution, ces bus flambant neufs se tournent les pouces, bien qu'ils soient déjà prêts à rouler. On paie donc déjà assez pour ces bus (taxes, assurances) et le délai de garantie court déjà. Il faut donc une solution le plus vite possible, aussi parce que les terrains à Haren sont presque replis.


De nieuwe bussen worden nu overal geparkeerd, bijvoorbeeld tussen de gedeklasseerde A500's of, zoals hier, tussen de andere bussen van de remise Haren.
Les nouveaux bus sont garés un peu partout, par exemple entre les A500 déclassés ou, comme ici, entre les autres bus du dépôt de Haren.

13:15 Gepost door MIVB-reiziger in Kleine of grote bedenking | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

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