06-04-07

Te veel bussen in de Vooruitgangstraat?

De afgelopen dagen in het nieuws:

Vooruitgangstraat klaagt over zwaar busverkeer

Brussel - Het Wijkcomité Rogier wil dat er minder bussen door de Vooruitgangstraat rijden. In het deel van de straat tussen het Rogierplein en het Noordstation passeren er zo'n 1.500 bussen per dag en de bewoners klagen over de geluidsoverlast. ...

(bron: Brusselnieuws.be)

Even situeren, die Vooruitgangstraat. De Vooruitgangstraat is de straat die aan de westelijke zijde van de sporenbundel bij Brussel-Noord loopt, dus vanaf het Rogierplein via het Noordstation tot het kruispunt met de Koninginnelaan (bij de tramhalte Thomas). De klachten komen van de bewoners die in het eerste stuk van de Vooruitgangstraat wonen, dus tussen het Rogierplein en Brussel-Noord. Eerst en vooral wonen daar niet zoveel mensen, het grootste stuk is ingenomen door een paar ministeries, maar goed.

Wat is de klacht precies? Er zijn te veel bussen, vooral van De Lijn! Helemaal ongelijk hebben ze natuurlijk niet: in het Noordstation stoppen er gigantisch veel De Lijn-bussen, en bijna allemaal passeren ze eerst via het Rogierplein en de Vooruitgangstraat. Ik heb weer een van mijn intussen beroemde (ahum) schema's gemaakt om te illustreren hoe het precies zit (klik voor grotere versie).



Er zijn een vijftal belangrijke De Lijn-assen die naar het Noordstation leiden: vanuit Wemmel/Grimbergen/... via Bockstael (veruit het grootste aantal bussen), Asse/Liedekerke via Simonis, Ninove via het centrum (De Brouckère), Kortenberg/Leuven via Meiser en Kampenhout/Haacht via Bordet. Al deze assen komen samen op het stuk in kwestie, Rogier-Noord, dat dan ook zeer druk bereden wordt. Bijna alle buslijnen naar Brussel-Noord gebruiken bijgevolg ook de drukke kleine ring, in het westen of het oosten. De bussen staan dan ook constant vast in de file, zeker in de ochtend- en avondspits, én ze veroorzaken geluidsoverlast in de Vooruitgangstraat.

Ik vraag me af waarom De Lijn niet van een nood een deugd maakt in deze situatie. Waarom is het nodig dat al die buslijnen de grote verkeersassen volgen tot het Noordstation? Deze trajecten zijn vaak dubbel met de metro of andere vormen van openbaar vervoer. De bussen op de as Wemmel - Brussel rijden vanaf de Heizel (Koning Boudewijn) bijna constant parallel met de metro; eerst met de 1A en vanaf Ribeaucourt met de 2. In het oosten zijn er ook veel dubbele trajecten; bijvoorbeeld weer met metrolijn 2 op het stuk Rogier - Kruidtuin (- Madou), en de tramlijnen 92/93/94 op het stuk Kruidtuin - Sint-Maria/Robiano.

De buurtbewoners stellen nu voor om de bussen om te leiden via de Koning Albert II-laan, de laan met de hoogbouw die parallel loopt met de Vooruitgangstraat. Logisch, dan zijn zij van het geluid af, maar de verkeersknoop zal even groot blijven. Waarom nemen niet meer bussen gewoon een minder druk traject naar het Noordstation? Er bestaan al een paar van die trajecten. Kijk nu naar lijn 245 (stippellijn): die rijdt de hele tijd braafjes mee met de andere lijnen, tot iets voorbij Bockstael (vlakbij Tour & Taxis); daar slaat hij al vroeger af, door de Maritiemwijk naar Brussel-Noord, grotendeels via hetzelfde traject als de MIVB-bus 14. Waarom kunnen niet meer bussen van die drukke as die route gebruiken? Aansluiting met de metro is er toch al aan Koning Boudewijn, Stuyvenbergh, Bockstael, enzovoort.

In het oosten moeten er ook andere mogelijkheden zijn. De lijnen 270, 271, 272 en 358 bijvoorbeeld: op een gegeven moment (Sint-Maria) zijn ze erg dicht bij het Noordstation, maar toch duurt het nog een hele tijd voor ze daar aankomen omdat ze een omweg maken via Kruidtuin en Rogier. Ook hier is er al een lijn die een alternatieve route volgt, weliswaar zonder tussenstops: lijn 471, een snelbus die pas bij Helmet bij de 270-271-272 aansluit (en ook niet stopt tussen Noord en Bordet). Ik denk niet dat deze hele route bruikbaar is voor de oostelijke bussen, want er zijn wel een paar flessenhalzen op de route (Van Ooststraat, Verboekhovenplein, Helmet). Maar de bussen zouden bijvoorbeeld via het noordelijke stuk van de Vooruitgangstraat, Thomas en het Liedtsplein kunnen rijden, daarmee zullen ze volgens mij ook heel wat tijd uitsparen.

22:46 Gepost door MIVB-reiziger in Kleine of grote bedenking | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

03-04-07

Het nachtnet: Noctis!


Er wordt al jaren over gesproken, gediscussieerd, gedebatteerd en nog veel meer gezeverd. Maar nu wordt het dan toch werkelijkheid: het nachtnet van de MIVB. Het beestje is Noctis gedoopt. Op de site van de MIVB was er nog niets te vinden toen ik dit overzicht begon te schrijven, maar intussen staat er wel al pagina. Noctis zal twee nachten per week actief zijn, van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag, en dat vanaf 20 april. Op nieuwsjaarnacht loont het nog om metro's en trams te laten rijden, maar tijdens 'gewone' weekends zou dat nogal onrendabel zijn; alle lijnen worden dus gereden door bussen, maar vaak wel volgens het traject van een bestaande metro- of tramlijn.

De Brouckère is het grote zwaartepunt van het Noctis-netwerk; dat maakt ook meteen duidelijk dat het vooral gericht is op uitgaanders. Alle lijnen verbinden De Brouckère met een plaats aan de rand van de stad, behalve de centrumlijn N30 (Zuidstation - Rogier) en de cirkellijn N66/N99. Qua dienstregelingen is het vrij eenvoudig: alle lijnen rijden om de 20 minuten, met een eerste vertrek uit het centrum om 00.20 u en een laatste om 03.00 u. Omgekeerd vertrekt de eerste bus naar het centrum om 00.30 u, en dan ook om de 20 minuten, tot 02.30 u. Alle lijnen hebben (in theorie toch) dezelfde vertrektijden, met in enkele gevallen een paar minuten afwijking aan het eindpunt. De centrumlijn N30 rijdt ten slotte om de 10 minuten. De dienstregeling van Noctis kan trouwens op het begin nog overlappen met een laatste doorkomst van een 'daglijn', dus kijk altijd nog of er zo geen mogelijkheid meer is, dat is goedkoper.

De meeste lijnen hebben een traject dat overdag niet helemaal in die vorm bestaat; dat lijkt misschien een rare keuze in verband met de lijnbekendheid, maar 's nachts zijn er andere dingen mogelijk: een buslijn kan bijvoorbeeld via de Wetstraat rijden, daar is 's nachts toch amper verkeer. Overdag zou een dergelijke buslijn daarentegen voortdurend vast zitten in de files.

De bestaande lijn N71 wordt veranderd; die zal voortaan (als enige nachtlijn) rijden in de nacht van donderdag op vrijdag. De volgende twee nachten rijdt hij niet, maar zijn traject komt grotendeels overeen met dat van de Noctis-lijn N09. De Interdepot-bussen zullen waarschijnlijk ook blijven rijden; dat zijn bussen die in de eerste plaats voor het personeel rijden, maar ook voor reizigers toegankelijk zijn. Ze maken een nog grotere cirkel dan de N66/N99 en doen daarbij onder andere alle tram- en busdepots aan. Belangrijk detail is dat de Interdepots tot nader order elke dag van de week rijden, maar niet volgens een even mooie frequentie als de Noctis-bussen.

Last but not least: de tarieven. Geen nieuwe tarievenserie om het allemaal nog moeilijker te maken, maar een bestaande formule: die van de Airport Line. Een kaartje voor een enkele rit kost 3 euro, een tienrittenkaart 21 euro. Die kaartjes zijn geldig op het hele Noctis-netwerk én op het gewone dagnetwerk, maar niemand zal natuurlijk op het idee komen om zijn geld daaraan te verspillen. Of de kaartjes identiek dezelfde zijn (en dus ook bruikbaar erop) als die van de Airport Line, weet ik niet. Er zijn ook abonnementen in de vorm van een supplement op het gewone abonnement: 7 euro bij een maandabonnement, 70 euro bij een jaarabonnement.

Een overzicht per lijn:

N01 De Brouckère - Peter Benoit
Over deze lijn kan ik kort zijn: het is helemaal het traject van de bestaande buslijn 47, beperkt tot Peter Benoit (Neder-Over-Heembeek). Het gaat dus via de Antwerpsepoort, De Trooz, Van Praet en Heembeek tot de eindhalte.

N02 De Brouckère - Sint-Vincentius
Lijn N02 volgt bijna helemaal het (noordelijke) traject van de bestaande, drukke tramlijn 55. N02 rijdt dus via Rogier, het Noordstation, Liedts, Verboekhoven en Helmet naar Vrede. Daar maakt de lijn een klein lusje naar de eindhalte Sint-Vincentius (Evere), zoals de bestaande buslijn 54. Vanuit het centrum zijn er trouwens nog tot iets voor 1 u 's nachts trams 55 tot Verboekhoven, is goedkoper.

N03 De Brouckère - Bordet
Een bestaande buslijn te onthouden hier: lijn 66. Twee verschillen met die lijn: tussen Congres en Robiano gaat lijn N03 via Kruidtuin (zoals de tramlijnen 92/93) in plaats van via Madou, en vanaf Onze-Lieve-Vrouw rijdt lijn N03 nog twee haltes verder naar Bordet (Evere), zoals de bestaande buslijn 45.

N04 De Brouckère - Begraafplaats van Brussel
De begin- en eindhalte van deze lijn zijn exact dezelfde als die van de bestaande lijn 66, maar daar blijft het ook ongeveer bij. Het traject komt grotendeels overeen met dat van de lijnen 61 en 63. Tot Kruidtuin volgt N04 dezelfde route als N03; vanaf daar gaat het via het traject van lijn 61 naar Dailly, dan via de Leuvensesteenweg naar Meiser, en vanaf daar via het traject van lijn 63 naar Begraafplaats van Brussel (Evere).

N05 De Brouckère - Marcel Thiry
Ook hier weer een bestaande lijn om te onthouden: buslijn 29. Tussen De Brouckère en Plasky volgt N05 het traject van buslijn 63 (dat al grotendeels overeenkomt met dat van lijn 29), vanaf daar gaat het helemaal via de route van lijn 29 naar Marcel Thiry (Sint-Lambrechts-Woluwe).

N06 De Brouckère - Trammuseum
De eerste lijn die wat verschilt van de bestaande lijnen. Tussen De Brouckère en Montgomery gaat het zoals metrolijn 1B, met een paar bijzonderheden: tussen Kunst-Wet en Schuman hangt de reisweg van de rijrichting af: richting centrum gaat het via de Wetstraat, richting Trammuseum via de Belliardstraat. Vanaf Montgomery volgt N06 het traject van de tramlijnen 39/44 tot Trammuseum (Sint-Pieters-Woluwe).

N07 De Brouckère - Herrmann-Debroux
Tussen De Brouckère en Schuman: idem dito als N06, dus ook met de rechthoek Westraat-Belliardstraat. Vanaf Schuman gaat het via het traject van lijn 36 naar De Jacht, en vanaf daar via het traject van lijn 34 naar Oudergem-Shopping. Daar slaat de bus af naar Herrmann-Debroux (Oudergem).

N08 De Brouckère - Wiener
Makkelijk samen te vatten: buslijn 95. Tussen De Brouckère en Koning het traject van (onder andere) buslijn 71, de rest is identiek aan de bestaande lijn 95. Dus via Troon, Luxemburg en Etterbeek station naar Wiener (Watermaal-Bosvoorde).

N09 De Brouckère - Boondaal station
Ook hier een referentielijn: de 71. Tussen De Brouckère en de ULB volgt N09 helemaal hetzelfde traject als de 71. Vanaf daar gaat het nog een paar haltes verder naar Boondaal (Elsene), zoals de trams 94 en 25 (nu nog de 24). Op donderdagnacht zal de N71 dit traject grotendeels bedienen; aan de ULB zal die lijn dan afbuigen naar Delta en Beaulieu, zoals de normale 71.

N10 De Brouckère - Fort Jaco
Een vrij uniek traject: van De Brouckère tot Beurs, daar via het traject van lijn 95 tot de Kleine Zavel en zo via het Poelaertplein naar Louiza. Vervolgens via het traject van de tramlijnen 91 en 92 tot Ma Campagne, vervolgens een kleine slag naar links om het traject van lijn 60 over te nemen tot het Sint-Jobplein. Ten slotte gaat het weer zoals lijn 92 tot Fort Jaco (Ukkel).

N11 De Brouckère - Kalevoet station
In twee lijnen samen te vatten: 48 en 55. Van De Brouckère naar Beurs, vanaf daar zoals lijn 48 (met misschien een of twee andere haltes) tot Albert, en vanaf daar zoals tramlijn 55 tot Ukkel-Kalevoet.

N12 De Brouckère - P Stalle
Ook hier een bekend traject, dat van tramlijn 52. Van De Brouckère tot het Zuidstation via de centrumlanen, en vanaf daar tot Stalle (kruispunt) zoals de tramlijnen 52 en 18 (al doet hij geen omweg via Sint-Gillis, zoals de 18). Het eindpunt ligt aan de park-and-ride van Stalle (Ukkel), waar tramlijn 91 overdag zijn eindhalte heeft.

N13 De Brouckère - Frans Hals
Nachtlijn N13 volgt grotendeels het traject van buslijn 46, dus van De Brouckère via Beurs, Clemenceau en Sint-Guido naar de rand. Waar de 46 afslaat richting Westland Shopping (halte De Tollenaere) gaat de N13 onder de ring door om vervolgens weer een kleine stukje richting centrum te rijden, via de Marius Renardlaan, naar de eindhalte Frans Hals (Anderlecht).

N14 De Brouckère - Machtens
Qua afstand een van de kortste nachtlijnen. Het traject komt grotendeels overeen met de westelijke helft van lijn 63, dus De Brouckère - Machtens via de Dansaertstraat, Ninoofsepoort en het Weststation. Het enige verschil is dat de N14 tussen het Weststation en Machtens via de Ninoofsesteenweg rijdt en niet via de Edmond Machtenslaan.

N15 De Brouckère - Hunderenveld
Nachtbus N15 heeft een vrij bijzonder traject. Vanaf De Brouckère gaat het bijna altijd rechtdoor, via de Dansaertstraat de Gentsesteenweg op, met haltes aan onder andere Zwarte Vijvers en Ossegem. Aan het Schweitzerplein slaat de N15 ten slotte af naar Hunderenveld (Sint-Agatha-Berchem), het traject van tramlijn 19.

N16 De Brouckère - Berchem station
Deze lijn volgt tussen De Brouckère en Zwarte Vijvers hetzelfde traject als de N15; daar slaat hij af naar Simonis, via het traject van buslijn 20. Vanaf daar neemt de N16 het traject van buslijn 87 over, dus langs de basiliek, Ganshoren en Basilix naar het station van Sint-Agatha-Berchem.

N17 De Brouckère - Dielegem
Tussen De Brouckère en iets voorbij Simonis hetzelfde verhaal als de N16. Aan de basiliek slaat N17 af richting Jette, langs de 'Miroir' (Spiegel), het Koningin Astridplein over naar het station van Jette (zoals tramlijn 19) en vanaf daar naar Dielegem (zoals buslijn 53), niet ver van het UZ Brussel (AZ-VUB).

N18 De Brouckère - Heizel
De laatste nachtlijn die vanuit De Brouckère vertrekt. De N18 volgt grotendeels het westelijke traject van metrolijn 1A, alleen neemt hij in het centrum een kleine shortcut (via de Antwerpsepoort, Ribeaucourt en Vanderstichelen). Deze lijn rijdt ook eerst naar Koning Boudewijn en dan naar de Heizel, de metro doet het omgekeerd.

N30 Zuidstation - Rogier
De N30 is de centrumlijn, die het zuiden en het noorden van de vijfhoek (Zuidstation - Rogier) met elkaar verbindt. De haltes zijn dezelfde als die van de premetro, dus Zuidstation, Lemonnier, Annessens, Beurs, De Brouckère en Rogier. Vergeet niet dat er tot bijna 1 u 's nachts nog trams rijden op de noord-zuidverbinding, dat is goedkoper. De N30 rijdt om de tien minuten.

N66 Zuidstation - Zuidstation (tegenwijzerzin)
N99 Zuidstation - Zuidstation (wijzerzin)
De N66/N99 is, zoals gezegd, de ringlijn. De twee rijrichtingen hebben een apart nummer; de N66 rijdt tegen de klok in, de N99 met de klok mee. De cirkel houdt het midden tussen de kleine ring (rond de vijfhoek) en de grote ringlanen; het traject loopt dan ook vooral door de gemeenten van de 'eerste kroon', zoals Sint-Gillis, Elsene, Etterbeek, Schaarbeek en Molenbeek. Het traject is Zuidstation - Flagey - Schuman - Dailly - Noordstation - Simonis - Weststation - Zuidstation. Het zuidelijke stuk (Zuidstation - De Jacht) verloopt via het traject van de tramlijnen 81 en 82, en tussen het Noordstation en Simonis via dat van buslijn 14. Verder zijn er geen grote gemeenschappelijke trajecten met bestaande lijnen.

Tot zover de tekst, tijd voor een overzichtelijke kaart. Toen ik dit overzicht begon te maken, waren er nog geen duidelijke kaarten (ook niet op de MIVB-site), dus heb ik me er zelf maar mee beziggehouden. Intussen staat er ook een kaart op de MIVB-site, maar mijn resultaat staat alvast hieronder. De lijnen zijn uitgetekend op basis van een blinde netkaart, dus het verloop ervan zou correct moeten zijn. De achtergrond (nachtkaart van Brussel) is er pas achteraf op gezet, dus het verloop van de lijnen komt soms niet 100% (maar toch dicht in de buurt ervan) met de kaart. Dat is ook niet het belangrijkste, die achtergrond is vooral decoratie. In deze kaart zitten vele uren werk; wees dus alsjeblieft zo vriendelijk om even een mailtje te sturen als je hem wilt gebruiken (normaal geen probleem) en vergeet de bronvermelding niet. Ik kan altijd ook een nóg grotere kaart fabriceren (zonder kwaliteitsverlies) op aanvraag.


La version francophone suivra un de ces jours. Vous pouvez déjà télécharger le plan en français, ici.

01:05 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

31-03-07

Op visite op lijn 29

Vandaag weer een ritje meegereden met Vanhoolke, op lijn 29. Dat is een lijn van contrasten, zoals er veel zijn in Brussel. Vertrekken aan Hof Ten Berg in het vrij chique Sint-Lambrechts-Woluwe, via de meer gemiddelde wijken van Schaarbeek (omgeving van Diamant) en dan plots in een van de armste buurten van Brussel terechtkomen, Sint-Joost-ten-Node. Dat maakt het ook zo leuk om met dergelijke lijnen mee te rijden, al zijn er wel betere voorbeelden dan de 29 (daar zal Vanhoolke het wel mee eens zijn ;-)).

Aujourd'hui de nouveau un petit tour dans le bus de Vanhoolke, sur la ligne 29. Cette ligne est une ligne avec beaucoup de contrastes: il roule de Hof Ten Berg (Woluwe-Saint-Lambert, quartier plutôt chic) via les quartiers moyens de Schaerbeek (Diamant) à Saint-Josse-ten-Node, l'un des quartiers les plus pauvres à Bruxelles (et il continue encore vers De Brouckère).



Vertrek aan Diamant. In alle premetrostations van de grote ring (Diamant > Boileau, tramlijnen 23, 24, 90 (binnenkort 25)) zijn deze schermen, die er al jaren werkloos hingen, intussen in gebruik genomen. Voorlopig geven ze alleen algemene reizigersinformatie, zoals over de wijziging van de tramlijnen. Op termijn moeten ze, zoals in de metro, de eerstvolgende trams aankondigen.

Départ à Diamant. Dans toutes les stations prémétro de la grande ceinture (Diamant > Boileau, lignes 23, 24, 90 (bientôt 25)), ces écrans ont été mis en service. Pour le moment, ils n'affichent que des informations générales sur la STIB, comme le changement des lignes de tram.



De bordjes voor het nachtnet (Noctis) beginnen overal te verschijnen, maar vreemd genoeg (nou ja...) staat er nog niets op de MIVB-site. Ik zal een dezer dagen een overzicht posten van het nieuwe nachtnet.

Les panneaux du futur réseau de nuit (Noctis) apparaissent, mais curieusement, on en parle pas encore sur le site de la STIB. Un de ces jours, je vais poster plus d'informations sur le réseau de nuit.



Een Mercedes Citaro op lijn 12. Ik heb een paar 12's zien passeren, en allemaal met een Citaro. Dikwijls rijden er ook veel Van Hool A300's op, als er weer een paar Citaro's in panne liggen. Misschien gaat het dan toch de goede kant uit.

Un Mercedes Citaro sur la ligne 12. J'ai vu quelques bus sur le 12, chaque fois un Citaro. Souvent, il y a aussi des Van Hool A300 sur le 12, quand un Citaro est de nouveau en panne.



Hier klopt iets niet...

Il y a quelque chose qui ne va pas ici...



Idem dito voor de bus van Vanhoolke, maar dan omgekeerd (let op de kleur van de spiegel).

La même chose pour le bus à Vanhoolke, mais à l'inverse (remarquez la couleur du rétro).



Van buiten gezien, met onze vriend aan het stuur.

Vue de dehors, notr'ami au volant.



Bij Hof Ten Berg is er een 'tijdelijke' omleiding. Een mooi staaltje MIVB-toestanden: eerst was de omleiding gepland tot 09/03, daarna is dat doorgestreept en is er manueel een andere datum bijgeschreven, en intussen is die ook doorgestreept en geldt de omleiding voor onbepaalde duur...

A Hof Ten Berg, il y a une déviaton 'temporaire'. Voilà comment ça va souvent chez la STIB: la déviation était prévue jusqu'au 09/03, après on a barré cette date en la remplaçant par une autre, et entre-temps, on a également barré la nouvelle date, mais sans écrire une autre.



Er worden meer en meer bussen herschilderd, en sinds kort wordt ook de band boven de ramen in het zwart gezet (vergelijk met de grijze bus een paar foto's hoger), om deze bussen de 'new look' van de A330 en Citaro mee te geven.

Les bus sont de plus en plus repeints dans la nouvelle livrée, et maintenant on peint aussi la bande au-dessus des fenêtres en noir (comparez-le au bus quelques photos plus haut), pour donner ces bus le 'new look' du A330 et Citaro.



Idem dito voor de gelede Van Hools AG300 (stelplaats Delta).

Lâ meme chose pour les Van Hool AG300 articulés (depôt de Delta).



Wat krijgen we nu, een A330 op lijn 66? Deze lijn wordt normaal gereden door bussen van Haren, en daar zijn er geen A330's. Misschien een (hoogst uitzonderlijke) test, of een reservechauffeur van Molenbeek (waar de A330's thuishoren) die een bus uit z'n eigen stelplaats meenam.

Eh, un A330 sur le 66? Cette ligne est normalement désservie par des bus du depôt de Haren, et il n'y a pas des A330 là-bas. Peut-être un essai (assez rare), ou un chauffeur de réserve de Molenbeek (où les A330 sont stationnés) qui utilise un bus de son propre depôt.

00:09 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

27-03-07

Foto-update

Een kleine verzameling foto's van de afgelopen weken, die niet bij een of andere 'tour' thuishoorden.

Quelques photos des semaines passées, qui ne font pas partie d'un 'tour'.



Tram 2049 op lijn 92, aan Verboekhoven (ook op Wikipedia).

Tram 2049 sur la ligne 92, à Verboekhoven.



Tram 7912 op lijn 52, aan De Wand (ook op Wikipedia). In de verte het Atomium...

Tram 7912 sur la ligne 52, à De Wand. On voit aussi l'Atomium...



Tram 7906 op lijn 55 (beperkt tot het Zuidstation) aan Thomas (ook al op Wikipedia).

Tram 7906 sur la ligne 55 (barré Midi) à Thomas.



De 'stofzuiger' van de MIVB, die allerlei vuiligheid van de tramsporen opzuigt. Hij is meestal 's nachts actief en je herkent hem aan het helse lawaai, dat de hele straat wakker maakt.

L'"aspirateur" de la STIB, qui aspire tout genre de saloperie des voies. Il fait son travail pendant la nuit et on le reconnait à son bruit d'enfer, qui reveille toute la rue.



Nog eens een T2000 (2010) op lijn 92, maar dit keer (volledig!) in de nieuwe kleuren.

De nouveau un T2000 (2010) sur le 92, mais cette fois-ci (entièrement!) dans la nouvelle livrée.



Help! Maar serieus, ik weet wel dat die film 'S.O.S.' hier per ongeluk opgezet is (aan de voorkant was het de normale), maar waar dient hij eigenlijk voor?

Au secours! Mais sérieusement, je sais bien que ce film 'S.O.S.' a été mis par accident, mais à quoi sert-il normalement?



Kijk nog maar eens goed naar deze tram 90 (in de nieuwe kleuren), nu het nog kan...

Regardez bien ce tram 90 (dans la nouvelle livrée), tant que c'est encore possible...



Opnieuw een herschildere PCC, deze keer op lijn 52 aan Van Praet. Meestal wordt lijn 52 met driedelige PCC's (T7900) gereden.

De nouveau un PCC dans la nouvelle livrée, cette fois-ci sur le 52 à Van Praet. Normalement, le 52 est roulé avec des PCC de la série T7900.



Het interieur van zo'n 'vernieuwde' PCC. Eerlijk gezegd vind ik het een achteruitgang, de stof op de stoelen en banken doet niet echt modern aan. De MIVB had misschien beter deze oncomfortabele stoelen en banken vervangen door exemplaren zoals op de 7900, meer plaats en veel zachter.

L'intérieur d'un PCC 'renové'. Franchement, je trouve que c'est une régression; le revêtement des sièges me fait pas une impression moderne. La STIB avait mieux remplacé ces sièges inconfortables par des sièges comme on voit dans les tram de la série 7900.



Bus 8713 (Van Hool A300) van het depot Haren op lijn 47 naar Vilvoorde Brug, volop aan het draaien aan de Van Praetbrug.

Bus 8713 (Van Hool A300) du depôt de Haren sur la ligne 47 vers Vilvoorde Brug, en train de tourner près du pont Van Praet.



Een mooie T4000 (4004) op lijn 23 komt juist de korte tunnel bij Van Praet uitgereden.

Un beau T4000 (4004) sur le 23 vient du sortir du petit tunnel avant Van Praet.



Een vrouwelijke chauffeur krijgt haar T3000-opleiding in stel 3006, dat vorig jaar een paar weken in Zweden (Stockholm) doorgebracht heeft voor tests. De foto is genomen aan Prinses Elisabeth, op het stukje spoor (Prinses Elisabethlaan > Lambertmontlaan) dat normaal door tramlijn 24 gebruikt wordt.

Une conductrice recoit son écolage T3000 dans la motrice 3006, qui a passé quelques semaines en Suède (Stockholm) pour des épreuves. La photo a été prise à Princesse Elisabeth, sur les voies (av. Princesse Elisbath > bd. Lambertmont) qui sont normalement employés par la ligne 24.



Aardgasbus 8696 op lijn 59 aan de eindhalte Bordet (voor het grote publiek dan toch, want hij rijdt nog langs het depôt), met de immer sympathieke Gaston aan het stuur.

Le bus à gaz 8696 sur la ligne 59 au terminus Bordet (pour le grand publique, parce qu'il passe encore devant le depôt), avec Gaston - toujours très sympa, lui - au volant.



Citaro nummer 8859 (stelplaats Molenbeek) aan Beurs, klaar om een dienst op lijn 95 aan te vatten (film nog niet geactiveerd).

Citaro no. 8859 (depôt de Molenbeek) à Bourse, prêt à commencer son service sur le 95 (le film n'était pas encore activé).



Zelfde plaats, zelfde lijn, maar deze keer wel een Van Hool AG300 van Delta.

Même lieu, même ligne, mais cette fois-ci un Van Hool AG300 de Delta.



Een panoramafoto van het premetrostation in Brussel-Noord. Links het spoor naar Thomas (noorden), rechts de twee sporen naar de kopsporen in Rogier (voorlopig buiten gebruik, binnenkort waarschijnlijk gebruikt door de nieuwe lijn 25) en uiterst rechts het normale spoor naar Rogier en verder (zuiden). Foto staat ook op Wikipedia.

Une photo panoramique de la station prémétro de la Gare du Nord. A gauche la voie vers Thomas (nord), à droite les deux voies vers le terminus à Rogier (temporairement hors services à cause de travaux, mais bientôt employé par la nouvelle ligne 25) et à l'extrême droite la voie vers Rogier et plus loin (sud).



Opnieuw een panoramafoto, deze keer van de Churchillrotonde aan de gelijknamige tramhalte. Links wachten trams 3, rechts trams 23. Foto staat ook op Wikipedia.

De nouveau une photo panoramique, cette fois-ci du rond-point Churchill. Les trams de la ligne 3 attendent à gauche, les trams de la ligne 23 à droite.

11:41 Gepost door MIVB-reiziger in Fotoverslag | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

25-03-07

Carnaval?

Een mens zou bijna denken dat het carnaval is bij de MIVB. Waarom? Vanwege de trams en bussen die met allerlei rare kleurtjes rondrijden. Bussen die al helemaal in het grijs zijn maar nog een gele spiegel hebben en vice versa, trams die helemaal in het grijs herschilderd zijn op een klein (maar wel goed zichtbaar) vlakje na, splinternieuwe trams waarvan de voorkant helemaal afgeschuurd (wit) is? Een paar voorbeelden:

On dirait que c'est carnaval chez la STIB! Pourquoi? A cause de tout les trams et bus qui roulent avec des couleurs étranges. Des bus qui sont entièrement repeints en gris sauf un seul rétro jaune et vice versa, des trams repeints en gris sauf une petite face (mais bien visible), des trams flambant sur lesquelles on a décapé la peinture, etc. Quelques exemples:



Ik vind de herschilderde T2000's best wel mooi, maar op voorwaarde dat ze helemaal herschilderd zijn! Dit exemplaar (nummer 2019) is helemaal in de nieuwe kleuren, op deze kleine vlakjes na (twee aan elke kant). Op die plaats vallen ze natuurlijk nogal op, het geeft nogal een amateuristische indruk.

J'aime bien les T2000 dans les nouvelles couleurs, mais à condition qu'ils soient complètement repeints! Cet exemplaire (le 2019) a encore des petites faces en jaune (deux à chaque côté). A cet endroit, ça tire bien l'oeil, on pourrait penser que c'est de l'amateurisme.



Een bus in de oude kleuren... behalve de spiegel! Zo zijn er veel voorbeelden (zowel grijze bus met gele spiegel als gele bus met grijze spiegel), meestal met de andere spiegel trouwens.

Un bus dans les anciennes couleurs... sauf le rétro! Il y a beaucoup d'exemples comme ça (aussi bien bus gris avec rétro jaune que bus jaune avec rétro gris), en général c'est l'autre rétro (près de la porte) qui a une autre couleur.



Een andere categorie dan de perikels met de oude/nieuwe kleuren, maar ook het vermelden waard: de laatste tijd rijden er verschillende T3000's rond met een helemaal afgeschuurde (dus witte) voorkant. Geen flauw idee waarom.

Une autre catégorie que les problèmes avec les nouvelles/anciennes couleurs, mais aussi digne de mention: ce dernier temps, j'ai vu déjà plusieurs T3000 sur lesquelles on a décapé la peinture. Aucune idée pourquoi.

Is er iemand die een zinnige verklaring heeft voor deze 'kleurvoorvallen'? Est-ce qu'il y a quelqu'n qui peut dire quelque chose de sensé à ce propos?

22:07 Gepost door MIVB-reiziger in Kleine of grote bedenking | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Adieu tram 90, bienvenue tram 25!

Il y a quelques jours, la STIB a présenté la nouvelle phase du réarrangement du réseau. Cette phase commence le 16 avril, le lundi après les vacances de Pâcques. Quelques lignes de tram seront suprrimées/modifiées, on ne touche pas encore au réseau bus (si ce n'est que des bus articulés commenceront à rouler sur quelques lignes). Le changement le plus important, c'est la suppression de la ligne 90 et la mise en service de la nouvelle ligne 25, en grande partie pour compenser la suppression du 90. Les changements ligne par ligne, avec une note critique si nécessaire.

La ligne 23 sera prolongée de Churchill/Vanderkindere jusqu'à la Gare du Midi, pour compenser la suppression du 90. Pour éviter tout malentendu: ce prolongement n'est que TEMPORAIRE. Il est prévu que le 23 roulera de nouveau jusqu'a Churchill/Vanderkindere quand la ligne 4 sera mise en service et le 3 renforcé (probablement en 2008). Je pense que la STIB se fourvoie une faute grave de ne pas souligner que le 23 n'est que temporairement prolongé; il y a eu beaucoup de grognement quand on a scindé le 3 et 23, et maintenant que tout le monde s'y est plus ou moins habitué, on crée de nouveau une liasion directe entre Uccle/Ixelles/Etterbeek et le centre-ville. Ca va être gaie en 2008, quand on va de nouveau le limiter à Churchill...

Le 24 alors. Maintenant, le 24 est une genre de ligne fantôme (il existe, mais personne ne le connait) entre la gare de Schaerbeek et Boondael, surtout comme renforcement du 23, parce qu'il ne roule que pendant les heures de pointe. A partir d'avril, le 24 sera encore plus un renforcement du 23, car le terminus deviendra Vanderkindere au lieu de Boondael. Le 24 aura alors tous ces arrêts en commun avec le 23, sauf Schaerbeek gare. La STIB parle de 'meilleures fréquences', mais je suppose que cette ligne ne roulera toujours que pendant les heures de pointe.

Une nouvelle ligne! Le 25 est le successeur de la ligne 90. Entre Rogier et Buyl, il suivra le même trajet que le 90 aujourd'hui; à partir de là, il roulera vers Boondael, remplacant le 24 (qui est dévié à Vanderkindere). J'ai toujours entendu qu'on allait employer des T2000 (les trams qui roulent sur le 91-92-93-94) pour le 25 (remarquez aussi tous les T2000 que j'ai déjà vus en 'épreuves' dans le tronçon prémetro de la grande ceinture), mais la STIB dit que les 'nouveaux trams' rouleront sur le 25. Quand même du T3000/T4000 alors?

Je ne sais pas si le terminus à Rogier sera déjà prêt dans quelques semaines, donc il est possible que le 25 et le 3 seront de nouveau mariés pour un certain temps (comme le 90 et le 3 aujourd'hui). D'autre part, cela implicerait que les (T2000/)T3000/T4000 rouleront déjà dans l'axe nord-sud...

Le tram 90 sera donc supprimé. Son itinéraire n'est evidemment pas entièrement abandonné; le nouveau 25 roulera sur le tronçon Rogier-Buyl et le 23 prolongé sur le tronçon Buyl - Gare du Midi. Les voyageurs n'auront pas à leur plaindre, du moins si les T3000/T4000 rouleront en effect sur le 25. Il faut aussi admettre que le 90 n'a(vait) pas un itinéraire très logique; je ne compte plus les fois que j'ai vu des touristes ou profanes qui voulait se diriger de Rogier ou la Gare du Nord vers la Gare du Midi, ne pas savant que le 90 fait ce grand détour. Mais comme amateur du transport en commun, il reste dommage de voir disparaitre une ligne, certainement une ligne avec une telle histoire.

Encore un changement sur le 93: cette ligne sera limité à l'arrêt Legrand, à la fin de l'avenue Louise (le nouvel itinéraire sera donc Schaerbeek gare - Legrand). La STIB est toujours en train de construire le terminus à Legrand, on voit bien les travaux en passant (avec le 23/90/94). Le trajet abandonné Legrand - Marie-José restera desservi par la ligne 94, et le nouveau 25 roulera aussi sur le tronçon Buyl - Marie-José. Le 93 sera probablement complètement supprimé en 2008 (compensé par des renforcements du 92 et 94).

Les autres lignes de tram et bus restent inchangées, mais cela ne dura pas longtemps: la prochaine phase, qui sera beaucoup plus radicale, est prévue pour juillet 2007.

12:47 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

23-03-07

Adieu tram 90, welkom tram 25!

Onlangs is weer de nieuwste fase van de herschikking van het netwerk voorgesteld. Deze fase gaat in op 16 april, de eerste dag na de paasvakantie. Enkel sommige tramlijnen zullen veranderingen ondergaan, aan het busnetwerk wordt voorlopig niet geraakt (behalve dat sommige buslijnen bijvoorbeeld gelede bussen zullen krijgen, maar dat is allemaal nog niet definitief). De belangrijkste verandering is de afschaffing van lijn 90 en (grotendeels ter compensatie daarvan) de creatie van lijn 25. Een overzicht per lijn, met de nodige kritische noten.

Tramlijn 23 wordt in het zuiden verlengd van Churchill/Vanderkindere naar het Zuidstation, om het verdwijnen van tramlijn 90 te compenseren. De MIVB lijkt er geen aandacht aan te besteden, dus doe ik het maar: deze verlenging is TIJDELIJK! Volgend jaar wordt de nieuwe tramlijnen 4 in dienst gesteld en de bestaande 3 versterkt, en dan zal tramlijn 23 weer beperkt worden tot Vanderkindere. Ik denk dat de MIVB hier een grote vergissing begaat; er is gigantisch veel gemopper geweest over de effectieve splitsing van de lijnen 3 en 23 destijds. En net nu de mensen het ongeveer gewend zijn (dat gaat meestal nogal traag), creëren ze opnieuw een doorgaande verbinding!

Ik denk dat dat nog vuurwerk zal geven als deze maatregel weer ongedaan wordt gemaakt. Mensen kunnen het over het algemeen maar moeilijk verkroppen (en terecht) als ze iets moois krijgen (een doorgaande verbinding tussen Ukkel/Elsene/Etterbeek en het Zuidstation, in moderne trams) dat hen dan achteraf weer wordt afgenomen. Hier had wat mij betreft een stuk meer communicatie achter mogen zitten, op z'n minst om de mensen duidelijk te maken dat dit TIJDELIJK is.

Tramlijn 24 dan. Nu is die een soort spooklijn (hij is er wel, maar bijna niemand kent hem) tussen Schaarbeek station en Boondaal, vooral als versterking van lijn 23, want momenteel rijdt lijn 24 alleen tijdens de spitsuren (en dan nog dikwijls beperkt tot Buyl). Vanaf april zal lijn 24 al helemaal een versterking van lijn 23 zijn, want het zuidelijke eindpunt wordt Vanderkindere. Op Schaarbeek station na heeft lijn 24 dan dus al zijn haltes gemeen met lijn 23. De MIVB blijft nogal vaag over het aanbod ('betere frequenties'), maar ik vermoed dat deze lijn nog altijd enkel tijdens de spitsuren zal rijden.

Een nieuwe tramlijn! Tramlijn 25 is de opvolger van tramlijn 90. Tussen Rogier en Buyl volgt deze tramlijn hetzelfde traject als zijn voorganger; vanaf daar gaat het via het voormalige traject van lijn 24 (omgelegd naar Vanderkindere) en het nog altijd actuele traject van lijn 94 naar de ULB en Boondaal. Het traject is dus Rogier - Boondaal. Er is tot nu toe dikwijls gefluisterd dat er T2000-trams ingezet zullen worden op deze lijn (oudere lagevloertrams, die nu vooral op de lijnen 91-92-93-94 rijden). Dat vermoeden werd alleen maar sterker toen ik zag hoeveel T2000's testritten aan het uitvoeren waren in het premetrogedeelte van de grote ring.

Maar vreemd genoeg zegt de MIVB op haar site dat 'de gloednieuwe trams' ingezet zullen worden op deze lijn. Dus toch T3000/T4000? De toekomst zal het uitwijzen, meer kan ik niet zeggen. Ik weet ook niet of de eindsporen in Rogier klaar zullen zijn tegen april, dus het is mogelijk dat de nieuwe lijn 25 nog een tijdje gekoppeld rijdt aan lijn 3, zoals dat nu al het geval is met lijn 90. Anderzijds zou dat laatste betekenen dat er dan T2000/T3000/T4000 in de noord-zuid zal rijden, dat zou ook weer een primeur zijn. Afwachten dus.

Het is dus definitief: tramlijn 90 wordt helemaal afgeschaft. Er gaat natuurlijk geen traject verloren, want het grootste gedeelte (Rogier-Buyl) wordt overgenomen door de nieuwe lijn 25. Het zuidelijke gedeelte (Buyl-Zuidstation) wordt tijdelijk overgenomen door lijn 23. De reizigers zullen er wellicht alleen maar beter van worden (als er tenminste inderdaad 'gloednieuwe trams' rijden op lijn 25), en het is wel een feit dat lijn 90 nogal een onlogische reisweg had; hoeveel toeristen en leken heb ik al niet op deze lijn gezien die van Rogier naar het Zuidstation wilden, en niet beseften dat tram 90 wel een heel grote omweg maakt. Maar als OV-liefhebber blijf je het natuurlijk jammer vinden dat een lijn verdwijnt, zeker omdat lijn 90 al een lange geschiedenis heeft.

Nog een verandering op lijn 93: die wordt in het zuiden beperkt tot de halte Legrand (nieuwe traject dus Schaarbeek station - Legrand), aan het einde van de Louizalaan. Daar is de MIVB nu nog volop de kopsporen aan het bouwen, je moet er maar eens op letten als je er passeert. Het verloren traject Legrand - Marie-José wordt nog altijd bediend door lijn 94, en op het stuk Buyl - Marie-José zal ook de nieuwe lijn 25 rijden. Op termijn zal lijn 93 waarschijnlijk helemaal verdwijnen; dat zou opgevangen moeten worden door hogere frequenties op lijn 92 (noordelijke stuk) en lijn 94 (zuidelijke stuk).

Alle andere tram- en buslijnen blijven voorlopig ongewijzigd. Maar lang zal dat niet duren; de volgende fase, die een stuk ingrijpender zal zijn, is voorlopig gepland voor juli 2007.

La version francophone suivra cet après-midi.

06:30 Gepost door MIVB-reiziger in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |