23-06-07

T2000 op de noord-zuid / T2000 sur l'axe nord-sud

Een belangrijke nieuwigheid bij de komende herstructurering van 2 juli, is dat lijn 25 vanaf dan met T2000-trams gereden zal worden (zoals die nu rondrijden op de 24, 91, 92, 93 en 94). De reguliere eindhalte van de 25 in Rogier is nog altijd niet klaar, dus dat betekent dat ook deze trams eindelijk (in reizigersdienst) in de noord-zuidverbinding zullen verschijnen. De koppeling met lijn 3 is niet meer mogelijk omdat die lijn tijdelijk wordt opgeheven, dus rijden de trams na Rogier verder tot het Zuidstation met een film '56/ Zuidstation'.

Het is dan ook geen verrassing dat er momenteel volop getest wordt met de T2000's in de noord-zuidverbinding. Een paar foto's.

Une nouveauté importante dans la restructuration du 2 juillet, c'est que la ligne 25 sera désormais désservie par des trams T2000 (comme on voit maintenant sur les lignes 24, 91, 92, 93 et 94). Le terminus régulier à Rogier n'est toujours pas prêt, donc cela implique que ces trams vont enfin rouler dans l'axe nord-sud. Le jumelage avec la ligne 3 n'est plus possible parce que cette dernière sera temporairement supprimée, donc depuis Rogier, les trams continueront vers la Gare du Midi avec un film 56/ Gare du Midi.'

Je ne vais pas vous surprendre si je dis que la STIB fait des assais avec les T2000 dans l'axe nord-sud. Voici quelques photos.



De 25's die vanaf het Zuidstation aan hun dienst beginnen (vanaf daar eerst met een film 56/ Liedts), zullen via de reisweg van lijn 81 van de remise in Elsene naar het Zuidstation rijden. Dat stuk wordt dus ook onder de loep genomen; hier zien we de tram (de 2034, for the record) aan de Bareel van Sint-Gillis.

Les 25 qui commencent leur service à la Gare du Midi (tout d'abord avec un film 56/ Liedts), rouleront via l'itinéraire de la ligne 81 du dépôt d'Ixelles jusqu'à la Gare du Midi. Ce tronçon est donc également régardé à la loupe; on voit le tram (la 2034) à la Barrière de Saint-Gillis.



Via de 'overdekte straat' van het Zuidstation duikt de tram dus de noord-zuidverbinding in, hier aan Anneessens. Er zijn bij mijn weten tot nu toe nog niet veel (of helemaal geen?) T2000's op deze plaats geweest.

Via la 'rue couverte' de la Gare du Midi, le tram se 'plonge' dans l'axe nord-sud, ici à Anneessens. A mon avis, il n'y pas encore eu beaucoup de T2000 (ou même aucune?) à cet endroit, jusqu'à maintenant.



Na de noord-zuidverbinding moet de tram dus normaal op de 25 verrijden, maar deze tests waren specifiek op de noord-zuidverbinding gericht. Daarom maakte de tram na het Noordstation rechtsomkeert en ging hij weer de noord-zuidverbinding in. Hier weer aan de andere kant, aan de ingang van de 'overdekte straat' aan het Zuidstation. De 25's (met een film 56/ Zuidstation) zullen hier hun eindhalte hebben; net zoals deze tram maken ze dan rechtsomkeert op de wissel tussen de sporen richting het Baraplein (waar de 'echte' tram 56 naartoe rijdt).

Après l'axe nord-sud, le tram doit donc normalement continuer sur le 25, mais ces éssais étaient vraiment axés sur l'axe nord-sud (mais quel calembour). C'est pourquoi cette T2000 faisait demi-tour après la Gare du Nord, afin de retourner dans l'axe nord-sud. Ici, on la voit de nouveau à l'autre côté, à l'entrée de la 'rue couverte' à la Gare du Midi. Les 25 (avec un film 56/ Gare du Midi) auront leur terminus à cet endroit; comme cette T2000, ils feront demi-tour sur la communication entre les voies direction la place Bara (l'itinéraire du 'vrai' 56).



En hier dus helemaal aan de andere kant, op het derde spoor in de Vooruitgangstraat, juist voorbij het Noordstation (tramhalte Thomas).

Et voici l'autre côté, sur la voie de garage dans la Rue du Progrès, juste après la Gare du Nord (ârret de tram Thomas).



Nog een mooie oud-nieuw: deze 81 zal hier vanaf 2 juli niet meer rijden, de T2000's op de 25 zullen er juist dan hun intrede doen.

Encore un beau ancien-nouveau: ce 81 ne passera plus par ici à partir du 2 juillet, alors que les T2000 sur le 25 feront leur apparition à ce moment-là.



Hier moet duidelijk nog iets aangepast worden!

Il est clair qu'on doit encore changer quelque chose ici!

01:57 Gepost door MIVB-reiziger in Opmerkelijk | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

19-06-07

Een paar bedenkingen... / Quelques réflexions...

Na het overzicht van alle veranderingen wil ik ze graag nog eens op een kritische manier bekijken, want ze zijn volgens mij (en veel andere ingewijden) niet allemáál even geslaagd.

Tous les changements sont passés en revue maintenant, mais j'aimerais bien encore les regarder d'un oeuil critique.


Ik begrijp waarom de 3 tijdelijk wordt afgeschaft, maar de communicatie hierover kan pakken beter. Noch op de website, noch op de haltebordjes staat er ook maar IETS vermeld over de tijdelijke schrapping van de 3. De klanten hebben weliswaar de nieuwe 4 (behalve aan Churchill zelf dan), maar of ze die link direct gaan leggen als hun 3 van de ene op de andere dag niet meer rijdt...? Ik denk dat de bestuurders op de nieuwe 4 veel vragen gaan krijgen als 'bent u de 3?' of 'weet u wanneer de 3 aankomt, ik wacht er al een halfuur op'.

Je comprends pourquoi le 3 est temporairement suspendu, mais la communication n'est pas très forte. On ne dis NULPART qu'il est suspendu, ni sur le site, ni sur les panneaux aux ârrets. Les clients auront bien entendu le 4 (sauf ceux qui prennaient le 3 à Churchill), mais s'ils vont automatiquement comprendre qu'ils doivent prendre le 4 au lieu de leur 3? J'ai des doutes... Je pense que les conducteurs du nouveau 4 auront beaucoup de questions genre 'vous êtes le 3?' ou 'savez-vous quand le 3 arrive, ça fait déjà une demi-heure que j'attends'.


Het is een beetje afwachten wat de 4 zal geven. Eigen baan of niet, het blijft een erg lange lijn en dat leidt per definitie makkelijker tot vertragingen en onregelmatigheid dan een korte lijn. Bovendien zijn er toch een paar moeilijke punten: de Van Praetbrug (daar kan hij makkelijk een paar minuten stilstaan voor de lichten en/of het verkeer), het stuk De Trooz - Thomas (de eigen baan van de tram wordt daar dikwijls met de voeten getreden), en ook de baan op het stuk Vanderkindere - P Stalle is berijdbaar voor de auto. Daar wordt ze misschien al iets beter gerespecteerd dan tussen De Trooz en Thomas, maar de tram zal toch nooit echt voluit kunnen gaan, er kan er altijd een auto opduiken.
Bovendien kan ook de noord-zuidverbinding een heikel punt worden: de 4 zal op zichzelf misschien wel een goede regelmaat kennen, maar voorlopig rijden ook nog de 55, 56 en verlengde 25 ervoor, en die rijden in de spits meestal nogal onregelmatig door het drukke verkeer waar ze zich tussen moeten begeven. En op die manier kan ook de 4 zijn regelmaat kwijtspelen in de noord-zuidverbinding.

Il faut voir venir pour ce nouveau 4. Site propre ou pas, elle reste une ligne très longue, ce qui provoque facilement du de l'irrégularité. En plus, il y a quelques points difficiles: le pont Van Praet (le tram y peut rester arrêté pendant des minutes en attendant le feu vert), le tronçon De Trooz - Thomas (où on ne respecte pas vraiment le site propre), et aussi le site propre sur le tronçon Vanderkindere P - Stalle est carrossable pour les voitures. On y respecte ce site propre déjà mieux qu'entre De Trooz et Thomas, mais le tram devra toujours faire attention aux voitures.
En outre, l'axe nord-sud pourrait causer des problèmes: le 4 aura lui-même peut-être une bonne régularité, mais pour le moment, les 55, 56 et 25 prolongé empruntent également l'axe nord sud, et ces lignes sont souvent assez retardées à cause du trafic. Et ainsi, le 4 pourrait perdre sa régularité dans l'axe nord-sud.


Ik kan me wel vinden in de argumenten voor de schrapping van de 18: het is een erg lang, bochtig traject dat min of meer toevallig tot stand is gekomen. Maar de oplossing die voorlopig naar voren wordt geschoven, is dat de 81 omgeleid wordt via het oude traject van de 18 tussen het Zuidstation en het Kerkhof van Jette. Wel, die 81 wordt op die manier al even bochtig en onregelmatig. Uit het oogpunt van de regelmaat is het enige voordeel dat de 81 de noord-zuidverbinding niet meer zal bedienen, maar de regelmaat van de lijn zal er wellicht niet op verbeteren.
Volgend jaar zal er dan waarschijnlijk een nieuwe tram 16 komen, die het traject Stilte - Albert - Zuidstation - Heizel zal doen en die dus de 81 zal vervangen tussen het Zuidstation en de Heizel. De 81 zal dan vanaf het Zuidstation doorrijden naar Marius Renard. In die 16 zie ik ook weinig heil: hij zal waarschijnlijk heel wat vertraging en onregelmatigheid oplopen tussen het Zuidstation en het Kerkhof van Jette (zoals de 18 nu), terwijl hij wél nog op het premetrostuk Zuidstation - Albert gaat rijden , waar ook de 'supertrams' 3 en 4 door moeten.

Je suis en gros d'accord avec les arguments pour la suppression du 18: l'itinéraire est assez longue et sinueux, et il est plutôt un ramassis de divers morceaux. Mais la solution qu'on propose, c'est que le 81 soit dévié via l'ancien trajet du 18 entre la Gare du Midi et le Cimétière de Jette. Ainsi, le 81 deviendra aussi sinueux que le 18. Du point de vue de la régularité, le seul avantage c'est que le 81 ne roulera plus via l'axe-nord sud (ce qui est bon pour la régularite de cet axe, mais pas de la ligne 81...).
L'année prochaine il y aura probablement un nouveau tram 16, qui fera le trajet Silence - Albert - Gare du Midi - Heysel et qui va donc remplacer le 81 entre la Gare du Midi et l'Heysel. Le 81 continuera vers Marius Renard depuis la Gare du Midi. Je ne vois pas l'intérêt de ce 16: il sera probablement assez retardé entre la Gare du Midi et le Cimetière de Jette (comme le 18 maintenant), alors qu'il va toujours desservir le tronçon prémétro Gare du Midi - Albert, là où les trams 'rapides' 3 et 4 devront passer.


Waar nu zowel de 18, 81 en 82 het stuk Koningslaan - Bareel (de Verhaegenlaan in Sint-Gillis dus) bedienen, zal daar vanaf juli enkel lijn 81 overblijven. De frequentie zal opgeschroefd worden, maar komt zeker nog niet in de buurt van de huidige combinatie 18+81+82. Bovendien zullen er tijdens de week nog altijd PCC's 7700-7800, en dus niet de langere PCC 7900's waarvan sprake was; die zouden er enkel in het weekend rijden! De trams 81 zullen dus waarschijnlijk extra afgeladen vol zitten tijdens de spits...

Le tronçon Avenue du Roi - Barrière (donc l'avenue Verhaegen à Saint-Gilles) est maintenant encore désservi par trois lignes: le 18, 81 et 82. A partir de juillet, seulement le 81 restera. Ses fréquences seront améliorées, mais on on sera encore loin des fréquences offrées par les 18, 81 et 82 ensemble. En plus, en semaine, il y aura toujours les PCC 7700-7800 sur le 81 et non les PCC 7900 (plus longues) dont on avait parlées; ces trams ne rouleront qu'en week-end sur le 81! Je prévois donc des trams archi-bondés pendant les heures de pointe...


Ik vind het idee om 's avonds iets andere lijnen te creëren dan overdag niet slecht (de omstandigheden zijn immers anders), maar ook hier kan de communicatie iets beter. Zowel op de netplannen als op de halteborden lijkt het alsof de 82 en 32 tegelijkertijd rijden. Pas als je de dienstregelingen nader bekijkt, zul je zien dat de 32 pas na 8 uur 's avonds rijdt en de 82 enkel overdag (toch op het stuk Zuidstation - Drogenbos). Bovendien vraag ik me af waarom die 'avondlijnen' als de 32 ook niet in het weekend (of toch zeker op zondag) kunnen rijden, dan zijn de omstandigheden qua verkeer vergelijkbaar met de weekdagen 's avonds.

J'aime bien l'idée d'avoir des autres lignes en soir (c'est vrai qu'il y a des autres circonstances que pendant la journée), mais ici également, la communication n'est pas très forte. Aussi bien sur les plans du réseau que sur les panneaux aux ârrets, tout porte à croire que le 32 et 82 roulent en même temps. Ce n'est que quand on regarde les horaires qu'on voit que le 32 ne roule qu'à partir de 8 heures du soir et le 82 plus (sur le tronçon Gare du Midi - Drogenbos, bien entendu). D'ailleurs, je me demande pourquoi les 'lignes de soir' comme le 32 ne roulent pas en week-end également (ou certainement le dimanche), les circonstances (point de vue trafic) sont assez comparables aux circonstances pendant la soirée.


De afschaffing van de 91 was te verwachten en is ook niet helemaal onlogisch met de komst van de 'supertram' 4 op het stuk P Stalle - Vanderkindere. Maar tussen Vanderkindere en Louiza blijft alleen de 92 over, terwijl het daar in de spits toch best druk kan zijn. Tussen Janson en Louiza zal de nieuwe tram 97 weliswaar rijden, maar die zal wellicht ook niet zo'n goede regelmaat kennen door het ontbreken van een eigen baan op het stuk Bareel - Janson.

On pouvait bien s'attendre à la suppression du 91, avec le nouveau tram 'rapide' 4 sur le tronçon P Stalle - Vanderkindere. Mais entre Vanderkindere et Louiza, il ne reste que le 92, alors qu'il y a beaucoup de monde de ces côtés, surtout pendant les heures de pointe. Entre Janson et Louise, il y aura bien entendu le nouveau 97, mais ceci ne roulera sans doute pas très régulièrement à cause du trafic sur son tronçon Barrière - Janson.


Ik heb nooit goed begrepen waarom de afschaffing van de 93 echt nodig is. Akkoord, die lijn is weinig meer dan een versterking van de 92 en 94 en het is vrij eenvoudig om de frequentie van deze lijnen op te voeren ter compensatie, maar als het toch zo eenvoudig is, waarom is de 93 dan ooit in z'n huidige vorm gecreëerd?? Bovendien wordt de schrapping van de 93 tussen Schaarbeek station en Louiza niet helemaal opgevangen door de verbeterde frequenties op de 92; tijdens de spits zal er nog altijd om de 6 minuten een tram zijn, maar daarbuiten wordt het om de 12 minuten, terwijl er nu met de 92 en de 93 samen om de 7,5 minuten een tram is.

Je n'ai jamais compris pourquoi on doit supprimer le 93. D'accord, cette ligne est surtout un reforcement du 92 et 94 et la solution est dès lors d'augmenter les fréquences de ces deux lignes; mais si tout cela est si facile, pourquoi a-t-on créé ce 93 dans sa forme actuelle?? En outre, la suppression du 93 ne sera pas entièrement compensé par le 92 entre Schaerbeek gare et Louise; pendant les heures de pointe, il y aura toujours un tram toutes les 6 minuten, mais en dehors des heures de pointe, ça sera 12 minuten! Avec le 92 et 93 ensemble, il y a un tram toutes les 7,5 minuten en dehors des heures de pointe.


Hier een beetje dezelfde opmerking als bij de 'avondtram' 32: het staat nergens duidelijk vermeld dat de 15 enkel 's avonds rijdt en de 13 en 14 dan NIET. Ook hier lijkt het dus alsof de as UZ Brussel - Simonis - Noordstation door 2/3 lijnen (13/14/15) bediend wordt, terwijl het er eigenlijk maar 1/2 zijn (13/14 OF 15).

La même remarque qu'avec le 'tram de soir' 32: il n'est pas clairement mentionné que le 15 ne roule que le soir et les 13 et 14 PAS. En regardant le plan du réseau, on dirait donc que l'axe UZ Brussel - Simonis - Gare du Nord est désservi par 2/3 lignes (13/14/15), alors qu'à vrai dire, il n'y a que 1/2 lignes en même temps (13/14 OU 15).


Het zal wel heel druk worden op het Heldenplein in Ukkel nu ook deze twee lijnen tot daar beperkt zullen worden, want nu zullen maar liefst 4 buslijnen er hun eindhalte hebben (38, 41, 43 en 98). Bovendien gaan er ook hier een pak rechtstreekse verbindingen verloren. Waar nu nog drie lijnen (18, 41, 92) rijden op het stuk Helden - Dieweg, blijft er vanaf juli alleen nog de 92 over. En zelfs met een verhoogde frequentie komt de 43 alleen nooit aan de frequentie van de 38+43 nu op het stuk Helden - Homborch.

Le square des Héros à Uccle sera bien chargé, parce tout d'un coup, 4 lignes de bus y auront leur terminus (38, 41, 43 et 98). En plus, beaucoup de liaisons directes sont supprimées. Maintenant, il y a trois lignes (18, 41 et 92) sur le tronçon Héros - Dieweg, et à partir de juillet, le 92 restera tout seul. Et même avec des fréquencées améliorées, le 43 n'atteindra jamais les fréquences combinées du 38+43 sur le tronçon Héros - Homborch.


De omlegging naar Ukkel-Kalevoet is misschien niet zo onlogisch qua traject, maar op het verlaten stukje Sterrenwacht - Diesdelle blijven de gebruikers een beetje in de kou staan. Daar blijft nu enkel nog De Lijn-bus 134 over, maar die rijdt niet eens 's avonds. Gelukkig rijdt tram 92 nog enigszins in de buurt, want anders was er 's avonds helemaal geen openbaar vevoer meer in die wijk.

La déviation vers Uccle-Calevoet n'est sans doute pas trop illogique, mais on laisse tomber un peu les usagers sur l'itinéraire abandonné Observatoire - Vivier d'Oie. Il ne reste que le bus De Lijn 134, mais celui-ci ne roule même pas le soir. Heureusement qu'il y encore le tram 92 dans les environs.


Deze lijn heeft volgens mij een vrij goed traject, maar zoals het ernaar uitziet, zullen de frequenties niet echt schitterend zijn. In de spits zou er om de 12 minuten een bus rijden, daarbuiten om de 15 minuten en 's avonds om de 20 minuten. Tijdens de zomer wordt dat 15/20/20. Heel aantrekkelijk kun je die frequenties niet echt noemen voor een nieuwe lijn, als je weet dat de zomerdienstregeling bij de lancering in juli van toepassing is.

Je trouve que cette ligne a un itinéraire attrayant, mais les fréquences n'ont pas l'air éclatant. Pendant les heures de pointe, il y aurait un bus toutes les 12 minutes, en dehors dés heures de pointe toutes les 15 minutes et le soir, toutes les 20 minutes. En été, cela devient 15/20/20. Pas très attrayant donc pour une nouvelle ligne, quand on sait que les horaires d'été seront d'application lors de la mise en service du 79.


Op zich heb ik weinig tegen het nieuwe traject naar Maes, maar het probleem is dat er een paar moeilijke punten op de lijn zullen zijn. Bovenop de files rond het Jourdanplein komen nu immers ook de files rond de Leuvensesteenweg (omgeving van De Paduwa), die deze lijn ook zal moeten trotseren.

Pas trop mal l'itinéraire vers Maes, mais il y aura quelques 'points difficiles' en plus sur cette ligne. Il n'y aura pas seulement les embouteillages autour de la place Jourdan, mais aussi les bouchons de la chaussée de Louvain (les environs de De Paduwa).


Ik wil niet te hard van stapel lopen op voorhand, maar deze lijn is volgens mij de grootste mislukking van deze restructurering. Men beperkt de 63 tot het stukje De Brouckère - Kerkhof van Brussel met als argument dat de lijn te lang en te onregelmatig is, en wat creëert men in de plaats... een lijn die minstens even lang is en nog veel bochtiger, namelijk de 88. Tal van moeilijke punten: de omgeving van de Ninoofsepoort, het centrum (Beurs - De Brouckère), de Bockstaellaan enzovoort. Ter vergelijking: in vogelvlucht zijn de twee eindpunten Machtens en Heizel 5-6 kilometer van elkaar verwijderd, maar de 88 doet bijna 14 kilometer over dat traject, dus we kunnen wel spreken over een 'bochtig' traject. De frequenties zijn trouwens ook niet schitterend: 12/15/20 (spits/buiten spits/avond) tijdens de winter, 15/20/20 in de zomer (en dus ook bij de indienststelling van de lijn). De 63 op het stuk Machtens - De Brouckère en de 89 op het stuk Pannenhuis - Heizel hebben momenteel een veel hogere frequentie.

Je ne veux pas trop juger à l'avance, mais pour moi, la ligne 88 est lé fiasco de cette restructuration. On limite le 63 au tronçon De Brouckère - Cimetière de Bruxelles en disant que la ligne est trop longue et irrégulière; d'accord, mais qu'est qu'on crée en remplacement du 63... une ligne aussi longue et sinueuse, à savoir le 88. Beaucoup de 'points difficiles': les environs de la Porte de Ninove, le centre (Bourse - De Brouckère), l'avenue de Bockstael et cetera. En comparaison: entre les deux terminus Machtens et Heysel, il n'y a que 5-6 km à vol d'oiseau, mais le 88 fait 14 km pour ce trajet, donc on peut quand même parler d'un itinéraire 'sinueux'. Et ce qui est encore pire, cette ligne aura les mêmes fréquences que le 79: 12/15/20 (pointe/creuse/soir) et même 15/20/20 en été (et donc aussi lors de la mise en service du 88).

00:07 Gepost door MIVB-reiziger in Kleine of grote bedenking | Permalink | Commentaren (10) |  Facebook |

13-06-07

2 juli - juillet: grote veranderingen - grands changements (2)

Op 2 juli treedt de tot nu toe belangrijkste fase in de herschikking van het MIVB-netwerk in. Een hele hoop tram- en buslijnen worden gewijzigd, geschrapt of nieuw gecreëerd. Op wat bordjes bij de haltes van sommige lijnen na is de communicatie vanwege de MIVB nog altijd vrij gebrekkig, dus hier een overzicht van wat er allemaal verandert. In een vorige post heb ik de tramlijnen besproken, nu heb ik het over de buslijnen. In een volgende post plaats ik een paar kritische bedenkingen en mogelijke problemen bij deze herschikking.

Ce 2 juillet, une nouvelle phase de la restructuration du réseau de la STIB entre en vigueur. Beaucoup de lignes de tram et bus seront modifiées, supprimées où créées. A part quelques panneaux à certains ârrets, il n'y a pas encore beaucoup eu beaucoup de communication de la part de la STIB, donc voici un aperçu. J'ai déjà parlé des lignes de tram, voici les lignes de bus. Ensuite, je vais encore regarder ces changements d'un oeil critique.

Noordstation/Gare du Nord - UZ Brussel

Een nieuw nummer, maar eigenlijk geen nieuwe lijn. Tussen het centrum en het UZ Brussel zijn er twee buslijnen, de 13 en de 14. De 13 vertrekt aan UZ Brussel, maakt een kleine omweg via de wijkjes van Jette en heeft z'n eindhalte aan Simonis. De 14 gaat vanaf het UZ via een directer traject naar Simonis en rijdt vervolgens nog door naar het Noordstation. 's Avonds worden beide lijnen samengevoegd, dus de bus rijdt dan zoals de 14 tussen het Noordstation en Simonis, en zoals de 13 tot UZ Brussel. Het verschil is dat die fusielijn nu een eigen nummer krijgt, dat dus enkel 's avonds te zien zal zijn.

Un nouveau numéro, mais pas vraiment une nouvelle ligne. Entre le centre et l'UZ Brussel, il y a deux lignes de bus, le 13 et le 14. Le 13 fait son départ à l'UZ Brussel, fait un petit détour via les quartiers de Jette et a son terminus à Simonis. Le 14 un itinéraire plus direct entre l'UZ et Simonis, et ensuite il continue encore vers la Gare du Nord. Le soir, ces deux lignes sont fusionnées, donc le bus roule comme le 14 entre la Gare du Nord et ensuite comme le 13 jusqu'à l'AZ. Cette ligne fusionée reçoit maintenant un prope numéro, qu'on ne verra donc qu'en soirée.

Zuidstation/Gare du Midi - Verheyleweghen => Andromeda/Andromède

Lijn 27 ondergaat een kleine verlenging (drie haltes) in het oosten, van Verheyleweghen tot Andromeda, via de Tweehuizenweg. De nieuwe haltes zijn Moonens (al bediend door de 29), Heilige-Familie (naar het gelijknamige plein) en Andromeda. Lijn 80 zal daar bijgevolg niet meer z'n eindhalte hebben (meer hieronder), maar de beperkte diensten van de 45 wel nog.

La ligne 27 subit un petit prolongement, de Verheyleweghen à Andromède, via le chemin des Deux-Maisons. Les nouveaux ârrets sont Moonens (déjà désservi par le 29), Sainte-Famille et Andromède. Par conséquent, le 80 n'aura plus son terminus à cet ârret (voir ci-dessous), mais les 45 'barrés' si.

Konkel - Schuman => Konkel - Brabançonne (Dailly)

Lijn 28 wordt in het westen gewijzigd. Vanaf de Jamblinne de Meux gaat hij, zoals lijn 61, naar het Daillyplein. De eindhalte is voorlopig Brabançonne, net voor het Daillyplein (op het plein zelf zijn momenteel werken bezig om er een eindhalte te bouwen), maar de bussen zullen naar verluidt wel rondrijden met de film 'Brabançonne - Dailly', dat is natuurlijk duidelijker voor de reizigers. Op het kleine stukje de Jamblinne de Meux - Schuman rijden nog altijd de lijnen 11/12/21 en de nieuwe lijn 79. Lijn 36, die ook Konkel - Schuman aflegt maar via een heel ander traject, wordt niet gewijzigd.

La ligne 28 est modifiée côte ouest. Depuis de Jamblinne de Meux il roulera, comme le 61, vers la place Dailly. Le terminus provisoire est Brabançonne, juste avant la place Dailly (il y a des travaux en cours sur cette place, afin d'y construire un terminus pour le bus), mais il parait que les bus vont rouler avec le film 'Brabançonne - Dailly', plus clair pour les voyageurs. Sur le morceau de Jamblinne de Meux - Schuman, il y aurait toujours les lignes 11/12/21 et la nouvelle ligne 79. La ligne 36, qui fait également Konkel - Schuman mais via un autre itinéraire, ne change pas.

Homborch - Noordstation => Helden - De Brouckère

De 38 wordt aan beide kanten gewijzigd. In het zuiden (Ukkel) wordt er een flink stuk van het traject geknipt, want de nieuwe eindhalte wordt Helden. Tussen Helden en Homborch blijft lijn 43 rijden, met een flink verhoogde frequentie. In het centrum zal dan weer De Brouckère als eindpunt hebben; tot nu toe was hij beperkt tot Hertog in de week (tijdens de week, in het weekend reed hij verder naar het Noordstation).

Le 38 est modifiée des deux côtés. A Uccle, il abandonnee le traject vers Homborch; le nouveau terminus sera Héros. Le tronçon Héros - Homborch reste désservi par le 43, dont les fréquences seront améliorées. Au centre, il roulera vers De Brouckère; jusqu'à maintenant, le 38 ést limité à Ducale (en semaine, en week-end il continue vers la Gare du Nord).

Herrmann-Debroux - Ukkel-Kalevoet/Uccle-Calevoet =>

Herrmann-Debroux - Helden/Héros


Ook van lijn 41, nogal een lange lijn met soms veel vertragingen, wordt er een stukje geknipt. Hij wordt in Ukkel ingekort tot Helden. Het traject naar Ukkel-Kalevoet wordt min of meer overgenomen door lijn 60. De reizigers kunnen overstappen aan de halte Houzeau . Vanaf Helden zelf moeten ze eerst nog tram 92 nemen tot Dieweg, want de 60 zal niet via Helden rijden. Lijn 92 blijft de enige lijn op het stukje Helden-Dieweg, want ook tram 18 zal er niet meer rijden. Een andere nieuwigheid is dat de 41 in Elsene/Watermaal-Bosvoorde een omwegje zal maken via Boondaal station en vervolgens door het Ter Kamerenbos naar Ukkel zal rijden, en dus niet langer via de Terhulpse steenweg.

La ligne 41, une longue ligne avec parfois beaucoup de retards, est également raccourcie. A Uccle, elle est limitée à Héros. Je trajet vers Uccle-Calevoet est plus ou moins repris par le 60. Les voyageurs vers Uccle-Calevoet peuvent prendre la correspondance à l'ârret Houzeau. A Héros même, ils doivent tout d'abord prendre le tram 92 jusqu'à Dieweg, parce que le 60 ne passera pas par Héros. Le tram 92 deviendra d'ailleurs la seule ligne sur le tronçon Héros-Dieweg, parce que la tram 18 sera également supprimée. Une autre nouveauté, c'est que le 41 fera un petit détour via Boondael gare et traversera ensuite le bois de la Cambre pour aller à Uccle. Les bus ne rouleront donc plus via la chaussée de La Hulpe.

Vorst-Centrum - Machelen => Vorst-Centrum - Luxemburg station

Lijn 54 is een van de bekendste en meest geliefde buslijnen van het netwerk, maar tegelijkertijd ook een van de langste. Door de vele drukke punten is het haast onmogelijk om zonder vertraging te rijden, zeker in de spits. Er is maar één oplossing om dit enigszins te verbeteren, namelijk de lijn in tweeën knippen. Er komt een stuk Vorst-Centrum - Luxemburg station (blijft de 54) en een stuk Naamsepoort - Machelen (wordt de 64), met dus een overlappend stuk Naamsepoort - Luxemburg station. Op de 54 zullen voortaan bussen van de remise Delta rijden.

La ligne 54 est l'une des lignes les plus connues et aimées du réseau, mais en même temps aussi l'une des plus longues. A cause des nombreux embouteillages, il est presque impossible de rouler sans retard, surtout pendant les heures de pointe. Il n'y a qu'une 'solution' d'améliorer ceci quelque peu, et c'est une scission de la ligne. Il y aura une ligne Forest-Centre - Luxembourg gare (rest le 54) et une ligne Porte de Namur - Machelen (devient le 64), avec le tronçon Porte de Namur - Luxembourg gare en commun. D'ailleurs, le 54 sera affecté au dépôt de Delta.

Naamsepoort/Porte de Namur - Machelen

Deze lijn is dus het resultaat van de splitsing van de 54 (zie hierboven). De 64 wordt nog altijd door de remise Haren gereden. Voor de rest verandert er niets aan het traject van de 54/64.

Cette ligne résulte donc de la scission de la ligne 54 (voir ci-dessus). Le 64 sera toujours affecté au dépôt de Haren. Pour le reste, rien ne change à l'itinéraire du 54/64.

Diesdelle/Vivier d'Oie - De Brouckère =>
Ukkel-Kalevoet/Uccle-Calevoet - Ambiorix


Ook lijn 60 wordt aan beide kanten gewijzigd. In het zuiden slaat hij ter hoogte van de sterrenwacht van Ukkel naar de Dieweg af en neemt hij het voormalige traject van lijn 41 naar Ukkel-Kalevoet over. Het stukje sterrenwacht - Diesdelle blijft bediend door lijn 134 van De Lijn. Aan de andere kant volgt hij vanaf het Flageyplein een andere route: eerst zoals lijn 59 tot het Jourdanplein, zo via de Froissartstraat naar Schuman en tot slot nog even rechtdoor naar de Ambiorixsquare. Het weggevallen stuk Flagey - Lumxemburg station - De Brouckère wordt bediend door lijn 38.

Le 60 est également modifiée des deux côtés. A l'observatoire d'Uccle, il tourne à droite vers le Dieweg et depuis là, il reprend l'itinéraire abandonné du 41 vers Uccle-Calevoet. Le tronçon observatoire - Vivier d'Oie est toujours désservi par la ligne 134 de De Lijn. A l'autre côté, il suit un autre itinéraire depuis de la place Flagey: comme le 59 vers la place Jourdan, ensuite via la rue Froissart jusqu'à Schuman et finallement tout droite vers le square Ambiorix. Sur le traject abandonné Flagey - Luxembourg gare - De Brouckère, il y aura la ligne 38.


Informatiebordje over de 38, 41 en 60
Panneau sur la modification du 38, 41 et 60


Machtens - Maes => De Brouckère - Kerkhof van Brussel

Lijn 63 is nog zo'n lange en drukke lijn. Net zoals bij de 54 komt er ook hier komt er een splitsing, want hij wordt beperkt tot het stuk De Brouckère - Kerkhof van Brussel. Het westelijke stuk Machtens - De Brouckère wordt overgenomen door de nieuwe lijn 88, het stuk Kerkhof van Brussel - Maes door lijn 80 (zie hieronder). Het is de bedoeling dat deze lijn door gelede Citaro-bussen gereden wordt (van de remises Haren én Jacques Brel), zoals die nu al te zien zijn op de lijnen 11, 12, 45 en 95.

Le 63 est aussi une ligne longue et fréquentée. Comme avec le 54, il y aura une scission: le 63 est limité des au traject De Brouckère - Cimetière de Bruxelles. Le traject ouest Machtens - De Brouckère est repris par la nouvelle ligne 88, le tronçon Cimetière de Bruxelles - Maes par le 80 (voir ci-dessous). Normalement, des bus articulés du type Citaro (venant des dépôts de Haren ét Jacques Brel) rouleront sur cette ligne. Ce sont les bus qu'on peut déjà voir sur les lignes 11, 12, 45 et 95.

Schuman - Kraainem

Weer een compleet nieuwe lijn. Vanaf Schuman neemt hij het traject van de 28 over tot Diamant; vanaf daar zoals de 11/12/21 tot de Kolonel Bourglaan. Daar neemt hij het niet langer bediende laatste stukje van lijn 80 over, dus via de Pléjadenlaan naar de Marcel Thirylaan. Die rijdt hij helemaal af (zoals de 45). Aan het einde gaat hij via de Woluwelaan en de Hippocrateslaan naar de UCL-campus (zoals lijn 42), die hij aan de zuidkant voorbijrijdt (Mounierlaan) tot het nabijgelegen metrostation Kraainem. Deze lijn is toegewezen aan de remise Haren.

Encore une nouvelle ligne. Depuis Schuman, il reprend l'itinéraire abandonné du 28 jusqu'à Diamant; ensuite il va comme le 11/12/21 à la rue Colonel Bourg. Là, il reprend le dernier bout abandonné du 80, donc via l'avenue des Pléiades jusqu'à l'avenue Marcel Thiry. Il suit cette avenue (comme le 45). A la fin, il emprunte le boulevard de la Woluwe et l'avenue Hippocrate pour rejoindre le campus de l'UCL (comme le 42). Finallement, il passe par le côté sud du campus (avenue Mounier) jusqu'à la station de métro Kraainem.


De nieuwe films zijn al aanwezig (fictieve situatie)
Les nouveaux films ont déjà été programmés (situation fictive)


Naamsepoort/Porte de Namur - Andromeda/Andromède =>
Naamsepoort/Porte de Namur - Maes


Lijn 80 wordt in Woluwe/Evere omgeleid. Vanaf de Kolonel Bourglaan volgt hij nog even de 11/21 tot de halte Mommaerts; daar rijdt hij heel even de Leuvensesteenweg op tot De Paduwa. Daar gaat hij zoals de 66 naar het Kerkhof van Brussel (via Artemis) en neemt hij het oude traject van lijn 63 naar Maes over. Het kleine stukje van de Kolonel Bourglaan naar Andromeda wordt min of meer overgenomen door de nieuwe 79. De 80 zal voortaan gemengd door de remises Haren en Delta gereden worden.

La ligne 80 est dévié à Woluwe/Evere. Depuis la rue Colonel Bourg, il suit le 11/21 jusqu'à l'ârret Mommaerts; là, il emprunte un petit morceau de la chaussée de Louvain jusqu'à De Paduwa. Ensuite, il va vers le Cimetière de Louvain (via Artemis, comme le 66) et depuis là, il reprend l'itinéraire abandonné de la ligne 63, jusqu'à Maes. Le petit bout de la rue Colonel Bourg jusqu'à Andromède est plus ou moins repris par le nouveau 79. Le 80 sera désservi par les dépôts de Haren et Delta.

Machtens - Heizel/Heysel

Tot slot nog een nieuwe lijn, die nogal een 'creatief' traject heeft. Vanaf Machtens neemt hij de oude reisweg van lijn 63 tot De Brouckère helemaal over. Vanaf daar volgt hij het traject van lijn 47 tot WTC, dus via de Antwerpsepoort (metro IJzer). Aan WTC slaat hij naar links af en volgt hij het traject van lijn 57 tot de halte Stapelhuis. Daar slaat hij af naar de Bockstaellaan en neemt hij min of meer het traject van lijn 89 over, dus via Bockstael naar de Heizel. In Jette/Laken volgt hij wel een gewijzigd traject: na Bockstael rijdt hij eerst de hele Leopold I-straat af, vervolgens gaat hij via de de Smet de Naeyerlaan over de brug bij het station van Jette, zoals de 53. Vanaf de halte Crocq neemt hij dan weer helemaal het oude traject van lijn 89 tot de Heizel. De Prins Leopoldsquare wordt dus alleen nog bediend door lijn 53.

Finallement encore une nouvelle ligne, avec un itinéraire plutôt 'créatif'. Depuis Machtens, il suit l'ancien itinéraire du 63 jusqu'à De Brouckère. Ensuite, il suit le trajet du 47 jusqu'à WTC, donc via la Porte d'Anvers (métro Yser). A WTC, il tourne à gauche et il suit l'itinéraire du 57 jusqu'à l'ârret Entrepôt. Ensuite, il rejoint l'avenue Bockstael et il reprend plus ou moins l'itinéraire de la ligne 89, donc vers la Heysel via Bockstael. Cepedendant, il y a des modifications à Jette et Laeken: depuis Bockstael, il fait toute la rue Léopold I, ensuit il prend le pont près de la gare de Jette, via l'avenue de Smet de Naeyer. Depuis l'ârret Crocq, il suit de nouveau l'itinéraire du 89 jusqu'au Heysel. Le square Prince Léopold ne sera donc plus désservi par cette ligne (mais encore par le 53).



Westland Shopping - Heizel => Westland Shopping - Pannenhuis

Lijn 89 is nog zo'n lange en soms onregelmatige lijn. Daarom wordt hij in het noorden ingekort tot het metrostation Pannenhuis. Aan de halte Demeer (Bockstaellaan) slaat daartoe hij naar links af. Aan diezelfde halte is er aansluiting met de nieuwe 88, die het traject naar de Heizel dus min of meer overneemt.

La ligne 89 est encore une ligne longue et parfois irrégulière. C'est pourquoi elle est raccourcie à son côté nord; la station de métro Pannenhuis sera le nouveau terminus. A l'ârret Demeer (avenue Bockstael), il tourne donc à gauche au lieu de continuer vers Bockstael. Au même ârret, il y la correspondance avec la nouvelle ligne 88, qui reprend plus ou moins l'itinéraire vers le Heysel.

__________


Verder nog een paar minder ingrijpende wijzigingen - et encore quelques modifications moins drastiques:



Bus 65 rijdt voortaan niet meer tot De Brouckère, maar tot het Centraal Station. De belangrijkste reden hiervoor is plaatsgebrek aan De Brouckère, nu ook de 38 en 63 er hun eindhalte zullen hebben. Op het stukje Centraal Station - De Brouckère rijden natuurlijk nog de metro en tal van andere buslijnen, dus de aansluiting is daar geen probleem.

Bus 65 ne roule désormais plus jusqu'à De Brouckère; il sera limité à la Gare Centrale. Il y a un manque de place à De Brouckère avec les deux nouvelles lignes qui y auront leur terminus (38 et 63) et par conséquent, le 65 n'y va plus. Le tronçon Gare Centrale - De Brouckère est bien entendu toujours désservi par le métro et les autres lignes de bus, donc pas de soucis.



De 66 rijdt nog tot De Brouckère, maar wordt aan de andere kant met één halte verlengd. In plaats van een lus via de halte Galg (nieuwe naam Duiveltjes, het blijft in kerkhofsferen...) te maken, gaat hij vanaf het Kerkhof van Brussel weer naar de Leuvensesteenweg via de Cicerolaan. Bij het kruispunt met de Tollaan heeft hij zijn nieuwe eindhalte. De nieuwe halte heet dan ook Tol.

Le 66 roule toujours à De Brouckère, mais il est prolongé d'un ârret à l'autre côté. Au lieu de faire le crochet via l'ârret Gibet (nouveau nom Diablotins, on reste dans l'atmosphère du cimetière...), il rejoint la chaussée de Louvain via l'avenue Ciceron. Le nouveau terminus se trouve sur le carrefour avec l'avenue du Péage. Le nouvel ârret s'appelle donc Péage.



Lijn 85 wordt doorgetrokken vanaf Beekkant (metrolijnen 1A-1B) tot Delacroix (metrolijn 2). Dit vooral om de schrapping van lijn 83 op te vangen. Zodra de metro doorgetrokken is (wellicht in 2009), zal lijn 85 geen echt bestaansrecht meer hebben (aangezien tram 82 dan aansluiting biedt met alle metrolijnen aan Weststation) en geschrapt worden.

La ligne 85 est prolongée de Beekkant (métro 1A-1B) à Delacroix (métro 2). Ceci surtout pour compenser la suppression du tram 83. Dès que le bouclage du métro sera prêt (en 2009, probablement), la ligne 85 n'aura plus vraiment le droit à l'existence (puisque le tram 82 offrira de la correspondance avec toutes les lignes de métro à la Gare de l'Ouest) et elle sera donc supprimée.



Er is al veel over gepraat, maar op de lijnen 47 en 58 verandert er voorlopig niets. Bus 47 zal tussen Heembeek en De Brouckère dus voorlopig min of meer parallel met de nieuwe tram 4 rijden. In september zullen de veelbesproken wijzigingen wellicht wel uitgevoerd worden, zij het ten dele. Meer hierover in een van m'n volgende posts.

On en a déjà beaucoup parlé, mais pour le moment, rien ne changera pour les lignes 47 et 58. Le 47 roulera donc plus ou moins parallèlement au nouveau tram 4 entre Heembeek et De Brouckère. Cepedendant, les fameuses modifications seront probablement (en partie) effectuées en septembre. Plus d'informations prochainement.

23:30 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

10-06-07

2 juli - juillet: grote veranderingen - grands changements (1)

Op 2 juli treedt de tot nu toe belangrijkste fase in de herschikking van het MIVB-netwerk in. Een hele hoop tram- en buslijnen worden gewijzigd, geschrapt of nieuw gecreëerd. Op wat bordjes bij de haltes van sommige lijnen na is de communicatie vanwege de MIVB nog altijd vrij gebrekkig, dus hier een overzicht van wat er allemaal verandert. Eerst bespreek ik de tramlijnen.

Ce 2 juillet, une nouvelle phase de la restructuration du réseau de la STIB entre en vigueur. Beaucoup de lignes de tram et bus seront modifiées, supprimées où créées. A part quelques panneaux à certains ârrets, il n'y a pas encore beaucoup eu beaucoup de communication de la part de la STIB, donc voici un aperçu. Je commence par les lignes de tram.

Churchill - Noordstation/Gare du Nord

Niet schrikken: tramlijn 3 wordt tijdelijk geschrapt. De reden is dat de nieuwe tramlijn 4 gecreëerd wordt (zie hieronder) en dat er een overbelasting zou ontstaan op het stuk Zuidstation - Albert met de 3 erbij. De tijdelijke schrapping van lijn 3 wordt opgevangen door de nieuwe lijn 4 (die alle haltes gemeen heeft met lijn 3, behalve Churchill) en door de (alweer tijdelijke) verlenging van lijn 25 van Rogier tot het Zuidstation. Tussen het Zuidstation en Churchill (en verder) zorgt lijn 23 nog altijd voor een extra versterking. In 2008 komt lijn 3 terug in een sterk verbeterde vorm.

Ne vous cassez pas le nez: la ligne 3 est temporairement supprimée. La raison, c'est qu'on va créer la nouvelle ligne 4 (voir ci-dessous) et qu'il y aurait trop de trams sur le tronçon Gare du Midi - Albert avec le 3 en plus. La suppression temporaire est compensée par la nouvelle ligne 4 (qui a tous ces ârrets en commun avec le 3, sauf Churchill) et par la prolongation (de nouveau temporaire) de la ligne 25 de Rogier à la Gare du Midi. Entre la Gare du Midi et Churchill (et plus loin), il y aura toujours la ligne 23. En 2008, le 3 reviendra d'une façon améliorée.

Esplanade - [P] Stalle

Die nieuwe tramlijn 4 dan. Tram 4 moet een van de sterkste tramlijnen van het netwerk worden. Oorspronkelijk was het de bedoeling om enkel tramlijn 3 in de noord-zuidverbinding over te houden, maar onder meer door politieke druk is men ertoe overgegaan om tramlijn 4 (oorspronkelijk tramlijn 51 genoemd) er ook door te laten rijden. Het traject wordt Esplanade - Noordstation - Zuidstation - Vanderkindere - [P] Stalle; dat is het het traject van de huidige lijn 52 tussen Esplanade en het Zuidstation, van lijn 3/23 tussen het Zuidstation en Vanderkindere en van lijn 91 tussen Vanderkindere en [P] Stalle.

Deze lijn rijdt bijna de hele tijd in een eigen tracé (ondergronds of gescheiden van het autoverkeer) en zou dus een vrij goede stiptheid moeten kennen, ondanks de lengte van het traject. Er zijn wel een paar moeilijke punten (onder meer de Van Praetbrug) die wat roet in het eten kunnen gooien. Er zou, tijdens de spits, een frequentie van 6 minuten komen. Lijn 4 zal door T3000-trams gereden worden, dus dat zou nog een stukje extra capaciteit en comfort in de noord-zuidverbinding moeten opleveren.

Cette nouvelle ligne 4, alors. Tram 4 est censée devenir l'une des lignes les plus fortes du réseau. A l'origine, on ne voulait garder que la ligne 3 dans l'axe nord-sud, mais à cause de pression politique, on a décidé d'également faire rouler cette ligne 4 (numérotée 51, à l'origine) dedans. Son itinéraire est Esplanade - Gare du Nord - Gare du Midi - Vanderkindere - [P] Stalle; c'est l'itinéraire de la ligne actuelle 52 entre Esplanade et la Gare du Midi, des lignes 3/23 entre la Gare du Midi et Vanderkindere et de la ligne 91 entre Vanderkindere et [P] Stalle.

La ligne 4 pourra rouler en site propre (souterrain ou séparé de la circulation) sur presque tout son itinéraire. Par conséquent, il devrait avoir une bonne devrait par consequént avoir une bonne régularité, bien qu'il y ait encore quelques points difficiles (entre autres le pont Van Praet). Tram 4 aurait une fréquence de 6 minutes pendant les heures de pointe. Les trams T3000 rouleront dessus, ce qui devrait donner plus de capacité et confor dans l'axe nord-sud.


Een (fictieve) tram 4 beperkt tot het Zuidstation
Un tram 4 (fictif), limité à la Gare du Midi


Houba-De-Strooper - Dieweg

Tramlijn 18 wordt definitief opgeheven. Het traject van deze lijn is uiteindelijk vooral een samenraapsel van verschillende asjes, die nu allemaal door andere lijnen bereden zullen worden, al zal tramlijn 81 voor de meeste gebruikers de te onthouden lijn zijn. Het traject Houba-De-Strooper - Kerkhof van Jette wordt overgenomen door lijn 94 (Houba-De-Strooper wordt tegelijkertijd hernoemd tot Stadion), op het grote stuk Kerkhof van Jette - Bareel gaat tramlijn 81 rijden (die dus niet meer via de noord-zuidverbinding zal gaan), op het stuk Bareel - Stalle komt de nieuwe lijn 97 (zie hieronder) en het stuk Stalle - Globe wordt tot slot versterkt door de nieuwe tramlijn 4. Het resterende stukje Globe - Dieweg wordt niet versterkt, maar dat is ook niet echt nodig; tramlijn 18 reed er vooral op omdat er aan Dieweg twee keersporen liggen.

La ligne 18 sera définitivement supprimée. L'itinéraire de cette ligne n'est à vrai dire qu'un ramassis de plusieurs axes, qui seront tous désservis par des autres lignes, bien que la ligne 81 soit la ligne à retenir pour la plupart des usagers du 18. Le tronçon Houba-De-Strooper - Cimetière de Jette est repris par la ligne 94 (Houba-De-Strooper est en même temps rebaptisé Stade), le grand tronçon Cimetière de Jette - Barrière est repris par le ligne 81 (qui ne roulera donc plus via l'axe nord-sud), le tronçon Barrière - Stalle par la nouvelle ligne 97 (voir ci-dessous) et le tronçon Stalle - Globe sera renforcé par la nouvelle ligne 4. Le tronçon restant Globe - Dieweg ne sera pas renforcé, mais ce n'est pas vraiement nécessaire; le tram 18 y roulait surtout parce qu'il y a deux voies de garage au Dieweg.

Esplanade - Drogenbos

Tramlijn 52 wordt, niet geheel onverwacht, opgeheven. Op het noordelijke stuk (Esplanade - Zuidstation) zal de nieuwe tramlijn 4 rijden met een hogere frequentie en betere trams, dus daar zullen er wel weinig klachten te horen zijn. Het zuidelijke stuk Zuidstation - Drogenbos wordt overgenomen door lijn 82 (zie hieronder). Op dat zuidelijke stuk zullen waarschijnlijk dezelfde trams rijden als nu (PCC 7900), alleen zal er geen rechtstreekse verbinding meer zijn met de noord-zuidverbinding (behalve aan Stalle, daar is er de nieuwe 4).

La ligne 52 sera supprimée. Sur le tronçon nord (Esplanade - Gare du Midi), il y aura la nouvelle ligne 4 avec des meilleures fréquences et des nouveaux trams, donc là, on ne va sans doute pas beaucoup réclamer. Le tronçon sud Gare du Midi - Drogenbos est repris par la ligne 82 (voir ci-dessous). Ce tronçon sera désservi par le même type de tram que maintenant (des PCC 7900), mais il n'y aurait plus une liason directe avec l'axe nord-sud (sauf à Stalle, où il y aura le 4).

Montgomery - Heizel/Heysel

Lijn 81 wordt gewijzigd. Het stuk Montgomery - Zuidstation blijft onveranderd (behalve de frequenties, die worden opgetrokken om de verdwijning van de 82 en 18 op dit stuk op te vangen), maar het stuk Zuidstation - Kerkhof van Jette zal voortaan via het traject van de huidige lijn 18 verlopen, dus via het kanaal en Jette. Tussen het Kerkhof van Jette en de Heizel verandert er (voorlopig) niets. Er was sprake van dat er PCC 7900's ingezet zouden worden in de spits, maar voorlopig ziet het ernaar uit dat die enkel in het weekend op de 81 zullen rijden.

Le 81 sera modifié. Le tronçon Montgomery - Gare du Midi reste inchangé (bien que les fréquences soient améliorées, vu la disparition des 82 et 18 sur ce tronçon), mais le tronçon Gare du Midi - Cimetière de Jette sera désormais dévié via l'itinéraire de la ligne 18, donc via le canal et Jette. Le tronçon Cimetière de Jette - Heysel reste inchangé (pour le moment). On avait parlé de mettre des PCC 7900 pendant les heures de pointe, mais pour le moment, il semble que les PCC 7900 ne rouleront qu'en week-end sur le 81.

Berchem - Montgomery => Berchem - Drogenbos

Ook lijn 82 wordt gewijzigd. Het westelijke traject Berchem station - Zuidstation blijft behouden, maar vanaf het Zuidstation zal deze lijn het voormalige traject van lijn 52 overnemen, met als resultaat Berchem station - Zuidstation - Drogenbos Kasteel. Voortaan zal deze lijn de hele dag en het hele weekend rijden, met een verhoogde frequentie en met PCC 7900-trams (dit om het wegvallen van lijn 83 op te vangen). 's Avonds wordt de lijn beperkt tot Berchem station - Zuidstation en rijdt lijn 32 op het zuidelijke stuk (zie hieronder).

La ligne 82 est également modifiée. Le trajet ouest Berchem gare - Gare du Midi reste inchangé, mais à partir de la Gare du Midi, le 82 reprend l'itinéraire de la ligne 52, donc le trajet sera Berchem gare - Gare du Midi - Drogenbos Château. Le 82 roulera désormais toute la journée et aussi en week-end, avec des fréquences améliorées et en PCC 7900 (afin de compenser la suppression de la ligne 83). En soiree, la ligne 83 sera limitée au tronçon Berchem gare - Gare du Midi et la ligne 32 roulera sur le tronçon sud (voir ci-dessous).

Drogenbos - Noordstation/Gare du Nord

Iets wat voor het eerst echt opduikt tijdens deze fase van de reorganisatie, is een licht verschillend net 's avonds, vergeleken met overdag. In de noord-zuidverbinding wil de MIVB enkel lijnen overhouden die (grotendeels) in een eigen tracé rijden, om te vermijden dat lijnen die tussen het verkeer vertraging oplopen de noord-zuidverbinding verstoren. 's Avonds is het verkeer echter minder druk en is dat een kleiner probleem; vandaar dat men er dan ook meer lijnen door wil laten rijden. Een eerste voorbeeld hiervan is de 32: die neemt vanaf een uur of 8 's avonds het zuidelijke traject van de 82 over en bedient ook de noord-zuidverbinding, dus het traject is Noordstation - Drogenbos Kasteel. Er zouden PCC 7900's op rijden. In een volgende fase zullen er nog meer lijnen zoals de 82 gecreëerd worden.

Quelque chose qu'on voit pour la première fois dans cette phase de la restructuration, c'est que le réseau du soir est un peu différent du réseau du jour. Dans l'axe nord-sud, la STIB ne veut garder que les lignes qui roulent (en grande partie) en site propre, pour eviter que des lignes qui sont retardées dans la circulation, perturbent l'axe nord-sud. Cependant, en soirée il y a moins de circulation, et par conséquent on veut quand même faire rouler plus de lignes dans l'axe nord-sud. Le premier exemple, c'est ce 32: il reprend à partir d'environ 20 h l'itinéraire sud du 82 et il dessert l'axe nord-sud, donc son itinéraire sera Gare du Nord - Drogenbos Château. Des PCC 7900 rouleront dessus. Dans la prochaine phase, des autres lignes comme ce 82 seront créées.

Berchem - Zuidstation/Gare du Midi

Tramlijn 83 wordt, 7 jaar na z'n oprichting, alweer afgeschaft. Het verschil met tramlijn 82 is dat de 83 een iets directer traject volgt tussen het Weststation en Zuidstation, via de slachthuizen van Kuregem. Dat traject (Delacroix - Zuidstation) wordt echter al gedeeltelijk door de metro bereden, en in 2009 zou de metro er helemaal moeten rijden. Oorspronkelijk wilde men de 83 dus op dat moment pas afschaffen, maar door de vele opstoppingen bij de slachthuizen gebeurt het nu dus al. Deze afschaffing wordt opgevangen door betere frequenties en grotere trams op de 82 én door buslijn 85, die doorgetrokken wordt van Beekkant naar Delacroix, waar er aansluiting is met de metro naar het Zuidstation.

La ligne 83 est, 7 ans après sa création, supprimée. La différence avec la ligne 82, c'est que le 83 suit un itinéraire plus direct entre la Gare de l'Ouest et la Gare du Midi, via les abattoirs de Cureghem. Une partie de ce trajet (Delacroix - Gare du Midi) est cependant déjà désservi par le métro, et en 2009, le métro va le désservir entièrement. A l'origine, on ne voulait supprimer le 83 qu'à ce moment, mais à cause des nombreux embouteillages à l'hauteur de ces abattoirs, on le supprime déjà maintenant. Ceci est compensé par des meilleures fréquences sur le 82 ét par la ligne de bus 85, qui sera prolongée de Beekkant à Delacroix, où il y a le métro vers la Gare du Midi.

[P] Stalle - Louiza/Louise

Het zat eraan te komen met de nieuwe 'supertram' 4: tramlijn 91 ([P] Stalle - Louiza) wordt afgeschaft. Op het traject [P] Stalle - Vanderkindere valt er weinig te klagen: daar zal tram 4 rijden. Op het laatste stukje Janson - Louiza zal er ook tramlijn 97 zijn, die de begin- en eindhalte met de huidige 91 gemeen heeft maar voor de rest weinig. Het schrappen van de 91 zal vooral tussen Vanderkindere en Janson voelbaar zijn, want daar blijft alleen de 92 over.

Un peu prévisible avec le nouveau tram 4: le 91 ([P] Stalle - Louise) sera supprimée. Sur le tronçon [P] Stalle - Vanderkindere, il y a pas de soucis: il y aura le nouveau 4. Sur le dernier bout Janson - Louise il y aura également la ligne 97, qui a ses deux terminus (mais presque rien à côté de ça) en commun avec le 91. La suppression du 91 sera surtout sensible entre Vanderkindere et Janson, où le 92 roulera tout seul.

Legrand - Schaarbeek station/Schaerbeek gare

Ook tramlijn 93 (Schaarbeek station - Legrand) wordt definitief afgeschaft. Deze tramlijn bestaat uit een groot deel van de reisweg van tram 92 plus een groot stuk van tram 94, dus de oplossing is eenvoudig: de frequentie van deze beide lijnen zal opgeschroefd worden. Concreet zullen de 92's die in de spits op het stuk Fort-Jaco - Louiza rijden, doorgetrokken worden tot Schaarbeek station, waardoor er op dat stuk tijdens de spits dezelfde frequentie zal ontstaan als met de 93 nu. Buiten de spits wordt de 92 echter slechts beperkt versterkt, dus tussen Schaarbeek station en Louiza zullen er buiten de spits minder trams rijden. Tussen Louiza en Legrand zijn er geen zorgen, want daar zal de 94 heel frequent rijden (zie hieronder).

La ligne 93 (Schaerbeek gare - Legrand) est également supprimée. Cette ligne se compose d'une grande partie de la ligne 92 plus une grande partie de la ligne 94, donc la solution est simple: les fréquences de ces deux lignes seront améliorées. Les 92 qui roulent sur le tronçon Fort-Jaco - Louise pendant les heures de pointe, feront la totalité de l'itinéraire vers la gare de Schaerbeek, donc il y aura la même fréquence sur ce tronçon qu'avec le 93 aujourd'hui. Au dehors des heures de pointe, le 92 n'est renforcé qu'en partie, donc il y aura moins de trams entre la gare de Schaerbeek et Louise au dehors des heures de pointe. Entre Louise et Legrand, il n'y a pas de soucis, étant donné que le 94 sera fortement renforcé.

Herrmann-Debroux - Kerkhof van Jette/Cimetière de Jette
=> Herrmann-Debroux - Stadion/Stade


Lijn 94 wordt in het noorden verlengd van het Kerkhof van Jette tot Stadion (voormalige halte Houba-De-Strooper). Op die manier ontstaat er echter een wel érg lange lijn, en dat leidt makkelijk tot problemen op de lijn. Daarom zal de 94 overdag voortaan in twee stukken gereden worden, een deel Stadion - Legrand en een deel Louiza - Herrmann-Debroux, met dus een overlappend stuk tussen Louiza en Legrand (de hele Louizalaan, met andere woorden). Op dat gemeenschappelijke stuk ontstaat er een hoge frequentie, wat het verlies van de 93 hier moet opvangen. 's Avonds is het minder druk en zullen de trams het hele stuk Herrmann-Debroux - Stadion afleggen, een aanrader trouwens voor wie diverse wijken van Brussel wil leren kennen. In de toekomst zal de 94 in het oosten verlengd worden, eerst naar de Woluwelaan (trammuseum) en uiteindelijk naar Roodebeek en misschien zelfs verder.

La ligne 94 sera prolongée au nord du Cimetière de Jette jusqu'à Stade (l'ancien ârret Houba-De-Strooper). Comme ça, le 94 devient très long pour une seule ligne, ce qui peut causer des problèmes sur la ligne. C'est pourquoi le 94 sera roulé en deux parties, des services Stade - Legrand et des services Louise - Herrmann-Debroux; le tronçon Louise - Legrand (donc la totalité de l'Avenue Louise) sera désservi par les deux services. Ces fortes fréquences sur ce tronçon doivent compenser la suppression du 93. Le soir, il y a moins de circulation et les trams feront donc toute la ligne, Herrmann-Debroux - Stade, intéressant pour ceux qui veulent découvrir un mélange des differents quartiers de Bruxelles. Dans l'avenir, le 94 sera prolongé dans l'est, tout d'abord vers l'Avenue de Tervueren (musée du tram) en finallement vers Roodebeek et peut être encore plus loin.


Op weg naar de nieuwe eindhalte...
En route vers le nouveau terminus...


[P] Stalle - Louiza/Louise

En dan nog een nieuwe tramlijn: de 97, [P] Stalle - Louiza. Die twee eindhaltes heeft de huidige 91 ook, maar de 97 zal na de eerste halte (kruispunt Stalle) naar links afslaan, en zo een heel stuk op hetzelfde traject als de nieuwe 82 rijden. 52-18 wordt daar dus 82-97. Aan Wielemans slaat de 97 dan af richting Bareel. Tussen Stalle en Bareel vervangt deze 97 dus de 18. Het verschil is dat de 97 vanaf de Bareel verder zal rijden richting Janson en Louiza, dus zo wordt ook de 91 vervangen op het drukke stuk Janson - Louiza. Deze lijn zal met PCC 7700/7800's gereden worden.

Et encore une nouvelle ligne: le 97, [P] Stalle - Louise. On dirait que c'est le 91, mais après le premier ârret (carrefour Stalle), le 97 tourne à gauche pour rouler sur le même trajet que le nouveau 82. 52-18 deviendra donc 82-97 sur ce tronçon. A wielemans, le 97 tournera à droite vers la Barrière. Entre Stalle et la Barrière, le 97 remplace donc le 18. La différence, c'est que le 97 continuera vers Janson et Louise, remplaçant ainsi le 91 sur le tronçon fréquenté Janson - Louise. Cette ligne sera roulée en PCC 7700/7800.

__________

Dit zijn de grootste wijzigingen, er zijn ook nog een paar kleine veranderingen - voilà les grands changements, mais il y aussi quelques petites modifications:



Lijn 24 wordt normaal gesproken opnieuw gereden met T3000-trams. Dit is mogelijk doordat de leveringen van die trams opnieuw hervat zijn (de T4000's zijn ertussen gekomen) en er dus meer en meer beschikbaar zijn. Mogelijk zal lijn 24 voortaan ook de hele dag rijden (nu is er nog een onderbreking tussen ongeveer 11 en 15 u), maar dat is allemaal nog niet zeker.

La ligne 24 sera normalement de nouveau assurée en T3000. Ceci est possible parce qu'on a recommencé les livraisons de ces trams (les T4000 sont venus entre-temps). Peut-être que le 24 roulera toute la journée (maintenant, il y a une interruption entre environ 11 et 15 h), mais ce n'est pas encore sûr.



Lijn 25 zal niet meer gekoppeld worden aan lijn 3 (omdat die lijn dus tijdelijk wordt opgeheven), maar zal na Rogier gewoon doorrijden tot het Zuidstation om de noord-zuidverbinding te versterken. Dit zal gebeuren met de film '56/ Zuidstation'. In de omgekeerde richting zullen deze trams vertrekken met een film 56/ Liedts en vervolgens omschakelen op de 25. In beide gevallen zal er aangekondigd worden dat de tram verderrijdt op de andere lijn. De 'gewone' 56's blijven in ieder geval ook rijden op het hele traject Schaarbeek station - Marius Renard. In de noord-zuidverbinding blijven dus de lijnen 4, 55 en 56 over, met dien verstande dat een deel van die 56's dus eigenlijk een verlengde 25 zijn. Een andere nieuwigheid is dat de 25 waarschijnlijk met T2000-trams gereden zal worden, die dus op die manier hun intrede in de noord-zuidverbinding zullen maken.

La ligne 25 ne sera plus mariée avec la ligne 3 (pour la simple raison qu'elle temporairement supprimée); après Rogier, les trams de la ligne continueront cedepent vers la Gare du Midi, afin de renforcer l'axe nord-sud. Ceci se fera avec le film '56/ Gare du Midi'. Dans l'autre sens, les trams partiront avec le film '56/ Liedts' et continueront ensuite sur le 25. Dans ces deux cas, on annoncera que le trams continue sur l'autre ligne. Bien entendu, les 56 'reguliers' rouleront également et feront la totalité du trajet Schaerbeek gare - Marius Renard. Dans l'axe nord-sud, les lignes 4, 55 et 56 vont donc rester, étant entendu qu'une partie de ces 56 sont donc à vrai dire des 25. Ces 25 seront probablement roulés en T2000, donc ces trams feront leur apparition dans l'axe nord-sud.


Een T2000 op de '56', binnenkort niet meer abnormaal
Un T2000 sur le '56', plus abnormal sous peu


Op de andere tramlijnen verandert er voorlopig niets. Op het busnetwerk zijn er echter ook wat veranderingen, daarvan post ik een dezer dagen ook een overzicht.

Pour les autres lignes de trams, rien ne change pour le moment. Cependant, il y beaucoup de changements sur le réseau bus, donc je vais également fabriquer un aperçu de ces changements un de ces jours.

23:32 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (9) |  Facebook |

05-06-07

Foto-update 3

Een paar interessante foto's van de afgelopen week.

Quelques photos intéressantes de la semaine passée.



De films van de nieuwe/gewijzigde lijnen in juli zijn al aanwezig in de bussen, bijvoorbeeld deze Citaro. Deze film stelt een pendeldienst voor op de vernieuwde noord-zuidverbinding; daar zullen voorlopig enkel de tramlijnen 4, 55 en 56 overblijven.
Sorry voor de belichting van de volgende foto's, maar ik moest ze wel zo nemen, want anders was het lijnnummer niet meer leesbaar...

Les films pour les nouvelles lignes / lignes modifiées en juillet sont déjà disponibles dans les bus, par exemple ce Citaro. Ce film représente une navette sur le nouvel axe nord-sud; les lignes de tram 4, 55 et 56 seront les seules lignes à y rester (au premier abord).
Je m'excuse pour l'exposition faible des photos suivantes, mais sinon le numéro de la lignes n'aurait plus été lisible...



De nieuwe lijn 88, Machtens - Heizel. Die rijdt tussen Machtens en De Brouckère zoals de huidige lijn 63, vanaf daar zoals de huidige lijn 47 tot WTC, vanaf daar via een min of meer nieuw traject tot Bockstael en zo zoals de huidige lijn 89 tot de Heizel, met een gewijzigd traject in Jette. Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor alle genoemde lijnen: de 63 wordt ingekort tot De Brouckère, drie op de vier 47's zullen beperkt worden tot Van Praet (vooral door de komst van tram 4) en lijn 89 wordt beperkt tot het metrostation Pannenhuis.

La nouvelle ligne 88, Machtens - Heysel. Ce bus roulera entre Machtens et De Brouckère comme la ligne 63, puis jusqu'à WTC comme le 47, ensuite jusqu'à Bockstael via un trajet plutôt nouveau et finallement comme le 89 jusqu'au Heysel, avec quelques modifications à Jette. Tout cela a bien entendu des conséquences pour les lignes mentionnées: le 63 sera limité à De Brouckère, trois bus 47 sur quatre seront limités à Van Praet (surtout à cause du nouveau tram 4) et la ligne 89 sera limitée à la station de métro Pannenhuis.



Hier lijn 64, Naamsepoort - Machelen. Die is het resultaat van de splitsing van de huidige lijn 54 in een stuk Vorst-Centrum - Luxemburg station (blijft lijn 54) en een stuk Naamsepoort - Machelen (wordt dus lijn 64), met een overlappend stuk Naamsepoort - Troon - Luxemburg station. De reden hiervoor zijn vooral de chronische vertragingen op de (heel lange) lijn 54, maar het valt af te wachten in welke mate dit zal helpen.

Ici la ligne 64, Porte de Namur - Machelen. Elle résulte de la scission de la ligne actuelle 54 en un tronçon Forest-Centre - Gare du Luxembourg (reste le 54) et un tronçon Porte de Namur - Machelen (deviendra le 64). Le tronçon Porte de Namur - Trône - Gare du Luxembourg sera donc désservi par les deux lignes. Les retards chroniques de la ligne 54 (qui est très longue) sont la raison pour cette scission.



Lijn 15, Noordstation - UZ Brussel. Die lijn is niets meer dan een fusie 's avonds van de huidige lijnen 13 (Simonis - UZ Brussel) en 14 (Noordstation - Simonis - UZ Brussel), dus een bus 14 rijdt 's avonds na Simonis via het traject van lijn 13 (duurt iets langer) naar het UZ Brussel en vice versa. Eigenlijk niets nieuws onder de zon, want dit systeem wordt al een tijdje toegepast, alleen komt er nu dus een nieuw nummer voor.

Ligne 15, Gare du Nord - UZ Brussel. Cette ligne n'est qu'un fusionnement vespéral des lignes 13 (Simonis - UZ Brussel) et 14 (Gare du Nord - Simonis - UZ Brussel), donc en soirée, un bus 14 suit l'itinéraire de la ligne 13 entre Simonis et l'UZ Brussel (qui est un peu plus long) et vice versa. Rien de nouveau sous le soleil, parce que ces deux lignes sont déjà fusionnées en soirée, mais cette ligne fusionnée aura donc un propre numéro.



Pendeldienst voor de tramlijnen 82 en 97. Dat zal het stuk Wielemans - Stalle zijn, dat nu nog door de tramlijnen 52 en 18 bereden wordt. Tramlijn 52 wordt op dit stuk vervangen door lijn 82 (Drogenbos Kasteel - Zuidstation - Berchem station) en tramlijn 18 door de nieuwe 97 (Stalle P - Louiza, via de Bareel en Janson). De 52 en 18 worden afgeschaft.

Navette pour les lignes 82 et 97. Ces deux lignes rouleront ensemble sur le tronçon Wielemans - Stalle, qui est aujourd'hui désservi par les lignes 52 et 18. Sur ce tronçon, le 52 sera remplacé par le 82 (Drogenbos Château - Gare du Midi - Berchem gare) et le 18 par le nouveau 97 (Stalle P - Louise, via la Barrière et Janson). Les 52 et 18 seront supprimés.



En dit is er nog eentje voor in het archief, want tramlijn 90 bestaat niet meer en deze film zal dus niet meer (bedoeld) opduiken. Deze combinatie Citaro + film 90 heeft niettemin één keer dienst gedaan, toen tramlijn 90 (toen nog niet vervangen door de 25) het Weldoenersplein niet kon oprijden door werken en dus vervangen werd door pendelbussen.

Et celui-ci est pour les archives, parce que la ligne de tram 90 n'existe plus et ce film ne sera donc plus employé (sauf par inadvertance). Cependant, cette combinaison Citaro + film 90 a été utilisée une fois, quand la ligne de tram 90 (en ce temps-là pas encore remplacé par le 25) ne pouvait pas passer sur la place des Bienfaiteurs suite à des travaux.



Ook op de oudere bussen (toch op deze Van Hool A300) zijn de nieuwe films al ingesteld; hier zien we de nieuwe lijn 79, Schuman - Kraainem. Die zal rijden via het huidige traject van lijn 28 tussen Schuman en Diamant (lijn 28 wordt omgeleid naar het Daillyplein), vanaf daar zoals de lijnen 11/12 tot de Kolonel Bourglaan, vanaf daar via de Plejadenlaan/Andromedalaan (huidige lijn 80) naar de Marcel Thirylaan (waar lijn 45 ook nog altijd op zal rijden), aan het einde van die laan zoals lijn 42 tot UCL Saint-Luc en tot slot via een kort nieuw traject naar het metrostation Kraainem.

Sur les bus plus anciens (comme ce Van Hool A300), les nouveaux films ont également été installés; ici on voit la nouvelle lignes 79, Schuman - Kraainem. Ce bus roulera via l'itinéraire actuel du 28 entre Schuman et Diamant (le 28 sera dévié vers la place Dailly), puis comme les lignes 11/12 jusqu'à l'avenue Colonel Bourg, ensuite via l'avenue des Pléiades/avenue Andromède (ligne 80 actuelle) jusqu'à l'avenue Marcel Thiry (où les 45 roulera toujours), à la fin de cette avenue comme le 42 jusqu'à UCL Saint-Luc et finallement jusqu'à la station de métro Kraainem, via un nouvel itinéraire.



Ook een paar keer een ongewone inzet van een tram/bus gezien, zoals deze PCC 7900 van de remise Koningslaan op lijn 81 (die normaal door PCC's 7700-7800 van de remises Molenbeek en Elsene bereden wordt). Mogelijk wilde men gewoon een extra tram op de noord-zuidverbinding inzetten en was '81/ Noordstation' de enige geschikte film, aangezien de meeste van deze PCC's nog geen film '3 Noordstation' hebben.

J'ai également vu quelques 'affections originales', comme ce PCC 7900 du dépôt de l'avenue du Roi sur la ligne 81 (qui est normalement affécté aux dépôts de Molenbeek et Ixelles et roulé en PCC 7700-7800). Peut-être qu'on voulait injécter un tram supplémentaire sur l'axe nord-sud et que le '81/ Gare du Nord' était le seul film approprié, étant donné que la plupart de ces PCC n'ont pas encore un film '3 Gare du Nord'.



Hier tram 7747 van de remise Schaarbeek op lijn 55, die normaal door PCC 7900's van de Koningslaan bereden wordt. Waarschijnlijk ging het weer om een reservedienst, want deze tram heeft slechts één ritje heen en terug gedaan op het stuk Verboekhoven - Bordet en is daarna teruggekeerd naar de remise.

Ici on voit tram 7747 du dépôt de Schaerbeek sur la ligne 55, qui est normalement roulé avec des PCC 7900 de l'avenue du Roi. Il s'agit probablement d'un service de réserve, parce que ce tram n'a fait qu'un aller-retour sur le tronçon Verboekhoven - Bordet et est ensuite retourné vers le dépôt.



Hier een A500 van de remise Jacques Brel op lijn 29 (waar normaal A300's te zien zijn van de remise Haren). Dit is hoogstwaarschijnlijk ook een reservedienst. De reservediensten van de bussen zijn bij de MIVB beter bekend als 'indice vert'; elke remise heeft ergens een chauffeur plus een bus klaarstaan die op het hele net een lijn kunnen versterken bij problemen.

Et ici, un A500 du dépôt de Jacques Brel sur la ligne 29 (où on voit des A300 du dépôt de Haren, normalement). Il s'agit probablement aussi d'un service de réserve. Ces services sont mieux connus sous le nom 'indice vert'; chaque dépôt met quelque part un chauffeur plus un bus, prêts pour renforcer une ligne en cas de problèmes.



En vlak erna zelfs een Jonckheere Premier van de remise Delta, op dezelfde lijn. Wellicht dezelfde verklaring als hierboven.

Et juste après même un Jonckheere premier du dépôt de Delta, sur la même ligne. Probablement à cause de la même raison que ci-dessus.



Bij de noord-zuidverbinding en de as Meiser - Boileau en verder, twee van de drukste assen van het tramnetwerk, staat meestal een tram stand-by met hetzelfde doel. Hier zien we een tram van de remise Elsene op het derde spoor aan het Meiserplein, die kennelijk juist lijn 23 heeft versterkt (en op die manier is er dus nog heel af en toe een PCC op die lijn te zien).

Près de l'axe nord-sud et l'axe Meiser - Boileau et plus loin, il y a souvent un tram en réservé avec le même but que les bus. On voit un tram du dépôt d'Ixelles sur la voie de garage à la place Meiser, qui vient de renforcer la ligne 23, apparemment (et comme ça, on voit encore un PCC sur cette ligne, de temps en temps).



Een new A330 op lijn 87, daar zijn ze nog niet al te vaak te zien.

Un new A330 sur la ligne 87, sur laquelle ils ne roulent pas souvent.



Op lijn 89 beginnen ze wél meer en meer te verschijnen, zeker in het weekend.

Sur la ligne 89, ils ne sont plus si rares, surtout en week-end.



Op de verbuste tramlijn 83 (op zondag vervangen door bussen en beperkt tot Delacroix, door de grote drukte bij de markt aan de slachthuizen) daarentegen goede oude A500's en geen enkele new A330, dat is meestal anders.

Sur la ligne de tram 83 bussifiée (le dimanche, les trams sont remplacés par des bus limités à Delacroix, à cause du marché près des abattoirs) il n'y avait par contre des A500, aucun new A330.



Dat de A500's hun leeftijd beginnen te hebben, merk je aan het feit dat er bij sommige exemplaren zelfs water tussen de ruit is. Het golft nogal als de bus optrekt of afremt, best amusant om naar te kijken.

Les A500 ont déjà leur âge, et ça se foit par exemple au fait que dans certains bus, il y a de l'eau dans les vitres. Il y a toujours des vaguelettes dans l'eau quand le bus démarre ou freine, assez amusant de l'observer.



Busje in panne bij de Hoedemaekerssquare, let op de openstaande motorkap...

Bus en panne à l'hauteur de la place Hoedemaekers, remarquez le capot ouvert...



En om alweer in schoonheid te eindigen, bus 58 aan zijn eindpunt in Rogier. In september is dit verleden tijd en zal deze halte waarschijnlijk niet meer bediend worden; bus 58 zal dan vanaf Verboekhoven via de Van Ooststraat, Paviljoenstraat, Masuistraat en Antwerpsesteenweg naar de Antwerpsepoort rijden (metrostation IJzer).

Et pour finir en beauté, bus 58 à son terminus Rogier. En septembre, ce terminus ne sera probablement plus désservi pas un bus; le 58 sera dévié dès Verboekhoven, via la rue Van Oost, rue du Pavillon, rue Masui et la chaussée d'Anvers afin de joindre son nouveaux terminus, la porte d'Anvers (station de métro Yser).

00:38 Gepost door MIVB-reiziger in Opmerkelijk | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

01-06-07

De verlengde lijn 820 / la ligne 820 prolongée

De Lijn-buslijn 820 is recentelijk een heel stuk verlengd; eerst reed hij van Zaventem Station/Luchthaven via Vilvoorde, Strombeek en Laken naar het UZ Brussel in Jette, maar sinds kort rijdt hij daarna nog verder naar Wemmel, Zellik, Groot-Bijgaarden en Dilbeek. Niet zomaar een kleine verlenging dus, en reden genoeg om eens een stukje mee te rijden.

La ligne de bus 820 de De Lijn vient d'être prolongée; avant, il roulait de Zaventem Station/Luchthaven via Vilvorde, Strombeek et Laeken jusqu'au UZ Brussel à Jette, mais maintenant il continue encore vers Wemmel, Zellik, Groot-Bijgaarden et Dilbeek. Pas seulement une 'petite' prolongation, et il valait donc la peine d'aller faire un petit tour.



Dit busje op de 58 naar Vilvoorde (de 8741) krijgt een speciale vermelding van 'koersbeest van de dag', wat een trekkracht!

Ce bus sur le 58 à Vilvorde (le 8741) mérite une mention spéciale: quelle puissance!



Daar is hij dan: bus 4857 van de remise Grimbergen op de 820 naar Dilbeek.

Et voilà, il arrive: bus 4857 du dépôt de Grimbergen sur le 820 direction Dilbeek.



Nog meer 'schoon volk' aan het station van Vilvoorde, zoals deze new A360 op de 282...

Encore d'autres beautés à la gare de Vilvorde, comme ce new A360 sur la ligne 282...



... of deze new A330 (dezelfde als bij de MIVB) op de 821, de 'zusterlijn' van de 820.

... ou ce new A330 (les mêmes que chez la STIB) sur le 821, la 'ligne soeur' du 820.



In het centrum van Strombeek, een collega van de remise Dilbeek (die nu dus ook op deze lijn rijdt).

Au centre de Strombeek, un collège du dépôt de Dilbeek (qui roule désormais donc également sur cette ligne).



Op lijn 84 (en ook 89) verschijnen meer en meer new A330's, hier aan Koning Boudewijn. Bij de remise Jacques Brel zijn er nog maar een paar lijnen waar ze (voorlopig) zelden of nooit verschijnen; ik denk bijvoorbeeld aan de 48 en 49.

Sur la ligne 84 (et aussi le 89), il y a de plus en plus des new A330; sur la photo, on en voit un à Roi Baudouin. Parmi les lignes du dépôt Jacques Brel, il n'en reste que quelques unes où les new A330 sont toujours rares; je pense au 48 et 49, par exemple.



Dezelfde bus (remise Dilbeek) aan UZ Brussel, het voormalige eindpunt van de lijn, naast een busje van de remise Jacques Brel op lijn 53. Op lijn 53 zijn er ook niet al te vaak A330's te zien, maar dat zou te maken hebben met een afspraak die zegt dat er in Jacques Brel voorlopig geen new A330's ingezet worden op lijnen die gedeeld worden met andere remises (zoals de 47, 53 en 63).
Onze bus 820 rijdt vanaf hier dus verder richting Dilbeek; hij maakt vanaf nu dus eigenlijk een kleine omweg om het UZ Brussel te bedienen (de Dikke Beuklaan wordt twee keer bediend). Dat dubbele traject durft wel eens tot vertragingen leiden, want rond de oprit 'UZ Brussel / Wemmel' van de ring (waar de bus vlakbij passeert) is het meestal nogal druk in de spits.

Le même bus (dépôt de Dilbeek) à l'UZ Brussel, l'ancien terminus de la ligne, à côté d'un bus du dépôt Jacques Brel de la ligne 53. On ne voit également pas souvent des A330 sur le 53, mais il parait que cela résulte d'une convention qui dit que Jacques Brel n'engage pas des A330 sur des lignes qui sont partagées avec un autre dépôt (comme le 47, 53 et 63).
Mais notre bus 820 continue donc vers Dilbeek à partir d'ici; il fait donc un crochet pour désservir l'UZ Brussel (l'Avenue de l'Arbre Ballon est desservie deux fois). Ce crochet mène parfois à des retards supplémentaires, étant donné qu'en heure de pointe, ça bouche toujours bien aux environs de la sortie 'UZ Brussel / Wemmel'.



Via Wemmel, Relegem, Zellik en Groot-Bijgaarden gaat het dus tot Dilbeek. Het is een vrij uniek traject; tussen Wemmel en Zellik was er al lijn 243 en in Dilbeek zelf de lijnen 129 en 136, maar verder zijn er geen grote trajecten die met andere lijnen gedeeld worden.

Via Wemmel, Relegem, Zellik et Groot-Bijgaarden on arrive donc à Dilbeek. L'itinéraire est plutôt unique; entre Wemmel et Zellik il y avait déjà 243 et à Dilbeek il y a les lignes 129 et 136, mais pour le reste, il n'y a de grands tronçons en commun avec des autres lignes.



Waar de 129 en 136 op de Ninoofsesteenweg naar links afslaan richting Brussel, slaat de 820 dus naar rechts af, om even verderop aan de eindhalte Dilbeek Stelplaats uit te komen.

Là où les 129 et 136 tournent à gauche vers Bruxelles sur le Ninoofsesteenweg, le 820 tourne donc à droite, pour arriver à son terminus Dilbeek Stelplaats.



En die halte draagt natuurlijk niet toevallig die naam...

Et cet arrêt n'a bien entendu pas reçu ce nom par hasard...



In de remise (hier in België dus ook wel 'stelplaats' genoemd) staat alweer een andere bus klaar om een rit in de andere richting uit te voeren. Weinig nieuw materiaal zoals de Volvo/Jonckheere van de remise Grimbergen in deze remise; hier maken vooral de goede oude Van Hools de dienst uit.

Dans le dépôt, un autre bus est prêt à repartir dans l'autre sens. Pas beaucoup de nouveaux bus comme le Volvo/Jonckheere du dépôt de Grimbergen dans ce dépôt; ici, c'est surtout les Van Hool du bon vieux temps. Inusables, ces machines!



De Jonckheere reed dus leeg terug naar de remise Grimbergen (van 'lege' kilometers gesproken!), hier een panoramafoto van die remise.

Le Jonckheere est donc reparti vers le dépôt de Grimbergen (parlons de kilomètres 'vides'!), voici une photo panoramique de ce dépôt.



Hier binnenin de centrale loods; let op de rijschoolbus links.

A l'interieur de l'hangar central; remarquez le bus d'écolage à gauche.



Op de terugweg naar Brussel nog een verrassing: het 'koersbeest' van daarjuist had 'boem' gedaan. Ik ken de precieze omstandigheden van het ongeval niet, maar op deze plaats slaat de bus naar links af (de Albertbrug op) en moet hij voorrang geven aan het verkeer in de tegenrichting... dus tenzij de grijze auto echt met overdreven snelheid kwam aangereden, vrees ik dat de bus hier in de fout gegaan is. Iets te veel het koersbeest uithangen? Let ook op de hoek van de bumper, voor het gemak even op de chauffeursstoel gelegd!

Au retour vers Bruxelles, encore une surprise: le bus de tout à l'heure avait fait 'boum'. Je ne connais pas les conditions de cet accident, mais à cet endroit, le bus tourne à gauche (vers le Pont Albert) et il doit céder le passage aux voitures en sens inverse... donc sauf si la voiture grise a roulé à une vitesse excessive, je crains que le bus ne soit en faute. Remarquez aussi le coin du pare-choc, on l'a mis sur le siège du chauffeur.

00:43 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

24-05-07

10.000 bezoekers/visiteurs: de bekroning / le couronnement (2)

Ziehier het tweede deel van de reportage. Het eerste deel staat hieronder.

Voilà la deuxième partie du reportage. La première partie se trouve ci-dessous.



Na de kleine tour op de 56 heeft onze 7911 koers gezet naar lijn 81. Hier in een van de kleine straatjes van Sint-Gillis, niet ver van het gemeentehuis.

Après le petit tour sur le 56, notre 7911 est parti vers Saint-Gilles pour aller rouler sur le 81. Ici dans l'une des petites rues, près de la maison communale.



Hier naast een 7700/7800, zoals normaal op deze lijn.

A côté d'une 7700/7800, comme d'habitude sur cette ligne.



Aan het Flageyplein ging het dan richting tramremise Elsene, hier ter hoogte van de Vijvers van Elsene.

A la place Flagey, on est tourné direction dépôt d'Ixelles, ici à l'hauteur des Etangs d'Ixelles.



... en ook naast een 71.

... et à côté d'un 71.



Aangekomen in de remise, op de 'binnenplaats' staat een mooie line-up: van links naar rechts T3000, T4000, T2000, PCC 7000/7100 en PCC 7900. Het enige type dat hier ontbreekt, is de PCC 7700/7800.

Arrivé au dépôt, un beau line-up: respectivement T3000, T4000, T4000, PCC 7000/7100 et PCC 7900. Le seul type qui manque, c'est le PCC 7700/7800.



De tramremise van Elsene is met voorsprong de grootste van Brussel; er staan bijna 150 trams. Een paar beelden van binnenin. Opvallend is dat alles een beetje door elkaar staat; op deze foto zijn bijvoorbeeld van links naar rechts een T3000, T4000, T2000, PCC 7700/7800 en weer een T2000 te zien. Ook in de rijen staat alles door elkaar, het is dus perfect mogelijk dat er een ander type tram achter de T4000 vooraan staat.

Le dépôt d'Ixelles est de loin le plus grand de Bruxelles; presque 150 motrices y sont garées. Quelques images de l'intérieur. On voit qu'il y a un peu de désordre pour ce qui est du stationnement des trams; sur la photo, on voit par exemple une T3000, T4000, T2000, PCC 7700/7800 et de nouveau une T2000.



Ook een deel van de oude PCC's 7000/7100 staat hier; wat een contrast met de T4000 links ervan. Het andere deel staat in de kleine remise van Woluwe, die verbonden is aan die van Elsene.

Une partie des vieux PCC 7000/7100 se trouve également ici; quel contraste avec le T4000 à gauche. L'autre partie se trouve au petit dépôt de Woluwe, qui est lié au dépôt d'Ixelles.









Even 'onder de rok' gekeken van de 7803...

Une photo 'sous la jupe' de la 7803...



... en van een T4000. Hier is minder te zien omdat de meeste techniek op het dak geplaatst is, gezien de lage vloer van deze trams.

... et d'une T4000. Il y a moins à voir ici, parce que la technique se trouve principalement sur le toit de ces trams, vu le plancher surbaissé.



Een draaistel van een T3000/T4000...

Un bogie d'une T3000/T4000...



Daarna ging het verder met een T2000. Eerst richting Boondaal. Hier als een 25; ook een vrij unieke foto, want T2000's zijn er vooralsnog niet te zien op deze lijn. In juli zullen ze er waarschijnlijk wel op gaan rijden.

Ensuite, le tour continuait en T2000. D'abord direction Boondael, en 25. Aussi une photo assez unique, étant donné qu'il n'y a pas des T2000 sur cette ligne pour le moment. Il faudra voir en juillet, lors de la nouvelle phase de la restructuration du réseau.





Ergens tussen Wiener en Herrmann-Debroux, op de intussen bijna een jaar oude verlenging van de 94. De volgende stap is van Herrmann-Debroux tot ergens in Woluwe, voorbij het trammuseum in Woluwe.

Quelque part entre Wiener et Herrmann-Debroux, sur la prolongation du 94, qui a presqu'un an maintenant. La prochaine démarche, c'est la prolongation de Herrmann-Debroux jusqu'à quelque part à Woluwe, encore plus loin que le musée de tram.



Op de T2000's zitten ook films voor de 56. Lijkt vreemd, maar dat is voor de (waarschijnlijke) inzet op de 25 in juli: de eindsporen in Rogier zullen nog altijd niet klaar zijn, en dus zullen de T2000's (misschien!) doorrijden tot het Zuidstation, met een film 56/ Zuidstation. De huidige koppeling met lijn 3 wordt afgeschaft, omdat die lijn tijdelijk opgeheven wordt. Maar dit is dus allemaal onder voorbehoud.

Sur les T2000, il y aussi des films pour le 56. Pourquoi? Parce qu'on va (probablement) rouler le 25 avec ces trams en juillet. Le terminus à Rogier ne sera toujours pas prêt, et ces T2000 vont donc (peut être!) continuer jusqu'à la Gare du Midi, avec un film 56/ Gare du Midi. Le mariage actuel avec le 3 sera fini, parce que le 3 sera temporairement supprimé. Mais n'oubliez pas que tout ceci, je le dis sous toutes réserves.



Wat wel vrijwel zeker is, is dat de 94 in het noorden verlengd zal worden naar Stadion, de huidige halte Houba-De Strooper. Dit om het wegvallen van lijn 18 op het stuk Houba-De Strooper - Kerkhof van Jette (de huidige eindhalte van lijn 94) op te vangen. De nieuwe eindbestemming zit er dus ook al op.

Ce qui est presque certain, c'est que la ligne 94 sera prolongé à Stade, l'ârret qui s'appelle Houba-De Strooper aujourd'hui. On fait ceci pour compenser la suppression de la ligne 18 entre les ârrets Houba-De Strooper - Cimitère de Jette (le terminus actuel du 94). Le nouveau terminus est donc déjà mentionné sur les films.



Aan Herrmann-Debroux werd de groep dan naar het trammuseum gebracht door... een museumbus, de 8660.

A Herrmann-Debroux, le groupe était emmené au musée de tram par... un bus historique, le 8660.



Met enkele bekenden aan boord (bus29, mapeicyclist, ...).

Avec quelques autres fanas des TC à bord (bus29, mapeicyclist, ...).



Het was wel nogal proppen, als je weet dat het al nauw staan was met de hele groep in een T2000-tram...

Tout le monde a été entassé dans le bus, comme des sardines. Pas très étonnant, on était déjà assez serré dans un tram T2000...

22:57 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |