23-05-07

10.000 bezoekers/visiteurs: de bekroning / le couronnement (1)

Ik zie dat ik intussen de 10.000 bezoekers gepasseerd ben. Ik had echt nooit verwacht dat een blog als deze zo populair zou worden. Heel erg bedankt voor al die bezoekjes, het is alleen maar een motivatie om door te gaan. Ik zal hard m'n best doen om het hier interessant te houden. En hoe kan ik beter beginnen dan op deze manier: een verslag van een heel bijzondere dag. In totaal heb ik bijna 50 foto's, dus heb ik het in twee delen opgesplitst.

Apparemment, j'ai atteint les 10.000 visiteurs sur mon petit blog. Je n'avais jamais pensé qu'un blog comme celui-ci aurait été aussi populaire. Merci pour les petites visites. Je vais faire de mon mieux pour que mon blog reste intéressant, à commencer maintenant: voici un reportage d'une journée particulière. Le reportage contient presque 50 photos et je l'ai donc divisé en deux parties.



Het begint hier, als ik op het Verboeckhovenplein een T4000 zie voorbijrijden. Het is de 4014 (die nog maar pas geleverd is) én er lijken zowaar mensen op te zitten, dus reden genoeg om eens verder te gaan kijken.

Le tour commence ici, quand je vois un T4000 à la place Verboeckhoven. Il s'agit de la 4014 (qui vient d'être livrée) et en plus il y a du monde dessus, donc j'étais bien curieux.



En inderdaad, hij rijdt zo te zien rond met een film '92 Schaarbeek station'...

Et en effet, il roule avec un film '92 Schaerbeek Gare'...



Aan Schaarbeek station zette onze 4014 dan weer een film '24 Vanderkindere' op. Bovendien stond er meute mensen gretig foto's te nemen, maar geen bekende gezichten en ik had ook niets gehoord over een uitstap van de MSVB (trammuseum), dus toch maar iemand aangeklampt. Blijkbaar was de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS) op excursie. Ze waren zo vriendelijk om mij tot de groep toe te laten; heel erg bedankt hiervoor, ook aan de mensen van de MIVB die mee waren (wie het schoentje past, trekke het aan ;-)).

A la gare de Schaerbeek, notre 4014 met un film '24 Vanderkindere'. En plus, des gens sont en train de faire des photos, mais aucun visage qui me dit quelque chose et je n'avais rien entendu d'une sortie MTUB (musée du tram), donc j'ai quand même demandé à quelqu'un qu'est-ce qu'il se passait. Apparemment, il s'agissait d'une excursion de la Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS). Ils ont eu la gentillesse de me laisser joindre la groupe; merci beaucoup, aussi aux gens de la STIB sur place.



Een T4000 heeft er bij mijn weten nog nooit op de 24 gereden; tegenwoordig rijden er vooral T2000's. Dit is dus wel een uniek plaatje, naast de T2000 op lijn 92.

Il ne me semble pas qu'il y ait déjà eu un T2000 sur le 24; on y voit surtout des T2000. Cette photo est donc assez unique, a côté d'un T2000 de la ligne 92.



Een mooie line-up: een 7900 op de 56 (is meestal zo in het weekend), een T2000 op de 93 en 92 en een T4000 op de (fictieve) 24. Dit is de ideale situatie; in het ergste geval staan er hier vier oude T7700/7800's naast elkaar, heel soms gebeurt dat eens.

Un beau line-up: un 7900 sur le 56 (comme d'habitude en weekend), un T2000 sur le 93 et 94 et un T4000 sur le 24 (fictif). Il s'agit de la situation idéale; au pire, il y a quatre vieux T7700/7800 ici, ça arrive de temps en temps.



Vanaf Schaarbeek station ging het richting Van Praet. Hier, aan de Navezstraat, moest de tram heel even op het andere spoor gaan staan om de reguliere 23 door te laten.

A partir de la gare de Schaerbeek, on est allé direction Van Praet. Ici, à la rue Navez, le tram a du changer de voie afin de laisser passer le 23 régulier.



Aan Van Praet sloeg onze 4014 naar links af, naar de Werkhuizenkaai. De ideale gelegenheid om al eens de nieuwe lijn 4 boven te halen, die hier in juli zal beginnen te rijden. Het traject wordt Esplanade - Stalle, via het traject van de huidige lijn 52 tussen Esplanade en het Zuidstation, vanaf daar zoals lijn 3/23 tot Vanderkindere en vanaf daar zoals de huidige lijn 91 tot Stalle. Het is de bedoeling dat de nieuwe lijn met T3000's gereden zal worden en niet direct met T4000's.

A Van Praet, notre 4014 tournait à gauche, vers le Quai des Usines. Une belle occasion pour montrer la nouvelle ligne 4, qui roulera ici à partir de juillet. Son itinéraire sera Esplanade - Stalle, via l'itinéraire de la ligne actuelle 52 entre Esplanade et la Gare du Midi, comme le 3/23 vers Vanderkindere et ensuite comme la ligne actuelle 91 jusqu'à Stalle. La ligne 4 sera roulé en T3000 et pas en T4000, normalement.



De film klopt wel nog niet helemaal: er lijkt nu 'Kerkhof Stalle', maar die halte bestaat helemaal niet. Er hoort een P te staan (|P| Stalle), want de eigenlijke eindhalte is de park-and-ride Stalle.

Pourtant, on doit encore mettre à point le film: maintenant, il indique 'Cimitière de Stalle', mais cet arrêt n'exite pas. Le film devrait montrer un P (|P| Stalle), parce que le terminus c'est le park-and-ride de Stalle.



Binnenin werkt de film ook al.

A l'intérieur, le film marche également.



En hier een 'barré' Zuidstation.

Et ici un 'barré' Gare du Midi.



En om het plaatje 'oud en nieuw' compleet te maken, kwam er juist een prachtige dieselloc van de reeks 53 (de voormalige 'bolle neuzen') aanzetten op de spoorwegbrug.

Magnifique, une loc diesel de la série 53 en même temps sur le pont.



Verderop aan Thomas, met een film 25. Alleen wilde de vermelding 'Stalle' niet meteen weggaan, wat ook weer een uniek (en zeer fictief) plaatje oplevert. Achteraan kwam er trouwens een échte 25 aanzetten, maar wel een T3000.

Plus loin à Thomas, film 25. Mais le 'Stalle' ne voulait pas disparaître, ce qui a apporté une photo assez unique (et fictive). Derrière la 4014, il y avait un vrai 25, mais bien un T3000.



Aan de halte Koningslaan (voormalige naam Verhaegen), vlakbij de gelijknamige tramremise, reed de 4014 terug naar de remise van Elsene, via het traject van de lijn 81 tot Flagey.

A l'ârret Avenue du Roi (ancien nom Verhaegen), à proximité du dépôt de tram qui porte le même nom, la 4014 retournait vers la dépôt d'Ixelles, via l'itinéraire de la ligne 81 jusqu'à Flagey.



Het volgende slachtoffer: de 7911, de eerste 7900 die in de nieuwe kleuren is gezet.

Prochaine victime: la 7911, la première 7900 qui a été repeinte dans les nouvelles couleurs.



Even tussendoor, het ongevallenformulier...

Entre-temps, le formulaire à remplir en cas d'accident...



Op welke lijn beter gaan rijden dan op de 83, die ook in juli opgeheven wordt. Normaal zou dat pas gebeuren in 2008-2009, als de verlenging van de metro tussen Delacroix en Weststation af is, maar door de vele opstoppingen rond de slachthuizen van Kuregem zal het dus al wat vroeger gebeuren.

Où mieux rouler que sur la ligne 83, qui sera également supprimée en juillet. Normalement, on ne l'aurait fait qu'en 2008-2009, quand la prolongation du métro entre Delacroix et la Gare de l'Ouest sera prête, mais on le fera donc déjà en juillet à cause des nombreux embouteillages près des abattoirs de Cureghem.



De enige overgebleven tram hier zal dan de 82 zijn, maar ook die wordt onder handen genomen. Tussen het Zuidstation en Drogenbos Kasteel zal hij het traject van de huidige 52 overnemen, dus het nieuwe traject wordt Berchem station - Drogenbos Kasteel. Bij die vernieuwde 82 hoort ook een andere lijnkleur, en die is hier al aangebracht (is nu normaal nog oranje).

La 82 sera la seule ligne de tram à rester ici à partir de juillet, mais elle aussi sera modifiée. Entre la Gare du Midi et Drogenbos Château, la 82 va rependre l'itinéraire de la 52, donc le nouvel itinéraire sera Berchem gare - Drogenbos Château. Cette 'nouvelle' 82 aura une nouvelle couleur, qui est déjà visible ici (la 82 est une ligne 'orange' aujourd'hui).



Op de terugweg, hier vlakbij de slachthuizen van Kuregem.

Au retour, tout près des abattoirs de Cureghem.



Vervolgens stond een rondrit op lijn 56 op het programma, dus gebruikte onze 7911 de verbinding tussen lijn 83 en 56 aan het Baraplein... ook een unieke foto, het gebeurt maar uiterst zelden dat er een tram rijdt in deze bocht.

Ensuite, un petit tour sur la ligne 56 était au programma, donc notre 7911 a employé la liason entre les lignes 83 et 56 à la place Bara... également une photo unique, assez rare de voir un tram employer cette liason.



In de Koning Soldaatlaan in Anderlecht, bij de halte Meir, is men momenteel de sporen aan het vernieuwen. Geen gedoe met asfalt of tegeltjes rond de sporen, maar gewoon grote stukken prefabbeton die uiteindelijk tegen elkaar worden geschoven. Het lijkt alsof ze bedekt zijn met tegeltjes, maar eigenlijk is het dus allemaal beton.

Dans l'Avenue du Roi Soldat à Anderlecht, à l'ârret Meir, on est en train de remplacer les voies. Plus de bricolage avec de l'asphalte ou des carreaux, on traveille avec ces larges pièces de béton préfibraqué. On dirait que le béton est couvert des carreaux, mais même ces carreaux sont en béton.



Ook hier de bekende 'Californische wissel', maar voor het gemak even geasfalteerd.

De nouveau l'aiguillage californien, mais asphalté cette fois-ci.



Onze tram, voor hij de wissel oversteekt.

Notre tram, avant qu'il ait pris cet aiguillage.



En hier aan het eindpunt Marius Renard, pal onder de ring.

Et ici au terminus Marius Renard, au dessus du Ring.



Weer even tussendoor: een nietsverhullende mededeling in het toilet (genre 'Dixi') voor de chauffeurs. Het feit dat ik deze foto kon maken, zegt genoeg over de naleving van deze raad ;-).

Une communication assez claire dans le wc (genre 'Dixi') des conducteurs de tram à Marius Renard. Le fait que j'ai pu prendre cette photo, montre l'observation de ce conseil ;-).



Weer een klein stukje geschiedenis, want de trams 56 rijden dus alweer een tijdje naar Marius Renard en niet meer naar Debussy. Maar ik heb vals gespeeld, want de chauffeur was juist zijn film aan het veranderen en deze voormalige film zit natuurlijk nog wel op de rol. Dat neemt echter niet weg dat je af en toe nog een tram met deze film ziet rondrijden, per vergissing.

De nouveau un peu d'histoire, parce que les trams 56 ne roulent plus limités à Debussy. Mais j'ai triché, parce que le conducteur était en train de changer le film et ce film est toujours présent sur la bobine.



Weer even terug aan de Koning Soldaatlaan, daar staat een verkeerslicht speciaal voor de trams, want ze moeten natuurlijk in beide richtingen over hetzelfde spoor. Het display bovenaan geeft de resterende wachttijd aan, in seconden.

De retour dans l'Avenue du Roi Soldat; il y a un feu adapté aux trams, parce qu'ils doivent bien sûr employer la même voie dans les deux sens. Le petit écran en haut indique le temps d'attente.



Onderweg nog een bus 46 beperkt tot Sint-Guido tegengekomen, dat zie je ook niet vaak.

En cours de route, on a croisé un bus 46 limité à Saint-Guidon, également assez rare.

Tot zover het eerste deel; het tweede deel volgt eerstdaags, met onder andere een uitgebreide kijk in de grote tramremise van Elsene. - Voilà la première partie; la deuxième suivra un de ces jours, une visite au grand dépôt de tram d'Ixelles inclus.

01:55 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

17-05-07

Werken op het Verboeckhovenplein / Travaux pl. Verboeckhoven

Het anders drukke Verboeckhovenplein in Schaarbeek, het kruispunt van de tramlijnen 55, 56, 92 en 93, en de buslijnen 58 en 59 (halte Verboekhoven, zonder c!), is momenteel helemaal afgesloten voor het verkeer. De reden: de tramsporen worden helemaal vernieuwd. Dat is op en rond dit plein vaker nodig dan op andere plaatsen, omdat (1) er dagelijks honderden trams passeren, (2) al die trams een bocht en helling moeten nemen op het plein en (3) de sporen niet al te diep in de grond zitten (het plein is gedeeltelijk eigenlijk een brug over de spoorlijn 161 , Brussel-Noord - Brussel-Schuman - Namen) en dus een minder stevige basis hebben. Een paar beelden.

La place Verboeckhoven (Cage aux Ours) à Schaerbeek, là où les lignes de tram 55, 56, 92 et 93 et les lignes de bus 58 et 59 se croisent, est fermée à la circulation. La raison: le renouvellement des voies de tram. On doit le faire plus souvent qu'ailleurs à Bruxelles, car (1) des centaines de trams y passent chaque jour, (2) tous ces trams doivent prendre un virage et une côte et (3) les voies n'ont pas une base profonde, étant donné que cette place et en partie un pont au-dessus de la voie ferrée de la ligne 161 (Bruxelles-Nord - Bruxelles-Schuman - Namur). Quelques images.



De Maarschalk Fochlaan (tramlijnen 92-93) opengebroken.

L'avenue Maréchal Foch (lignes de tram 92-93) dépavée.



De oude tramsporen worden doorgesneden.

On coupe les vielles voies.



Vervolgens worden ze weggenomen.

Ensuite, on les enlève.



Direct daarna worden de nieuwe sporen al gelegd.

On commence à poser les nouvelles voies.



En klaar (op de afwerking na).

Et voilà!



Aan de andere kant van het plein, de Prinses Elisabethlaan (tramlijnen 56-92-93), is men intussen ook begonnen.

A l'autre côté de la place, l'avenue Princesse Elisabeth (lignes de tram 56-92-93), on a également commencé.



Tramlijn 56 werd bijgevolg beperkt tot de Van Ooststraat, tramlijn 55 bleef over het plein rijden. Dat moest wel in beide richtingen over één spoor. In de Van Ooststraat ligt er al een verbinding tussen beide sporen, maar in de Waelhemstraat is die er niet, dus heeft de MIVB er een fameuze 'Californische wissel' geïnstalleerd, die dus op de bestaande sporen gelegd is.

La ligne 56 faisait donc demi-tour dans la rue Van Oost, la ligne 55 continuait à traverser la place, mais sur la même voie pour les deux sens. Dans la rue Van Oost il y a une communication entre les voies, mais pas dans la rue Waelhem, alors la STIB a installé un 'aiguillage californien', qui est donc placé au-dessus des voies.



Voor de tramlijnen 92 en 93 was er al helemaal geen doorkomen aan, die werden tussen Schaarbeek station en de halte Sint-Servaas vervangen door pendelbussen. Sint-Servaas ligt aan de tramremise van Schaarbeek en daar maken de trams dus rechtsomkeert. De buslijnen 58 en 59 worden ook omgeleid.

Aucune possibilité de passer pour les lignes 92 et 93, elles étaient donc remplacées par des une navette bus entre Schaerbeek gare et l'arrêt Saint-Servais. Cet arrêt de trouve tout près du dépôt de tram de Schaerbeek, où les trams faisaient demi-tour. Les lignes de bus 58 et 59 sont également déviées.

21:31 Gepost door MIVB-reiziger in Opmerkelijk | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

15-05-07

Feest op de Tervurenlaan / Fête Avenue de Tervuren

Afgelopen zondag 13 mei was het weer groots feest op de Tervurenlaan. Het stuk Merode - Montgomery was helemaal afgezet en er was veel volk. Het MSVB/MTUB (Museum voor het Stedelijk Vervoer te Brussel) kon daarbij natuurlijk niet ontbreken, en ze hebben dan ook heel wat museumtrams én een museumbus laten rondrijden. Een paar foto's.

Ce dimanche 13 mai, il y avait de nouveau des festivités Avenue de Tervuren. Le morceau Mérode - Montgomery était fermé à la circulation et il y avait beaucoup de monde. Le MTUB/MSVB (Musée du Transport Urbain Bruxellois) était aussi de la fête et a fait circuler des trams et bus historiques. Quelques photos.



Tram 1753 ter hoogte van Merode (bouwjaar: 1914).

Tram 1753 à l'hauteur de Mérode (année de construction: 1914).



Dezelfde tram met links de 346 (1903).

Le même tram avec le 346 à gauche (1903).



Van dezelfde generatie: de 428 (1904).

De la même génération: le 428 (1904).



De 1064, van het type 'standaard', de generatie voor de PCC's, met aanhangwagen (1938).

Le 1064 du type 'standard', la génération avant le PCC's, avec remorque (1938).



Oud en... iets minder oud.

Vieux et... un peu moins vieux.



De oude is dus de 5025 (1935). De lijn die hij op zijn film weergeeft, de 15, was trouwens een ringlijn die helemaal de kleine ring volgde; het westelijke stuk ligt er nog (Zuidstation - IJzer, gebruikt door de huidige lijn 18), de rest is allemaal eerst premetro en tegenwoordig volwaardige metro geworden (huidige lijn 2).

Le vieux est donc le 5025 (1935). La ligne qu'il indique sur son film, le 15, était une ligne circulaire qui suivait le petit ring; le traject ouest existe toujours (Gare du Midi - Yser), le reste est devenu prémétro et ensuite métro (ligne 2).



De 1763 (1914), met een iets antiekere aanhangwagen.

Le 1763 (1914), avec une remorque plus antique.



De 5001 (1935).

Le 5001 (1935).



Vanhoolke bij onze fameuze museumbus, de 8246 (1960). De lijn die zijn film weergeeft, de 73, moet in de nabije toekomst een museumlijn worden die elke zondag uitgebaat zou worden met museumbussen en verschillende musea in de stad met elkaar zou verbinden.

Vanhoolke avec notre bus historique, le 8246 (1960). La ligne qu'il indique, la 73, deviendra probablement une ligne de musée qui serait exploitée en bus historique chaque dimanche et qui relierait des musées dans la ville.



Ergens in een villawijkje in Sint-Pieters-Woluwe of Kraainem.

Quelque part dans un quartier de villas à Woluwe-Saint-Pierre ou Kraainem.



Het interieur.

L'intérieur.



In de remise Haren nog snel twee foto's gemaakt, hier de aardgasbussen (die in het weekend allemaal op stal staan).

Au dépôt de Haren, ici on voit les bus au gaz (qui ne roulent pas le week-end).



En hier een pas geleverde T3000 of T4000, broederlijk naast de nieuwe BOA-metro (de nieuwe metro die vanaf volgend jaar zou moeten rijden). Zowel voor de trams als de metro's is er in Haren een testspoor aangelegd. De tram kan van hieruit gewoon het netwerk oprijden (komt uit aan het eindpunt Bordet van lijn 55), de metro zal via de spoorlijn 26 (uiterst rechts op de foto) naar de metroremise Delta gebracht worden).

Et ici un T3000 ou T4000 qui vient d'être livré, fraternellement a côté du nouveau métro BOA (le nouveau métro qui roulera à partir de l'année prochaine). Aussi bien les trams que les métros ont des voies d'essais. Le tram peut rejoindre le réseau via le terminus Bordet de la ligne 55, le métro sera transféré vers le dépôt de Delta via la voie ferrée de la ligne 26, à droite sur le photo.

09:38 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

11-05-07

Tour: Boonda(a/e)l, Scha(a/e)rbeek, Vilvoorde, ...

Een kleine tour, aangevuld met wat andere foto's...

Petit tour. Quelques autres photos également ajoutées.



Ik heb de indruk dat de mensen meer en meer vertrouwd raken met de 25. Al zie aan Buyl (waar de 23/24 en 25 samenkomen) nog veel mensen aan de halte van de 23/24 wachten, zonder dat ze beseffen dat er ook veel 25's voorbijrijden aan de andere kant van het kruispunt. Hier de 7825 van de remise Schaarbeek op de 25.

J'ai l'impression que les gens connaissent déjà bien le 25. Bien qu'il y ait encore beaucoup de gens à Buyl (là où les 23/24 et 25 se rencontrent) qui attendent un 23/24 et ne se rendent pas compte qu'il y a aussi des 25 à l'autre côté du carrefour. Ici on voit le 7825 (dépôt de Schaerbeek) sur le 25.



Maar ook deze 3008, remise Elsene.

Et ce 3008, dépôt d'Ixelles.



Net als deze 3023, al zou je dat niet direct afleiden uit z'n film!

Et également ce 3023, bien qu'il ait perdu un morceau de son film!



Door een paar 'zwarte punten' (met name rond de ULB, en een groot deel van de Rogierlaan) is de regelmaat soms ver te zoeken op de 25, met als resultaat dat sommige trams beperkt zijn tot Marie-José, het voormalige eindpunt van de 93. Ook een beetje om het eindpunt aan Boondaal te ontlasten, het kan er nogal druk zijn (zie hieronder).

A cause de certains 'points noirs' (notamment les environs de l'ULB, et une grande partie de l'avenue Rogier), la régularité sur le 25 n'est pas toujours parfaite (understatement), et donc on limité certains trams à Marie-José, l'ancien terminus du 93. On le fait aussi pour soulager le terminus à Boondael, qui est très fréquenté on heure de pointe (voir ci-dessous).



Hier het bewuste eindpunt aan Boondaal. Op de achtergrond lopen de sporen door naar Herrmann-Debroux (gebruikt door de 94), maar deze tram heeft zich dus juist op het middelste spoor gezet en staat op het punt om een stukje terug te rijden, naar het kleine perron, om het begin van zijn dienst af te wachten.

Voici le terminus à Boondael. En arrière-plan, les voies continuent vers Herrmann-Debroux (ligne 94). Ce tram vient de se mettre sur les voies du milieu et il va faire demi-tour, vers la petite quai, pour attendre son début de service.



Intussen was er nog een andere 25 aangekomen (rechts achteraan, hij keerde daarna terug als 94 en heeft dus al die film opgezet), en die moest dus wachten tot de T3000 terugreed. En een minuut later kwam er ook een doorgaande 94 achter, vooraan op de foto. Het grote probleem hier is dat het autoverkeer ook langs hier moet. De auto in het midden stond al een minuutje stil voor beide trams en ging ze uiteindelijk inhalen... maar hij zag niet dat de T3000 intussen aan het terugrijden was op dat spoor, waardoor die auto zich nog net tussen de twee stilstaande trams kon plakken. Ik voorspel hier nog ongelukken, in de bocht kun je onmogelijk zien of er een tram aankomt op het middelste spoor, en er zijn altijd gekken die het er dan toch op wagen...

Pendant ce temps-là, un autre 25 avait arrivé (à droite du T3000; il est ensuite retourné en 94 et a déjà mis le film), et il devait donc attendre jusqu'à ce que le T3000 fasse demi-tour. Et une minute après, un 94 (en transit) s'est mis derrière (au premier plan). Le grand problème ici, c'est qu'il n'y a pas de site propre pour les trams, donc les voitures doivent également passer. La voiture au milieu attendait déjà une minute derrière le 94 et a décidé de dépasser les trams; mauvaise idée, parce que le T3000 était en train de faire demi-tour. Heureusement, il y avait un trou entre les deux trams à droite, la voiture s'est pu mettre dedans. Je prévois des accidents ici; avec le virage, il est impossible de voir s'il y a un tram sur la voie du milieu, et il y a toujours des fous qui s'engagent quand même...



De normale situatie: de twee 25's wachten op het spoor in het midden, en links rijdt de doorgaande 94 voorbij.

La situation normale: les deux 25 attendent au milieu, et le 94 leur dépasse par la gauche.



De tramhalte Boondaal bevindt zich op de brug, en onderaan is het gelijknamige station te vinden. Hier stopt een trein op lijn 26 (Halle - Vilvoorde via Delta) juist in het station. In de toekomst moet dit een GEN-station (Gewestelijk ExpresNet) worden.

L'arrêt de tram Boondael se trouve sur le pont, et en bas se trouve la gare du même nom. On voit un train sur la ligne 26 (Hal - Vilvorde via Delta). Dans l'avenir, cette gare devrait deviendre une gare RER (Réseau Express Régional).



Terug naar Buyl; hier kruisen twee 24's elkaar. De linkse rijdt door naar Churchill/Vanderkindere, de rechtse komt daar juist vandaan en zijn dienst is afgelopen aan deze halte.

De retour à Buyl; ici, deux 24 se croisent. Celui à gauche continue vers Churchill/Vanderkindere, celui à droite vient de là et termine son service à cet arrêt.



Logisch dat zijn dienst aan Buyl afgelopen is, want vlakbij, in de Hippodroomlaan, bevindt zich de grote tramremise van Elsene. Vanuit bus 71 is de remise goed zichtbaar (aan de rechterkant richting De Brouckère). Links, achter de gele bestelwagen, zien we nog juist onze 24 binnenrijden.

Il est bien logique qu'il termine son service ) Buyl, parce que le grand dépôt de tram d'Ixelles se trouve tout près de l'arrêt, dans l'Avenue de l'Hippodrome. On voit bien le dépôt dans le bus 71 (côté droite direction De Brouckère). A gauche, derrière la camionnette jaune, on voit notre 24 en train de rentrer.



In deze remise staat een bont allegaartje aan trams, en allemaal nogal door elkaar. Op de foto zien we onder andere 7700/7800's, T3000/T4000's en T2000's.

Dans ce dépôt, on trouve presque chaque type de tram (sauf des 7900), et ils sont garés plutôt en désordre. On voit des 7700/7800, T3000/T4000 et T2000 sur la photo.



Ook leuk: een schermpje 'COMPLET - VOLZET' aan de ingang van de remise. Een stuk antiek, of zou het nog werken ook? Veel plaats is er in ieder geval niet meer over de remise, er kunnen nog maar een paar trams bij.

Bien marrant: un petit écran 'COMPLET - VOLZET' à l'entrée du dépôt. De l'antiquité, ou marche-t-il encore? De toute façon, il y a peu de place libre dans ce dépôt.



Merkwaardig: een 55 maakt rechtsomkeert aan Verboekhoven, in de richting Stilte weliswaar. Richting Bordet gebeurt het wel eens dat een tram komende van het centrum hier terugkeert door een grote vertraging, maar in deze richting is dat vrij uitzonderlijk, aangezien een tram richting Stilte nog maar 8-9 haltes ver is hier. Een technisch probleem was het in ieder niet, want deze tram nam gewoon weer reizigers mee op z'n terugreis.

Remarquable: un 55 direction Silence fait demi-tour à Verboekhoven. Direction Bordet, il arrive de temps en temps qu'un 55 venant du centre fait demi-tour à cause d'un grand retard; mais dans ce sens, il est plutôt rare, étant donné qu'un tram direction Silence n'a fait que 8-9 arrêts avant Verboekhoven.



Tram 2026 'India' op lijn 24 slaat af naar Schaarbeek station, aan de halte Prinses Elisabeth.

Tram 2026 'India' sur le 24 tourne vers Schaerbeek gare, à l'arrêt Princesse Elisabeth.



Een T4000 op lijn 23 en een 7700/7800 op lijn 52 kruisen elkaar aan Van Praet...

Un T4000 sur le 23 et un 7700/7800 sur le 52 se croisent à Van Praet...



Blijft toch imposant, de lengte van een T4000 (43 meter!).

Reste assez imposante, la langueur d'une T4000 (43 mètres!).



Opvallend: een blad dat de bestuurders van de T3000/T4000's eraan moet herinneren dat ze de verwarming/airco van het passagiersgedeelte moeten uitschakelen voor ze de remise binnenrijden, want anders dreigt de stroom uit te vallen.

Frappant: une feuille pour rappeler les conducteurs/conductrices des T3000/T4000 qu'ils doivent couper le chauffage/airco du compartiment voyageurs avant de rentrer au dépôt, sinon il y a un risque de panne de courant.



Een automaat aan het metro-/tramstation Heizel.... Alleen weet de MIVB blijkbaar niet hoe ze de naam van haar eigen station correct schrijft!

Un distributeur à la station de métro/tram Heysel... seulement la STIB ne sait plus comment elle doit écrire le nom (en néerlandais) de sa propre station (Heizel en néerlandais)!



Nog iets uitzonderlijks: een 7900 op lijn 56 tijdens de week. Deze tram komt van de remise Koningslaan (Sint-Gillis) en reed rond met een 'index' van de remise Edingenstraat (Molenbeek), dus waarschijnlijk een reservedienst.

Encore quelque chose de rare: un 7900 sur la ligne 56 en semaine. Ce tram vient du dépôt de l'Avenue du Roi (Saint-Gilles) et roulait avec un 'indice' du dépôt de la Rue d'Enghien (Molenbeek), donc il s'agit probablement d'un service de réserve.

Vanhoolke aan het vertrekken met zijn bus 58 naar Vilvoorde. Vreemd genoeg geeft de film vooraan nog drie minuten wachttijd aan, terwijl hij wel degelijk op tijd vertrok.

Vanhoolke en train de partir avec son bus 58 vers Vilvorde. Assez bizarre que le film indique entre trois minute d'attente, parce qu'il est certainement parti à l'heure.



Die film wordt aangestuurd vanuit de zogenaamde SAE, zeg maar de 'boordcomputer'. Op het moment van vertrek gaf deze aan dat het tijd was om te vertrekken, dus geen idee waar die 3 minuten ineens vandaan kwamen.

C'est ce SAE (genre d'ordinateur de bord) qui règle le film. Au moment du départ, il indiquait qu'il était temps de partir, donc aucune idée d'où venaient ces 3 minutes.



Tegenover het eindpunt in Vilvoorde wonen er bijzonder lastige mensen, die al direct de MIVB of zelfs de politie bellen als een bus het waagt om zijn motor langer dan een halve minuut te laten draaien. Vanhoolke moest in dit geval na een minuut alweer vertrekken en liet z'n motor dus draaien, en bijgevolg kwam 'madam' aan de deur loeren, met een zeer giftige blik naar onze bus. Ze had waarschijnlijk geen repliek in het Nederlands verwacht (iets als 'ik ben binnen een minuut weg, en anders bel je maar naar de MIVB'). Zielig dat deze mensen zich hiermee bezighouden, terwijl er elke dag honderden treinen van de drukke verbinding Brussel-Antwerpen passeren in hun achtertuin. Akkoord dat je 's avonds laat liever niet minutenlang dat gebrom hoort, maar om na een minuut al direct naar de telefoon te grijpen... De 58 rijdt trouwens niet eens meer na een uur of 10 's avonds.

Au terminus à Vilvorde, il y a des gens assez pénibles, qui appellent la STIB ou même la police quand un bus risque de laisser tourner son moteur plus que 30 secondes. En ce cas, Vanhoolke devait partir après une seule minute et il a donc laissé tourner son moteur, et 'madame' est donc venue à la porte, jetant un regard méchant sur notre bus. Elle se n'avait certainement pas attendu à une réplique en néerlandais (genre 'je pars dans une minute, et sinon vous n'avez qu'à appeler la STIB'). D'accord qu'il est bien ennuyeux d'entendre ce ronflement pendant plusieurs minutes la soirée, mais il est quand même exagéré d'aller téléphoner après une minute... le 58 roule même plus après environ 10 h du soir.



Als dit bordje ergens aan een eindhalte hangt, kun je ervan uitgaan dat er lastige buurtbewoners zijn. Door de taalwet (Vilvoorde is een eentalige Nederlandstalige gemeente) mag dit bordje trouwens enkel in het Nederlands; gelukkig dat de tweetalige versie exact hetzelfde eruit ziet, want anders denk ik dat sommige Franstalige chauffeurs de boodschap niet zouden hebben begrepen (maar dan zouden ze er ook snel achter komen!).

Quand il y a ce panneau à un terminus, il y a probablement des riverains pénibles à proximité. Suite à la loi linguistique (Vilvorde étant une commune néerlandophone), ce panneau est d'ailleurs en néerlandais; heureusement qu'il est pour le reste identique à sa variante bilingue, parce sinon je pense que certains chauffeurs francophones n'auraient pas compris le méssage (mais ils l'auront certainement compris après un coup de fil de nos 'amis'!).



De (nog maar pas geleverde) 4018 als leswagen in de noord-zuidverbinding, hier station Beurs.

Le 4018 (qui vient d'être livré) en écolage dans l'axe nord-sud, ici dans la station Bourse.



Dit schema van de 23-24-25 is er nogal overhaast aangebracht...

Ce schéma du 23-24-25 est collé avec précipitation...



Net zoals de lijnstickertjes aan Louiza sinds de laatste reorganisatie (hier enkel de 93 ingekort), niet echt een logische volgorde.

La même chose pour les autocollants des lignes à Louise, depuis la dernière restructuration (ici, il n'y avait que le 93 raccourci), pas vraiment un orde logique.



Om te eindigen in schoonheid, nog dit duo 93-94 aan de Louizalaan.

Afin de finir en beauté, voici ce couple 93-94 dans l'Avenue Louise.

02:10 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

04-05-07

Vernieuwing van de 7900 / Rénovation du 7900

Een mooie illustratie bij het vorige bericht, over de geschiedenis van de PCC-trams. Daar heb ik ook gesproken over de vernieuwing van deze trams, waarbij ze dus aan de buitenkant in de nieuwe MIVB-kleuren gezet worden en aan de binnenkant een 'nieuw' interieur krijgen. Dit proces heeft wat voeten in de aarde: ze worden op twee verschillende plaatsen behandeld, en dat vereist een paar transfers. Onlangs had ik het geluk dat er juist zo'n transfer voorbijreed, dus hierbij een woordje uitleg...

Une belle illustration de l'histoire ci-dessous, sur l'histoire des trams PCC. J'ai parlé de la rénovation des trams, dans laquelle on leur repeint dans les nouvelles couleurs de la STIB à l'extérieur et un 'nouvel' intérieur. Cette rénovation n'est pas une mince affaire: les travaux de rénovation sont faites à deux endroits, et cela implique quelques transferts. Récemment, j'ai eu la chance de voir passer un tel transfert. Un petit mot d'explication...



Op het eerste gezicht lijkt dit een normale 7900, het gebeurt wel meer dat er hier een 'Geen dienst' voorbijrijdt... alleen, wat hangt er achteraan aan?

A première vue, rien de spécial ici, il arrive souvent qu'il y a un tram en 'Réservé' ici... mais qu'est-ce que c'est à l'arrière du tram?



Daar komt de aap uit de mouw: deze 7931 heeft een niet nader te identificeren, enigszins gehavende 7900 op sleeptouw. De verbinding tussen de twee trams is duidelijk zichtbaar. Hieronder uitleg over hoe dit kan.

Et voilà: ce 7931 remorque un autre 7900, qui n'a, disons, pas l'air 'complet'. On voit bien le raccord entre les deux trams. L'explication se trouve ci-dessous.



Gezien langs de andere kant. In de stuurpost aan deze kant (achteraan de tram dus) zit blijkbaar ook iemand van de dienst rollend materieel, wellicht om een oogje in het zeil te houden.

Vu de l'autre côté. Dans la poste de conduite de cette côté (l'arrière du tram, donc), il y a aussi quelqu'un du matériel roulant, sans doute pour surveiller la 'remorque' précieuse.



En zo verdwijnt het konvooi richting centrum.

Et comme ça, le convoi continue vers le centre.

Hoe kunnen we het verklaren dat er ineens een half afgewerkte tram op de publieke sporen gesleept wordt? Zoals gezegd wordt het renovatiewerk op twee plaatsen gedaan: enerzijds de tramwerkplaats 'Kuregem' (die in Brussel-centrum ligt, niet ver van Kuregem zelf - een 'wijk' van Anderlecht), en anderzijds de remise in Haren. Die laatste remise wordt vooral door de bussen gebruikt, maar er zijn ook tramvoorzieningen; zo worden de nieuwe trams (3000 en 4000 recentelijk) hier geleverd, klaargemaakt en pas daarna naar de remise in Elsene overgebracht. Idem dito trouwens voor de metro; de eerste 'Boa' (nieuw metrotype) staat nu in de remise Haren op de sporen en zal later naar de metroremise Delta overgebracht worden, via de spoorlijn (!) 26. Er zijn trouwens ook werkzaamheden begonnen om hier in Haren een echte tramremise uit te bouwen.

Terug naar onze renovatie. De te renoveren tram komt dus eerst naar Haren voor wat voorbereidende werkzaamheden, zoals verf die al wat afgeschuurd wordt. Vervolgens gaat de tram, normaal gezien op eigen kracht, naar de werkplaats Kuregem (transfer 1), waar de grote werken beginnen: het interieur wordt verwijderd en allerlei dingen (bekabeling, elektriciteit, ...) worden vervangen. Intussen ziet de tram er een beetje uit als een wrak en is het dus hoog tijd om hem weer naar Haren te brengen (transfer 2), dit keer op sleeptouw (aangezien bijna alles eruit is gehaald). In Haren wordt de tram helemaal herschilderd en vervolgens teruggebracht naar de werkplaats Kuregem (transfer 3). De foto's hierboven tonen dus deze transfer: de tram is pas herschilderd (kijk hoe hij blinkt) en wordt, nog altijd half uitgekleed, teruggebracht naar de werkplaats Kuregem. Daar zal ten slotte het 'nieuwe' interieur geïnstalleerd worden en wordt de tram klaargemaakt om weer zelfstandig te kunnen rijden.

Comment expliquer qu'un tram 'déshabillé' se fait remorquer sur le réseau publique? Comme j'ai dis, la rénovation est faite à deux endroits: d'une part l'atelier 'Cureghem' (à Bruxelles-centre, près de Cureghem - un 'quartier' d'Anderlecht), d'autre part le dépôt de Haren. Ce depot est surtout employé par les bus, mais il y aussi des équipements pour les trams; les nouveaux trams (récemment les 3000 et 4000) y sont livrés et préparés, et après ils sont envoyés au dépôt tram d'Ixelles. La même chose pour le métro; le premier 'Boa' (nouveau type de métro) a été livré ici et il sera bientôt transféré au dépôt métro de Delta, via la voie ferrée (!) de la ligne 26. La STIB a également commencé des travaux pour construite un vrai dépôt de tram à Haren.

Retournons à la rénovation. La tram à rénover vient donc d'abord à Haren, où il subit quelques travaux préparatoires. Ensuite, le tram est transféré à l'atelier Cureghem (transfert 1), où les grands travaux commencent: on enlève l'intérieur et remplace toute genre de choses (câblage etc). Après cela, le tram est un peu comme une épave, donc il est grand temps de le ramener à Haren (transfert 2). Là, on repeint le tram et il est ensuite de nouveau transféré à Cureghem (transfert 3). Les photos montrent donc ce transfert: le tram vient d'être repeint (remarquez comment elle brille, cette motrice) et il est, toujours 'déshabillé', transféré à l'atelier de Cureghem. Là, enfin, on installe le 'nouvel' intérieur et on prépare le tram à faire des services voyageurs, de nouveau.

01:32 Gepost door MIVB-reiziger in Opmerkelijk | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

30-04-07

Geschiedenis van de PCC's / histoire des PCC

Ik heb het al vermeld bij de foto van tram 7750: deze tram is een perfecte gelegenheid om het eens over de geschiedenis van de PCC-trams te hebben. Die PCC-trams vormen nog altijd de meerderheid van de trams van de MIVB en ze worden dan ook ingezet op de meeste lijnen. Eerst en vooral, waar staat die PCC voor? PCC komt van President's Conference Committee en verwijst naar een bijeenkomst van allerlei trambedrijven in 1929, waar een nieuw type tram ontwikkeld werd - de PCC dus (meer op Wikipedia). Laten we beginnen bij het begin, de eerste PCC's die de MIVB besteld heeft...

Je l'ai déjà mentionné en parlant du tram 7750: ce tram est une belle occassion de dire quelques mots sur l'histoire des trams PCC. Ces PCC forment toujours la majorité des trams de la STIB, et on les voit par conséquent sur presque toutes les lignes. Tout d'abord, qu'est-ce que signifie ce PCC? President's Conference Committee. Ce nom réfère à une conférence de toutes sortes de compagnies de tram en 1929, où on a donc développé un nouveau genre de tram (plus d'infos sur Wikipédia). Commençons au début, les premiers PCC que la STIB a commandés...

PCC 7000-7100

De oudste serie PCC-trams die de MIVB besteld heeft, zijn die met het serienummer 70xx-71xx. Deze trams zijn niet geleed, hebben slechts één stuurpost en slechts aan één kant deuren. Ze zijn nog elke dag te zien op de lijnen 39 en 44 (Montgomery - Wezembeek/Tervuren), tot voor kort ook op de 18 en 83. De oudste exemplaren zijn al meer dan 50 jaar oud; ze worden dan ook meer en meer uit dienst genomen.

La série de PCC que la STIB a commandée en premier, c'est celle numéroté 70xx-71xx. Ces trams ne sont pas articulés, n'ont qu'une poste de conduite et n'ont pas de portes de la côté gauche. Ils roulent encore chaque jour sur les lignes 39 et 44 (Montgomery - Wezembeek/Tervuren) et sur le 18 et 83, il y a peu de temps encore. Les trams les plus vieux de la série ont plus que 50 ans; ils sont dès lors en cours de déclassement.

5_400

Hier zo'n PCC. Geen deuren aan de linkerkant (rechterkant op de foto), niet geleed, één stuurpost. Dit exemplaar benadert nog vrij goed zijn uitzicht van de jaren 50; het belangrijkste verschil is dat hij in het geel herschilderd is. Het ronde licht en het interieur zijn hetzelfde gebleven. Intussen zijn alle PCC's van deze serie naar de remise Woluwe/Elsene overgezet, ze zijn dus niet meer op lijn 83 te zien.

Voici un PCC de cette série. Pas de portes de sa côté gauche (côté droite sur la photo), pas articulé, une seule poste de conduite. Cet exemplaire n'a pas beaucoup changé depuis les années 50; on l'a peinté en jaune, mais le phare rond et l'intérieur n'ont pas changé. Entre-temps, tous les PCC de cette série ont été transférées vers le dépôt Woluwe/Ixelles, donc il ne roulent plus sur le 83.

6_400

Het interieur van deze PCC. Zet deze foto in zwart-wit en je denkt direct dat ze in de jaren 50 genomen is.

L'intérieur de ce PCC. Quand on met cette photo en noir et blanc, on dirait qu'elle a été prise dans les années 50.



Sinds de laatste renovatie zien deze PCC's er zo uit. Aan de buitenkant vallen vooral de lichten op (vierkant), aan de binnenkant is het interieur helemaal vernieuwd (de bekende grijze banken met gele/witte motieven, de muren en het plafond zijn geel/wit). Niet alle trams van deze serie (zie hierboven) zijn gerenoveerd, en dat zal ongetwijfeld ook niet meer gebeuren.

Ici, on voit un PCC 7000-7100 rénové. A l'extérieur, on a changé les phares (qui sont carrés maintenant), à l'intérieur les sièges sont gris avec des motifs jaunes/bleus. Pas tous les trams de cette série ont donc été rénovés (voir plus haut), et j'en suis certain qu'on ne va plus jamais les rénover.

PCC 7500

Al snel begonnen meer reizigers de tram te nemen, en dus had men grotere trams nodig. De oplossing: gelede trams, toen uniek in de wereld. De PCC-serie 7500 kwam uit de bus. Het prototype werd 'Caroline' gedoopt. Dit prototype was in wezen niets meer dan een PCC 7000-7100 met een extra 'bak', zelfs de neus was hetzelfde. Ook nog steeds één stuurpost en slechts aan één kant deuren. De overige 98 trams van deze serie hebben wel een nieuwe neus gekregen, zoals we die nu nog altijd kennen bij de PCC's 7700-7800 (zie onder).

De plus en plus, les gens prenaient le tram, et la STIB voulait donc des trams plus spacieux. La solution: des trams articulés, ce qui était unique dans le monde en ce temps-là. La série 7500 était donc née. Le prototype a été baptisé 'Caroline'. Ce prototype n'était au fond qu'un PCC 7000-7100 avec une nouvelle caisse, même le nez n'avait pas changé. Il n'y avait toujours qu'une poste de conduite et des portes d'une seule côté. Les 98 autres trams de cette série ont cependant reçu un nouveau nez, comme on les connait toujours des PCC 7700-7800 (voir ci-dessous).



Het prototype, onze 'Caroline' (genummerd 7500), rijdt nog altijd rond op de 39/44! Deze tram is vrij uniek, want hij is de enige tram van deze serie. Hoezo, waar zijn de andere 98 dan naartoe? Wel, die bestaan nog, maar ze maken geen deel meer uit van deze serie. De 7500's waren voor die tijd dan wel ruim genoeg, ze hadden nog steeds het nadeel dat er slechts één stuurpost was. Elke eindhalte moest dus nog steeds in de vorm van een lus aangelegd worden. Daarom heeft de MIVB alle 7500's, behalve 'Caroline', omgebouwd zodat ze twee stuurposten en deuren aan elke kant hadden. Het vervolg staat hieronder...

Ce prototype, notre 'Caroline' (numéroté 7500), roule toujours sur le 39/44. Ce tram est plutôt unique, parce qu'il est le seul tram de cette série. Comment ça le seul, et les 98 autres alors? Eh bien, ils existent encore, mais ils ne font plus partie de la série. Les 7500 était bien spacieux à l'époque, mais ils n'avaient toujours qu'une seule poste de conduite. Par conséquent, chaque terminus devait toujours avoir une boucle. C'est pourquoi la STIB a transformé tous les 7500, sauf 'Caroline', de sorte qu'ils avaient deux postes de conduite et de portes de chaque côté. La suite de cette histoire se trouve ci-dessous...

PCC 7700-7800

Kort na de 7500's, die dus nog in hun oorspronkelijke staat rondreden, heeft de MIVB 30 trams van het type 7800 besteld. Deze zagen er bijna hetzelfde uit als de 7500's, maar het belangrijkste verschil was dat ze nu eindelijk een tweede stuurpost én deuren aan beide kanten hadden. Dit systeem beviel de MIVB kennelijk zo goed dat ze, jaren later weliswaar, alle 7500's heeft omgebouwd tot trams zoals de 7800. De omgebouwde trams kregen een nummer in de 7700; de 7540 werd bijvoorbeeld de 7740. Zo is er een grote serie 7700-7800 ontstaan, met in totaal 127 trams (98 ex-7500's + 30 7800's - 1 uitgebrande tram). Tot op heden is dit, qua aantal, nog altijd de grootste serie. Elke tramremise heeft 7700/7800's 'in huis'. Ze rijden ook frequent rond op de meeste lijnen: als belangrijkste materieel op de 18, 56, 81, 82, 83; samen met een ander tramtype op de 3, 25, 39, 44, 92, 94; slechts af en toe op de 24, 52, 55, 91, 93; en bijna nooit op de 19 en 23.

Peu de temps après les 7500, qui étaient donc toujours en leur état originel, la STIB a commandé 30 trams du type 7800. Ces trams ressemblaient aux 7500, mais la différence était qu'ils avaient enfin une deuxième poste de conduite, et des portes des deux côtés. Apparemment, ces trams bidirectionnels plaisaient la STIB aussi bien qu'elle a transformés tous les 7500 en des trams identiques aux nouveaux 7800. Les trams transformés ont reçu un numéro 77xx; le 7540 est devenu le 7740, par exemple. C'est ainsi qu'une grande série 7700-7800 s'est créée, comptant 127 trams (98 ex-7500 + 30 7800 - 1 tram brûlé). Jusqu'à présent, la serie 7700-7800 est la plus grande série tram de la STIB. Chaque dépôt de tram a des 7700/7800. Ils roulent fréquemment sur la plupart des lignes; comme matériel principal sur le 18, 56, 81, 82, 83; ensemble avec un autre type de tram sur le 3, 25, 39, 44, 92, 94; de temps en temps sur le 24, 52, 55, 91, 93; et presque jamais sur le 19 et 23.



Onze fameuze tram 7750 maakt dus deel uit van deze serie. Deze tram was dus ook ooit een 7500, met het serienummer 7550. De 7750 benadert vrij goed het oorspronkelijke uiterlijk van dit tramtype; behalve de verf ziet alles er aan de buitenkant nog min of meer uit zoals ongeveer dertig jaar geleden (toen de 7550 werd omgebouwd tot 7750). Alle PCC's van deze serie zijn gerenoveerd, waarbij ze in het geel geschilderd werden, vierkante lichten kregen enzovoort (net zoals de PCC's 7000-7100). Deze 7750 ook, maar niet helemaal: het ronde licht heeft men om één of andere reden intact gelaten. Volgens SteF heeft het ermee te maken dat deze 7750 als een van de eerste aan de beurt is gekomen bij de renovaties, en dat men toen nog niet beslist had om het licht ook te vervangen.

Notre fameux tram 7750 fait donc partie de cette série. Autrefois, ce tram était un 7500, numéroté 7550. Le 7750 d'aujourd'hui n'a pas beaucoup changé depuis sa transformation, il y a environ 30 ans; sauf la peinture, tout est resté intact à l'extérieur (comme le phare rond). Tous les PCC de cette série ont été rénovés; on les a repeint (en jaune), remplace le phare rond par un phare carré etc (comme on a fait avec les PCC 7000-7100). Ce 7750 a également été rénové, mais pour une raison ou pour une autre, on a pas remplacé le phare rond. Selon SteF, la raison c'est que ce 7750 était l'un des premiers rénovés et qu'on avait pas encore décidé de remplacer le phare à ce temps-là.



Ook andere dingen zijn behouden in de 7750, zoals de enigszins betuttelende stickertjes (hier een handleiding 'hoe een halte aanvragen') waarvan er nog tientallen te vinden zijn.

D'autres choses ont également été conservées dans le 7750, par exemple ces autocollants un peun enfantins (ici, des instructions 'comment demander l'ârret'), dont il y en a encore des dizaines dans ce tram.



Nog een voorbeeld, aan de halteknoppen. Ik denk niet dat er vandaag nog veel tramreizigers zijn die niet weten waar deze knop voor dient.

Encore un exemple, à côté des boutons pour demander l'ârret. Il ne me semble pas qu'il y a encore beaucoup de voyageurs qui ne connaissant pas le but de ce bouton, quoi.



Ter vergelijking: de 7812, een andere tram van de serie (maar die dus wel direct met twee stuurposten is gebouwd). Deze tram is wel volledig gerenoveerd, waarbij vooral het vierkante licht in het oog springt. Ook de meeste stickertjes zijn weg.

En comparaison, le 7812, un autre tram de cette serie (mais qui a donc été livré avec deux postes de conduite). Ce tram a entièrement subi la rénovation et a donc par exemplace un phare carré. On a également enlevé la plupart des autocollants.

PCC 7900

Met de ombouwing van de 7500's zijn we wel wat op de zaken vooruitgelopen, want door het toenemende reizigersaantal was er intussen een nóg langere PCC-serie besteld: de 7900. Deze trams zijn dubbelgeleed; ze hebben dus ook een middenrijtuig, maar dat is kleiner dan de twee buitenste rijtuigen en heeft ook geen aparte deuren. Aan de buitenkant vallen er een paar dingen op: vierkante lichten (waar de andere PCC's tot dan toe nog altijd ronde lichten hadden), een iets verlaagde voorruit. Aan de binnenkant is het interieur ook veranderd; zelfs nu nog vinden veel reizigers dit een zeer comfortabel interieur (als er tenminste zitplaats vrij is, dat is een ander probleem). Er zijn in totaal 61 trams geleverd; vandaag zijn ze gespreid over de remises Koningslaan (42 stuks) en Molenbeek (19 stuks). Ze zijn vooral te vinden op de lijnen 19, 52 en 55. Op rustige momenten (met name in het weekend en op feestdagen) zijn ze ook te vinden op de 18, 56 en 83. Op andere lijnen zijn ze veeleer zeldzaam.

En parlant de la transformation des 7500, on est allé un peu trop vite; parce entre-temps, la STIB avait commandé une nouvelle série de PCC, encore plus longs que les autres: les 7900. Ces trams ont deux articulations au lieu d'une: ils ont donc une caisse centrale, qui est tout de même plus petit que les deux autres et qui n'a pas des propres portes. A l'extérieur, on remarque surtout les phares carrés (les autres PCC avaient toujours des phares ronds à ce temps-là), le pare-brise légèrement abaissé etc. L'intérieur a également changé; jusqu'à présent, beaucoup de voyageurs le trouvent très confortable (s'il y a de la place libre, evidemment, sinon c'est plutôt inconfortable). 61 trams de cette série ont été livrés; aujourd'hui, il se trouvent dans deux dépôts, à savoir celui de l'Avenue du Roi (42) et celui de Molenbeek (19). Ils roulent principalement sur les lignes 19, 52 et 55. Parfois (surtout en weekend), on les trouve aussi sur le 18, 56 et 83. Sur les autres lignes, ils sont plutôt rares.



Tram 7927 op lijn 55. De 7900's waren jarenlang de langste trams van de MIVB, hier zie je waarom.

Tram 7927 sur la ligne 55. Les 7900 étaient pendant des années les trams les plus longs de la STIB; ici, on voit pourquoi.



In het weekend dus ook op andere lijnen, zoals hier op de 18.

En weekend donc aussi sur des autres lignes, comme ici sur le 18.

Nieuwe kleuren - nouvelles couleurs

Het is nog niet gedaan met alle renovaties: sinds de levering van de T3000/T4000-trams zijn de MIVB-kleuren niet langer het opvallende geel-blauw, maar een combinatie van grijs, goud en zwart. Deze kleuren zijn de huiskleuren van de hele MIVB geworden; ook dingen als de website, de plastic houders van de abonnementen enzovoort hebben grijs als hoofdkleur gekregen. De metro's en bussen hebben naast het grijs een koperkleurige lijn, waar het bij de trams dus goudkleurig is.

Uiteraard kunnen niet alle voertuigen van de ene dag op de andere herschilderd worden; deze renovatie gebeurt dus stap per stap. Qua lagevloertrams zijn de T3000/T4000 dus direct in de nieuwe kleuren geleverd; de iets oudere T2000 wordt langzaam aan herschilderd en staat niet mis met de nieuwe kleuren. Qua PCC's is de situatie anders; de serie 7000-7100 wordt normaal gezien niet herschilderd, aangezien ze langzaam aan uit dienst genomen worden. De serie 7700-7800 wordt gedeeltelijk herschilderd, en de serie 7900 helemaal.

Les rénovations ne sont pas encore finies: depuis l'arrivée des trams T3000/T4000, les couleurs de la STIB ne sont plus le jaune-bleu, mais une combinaison de gris, jaune d'or et noir. Ces couleurs sont devenues les couleurs de la maison de la STIB; des choses comme le site, les plastiques pour les abonnements et cetera ont également gris comme couleur principale maintenant. Les metros et le bus ont d'ailleurs une bande cuivrée au lieu de dorée.

Il est, bien entendu, impossible de repeindre tous les véhicules en même temps; cette rénovation est donc effectuée progressivement. Les trams T3000/T4000 ont été livrés dans les nouvelles couleurs; les T2000 sont progressivement repeints et, à mon avis, ils ont l'air pas mal dans cette nouvelle livrée. En ce qui concerne les PCC, la situation est un peu différente; la série 7000-7100 ne sera normalement pas repeinte, étant donné qu'ils sont en cours de déclassement. La série 7700-7800 ne sera repeinte qu'en partie, et la série 7900 entièrement.

11_400

Tram 7766, de eerste PCC die in de nieuwe kleuren werd gezet. Deze kleurenverdeling werd echter niet bepaald als een groot succes onthaald; volledig terecht, wat mij betreft. De zwarte band vooraan leverde deze arme 7766 zelfs de enigszins spottende bijnaam 'Big Moustache' op.

Tram 7766, le premier PCC qui a été repeint dans les nouvelles couleurs. Cette distribution des couleurs n'a cependant pas été accueillie très bien, et je comprends tout à fait pourquoi. On appelle ce pauvre 7766 'Big Moustache' maintenant, à cause de la bande noire en avant.



Na 'Big Moustache' zijn deze PCC's dus anders herschilderd; dit is het uiteindelijke resultaat. Misschien al minder lelijk, maar 'mooi' vind ik het nog lang niet. Intussen zijn er al aardig wat 7700/7800's in deze nieuwe kleuren gezet.

Après 'Big Moustache', on a donc repeint ces PCC d'une autre façon; voici le résultat définitif. Il est déjà moins moche, mais il est encore loin d'être 'beau', à mon avis.



Het interieur is dus ook aangepakt; links het oude, rechts het nieuwe. Een verbetering vind ik het niet echt; de stof op de banken voelt een stukje ruwer aan. De kleur en vorm lijken soms ook meer op achteruitgang dan op vooruitgang.

On a donc également 'rénové' l'intérieur; à gauche l'ancien, à droite le nouveau. Je ne le trouve pas vraiment une amélioration; le revêtement est un peu rêche. C'est donc plutôt une régression, à mon avis.



Ook de 7900 wordt nu herschilderd. Het is de bedoeling dat alle 7900's uiteindelijk herschilderd worden; niet zo vreemd aangezien dit de jongste PCC's zijn (maar toch al zo'n 30 jaar oud). Ik vind ze al iets mooier dan de herschilderde 7700/7800's; waarschijnlijk omdat de voorkant soberder is en het goudkleurige vlakje eleganter verwerkt is.

On a donc aussi commence à repeindre les 7900. La STIB veut repeindre tous les 7900; pas très étonnant, si on sait qu'ils sont les PCC les plus jeunes (mais ils ont quand même déjà 30 ans, environ). Je les trouve déjà plus beaux que les 7700/7800 repeints; probablement parce que leur avant est plus 'frugal'.



Ook bij de 7900's wordt het interieur aangepakt, op dezelfde manier als bij de 7700/7800's. En dat is in dit geval zéker een achteruitgang; de oude banken waren een stuk comfortabeler. De MIVB had misschien beter de dubbele banken vervangen door enkele stoelen; zo zou er een veel breder gangpad zijn. De 7900's worden ingezet op veel drukke lijnen en de reizigiers zitten samengeperst in de open ruimte bij de deuren, omdat er zo weinig plaats is tussen de banken.

Et on change donc également l'intérieur, de la même façon que les 7700/7800. Et pour les 7900, c'est certainement une régression; les anciens sièges étaient beaucoup plus confortables. La STIB aurait peut-être mieux remplacé les sièges pour deux personnes par des sièges pour une seule personne; comme ça, il y aurait eu plus de place entre les sièges. Les 7900 roulent sur des lignes bien frée quentées, et les voyageurs sont toujours serrés comme des sardines dans l'espace près des portes, car il n'y pas assez de place entre les sièges.

De toekomst - l'avenir

Het ziet er niet naar uit dat de Brusselse PCC's nog tientallen jaren zullen rondrijden. Ze zijn 30 tot meer dan 50 jaar oud en hebben een paar typische kenmerken voor de PCC's, namelijk een hoge opstap en smalle deuren. Heel toegankelijk is dit niet, en bij vrijwel alle recente trams zien we het tegenovergestelde: een lage vloer, brede deuren en (bij stadstrams) veel open ruimtes. De 7000/7100's worden momenteel al uit dienst genomen, dus geniet er maar van zolang het nog kan. De 7700/7800's zullen waarschijnlijk nog een tiental jaartjes meegaan, al ziet het ernaar uit dat een deel van deze serie al vroeger uit dienst zal worden genomen (dat is wellicht ook de reden waarom maar een deel herschilderd wordt). De 7900's zijn het jongst en zullen dus nog wel iets langer meegaan, maar ook niet al te lang. Ze hebben de typische nadelen van een PCC, maar ze verbruiken ook nogal veel elektriciteit én beginnen ook te verslijten, aangezien ze door de jaren heen niet zo goed onderhouden zijn als bijvoorbeeld de 7700/7800's.

Une chose est certaine: les PCC bruxellois ne rouleront plus pour des dizaines d'années. Ils ont quand même 30 à 50+ ans et ont quelques caractéristique particulières des PCC, comme le marchepied assez élevé et les portes étroites. Les PCC ne sont donc pas très accessibles, et on voit le contraire chez presque tous les nouveaux trams: plancher surbaissé, des portes larges et cetera. Les 7000/7100 sont déjà en cours de déclassement, donc profitez-en tant qu'ils sont encore en service commercial. Les 7700/7800 rouleront encore environ une dizaine d'années, bien qu'une partie de la série soit probablement déclassée déjà plus tôt (c'est pourquoi pas tous les trams de cette série seront repeints). Les 7900 sont les plus 'jeunes' PCC et resteront dès lors encore des années sur le réseau bruxellois, mais quand même pas trop longtemps: ils ont les défauts typiques d'un PCC, mais ils consomment aussi beaucoup d'énergie et ils sont déjà un peu usés, étant donné qu'on les a pas aussi bien entretenus que les 7700/7800.

Voor interessante foto's 'uit de oude doos' (zoals de PCC's in hun originele kleuren en de niet-omgebouwde 7500's), zie de site van B8756. Dit overzicht is, in een iets ingekorte versie, ook verschenen op Brusselblogt.be.

Pour des photos intéressantes (comme les PCC en leur état originel et les 7500 avant leur transformation), allez voir le site de B8756.

02:25 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

26-04-07

Foto-update 2

Een paar foto's van de voorbije weken, die ik niet bij een vorige post kon thuisbrengen.

Quelques photos des semaines passées.



Toch nog een oude T7800 op lijn 24. Hij gebruikt hier nog de film van het oude traject Boondaal-Schaarbeek. In deze richting is het eindpunt Schaarbeek hetzelfde gebleven, maar uit nieuwsgierigheid wat hij in de andere richting zou doen (de trams rijdt dan immers naar Vanderkindere en niet meer naar Boondaal), ben ik maar meegegaan...

Quand même encore un vieux T7800 sur le 24. Il a mis le film de l'ancien traject Boondael-Schaerbeek. Aucun problème dans ce direction (le terminus Schaerbeek n'a pas changé), mais j'étais bien curieux ce qu'il allait faire dans l'autre direction (le terminus n'est plus Boondael, mais Vanderkindere), donc je suis monté...



Ziedaar het antwoord: domweg een film zonder bestemming. Dit is al de nieuwe stijl (ook te zien bij de 25 en sommige 94's), waarbij enkel het lijnnummer de kleurcode draagt. De reden achter het ontbreken van de bestmeming is waarschijnlijk plaatsgebrek op de filmrol: deze 24 kan zowel tot het normale eindpunt Vanderkindere als tot Buyl (tramremise Elsene) gaan, en dan zijn er twee posities nodig, terwijl er nu maar één nodig is. Maar voor de reiziger wordt het er niet bepaald duidelijker op. Bij de 92 hetzelfde probleem, sinds die gedeeltelijk wordt gereden door oude 7700/7800's van de remise Schaarbeek.

Voilà la réponse: un film sans destination... Ce film est dans le style nouveau, la couleur de la ligne n'est que visible sous le numéro. On a probablement supprimé la destination à cause d'un manque de place sur la bobine des films: le 24 peut rouler jusqu'à son terminus régulier Vanderkindere, mais aussijusqu'à Buyl (dépôt d'Ixelles). Avec destination, on aurait donc besoin de deux films. Mais pour les voyageurs, cette solution n'est pas très claire. On a le même problème avec le 92, depuis qu'il est en partie desservi par les vieux 7700/7800 du dépôt de Schaerbeek.



Een T2000 op lijn 24, zoals normaal... alleen geeft hij Churchill weer als bestemming. Geen idee waarom, want als hij aan Churchill rechtsomkeert wil maken, moet hij toch eerst tot de normale eindhalte Vanderkindere rijden.

Un T2000 sur le 24... mais il affiche Churchill comme terminus. Aucune idée pourquoi, parce que s'il veut faire demi-tour à Churchill, il doit quand même rouler jusqu'à Vanderkindere.



Voertuig om aan de bovenleiding te werken; geen idee hoe het bij de MIVB genoemd wordt (de meeste speciale voertuigen hebben wel een naam).

Véhicule utilisé pour travailler à la caténaire; je ne sais pas comment on appele ce véhicule chez la STIB (la plupart des véhicules spéciaux ont un nom).



Een aardgasbus op lijn 59, waar ze het meest te zien zijn. De aardgasbussen zullen waarschijnlijk het eerst uit dienst genomen worden van de hele A300-serie, dat is ook de reden waarom ze niet herschilderd worden. Jammer, want ze rijden echt heerlijk.

Un bus au gaz sur le 59, la ligne sur laquelle on les voit souvent. De toute la série A300, les bus au gaz seront normalement déclassés en premier. C'est pourquoi qu'ils ne sont normalement pas repeint en gris.



Deze bus van de 'speciale diensten' (middendeur verwijderd voor meer plaats, bedoeld voor schooldiensten etc.) heeft kennelijk tegen een paaltje gezeten...

Ces bus des 'services spéciaux' (dans lequel on a enlevé la porte du milieu, afin d'avoir plus de places) a touché quelque chose, apparemment...



Een T2000 in 'scholing'. Waarschijnlijk wordt deze chauffeur het BCM-systeem in de T2000 aangeleerd, het systeem dat gebruikt wordt in de premetro (let op het geel-rode stickertje op de voorruit). De T2000's rijden nu immers op het premetrostuk Diamant-Boileau op lijn 24.

Un T2000 en écolage. Il s'agit probablement d'un écolage BCM, le système qu'on utilise dans le prémétro (remarquez le petit autocollant sur rouge-jaune sur le pare-brise). C'est que les T2000 roulent sur le tronçon prémétro Diamant-Boileau, sur le 24.



Sommige T3000's zien er nog altijd verminkt uit, ik heb nog altijd geen flauw idee waarom ze de verf erafgeschuurd hebben bij deze exemplaren.

Quelques T3000 sont toujours un peu mutilés. Je ne sais toujours pas pourquoi.



Tram 7750, bij mijn weten de enige tram van de serie 7700-7800 die nog geen eerste vernieuwing heeft ondergaan. Bij die vernieuwing hebben deze trams onder andere een vierkant, kleiner licht gekregen, naar het voorbeeld van de trams 7900 toen. Deze tram heeft dus nog een rond licht. Ik zal er een dezer dagen een aparte post aan wijden, deze tram neemt je echt terug naar het verleden.

Tram 7750. Pour autant que je sache, il est le seul de la série 7700-7800 qui n'a pas encore subi la première rénovation. Dans cette rénovation, on a entre autres remplacé le phare rond par un phare plus petit et carré, sur le modèle des 7900 en ce temps-là. Ce tram a donc encore un phare rond. Un de ces jours, je vais fabriquer un petit post sur ce 7750.



Dit is een bordje dat buschauffeurs eraan moet herinneren dat ze een bepaalde weg moeten volgen, bijvoorbeeld bij een omleiding. So far so good, maar lijn 25 is een... tramlijn! Geen flauw idee waarom dit bordje hier (= Rogier) dus hangt.

Voici une petite plaque qui rappele les chauffeurs de bus qu'ils doivent suivre une certaine route, en cas de déviation par exemple. D'accord, mais la ligne 25 est... une ligne de tram! J'ai aucune idée qu'est-ce que cette plaque fait ici (Rogier).



Tram 4004 in al z'n glorie aan Van Praet.

Tram 4004 dans toute sa splendeur à Van Praet.



Dezelfde 2038 in scholing als daarjuist, deze keer op het traject van lijn 23/24.

Le même 2038 (en écolage) que tout à l'heure, mais cette fois-ci sur le trajet des lignes 23/24.



Tram 3008 doet nog een laatste serie tests in de noord-zuidverbinding; deze foto is genomen op de dag voor de herschikking van het netwerk op 16 april (waarbij de 25/3 dus met T3000 werden gereden).

Tram 3008 en 'essais' dans l'axe nord-sud; cette photo a été prise le jour avant le restructuration du 16 avril, le premier jour du T3000 en service commercial dans l'axe nord-sud.



Een new A330 op lijn 13/14 aan het Noordstation; 's avonds worden deze twee lijnen gekoppeld (als lijn 14 tot Simonis en vanaf daar als lijn 13 tot UZ Brussel). Waarschijnlijk zal die fusielijn 's avonds bij een volgende herschikking van het netwerk het nummer 15 krijgen.

Un new A330 sur les lignes 13/14 à la Gare du Nord; pendant la soirée, ces deux lignes sont fusés (le bus roule comme 14 jusqu'à Simonis et ensuite comme 13 jusqu'à UZ Brussel). Cette ligne fusée (en soirée) sera probablement renommée 15.



Lijn 57 aan het Militair Hospitaal in Neder-over-Heembeek. Deze lijn is op maat gemaakt van de vele bedrijven langs het kanaal; 's ochtends zijn er een 15-tal ritten richting Militair Hospitaal en 's avonds ongeveer evenveel richting Noordstation. Voor de rest wordt deze lijn niet bediend. Hij volgt bijna de hele tijd het kanaal.

La ligne 57 à l'Hôpital Militaire, à Neder-over-Heembeek. Cette ligne à ete crée pour toutes les entreprises le long du canal; le matin, il y a environ 15 trajets direction Hôpital Militaire, le soir à peu près le même nombre direction Gare du Nord. Pour le reste, le 57 ne roule pas. Son itinéraire est parallèle au canal.



De 57's richting Noordstation zijn meestal 47's beperkt tot het Militair Hospitaal, die daar dus rechtsomkeert maken en terugrijden als 57. Zo ook dit exemplaar.

Les 57 direction Gare du Nord sont généralement des 47 limités à l'Hôpital Militaire, qui font donc demi-tour et retournent comme 57. Cet exemplaire vient d'arriver à l'Hôpital Militaire et repartira donc en 57.



Er wordt nog altijd hard gewerkt aan het normale trameindpunt in Rogier; de sporen in het Noordstation die naar dat eindpunt leiden, worden hier vervangen.

Il y a toujours des travaux au terminus tram à Rogier; ici, on remplace les voies à la Gare du Nord qui mènent à ce terminus.



Daarom rijdt de 25 dus voorlopig gekoppeld aan de 3, de doorgang is hier nogal moeilijk...

C'est pourquoi le 25 est temporairement fusé avec le 3, le passage est plutôt difficile...

00:25 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |