04-09-07

De nieuwigheden van - les nouveautés du 03/09

Gisteren 3 september was de dag waarop een paar nieuwigheden in werking getreden zijn (de al besproken wijziging van de 47 en 58 en nog een paar kleine dingen), maar vooral ook een eerste grote test voor alle veranderingen die op 2 juli zijn doorgevoerd. Pas de komende dagen en weken zal het pas echt duidelijk worden in hoeverre alles geslaagd is, maar nu al is duidelijk dat niet alles van een leien dakje loopt. Een rondleiding aan de hand van de foto's.

Hier, le 3 september, était le jour où quelques nouveautés sont entrées en vigueur (la modification du 47 et 58 et quelques petites choses), mais avant tout aussi un premier grand test pour tous les changements du 2 juillet. Il est encore un peu tôt pour juger si tout est bien réussi, mais on voit déjà que ça ne marche pas toujours comme sur des roulettes. Une 'visite guidée' au moyen des photos.


Beginnen doen we bij de laatste bus 58 naar Rogier, zondagavond. Hier bus 8623 die de laatste '58 Rogier' verzorgt, nabij het station van Vilvoorde.

On commence par le dernier bus 58 à Rogier, dimanche soir. Ici on voit bus 8623 qui fait le dernier '58 Rogier', près de la gare de Vilvoorde.


En hier aan de eindhalte Rogier, in principe de allerlaatste bus die van deze halte gebruikt heeft gemaakt.

Et au terminus Rogier, en principe c'est le tout dernier bus qui a utilisé ce terminus.


En dit is het vervolg, de volgende ochtend: een 58 naar IJzer...

Voilà la suite, le lendemain: un 58 à Yser...


En hier aan de nieuwe eindhalte IJzer. Het traject loopt nu via het Masuiplein, de Antwerpsesteenweg, Noordstation, Rogier en de Kleine Ring. Ik had zag deze wijziging grotendeels positief tegemoet, maar ben toch enigszins teleurgesteld. Het oude traject via de Sint-Mariakerk ging sneller en vooral vlotter. Op het nieuwe traject is het Paviljoenplein zoals verwacht een zwart punt geworden: aan de ene kant is het een zeer nauwe inrit naar een eenrichtingsstraat, aan de andere kant is er een al bijna even nauwe inrit, maar die mondt wel uit in een tweerichtingsstraat. Het gevolg is dat de bus soms minutenlang wacht tot er geen verkeer meer komt uit de tegengestelde richting. Intussen blokkeert hij ook het andere verkeer én tram 55 en 56.

Au nouveau terminus Yser. L'itinéraire va via la place Masui, la chaussée d'Anvers, Gare du Nord, Rogier et le Petit Ring. J'étais quand même un peu deçu: l'ancien trajet via l'église Sainte-Marie était plus vite et surtout plus aisé. Sur le nouvel itinéraire, c'est surtout la place Pavillon qui est devenu le point noir: à un côté, l'entrée vers la rue à sens unique est assez étroite, mais à l'autre côté il y a une entrée presque aussi étroite... mais bien pour une rue à circulation dans les deux sens! La consequence: le bus doit souvent attendre plusieurs minutes avant qu'il n'y ait plus de trafic en sens inverse. Entre-temps, il bloque aussi l'autre trafic ét le tram 55 et 56.


Aan IJzer is de nieuwe eindhalte niets meer of minder dan de doorkomsthalte van De Lijn, die gelukkig wel vrij lang is. Niettemin hebben de bussen van De Lijn nu grote moeilijkheden om hier hun halte uit te voeren, zeker als de bussen 58 niet mooi tot het einde van de halte opschuiven. Dus het is mij des te meer een raadsel waarom men per se IJzer als eindhalte wilde.

A Yser, le nouveau terminus est tout simplement l'arrêt De Lijn, qui est assez long, heureusement. Néanmoins, les bus De Lijn ont désormais beaucoup de difficultés à faire l'arrêt, surtout quand les bus 58 n'ont pas bien avancé jusqu'au bout. Donc je me demande encore plus pourquoi on a voulu Yser comme terminus.


En dan dé gebeurtenis van de dag: de inkorting van de 47 tot Van Praet. Hier zien we bus 8787 aan de nieuwe eindhalte, juist naast de tramhalte richting centrum. Eerst even de ideale situatie beschrijven: bus 47 komt hier aan en wacht in principe tot er een tram 4 richting Esplanade aankomt om weer te vertrekken.

Et ensuite l'événement du jour: la limitation du 47 à Van Praet. On voit bus 8787 au nouveau terminus, juste à côté de l'arrêt de tram direction centre. Tout d'abord la situation idéale: bus 47 arrive ici et en principe, il attend l'arrivée d'un tram 4 direction Esplanade avant de repartir.


Een tram 4 is aangekomen, dus vertrekt de bus om de reizigers op te pikken. We zien een 47 'Militair Hospitaal': overdag is één bus op twee beperkt tot die halte, enkel 's morgens vroeg en 's avonds laat rijden ze allemaal door tot Vilvoorde.

Un tram 4 est arrivé, donc le bus part pour prendre les voyageurs. On voit un 47 'Hôpital Militaire': en journée, un bus sur deux est limité à cet arrêt. Seulement le matin (avant 7 h) et le soir ils continuent tous à Vilvoorde.


De bus maakt vervolgens rechtsomkeert op de tramsporen en pikt de reizigers op. Hier is dat juist gebeurd en staat de bus klaar om te vertrekken. Kort voor de middag ging dit allemaal nog vrij goed: de bus kwam de reizigers steeds meteen oppikken, en de reizigers waren natuurlijk zeer tevreden, want ze hadden zich waarschijnlijk ergere dingen voorgesteld.

Ensuite, le bus fait demi-tour sur les voies de tram et il prend le voyageurs. Ici, il vient de faire cela et il est prêt pour partir. Juste avant midi, tout ceci allait très bien: les bus prennait les voyageurs toujours tout de suite, et ils étaient bien sûr très contents, surtout parce qu'ils avaient sans doute craint le pire.


Zoals al eerder vermeld rijdt nog één bus per uur door tot De Brouckère, zoals dit exemplaar. Het moet gezegd dat deze ene bus aan Van Praet goed vol zat, en ook verder op het traject richting centrum stapte er aardig wat volk op.

Comme j'ai déjà mentionné, un bus par heure continue vers De Brouckère, comme celui-ci. Je dois dire que ce bus était déjà bien rempli à Van Praet, et aussi plus loin vers le centre il y avait du monde.


Tijdens de avondspits gingen de dingen al heel wat minder vlot. Zowel tram 4 als bus 47 hebben dan een frequentie van 6 minuten, en dat heeft er natuurlijk geleid dat er dikwijls twee exemplaren in konvooi rijden, zoals hier. Dit heeft vooral te maken met de dagelijkse verkeersopstoppingen aan het Heldenplein in Vilvoorde: de bus uit Vilvoorde komt dus met een paar minuten vertraging aan aan het Militair Hospitaal, en gezien de frequentie van 6 minuten zet de bus die tot daar beperkt was, zich er bijna direct achter, met een konvooi tot gevolg. Hier zien we zo'n konvooi aan Van Praet. Tram 4 stond bovendien al aan de halte, dus om scènes te vermijden konden de chauffeurs bijna niet anders dan hun reizigers hier al laten uitstappen voor de aansluiting (wat dus tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden).

Pendant la pointe du soir, les choses n'était plus aussi brillantes. Le tram 4 ét le bus 47 ont des fréquences de 6 minutes, et cela a mené à des bus en convoi. C'est surtout à cause des embouteillages quotidiens au Heldenplein à Vilvoorde: le bus venant de Vilvoorde arrive donc avec quelques minutes de retard à l'Hôpital Militaire, et vu la fréquence de 6 minutes, le bus limité à cet endroit se met presque immédiatement derrière. On voit un tel convoi à Van Praet. En plus, tram 4 était déjà à l'arrêt, donc les chauffeurs étaient presque obligés de faire descendre leurs voyageurs ici, pour eviter des scènes (mais c'est assez dangereux quand tout le monde traverse les voies de tram sans regarder).


Of nog anders: een tram 4 staat links aan de halte, maar bus 47 staat iets verder rechts nog vast in het verkeer. Hoewel er MIVB-mensen aan de halte stonden, reed de tram toch door, en de reizigers op de wachtende bus konden daar natuurlijk niet mee lachen.

Ou autrement: un tram 4 est à l'arrêt à gauche, mais bus 47 est encore bloqué dans le trafic plus loin à droite. Malgré la présence de gens de la STIB à l'arrêt, le tram a quand même continué, et les voyageurs du bus riaient assez jaune.


En natuurlijk is één klein voorval genoeg om alles even in het honderd te sturen. In dit geval werkten de speciale verkeerslichten aan Van Praet niet goed, wat er al snel toe leidde dat er twee trams 23 en twee trams 4 vaststonden. In dit geval waren er nog mensen van de MIVB ter plaatse (waaronder een supervisor tram), wat wordt dit als er niemand is? Intussen stonden de bussen ook geblokkeerd, want ze mochten natuurlijk niet vertrekken voor ze de afstappende reizigers hadden opgenomen.

Et bien sûr, un petit incident était assez pour faire tout échouer. En ce cas, les feux spéciaux à Van Praet ne marchaient pas bien, et deux trams 23 et deux trams 4 se sont vite trouvés bloqués. A noter qu'il y avait aussi des gens de la STIB sur place (dont un superviseur tram), qu'est-ce que ça donnera quand il n'y a peresonne? Entre-temps, les bus étaient aussi bloqués, puisqu'ils ne pouvait pas partir avant qu'ils aient pris les voyageurs des trams.


Ook de regelmaat van tram 4 was zoals verwacht niet bepaald perfect, wat leidde tot dit soort situaties. Hier heeft de bus juist reizigers van een tram 4 opgenomen, en op het moment dat hij wil vertrekken komt er nóg een tram 4 aan. En dus nog eens de aansluiting, maar nu dus met de bus vooraan. Nu stond er nog iemand van de MIVB ter plaatse om de chauffeur hierom te vragen, maar ik vrees dat de chauffeurs dit al snel aan hun laars zullen lappen (wat ook niet 100% onlogisch is, ze hebben al een aansluiting verzorgd en ze hebben ook een ritschema dat ze moeten respecteren).

La regularité du tram 4 était tout aussi peu parfaite, ce qui a mené à des situations comme celle-ci. Le bus vient de prendre les voyageurs d'un tram 4, et juste au moment où il veut partir, un autre tram 4 arrive. Et donc encore une correspondance, mais donc avec le bus en tête. Il y avait quelqu'un de la STIB sur place pour demander au chauffeur d'attendre, mais je crains que les chauffeurs ne feront bientôt plus cette correspondance (ce qui n'est pas à 100% incompréhensible, ils ont déjà fait une correspondance et ils ont aussi un horaire à respecter).


Ook vrij absurd: reizigers zijn juist opgestapt van een (vertraagde) bus 47 Van Praet. Tram 4 richting centrum is in de verte (achter de muur) al in aantocht, maar juist dan komt ook de ene bus 47 naar De Brouckère aan, met als gevolg dat alle reizigers ernaartoe lopen. Als symboliek kan het wel tellen...

Assez absurde: des voyageurs viennent de descendre d'un bus 47 Van Praet (en retard). Tram 4 est déjà s'approche déjà dans le lointain (derrière le mur), mais à ce moment-là le seul bus 47 De Brouckère arrive, et tout le monde le prend. Quelle symbolique...


Hier eens de nieuwe film 47 Van Praet van dichtbij. Kort na de foto was er nog iets onbegrijpelijks: een gat van bijna 20 minuten in de dienstregeling van de 47, terwijl de 4 wel nog één of twee keer passeerde in die tijd. Veel mensen moesten dus 20 minuten wachten en daar waren ze natuurlijk niet tevreden mee (voor sommigen betekent dat bijna een verdubbeling van hun reistijd). Daarbij komt nog dat Van Praet helemaal niet dat aangename overstapstation is waar de MIVB het altijd over heeft: het is nogal een tochtgat (op 3 september stond er al een vrij koude wind, wat moet dat zijn in hartje januari), het verkeer raast langs alle kanten voorbij en 's avonds is het er niet altijd veilig. Het schuilhokje richting centrum beschermt ook bijna niet tegen regen en wind, en in de andere richting is er niet eens een hokje. Reken daarbij de problemen die ik hierboven heb opgesomd, en het is duidelijk dat hier nog veel werk aan de winkel is.

Et encore un fois le nouveau film 47 Van Praet de près. Juste après cette photo, il y avait encore quelque chose de incompréhensible: un trou de presque 20 minutes dans l'horaire du 47, alors que le 4 passait encore un ou deux fois pendant ce temps. Beaucoup de gens ont donc du attendre 20 minutes et cela ne leur a pas plu (pour certains, ça signifie un doublement de leur durée de voyage). Encore faut-il avouer que Van Praet n'est pas du tout cette agréable station de correspondance dont la STIB parle toujours: on est au milieu d'un courant d'air (le 3 septembre, il y avait déjà un vent assez froid, qu'est-ce que ça va donner en janvier...), les voitures foncent partout et cet endroit est peu sûr en soirée. L'abribus direction centre ne donne presque pas de protection contre la pluie et le vent, et dans l'autre direction il n'y a même pas un abri. Tenez aussi compte des problèmes que je vient de détailler ci-dessus, et il est clair qu'il y encore beaucoup de travail à faire ici.


Dan nog een paar kleinere dingen. Sinds de ontsporing van een T2000 in de noord-zuidverbinding (zie reportage) waren die trams strikt verboden in de noord-zuidverbinding en op de Grote Ring (Diamant - Boileau). Nu zijn ze weer toegelaten op de Grote Ring, dus ze worden weer volop ingezet op lijn 24. T3000's zijn daar volop niet of zelden op te zien, ze zijn allemaal nodig voor lijn 4. Er zijn wel flink wat snelheidsbeperkingen voor de T2000's, vooral op de Churchilllaan in Ukkel.

Et encore quelques petites choses. Depuis le déraillement d'une T2000 dans l'axe nord-sud (voir reportage), ces trams était stricement interdits dans l'axe nord-sud et sur la Grande Ceinture (Diamant - Boileau). Maintenant, les T2000 sont à nouveau autorisées sur la Grande Ceinture, et on les utilise donc pour la ligne 24. On ne voit (presque) pas de T3000 dessus, on les a toutes besoin pour la ligne 4. Il y tout de même beaucoup de limitations de vitesse pour les T2000, surtout sur l'avenue Churchill à Uccle.


Een kleine verrassing aan Vanderkindere (waar de 4, 23, 24 en 92 samenkomen): niemand minder dan de verantwoordelijke van de dienst 'Opdrachthouderschap Kwaliteit' (de kwaliteitsopvolging dus) van de MIVB noteerde de doorkomsten van de trams, maar ook hoeveel volk erop zat, welke overstapbewegingen de reizigers maakten enzovoort. Ik heb nog een hele tijd staan praten met deze zeer sympathieke persoon, en ze wist me onder andere te vertellen dat dingen als de overstap 4 - 47 aan Van Praet zeer nauw opgevolgd zal worden, om te vermijden dat de chauffeurs/trambestuurders het volledig aan hun laars lappen. Hopelijk wordt dat allemaal werkelijkheid!

Une petite surprise à Vanderkindere (là où le 4, 23, 24 et 92 se rencontrent): la responsable en personne du service 'Délégation générale Qualité' de la STIB était en train de noter tous les passages des trams, mais aussi la charge, les mouvements des voyageurs et cetera. J'ai discuté avec cette personne (très sympathique, d'ailleurs), et elle m'a dit que la correspondance 4 - 47 sera bien suivi, pour eviter que les chauffeurs/conducteurs de tram s'en fichent. Espérons que tout ça va se réaliser!


Op lijn 61 doen de new A330's van de remise Delta nu ook af en toe dienst, hier aan De Jamblinne de Meux.

Les new A330 du dépôt de Delta font aussi des services sur la ligne 61, ici à De Jamblinne de Meux.


En aan Dailly.

Et à Dailly.


Maar alweer de schaduwzijde: een naar Jacques Brel getransfereerde Jonckheere Premier op lijn 50, waar tot voor kort bijna alleen new A330's te zien waren.

Mais à nouveau l'envers: un Jonckheere Premier (transféré à Jacques Brel) sur la ligne 50, sur laquelle on ne voyait presque que des new A330, il n'y a que quelques semaines.


En nog bedankt voor de 30.000 bezoekjes die mijn blog intussen bereikt heeft. Ik kan alleen maar herhalen dat ik het nog altijd interessant probeer te houden, dus blijf komen!

Et encore merci pour les 30.000 visiteurs que mon blog vient d'atteindre. Je ne peux que répéter que je vais toujours essayer de le garder 'intéressant', donc n'hésitez pas à passer ici de temps en temps!

14:00 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (9) |  Facebook |

Commentaren

Chouette Salut !
Très chouette vision du terrain, surtout pour sa neutralité : voilà un blog qui devient de plus en plus utile pour les gens des bureaux j'ai l'impression ;-)

Gepost door: SteF | 04-09-07

Je te remercie. En effet, je sais que des gens 'des bureaux' lisent de temps en temps ce blog, mais je doute que les responsables, ceux qui définissent la politique actuelle à la STIB, fassent la même chose...

Gepost door: MIVB-reiziger | 04-09-07

Excellent Een zeer goede en objectieve weergave van deze dag waar velen reikhalzend naar uitkeken.
Proficiat trouwens voor heel je blog : zonder aan goedkope kritiek te doen leg je precies de vinger op de wonde waar het fout loopt, en zeg je ook als het goed is. Een evenwicht dat niet aan vele bloggers gegeven is :-)
Doe zo voort !

Gepost door: Igor | 04-09-07

que des A330 SUR LE 50 DONT 1 OU 2 A500


@+

Gepost door: bus50garedumidiB | 04-09-07

Alweer een uitstekend analyse Inderdaad zoals verwacht zijn bussen 47 vanuit Station Vilvoorde te laat (vooral in de avondspits).
Uw analyse is weer duidelijk - nu nog hopen dat de mensen van het MIVB die ook leest !

Richting Brussel, zou het niet beter zijn de aansluiting met tram 4 te doen aan halte Heembeek? Dan zou die fileprobleem van Praet vermeden worden. Perrons zouden dan wel aangepast moeten worden aan Heembeek.
Richting Vilvoorde zouden bussen 47 eigenlijk ook vanuit Heembeek kunnen vertrekken, met bvb naar links te draaien en Av des Croix de Guerre te nemen (met aanpassing van de lichten dan aan Vanpraetlaan). De huidige situatie aan Van Praet zelf zal alleen maar voor problemen zorgen, vooral met slecht weer en wind, dit is zeker geen plus punt voor het imago van het MIVB.

Die bus per huur vanuit De Brouckere creert ook problemen voor een goede aansluiting aan Van Praet, is de bus te laat uit stad dan moeten de mensen uit tram 4 zeker wachten, is de tram te laat, dan is die bus wel weg en moeten die passagiers om de volgende 47 dan wachten, ook niet iedeal.
Ik denk dat mijn vroegere iedee om de 47 alleen s'avonds naar stad te laten rijden veel beter zou zijn. Dan is er minder verkeer en omdat er minder tram 4 zijn vermijden we een aansluiting voor de mensen van NOH.

En nu nog dit, tussen Noord en Zuid is er duidelijk een overaanbod van trams tijdens de spits die dan de trams eigenlijk vertraagd !
alle trams rijden nu om de 6min (met de extras op 56), dus 1 tram om de 1 1/2 min, zelf de metro heeft zo'n frequentie niet. Aan Lemonnier wordt het heel moeilijk om nog de tramsporen over te stappen om een tram te nemen richting Noord zonder die trams te blokkeren, plus trams 81 en 82 moeten daar nog de sporen van de 4 / 55 doorkruisen.... niet ideaal dus ...

Gepost door: flyingtiti | 04-09-07

Het zou nog altijd kunnen dat Heembeek ooit de overstaphalte wordt, de politiek is er nog altijd niet over uit. Maar er is daar in ieder geval veel werk aan de winkel: het is zoals je zegt vrij lang lopen van het busperron naar de tramperrons. En terugkeren is geen sinecure. De Vuurkruisenlaan zou misschien een optie zijn, maar dan mis je toch minstens één of twee haltes op de terugweg, dat zullen ze in Neder-Over-Heembeek ook niet graag hebben.

Die ene bus per uur is niets meer dan een politiek sussertje, dus daar zal voorlopig weinig aan kunnen veranderen. De MIVB heeft dat (vanuit haar standpunt) handig bekeken: de politiek wil de rechtstreekse 47 behouden, dus ze behouden hem... maar wel één per uur. Waarschijnlijk om al te wennen aan de volledige inkorting van de 47 tot Van Praet of Heembeek. ;-)

De 47 's avonds laten doorrijden zou inderdaad een goed idee zijn, want 's avonds betekent een gemiste aansluiting direct 20 minuten wachten - en aan Van Praet is het 's avonds niet altijd even veilig. Dat zou de mensen aan de Antwerpsesteenweg ook weer wat meer bussen geven 's avonds, want de 58 (naar daar omgeleid) rijdt nog altijd niet na 22 u 's avonds...

Die bedenking van de noord-zuidverbinding had ik me ook al gemaakt. En daarbij moet je weten dat de versterking Verboekhoven - Lemonnier op 56 wegens een tekort aan tram er eigenlijk nog niet, dus je moet nog een extra tram om de 12 (spitsuren) of 15 minuten (overdag) erbij rekenen. En natuurlijk is de 'sterke' tramlijn 4 het slachtoffer van dat erg grote aanbod. Maar anderzijds vind ik dat die bekende situatie van '10 minuten geen tram, dan een bomvolle tram en een sliert halfvolle' weinig meer voorkomt, dus dat is wel positief.

Gepost door: MIVB-reiziger | 04-09-07

Ik bedoelde dus de Oorlogskruisen- en niet Vuurkruisenlaan. ;-)

Gepost door: MIVB-reiziger | 04-09-07

Een ritje op de 58 tussen Ijzer en Schaarbeek Station tijdens de avondspits Omdat ik een beetje tijd had, heb ik een ritje op de 58 gedaan tijdens de avondspits - vertrek rom 16.45 aan Ijzer. Een paar opmerkingen :
1. tot mijn grote verbazing was de bus al bijna vol op vertrek aan IJzer, en die mensen kwamen niet uit de metro maar wel van de Lakenstraat, veel met bestemming Antwerpsesteenweg, wat nog bevestigd dat de terminus van 58 beter aan De Brouckère zou zijn. Er waren (toevallig?) ook veel ambtenaren van de Vlaamse Gemeenschap (gebouw ligt daar tegen) die de 58 namen tot aan Noordstation namen (als die mensen zien dat de bus klaar is om te vertrekken nemen ze de 58 nu omdat ze dan niet meer te voet moeten gaan of De Lijn aan de andere kant moeten nemen !)
2. File tussen Masui en de volgende halte - reden: de lichten aan het einde van de Masuistraat.
3. Aan het Paviljoenplein, nam de bus rechtreeks de Van Oss straat, dus niet die eenrichtingstraat, omdat een wagen daar slecht geparkeerd was - dus heeft de 58 zijn halte aan Verboeckhoven op de plaats zelf gedaan (naast haltes van de trams) - die heeft wel geklaxoneerd zodat de mensen die aan de halte stonden te wachten verwittigd waren!). Hier is een bevestiging dat die tour via die smalle eenrichtingstraat contraproduktief is, de halte aan Verboeckhoven moet terug op de plein worden geplaats zoals het ook vroeger het geval was.

Ik denk dus dat er nog veel (kleine?) aanpassingen op zowel de 47 als de 58 zullen komen in de komende maanden wat zoals nu is ver van ideaal... Mensen van de MIVB moeten dus ook terug op school !

Gepost door: flyingtiti | 06-09-07

Ook weer een goede analyse wat mij betreft, er is inderdaad nog werk aan beide lijnen. En er moet ook absoluut een oplossing komen voor de avondlijke bediening van de Antwerpsesteenweg, want daar hebben ze nu alleen die ene bus 47 per uur! Ofwel laten ze de 58 nu eindelijk eens later dan 22 u rijden, ofwel wordt de 47 's avonds alsnog volledig doorgetrokken tot het centrum. Dan zijn er ook weinig of geen problemen met verkeersopstoppingen of plaatsgebrek aan de eindhalte De Brouckère.

Gepost door: MIVB-reiziger | 06-09-07

De commentaren zijn gesloten.